Peugeot wprowadził model 206 w 1998 roku jako następcę dawno znikniętego modelu 205, a produkcja trwała przez ponad dwie dekady na różnych rynkach na całym świecie.
Segment małych samochodów był bardzo konkurencyjny w Europie, gdy 206 trafił na rynek. Musiał zmierzyć się z silną konkurencją ze strony Renault Clio, Volkswagena Polo i Opla Corsy. Mimo to, Peugeot udało się nieco wyróżnić, oferując pojazd w wersji hatchback z trzema lub pięcioma drzwiami, kombi, sedan oraz coupe-kabriolet.
W wersji trzydrzwiowej, 206 prezentował sportowy wygląd, a jego reflektory przypominały kocie oczy. Wąska atrapa chłodnicy miała poziome szczeliny, a główny obszar chłodzenia znajdował się w zderzaku, gdzie znajdowała się druga atrapa. Ta wersja 206 miała dłuższe drzwi i wysuwane tylne okna, podobnie jak jego słynny poprzednik. Dodatkowo, słupki C miały szerszą dolną część, co zredukowało widoczność kierowcy w tylnej ćwiartce, ale lepiej wyglądało z zewnątrz. Z tyłu, klapa bagażnika była otoczona światłami tylnymi, które przecinały panel klapy.
Kiedy model został wprowadzony na rynek, Peugeot ogłosił, że zaprojektował samochód z myślą o klientkach. Tak więc, był to pierwszy pojazd, który miał pedały dostosowane do jazdy w wysokich obcasach. Co więcej, tylne siedzenia oferowały wystarczająco dużo miejsca dla dwóch pasażerów, podczas gdy dzielona tylna kanapa pozwalała na powiększenie bagażnika na dłuższe zakupy.