Idąc śladami wspaniałego Peugeot 205 GTI z lat 80., model 2007 Peugeot 207 RC zyskał popularność na rynku małych hot-hatchy, oferując osiągi i prowadzenie, które zachwycały nową generację kierowców w Europie.
Kręte drogi, wąskie uliczki i ciasne miejsca parkingowe to powszechne zjawiska w Europie. Dla tych, którzy pragną cieszyć się zarówno górskimi trasami, jak i codziennym użytkowaniem, Peugeot przywrócił do życia dawny model, przekształcając go w nowy samochód: 207 RC.
Model 207 zadebiutował w 2007 roku i nosił inicjały RC, nawiązujące do kompaktowego coupe RCZ, które porównywano z Audi TT. 207 RC był nieco dłuższy niż 4 metry (157,5”) z uwagi na regulacje FIA dotyczące wyścigów rajdowych. RC stworzono jako bazowy samochód do dalszej ewolucji w rajdowym wyścigu, nawiązując do chwalebnej przeszłości wyścigowej swoich poprzedników, takich jak 206WRC, 307WRC i 205. Kocie reflektory były częścią wizerunku marki. Agresywna sylwetka z sportowym zderzakiem z przodu i tylnym spoilera nad dachem podkreślała dynamiczną linię samochodu.
W środku sportowe fotele kubełkowe dla pasażerów z przodu przeplecione były kontrastującymi szwami. Tablica rozdzielcza przypominała te zwykle stosowane w motocyklach, z okrągłymi zegarami z chromowanymi brzegi, kratkowaną grafiką, zaokrągloną typografią i czerwonymi wskaźnikami.
Z technicznego punktu widzenia 207 RC miał inne ustawienia zawieszenia, wzmocnione kolumny McPhersona z przodu oraz sztywniejszy belka skrętna z tyłu. Elektryczne wspomaganie kierownicy było skalibrowane zgodnie ze sportowym charakterem samochodu.
Wygląd prawdziwego samochodu sportowego
207 RC ma taką samą długość 4.037 m jak 207 Sport hatchback, zachowując dynamiczny, trzydrzwiowy kształt nadwozia z ekspresywnym wyglądem z przodu, połączonym z szerszym rozstawem kół z przodu i z tyłu oraz oponami inspirowanymi modelem 206 WRC i światem motosportu.
Stylizacja opiera się na mocnych, ale subtelnie rozpoznawalnych cechach – właściwościach poprawiających osiągi oraz ekskluzywnych akcentach – które są symbolem jego osobowości.
Gotowe do testów, opony Bridgestone Potenza 205/45R17W zamontowane na nowych 17-calowych, dziewięcioramiennych „Pitlane” felgach, tylny spojler optymalizujący aerodynamikę przy dużych prędkościach oraz trapezoidalny podwójny chromowany wydech potwierdzają sportowy charakter 207 RC.
Jego efektywny design i wygląd potwierdzają jego przeznaczenie, dzięki ciemnemu „czarnemu chromowi” maskującemu kształt lamp przednich w kształcie kota.
Wybór kolorów nadwozia dla 207 RC doskonale oddaje wrażenie samochodu sportowego, a dostępne kolory to: Biała Bianca, Czerwień Flamenco, Czerń Obsidian, Szary Metaliczny, Niebieski Egejski oraz nowy perłowy kolor antracytowy – Szary Rekin – który szczególnie oddaje temperament samochodu.
Ten nowy kolor jest zarezerwowany wyłącznie dla RC, podobnie jak ciemne przyciemnione tylne szyby oraz tylne okna, błyszczące wykończenie listew na słupkach drzwiowych oraz nowoczesne pokrywy lusterek w kolorze satynowego chromu.
