Peugeot wprowadził model 307 w 2001 roku jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, a w 2002 roku do oferty dołączyły wersje kombi oraz kabriolet.
W Europie segment kompaktów był zdominowany przez hatchbacki, zarówno trzy-, jak i pięciodrzwiowe. Peugeot miał w swojej ofercie model 306, który cieszył się uznaniem, ale nie mógł konkurować z większością innych rywali. Wprowadzenie modelu 307 zmieniło wszystko. Nagle stał się jednym z najlepszych samochodów w stosunku jakości do ceny na rynku.
Model 307 wyróżniał się nowym językiem designu francuskiego producenta, który nawiązywał do kształtu inspirowanego kotami w lampach. Choć nie udało się umieścić lwa w grillu, zastosowano jeden poziomy pręt i umieszczono na nim logo firmy. Z przodu, producent zamontował grill w kształcie uśmiechu oraz czarną listwę na dole. Dzięki szerokim drzwiom z przodu i z tyłu oraz sporej szerokości słupkowi C, model 307 prezentował się prawie jak samochód premium, mimo że był w segmencie budżetowym. Z tyłu, lampy tylne w kształcie liści zainstalowane w rogach otaczały klapę bagażnika.
Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o wygodzie, z dwoma siedzeniami z przodu i kanapą dzieloną w proporcjach 60/40 z tyłu. Głównym celem było zapewnienie odpowiedniej przestrzeni dla pięciu dorosłych pasażerów, co udało się zrealizować. Niemniej jednak, trzecie środkowe miejsce było ciasne z powodu wydłużonego tunelu środkowego. Z przodu, wyższe siedzenia umożliwiały relaksującą pozycję za kierownicą. Zaokrąglona deska rozdzielcza z nachyloną centralną konsolą koncentrowała się na kierowcy. Srebrne elementy wykończeniowe na panelach drzwi, konsoli środkowej i wewnątrz zestawu przyrządów tworzyły wrażenie wyższej klasy.