Kiedy firma Panoz zaczęła brać udział w wyścigach w kategorii GT w serii LeMans, musiała stworzyć specjalny pojazd: wersję GTLM modelu Esperante.
Budowa samochodu wyścigowego jest skomplikowana, ale wygranie na wielkiej scenie to zupełnie inna historia. Dla małego producenta, takiego jak Panoz, który nie mógł się równać z wielkimi zespołami wyścigowymi jak Porsche, Ferrari czy Aston Martin, było to jeszcze bardziej wymagające. Jednak mały outsider udało się to osiągnąć w 2006 roku, wygrywając 12-godzinny wyścig w Sebring oraz 24-godzinny wyścig w Le Mans w kategorii GT2.
Samochód bazował na tym samym modelu Esperante, ale miał kilka unikalnych cech, które go wyróżniały. Na początek, miał głębszy przedni spojler z grillem w kształcie litery A na dole oraz dwoma bocznymi wlotami powietrza. Po bokach producent zainstalował otwory wentylacyjne w błotnikach, aby wydobywać powietrze z nadkoli. W wersji drogowej nie miał dużego skrzydła z tyłu.
Wewnątrz, Esperante GTLM zachował podobny wygląd wnętrza jak model o niższej mocy, ale z dodatkami z włókna węglowego na konsoli centralnej. Panoz zachował wskaźniki na szczycie centralnego panelu, ponieważ Don Panoz uważał, że to najlepsza pozycja dla kierowcy, który mógł śledzić drogę, jednocześnie odczytując dane.
Pod maską wersja GTLM miała ten sam silnik V8 o pojemności 4,6 litra z Mustanga, ale wspomagany przez sprężarkę, która zwiększała moc do 420 koni mechanicznych. To wystarczało, aby lekki pojazd przyspieszył od 0 do 60 mph (0-97 km/h) w 4,7 sekundy, jeśli start był idealny.
Istnieje kilka modeli Esperante: model podstawowy, GT, GTLM, GTS oraz JRD (marka modyfikacji aftermarketowych, podobna do Roush Mustangs). Dodatkowo Panoz chętnie współpracuje z klientem, aby wprowadzać specjalne modyfikacje do dowolnych modeli standardowych. Każdy model ma nieco inne parametry. Specyfikacje poniżej dotyczą modelu podstawowego. GTLM, na przykład, ma doładowanie, które zwiększa moc z 305 KM do 420 KM, przyspieszając osiągi z 0-100 km/h w 5 sekund do imponujących 4 sekund. Z kolei GTS został zaprojektowany jako samochód wyścigowy klasy kierowcy, zgodny z normami SCCA, z pasami bezpieczeństwa, klatką bezpieczeństwa, wspornikami bocznymi itp. Dodatkowo waży około 600 lbs (272 kg) mniej niż podstawowy Esperante, ma stalowy wyścigowy silnik V8 o pojemności 5,8 litra, który generuje 385 KM, oraz wykonany jest z łatwo wymiennych paneli, co ułatwia naprawy po drobnych uderzeniach. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 sekundy i może osiągnąć 0.98 g przyczepności bocznej.
Wyścigi
Esperante zdobył pierwsze miejsce w klasie GT2 podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2006 roku, który zazwyczaj jest zdominowany przez Porsche 911 GT3. Najlepsze z 911 prowadziło do ostatniej godziny, ale napotkało problemy, kończąc jedno okrążenie za Panoz, a Ferrari F430 z dziesięcioma okrążeniami straty. Inni konkurenci w tej klasie to dwa Spyker C8, które pokazały obiecujące osiągi, ale nie ukończyły wyścigu, podobnie jak drugi Panoz, który zdołał przejechać tylko 34 okrążenia. Tak czy inaczej, ten sukces jest niezwykły dla drogowej wersji Panoz.
Nadwozie i podwozie
Rozkład: Silnik z przodu/środkowy, napęd na tylne koła, luksusowy sportowy kabriolet.
Nadwozie: Ręcznie montowane lekkie aluminiowe SPF.
Podwozie: Modularne ekstrudowane aluminium, połączone z stalowymi ramami pomocniczymi.
Silnik/Napęd
Silnik: Ręcznie montowany DOHC, 32 zawory, aluminium V8 pod kątem 90 stopni.
Pojemność: 4,601 cm³
Moc: 320 KM (239 kW) przy 6,000 obr./min
Moment obrotowy: 315 lb-ft (427 N·m) przy 4,750 obr./min
Stopień sprężania: 9.8:1
Średnica x skok: 3.55 x 3.54 cale (90.2 x 90.0 mm)
Wtrysk paliwa: Sekwencyjny elektroniczny
Zapłon: Bezrozdzielaczowy, cewka na świecy
Skrzynia biegów: Tremec T45 5-biegowa manualna
Przełożenia: 1. bieg: 3.37:1, 2. bieg: 1.99:1, 3. bieg: 1.33:1, 4. bieg: 1.00:1, 5. bieg: 0.67:1
Obroty: 3.22:1, Przełożenie końcowe: 3.27:1
Dyferencjał: Ograniczone poślizgowe, zębatka o średnicy 8.8 cala (224 mm), obudowa aluminiowa.
Zawieszenie
Przód: W pełni niezależne zawieszenie typu krótko-długie ramiona (SLA) z gazowymi amortyzatorami Penske i stabilizatorem.
Tył: W pełni niezależne, podwójne wahacze z aktywowanymi przez dźwignię i dźwignię amortyzatorami Penske z gazowym napełnieniem i stabilizatorem.
Koła: Aluminiowe BBS, 17 x 9 cali (430 x 230 mm)
Opony: BF Goodrich P255/45ZR17
Hamulce
Typ: Czterokołowe hamulce tarczowe wspomagane.
ABS: Elektroniczny, trzy kanały, cztery czujniki.
Przód: Hamulec z podwójnym tłoczkiem z wysokociśnieniowymi stalowymi przewodami hamulcowymi i wentylowanym stalowym wirnikiem o średnicy 13 cali (330 mm).
Tył: Hamulec z pojedynczym tłoczkiem z wentylowanym stalowym wirnikiem o średnicy 11.7 cala (297 mm).
Układ kierowniczy
Typ: Wspomagany, zębatkowo śrubowy.
Obrót od blokady do blokady: 2.5
Przekładnia: 15:1
Wymiary i pojemności