Serce „atleta”… moc na żądanie
Silnik 1.6 THP (Turbo Wysokie Ciśnienie) generuje maksymalną moc 128 kW (175 KM) oraz moment obrotowy 240 Nm już przy 1600 obr./min. Moment obrotowy silnika pozostaje niezmienny aż do 4500 obr./min, ale może być czasowo zwiększony do 260 Nm dzięki funkcji „over-boost”. Wyposażony jest w 5-biegową manualną skrzynię biegów z odpowiednio dobranymi przełożeniami.
Ten silnik charakteryzuje się wysoką mocą oraz maksymalnym momentem obrotowym generowanym przy bardzo niskich obrotach silnika, co zapewnia wyjątkowe przyspieszenie przy zachowaniu rozsądnego poziomu zużycia paliwa przy stałej prędkości.
Dla kierowcy samotnie w samochodzie, dane osiągów przedstawiają się następująco:
Maksymalna prędkość: 220 km/h
1000 m z miejsca: 27.8 s
0 – 100 km/h: 7.1 s
80 – 120 km/h (5. bieg): 7.0 s
Średnie zużycie paliwa: 7.2 litra/100 km (171 g CO2/km)
Aby osiągnąć doskonałe osiągi i niskie zużycie paliwa, silnik zawiera wiele innowacyjnych rozwiązań, takich jak:
Bezpośredni, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, który zapewnia wysoką moc oraz niskie zużycie paliwa i emisje. System składa się z pompy wtryskowej wysokiego ciśnienia, która zasila indywidualne wtryskiwacze, które wtryskują paliwo bezpośrednio do komory spalania przy maksymalnym ciśnieniu 120 bar.
System „over-boost”, który umożliwia chwilowe zwiększenie momentu obrotowego z 240 Nm do 260 Nm w trzech najwyższych biegach.
Turbosprężarka Twin-Scroll, która po raz pierwszy pojawiła się w silniku THP 150 KM, łącząca gazy spalinowe płynące z dwóch indywidualnych cylindrów w kolektorze wydechowym przed ich wejściem do sprężarki turbosprężarki. Połączony przepływ spalin kierowany jest przez „Scrolls” w obudowie turbiny turbosprężarki, zwiększając siłę stosowaną do „obracania” turbiny. Bezpośrednim efektem jest skrócenie czasu reakcji turbosprężarki (turbodziura). Sprężarka turbosprężarki tego nowego i niezwykle efektywnego silnika wykonana jest ze stali z uwagi na wysokie temperatury pracy.
Ciągła zmiana momentu rozrządu wałka rozrządu dolotowego (Variable Valve Timing (VVT)) oraz użycie rolkowych prowadnic zaworowych pomagają zmniejszyć tarcie wewnętrzne oraz zwiększyć moc i moment obrotowy, jednocześnie redukując zużycie paliwa i emisje.
Pompa olejowa o kontrolowanej wydajności dostarcza tylko dokładną ilość oleju wymaganą przez silnik, eliminując niepotrzebne zużycie mocy silnika oraz negatywny wpływ na zużycie paliwa.
Wyszkolone mięśnie
Doskonała przyczepność 207 RC to efekt mocnej konstrukcji 207 oraz sprawdzonego ustawienia zawieszenia, opracowanego w celu zwiększenia zarówno bezpieczeństwa, jak i przyjemności z jazdy.
Wzmocnione przednie kolumny typu McPherson i przednie przeguby kulowe, sztywniejsza belka skrętna z tyłu, zmiany w twardości sprężyn z przodu i z tyłu oraz ustawienia amortyzatorów, elektryczne wspomaganie kierownicy skalibrowane według nowych poziomów wydajności oraz większe wentylowane przednie hamulce tarczowe (302 x 26 mm) wyróżniają 207 RC spośród reszty gamy. Samochód o osiągach w swoich genach, 207 RC standardowo wyposażone jest w system najnowszej generacji ESP, który można całkowicie wyłączyć, odłączając funkcje kontroli trakcji, kontroli przechyłu oraz asistencję w hamowaniu awaryjnym. Dzięki temu bardziej wymagający i doświadczeni kierowcy mogą docenić wyjątkowe prowadzenie 207 RC, szczególnie na torze wyścigowym.
