Peugeot wprowadził model 307 na rynek w 2001 roku, jako konkurenta w segmencie kompaktowym, i okazał się sukcesem. Później, w 2005 roku, odświeżył całą gamę.
Podczas gdy większość konkurencji już odświeżyła swoje kompaktowe pojazdy, dostosowując je do nowych norm emisji Euro 4, Peugeot czekał. Spełnił już obowiązkowe wymagania, a wszystko, co musiał zrobić, to wprowadzić odświeżoną wersję później niż inni. Nagle był to nowy samochód na rynku. To była mądra strategia, która okazała się skuteczna. Co więcej, wersja kombi była dostępna z panoramicznym dachem szklanym, czego nie oferowali ani Ford, ani Volkswagen, ani Opel.
Nowy design 307 charakteryzował się szeroką czarną atrapą chłodnicy z przodu oraz wyraźnymi reflektorami. W pojazdach wyposażonych w światła przeciwmgielne, francuski producent wprowadził chromowane pierścienie wokół nich. Atrapa chłodnicy w masce została usunięta, a przód miał opływowy kształt przypominający samochód wyścigowy. Mimo to nie zastąpiono lusterka drzwiowego, które było zamontowane bliżej kierowcy niż w innych konkurencyjnych modelach z segmentu kompaktowego. Zderzak miał głębokie wcięcie z tyłu, co ułatwiało załadunek i rozładunek.
Peugeot dążył do tego, aby samochód wyglądał bardziej stylowo niż konkurencja, wprowadzając drewniane wykończenia na centralnej konsoli i panelach drzwiowych, mimo że nie był producentem premium. Model 307 oferował cyfrowy system kontroli HVAC na liście opcji.