Peugeot wprowadził model 307 w 2001 roku, zastępując przestarzałego hatchbacka 306, a w 2002 roku dodał wersję kombi, nazwaną SW.
Ponieważ większość europejskich marek miała w swojej ofercie kompaktowe kombi, Peugeot musiał zrobić coś nieco innego, aby udowodnić swoje doświadczenie w tym segmencie. Producent nadał swojemu kombi nazwę SW (Sport-Wagon) i zaoferował panoramiczny szklany dach, aby poprawić komfort podróży.
Model 307 charakteryzował się nowym językiem designu francuskiego producenta, z kształtem reflektorów inspirowanym kocimi cechami. Choć nie udało się umieścić lwa w atrapie, zastosowano jeden poziomy żebrowanie i umieszczono logo firmy pośrodku. W zderzaku znalazła się atrapa przypominająca uśmiech oraz czarna listwa na dole. Tylne drzwi miały prostokątną ramę okienną. Z tyłu, pionna klapa bagażnika została wydłużona w dół i zajmowała dużą część zderzaka, co pozwalało na niższy załadunek.
Wnętrze samochodu wyposażono w wygodne fotele z przodu oraz kanapę dzieloną w proporcjach 60/40 z tyłu. Przy wszystkich miejscach zajętych, 307 SW oferowało 504 litry (17,8 cu-ft), a po złożeniu kanapy – aż 1539 litrów (54,3 cu-ft). Dzięki wysokiemu wnętrzu oraz prostemu kształtowi dachu, pasażerowie z tyłu mieli więcej przestrzeni nad głową w wersji SW niż w standardowym hatchbacku.