Nowa innowacja: funkcja SSP (Steering Stability Program)
Ta funkcja zarządza dialogiem między funkcjami systemu ESP a elektrycznym wspomaganiem kierownicy pojazdu podczas hamowania na nawierzchniach o różnych poziomach przyczepności dla kół po lewej i prawej stronie.
System stosuje większą moc hamowania do kół z dobrą przyczepnością oraz, przewidując ewentualną niestabilność pojazdu, stosuje moment obrotowy do kierownicy, aby pomóc kierowcy w osiągnięciu optymalnej kontroli kierunku. W przeciwieństwie do systemu ABS, który ogranicza hamowanie kół z dobrą przyczepnością, aby dać pierwszeństwo kontroli nad pojazdem, ten system zmniejsza odległości hamowania o około 4%, jednocześnie zapewniając stabilność pojazdu w prostoliniowym ruchu.
Kabina dla entuzjastów pasjonujących się motosportem… i nie tylko
Sportowe wnętrze…
Mocno osadzone w świecie motosportu, wnętrze 207 RC pomieści czterech potencjalnych pasażerów w siedzeniach typu „bucket”, które zapewniają doskonałe wsparcie. Rzeźbione i ergonomicznie zaprojektowane przednie fotele oparte są na tych używanych w motosporcie, obite ciemnym „alcantarą” z dopasowaną siatką 3D. Ich atrakcyjność wizualna jest wzmocniona widocznym jasnym przeszyciem, które pasuje do wykończenia drzwi w „alcantarze”, dywaników oraz osłony dźwigni zmiany biegów.
Bardzo stylowe „wykończenie” wnętrza 207 RC łączy się z:
Deską rozdzielczą podobną do tej znanej z motocykli, z okrągłymi wskaźnikami wykończonymi w chromie, grafiką w kratkę, zaokrągloną typografią i czerwonymi wskazówkami.
Gładki, perforowany, skórzany zestaw kierowniczy ma wyprofilowane uchwyty na kciuki i jest jeszcze bardziej podkreślony pierścieniem z dekoracją „Indy” – ekskluzywnym, miłym w dotyku materiałem użytym na kontrolkach nawiewów i konsoli centralnej 207 RC. Aluminiowe pedały z wkładkami antypoślizgowymi dopełniają strefę stóp kierowcy.
…Do cieszenia się w pełnym bezpieczeństwie…
207 RC korzysta z mocnej i ochronnej struktury 207, która zawiera szereg innowacyjnych rozwiązań chroniących pasażerów w przypadku uderzenia czołowego, takich jak podwójne belki absorpcyjne oraz zaczepy drzwiowe na uderzenia boczne. W połączeniu z sześcioma poduszkami powietrznymi i dwoma mocowaniami fotelików dziecięcych Isofix z tyłu, 207 zdobył pięć gwiazdek w teście EuroNCAP dla ochrony dorosłych pasażerów, cztery gwiazdki dla ochrony dzieci oraz trzy gwiazdki w teście oceny ochrony pieszych w przypadku kolizji z pojazdem.
…nie zapominając o wyposażeniu dla komfortu i wygody…
Pasażerowie 207 RC docenią automatyczną dwustrefową klimatyzację i wyposażenie komfortowe (standardowe lub opcjonalne w zależności od rynku) takie jak radio CD/MP3, system hi-fi JBL czy system telematyki Peugeot RT3 z radiem RDS, nawigacją satelitarną GPS i telefonem GSM z kolorowym wyświetlaczem 7” 16/9. Dodatkowo, kierowcy 207 RC będą także korzystali z szeregu asystentów jazdy i systemów bezpieczeństwa, w tym jako standardowe wyposażenie.