W 2001 roku Peugeot zastąpił starzejącą się linię modelu 306 nowym modelem 307, co było dużym krokiem naprzód dla francuskiego producenta, który postanowił rzucić wyzwanie potężnemu Golfowi na rynku europejskim.
Choć 307 nie mogło rywalizować z Golfem w każdej dziedzinie, oferowało cieplejsze wnętrze niż niemiecki konkurent w segmencie samochodów kompaktowych. Ponadto Peugeot zaoferował wersję z trzema drzwiami dla tych, którzy preferowali bardziej sportowy wygląd.
Samochód zaprezentował nowy język designu z inspiracjami w kształcie kocich oczu. Jego kratka była wąska, z poziomą listwą, na której umieszczono logo producenta. Producent zamieścił szerszy otwór do chłodzenia silnika na dolnej części zderzaka, otoczony opcjonalnymi lampami przeciwmgielnymi. Z profilu, trzydrzwiowa wersja 307 miała dłuższe przednie drzwi i otwierane tylne okno. Pochylone do przodu słupki C przypominały nieco te z Golfa III, mimo że konkurowało z Golfem MkIV. Z tyłu, klapa bagażnika była otoczona lampami tylne umieszczonymi w rogach, co ograniczało dostęp do bagażnika.
W środku, producent zamontował dobrze zaprojektowane wnętrze z starannie dobranymi materiałami. Zestaw wskaźników zawierał dwa duże wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza. Powróciliśmy też do pary mniejszych wskaźników temperatury i poziomu paliwa, umieszczonych nad panelem lamp ostrzegawczych. Producent dodał srebrną plastikową listwę na centralnej konsoli, opadającą w kierunku dźwigni zmiany biegów. Jak w większości modeli Peugeota, 307 oferowało wygodne fotele z niewielkimi bocznymi podparciami. Opcjonalnie, w zależności od silnika, dostępne były fotele z większymi podparciami. Miejsca dla trzech pasażerów z tyłu było ograniczone, ale wystarczające dla dwóch osób.