Peugeot wprowadził model 306 w 1993 roku jako następcę dziewięcioletniego modelu 309, który zbudowany był na tej samej platformie co Citroen ZX.
Na początku lat 90-tych rynek hatchbacków był w fazie wzrostu, a francuski producent doskonale odnajdywał się w tej niszy. Po doświadczeniu z modelem 306, Peugeot zrozumiał, że era dużych, drobnych tylnych szyb dobiegła końca i zmienił cały koncept. To doprowadziło do bardziej dynamicznego wyglądu pojazdów i oznaczało odejście od tradycyjnego, domowego stylu.
Francuski producent wprowadził nowy język designu, nagle przypominając sobie, że jego logo to lew, co zaowocowało umieszczeniem reflektorów w kształcie kocich oczu. Wyglądał odmiennie od większości konkurentów, którzy stawiali na kwadratowe lub okrągłe lampy. Maska pozostawiała niewielką szczelinę nad zderzakiem na kratkę. Jej pochylona ku przodowi klapa bagażnika była kolejnym ważnym ulepszeniem, ponieważ nie miała dodatkowego wystającego elementu za tylną szybą. To był prawdziwy hatchback w konfiguracji dwa pojemniki.
Wewnątrz, producent zrozumiał znaczenie centralnej konsoli i zbudował deskę rozdzielczą z tym elementem zintegrowanym pod tym samym dachem co panel instrumentów. Wszystkie kontrolki były łatwiej dostępne dla kierowcy. Co więcej, Peugeot dostrzegł, że sterowanie radiem jest ważniejsze od sterowania klimatyzacją i umieścił odtwarzacz kasetowy powyżej nich. Fotele przednie były skonstruowane z myślą o komforcie, podczas gdy kanapa była odpowiednia dla trojga dzieci lub dwojga dorosłych, pod warunkiem, że pasażerowie z przodu nie byli zbyt wysocy.