Peugeot musiał wycofać stary model 104 i zastąpić go nową gamą supermini o nazwie 205, która stała się najudolniejszym modelem w ofercie producenta i była dostępna jako hatchback z trzema lub pięcioma drzwiami oraz jako kabriolet.
Opierając się na tej samej platformie, co Peugeot 305 z 1977 roku, model 205 supermini był jednym z najważniejszych samochodów w swoim segmencie. Został zaprojektowany jako przystępny cenowo pojazd, doskonały do poruszania się po zatłoczonych miastach, a jednocześnie z silnikami oszczędnymi w zużyciu paliwa.
Projekt auta był dziełem Gerarda Waltera, który stworzył nowy język designu dla francuskiego producenta. Jego pomysły przyczyniły się do rozszerzenia marki na rynku. Model 205 charakteryzował się minimalistycznym przodem z prostokątnymi reflektorami i kierunkowskazami umieszczonymi w rogach. Plastikowy zderzak pokrywał dolną część przedniej części nadwozia. Był czarny w niższych wersjach wyposażenia, natomiast w górnych miał kolor nadwozia. Z tyłu, opadająca klapa bagażnika oferowała szerokie otwarcie, flankowane przez małe światła tylne.
Dzięki silnikowi umieszczonemu poprzecznie, kabina oferowała wystarczającą przestrzeń dla pasażerów z przodu. Co więcej, dzięki smukłym przednim fotelom, było także wystarczająco dużo miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Płaska deska rozdzielcza zapewniała kilka schowków przed pasażerem. Jednocześnie kierowca korzystał z unikalnie zaprojektowanego zestawu wskaźników, podzielonego na dwie poziome sekcje. W górnej znajdowały się większość świateł ostrzegawczych, natomiast w dolnej umieszczono prędkościomierz. W zależności od poziomu wyposażenia i wersji silnikowej, 205 był także oferowany z obrotomierzem.