W połowie lat 80. Peugeot wprowadził model 205 GTi, zmieniając na zawsze świat sportowych hatchbacków; to auto oferowało najwięcej emocji za przystępną cenę.
Po sukcesie tego modelu, Peugeot skupił się bardziej na komforcie niż na sportowych hatchbackach. Modele 206 GTi i 207 RC nie dorównywały swojemu poprzednikowi. Jednak 208 pojawiła się, aby na nowo zdobyć rynek swojego segmentu, wprowadzając model 208 GTi.
Przede wszystkim Peugeot starał się pokazać „mięśnie” małego auta, co było widoczne na przednim zderzaku z odwróconą trapezoidalną kratką otoczoną chromowaną ramką. Po bokach zamontowano parę przednich świateł przeciwmgłowych w chromowanych obramowaniach. Model 208 był dostępny w kilku wersjach nadwozia, ale wersja GTi była wyłącznie trzydrzwiowym hatchbackiem. Wydłużony spojler na dachu dopełniał jego unikalny design, a 17-calowe felgi ze stopów lekkich oraz podwójne, kwadratowe końcówki wydechu dopełniały całości. Aby każdy przechodzień wiedział, z czym ma do czynienia, producent umieścił na tylnej szybie zestaw chromowanych oznaczeń z czerwonym napisem GTi.
Jednak unikalne detale nie kończyły się na zewnątrz. Kontynuowały się wewnątrz, gdzie Peugeot zamontował przednie fotele kubełkowe z mocnym wsparciem bocznym, by zapewnić komfort pasażerom podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Płaski, mały koło kierownicy miało oznaczenie GTi, a czerwone wstawki na desce rozdzielczej i konsoli centralnej potwierdzały, że to szczególny pojazd.