Francuski producent samochodów miał trudne zadanie, gdy w 2012 roku wprowadził model 208, który zadebiutował po najlepiej sprzedającym się samochodzie w Europie, Peugeot 207.
Jednak członkowie zespołu marketingowego nie byli zadowoleni z produkcji kolejnego supermini, więc zaproponowali wersję XY, która była skierowana bezpośrednio do segmentu premium. Choć wśród supermini nie było zbyt wielu pojazdów premium, MINI było wystarczającym konkurentem. Nagle Peugeot pomyślał, że może rywalizować z brytyjską marką za pomocą tej luksusowej wersji 208.
Na pierwszy rzut oka ogólny design wersji XY przypominał sportową 208 GTi. Jednak z daleka trudno było dostrzec różnice. Ponadto przednia część pojazdu miała takie same reflektory i lampy przeciwmgielne. Chromowana atrapa chłodnicy nie miała jednak tego samego trójwymiarowego wzoru, co jej sportowy odpowiednik. Dodatkowo, z boku, samochód stał na standardowych obręczach ze stopów lekkich o rozmiarze 17″. Co więcej, miał szersze przednie i tylne nadkola niż standardowy model 208. Ostatnią, ale nie mniej istotną rzeczą było to, że był dostępny tylko w wersji trzydrzwiowej hatchback.