Po udanym modelu 307, francuski producent samochodów wprowadził serię 308 w 2007 roku, oferując ją w kilku wersjach nadwozia, w tym bardzo oczekiwaną wersję 3-drzwiową hatchback.
Nie był to dobry czas dla przemysłu motoryzacyjnego, a Peugeot odczuł to po wystąpieniu światowego kryzysu finansowego. Mimo to, miał już zaplanowany pojazd i dotrzymał obietnicy złożonej klientom. Ponadto inżynierowie już pracowali nad autem. Co więcej, zbudowano je na tej samej platformie co jego poprzednik.
Podobnie jak w wersji hatchback, 3-drzwiowy model 308 miał na masce wklęsły element w kształcie litery V, łączący przednią osłonę z słupkami A. Pochylona szyba otwierała drogę do wysokiego wnętrza, dzięki czemu nikt nie mógł narzekać na brak miejsca nad głową. Długie drzwi stanowiły wyzwanie w wersji trzydrzwiowej w ciasnych miejscach parkingowych, a największym problemem były lusterka boczne, które umieszczono nieco dalej. Peugeot przyjął to rozwiązanie, aby móc zainstalować dłuższe okna. Z tyłu samochód miał trójkątne, stałe okna boczne dla pasażerów tylnych. Producent uznał, że otwierane okna są zbędne, ponieważ większość wersji była wyposażona w klimatyzację.
W środku producent zamontował pięć miejsc do siedzenia z wystarczającą ilością miejsca na nogi dzięki wyższej pozycji siedzenia. Jako że model ten miał sportowy wygląd, Peugeot zaoferował sportowe, wzmocnione fotele w wersji GTI, podczas gdy pozostałe wersje otrzymały standardowe fotele kubełkowe. Z tyłu ławka mogła pomieścić trzech pasażerów, ale nie na dłuższych trasach.
Pod maską Peugeot oferował model 308SW z szeroką gamą jednostek napędowych o mocy od 90 KM do 170 KM, zarówno benzynowych, jak i turbo-diesla, w połączeniu z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów, w zależności od silnika.
Nowy model Peugeota w średniej klasie samochodów, 308, jest pierwszym samochodem nowej generacji „8”.
To trafne, że nowy hatchback dzieli półwyższą architekturę, która po raz pierwszy pojawiła się w modelu 307. Umożliwia to, oprócz uznawanych cech wszystkich modeli marki (dynamiczny styl, wiodąca w klasie obsługa itp.), optymalną specyfikację dla tego rodzaju nadwozia. Zapewnia on przestronność wnętrza, widoczność, jasność oraz kompaktowe wymiary, a także jakość, która już zdobyła uznanie ponad trzech milionów nabywców modelu 307 na całym świecie.
Model 308 opiera się zatem na platformie technicznej 307, ale rozwija ją, aby spełnić wysokie cele projektu: wyrazisty styl, kompleksową specyfikację i wysoki poziom jakości.
Podczas projektowania inżynierowie i styliści zwrócili szczególną uwagę na postrzeganą jakość i „odczucie jakości”.
Model 308 łączy wszystkie składniki, które przyciągną bardzo zróżnicowaną grupę klientów poszukujących autoekspresji, nowoczesności, dbałości o szczegóły, kontroli i wygody.
Styl zewnętrzny bardziej koci niż kiedykolwiek
Model 308 w swoim unikalnym stylu odzwierciedla charakterystyczne geny Peugeota, które nadają wszystkim modelom marki ich silną tożsamość.
Wzmacniający oczywisty koci wygląd to dwa różne projekty „przodu”, każdy z innym wykończeniem w zależności od modelu: jeden ma „klasyczny” styl (dla podstawowej wersji); drugi jest bardziej dynamiczny lub „sportowy”.
Mocno wyprofilowane linie „nosa” samochodu stanowią punkt centralny i tworzą dynamiczny i płynny profil „V”, który przechodzi od maski do słupków przedniej szyby. Profil 308 tworzy dynamiczne wrażenie ruchu, dzięki misternie stylizowanym panelom i płynnemu designowi okien.
Linie z tyłu pojazdu pomagają go zidentyfikować. Duży, okrągły dolny zderzak – który w topowych modelach łączy się z tylnym dyfuzorem – oraz duże tylne światła podkreślają szerszy tylny profil oraz dużą, zaokrągloną szybę tylnej klapy.
Nowe i oryginalne wnętrze
Styl wnętrza doskonale współgra z architekturą zewnętrzną, przyjęcie stromo nachylonego panelu deski rozdzielczej podkreśla poczucie przestronności. Jego płynny i elegancki design w połączeniu z wysokiej jakości materiałami (zarówno estetycznymi, jak i w dotyku) tworzy wrażenie jakości rzadko spotykanej w modelach w tej klasie. Duże przeszklenia w połączeniu z panoramicznym dachem szklanym (standardowym lub opcjonalnym, w zależności od wersji) tworzą jasne wnętrze sprzyjające przyjazności dla użytkownika i dobrostanowi pasażerów. Pasażerowie z tyłu będą się szczególnie komfortowo czuć w modelu 308, dzięki przestronności wnętrza wynikającej z jego architektury i projektu przednich siedzeń.
Dbałość o szczegóły, jaką docenią pasażerowie 308, jest częścią podejścia mającego na celu zapewnienie ich najwyższego komfortu, dzięki szczególnie istotnym pracom nad kontrolą temperatury wewnętrznej i izolacją akustyczną, a także dostępności licznych i pomysłowych schowków.
Dynamiczna efektywność: wyjątkowa trakcja na drodze
Podwozie i zawieszenie modelu 308, wspierane doskonałą sztywnością nadwozia, zostały starannie opracowane, aby uzyskać jak najlepszą kombinację przyczepności i komfortu, czyniąc model 308 punktem odniesienia w swojej klasie.
Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy zapewnia kierowcy maksymalną precyzję, co potwierdzają przednie kolumny pseudo McPhersona oraz tylna belka skrętna.
Dodatkowo szerszy rozstaw kół z przodu i z tyłu oraz większe opony (do 18 cali) poprawiają ogólną efektywność pojazdu.
Efektywność ekologiczna
Dążenie do zmniejszenia wpływu pojazdu na środowisko było kluczowym celem we wszystkich etapach rozwoju modelu 308. Bez względu na to, czy chodzi o recykling, aerodynamikę, silniki benzynowe i diesla bazujące na nowoczesnej lub oryginalnej technologii, system filtracji cząstek stałych na bazie dodatków w wersjach HDi, koła i zawieszenie (w tym opony Michelin Energy Saver i elektromechaniczne wspomaganie kierownicy), redukcję wagi (z wykorzystaniem materiałów kompozytowych, aluminium i stali wysokowytrzymałej), wszystko zostało starannie przestudiowane w celu optymalizacji zużycia paliwa i redukcji emisji CO2. Rzeczywiście, emisja CO2 modelu 1.6 HDi 66 kW (90 KM) została zredukowana do zaledwie 120 g w cyklu mieszanym.
Szeroka gama nowoczesnych, wydajnych silników, które są ekonomiczne i przyjazne dla środowiska
Model 308 oferuje szeroki wybór jednostek napędowych; jest ich w sumie 10, aby sprostać wymaganiom jak najszerszej grupy klientów: trzy silniki benzynowe, trzy silniki diesla HDi oraz pięć skrzyń biegów.
Wersje benzynowe modelu 308 wyposażone są w najnowsze silniki opracowane wspólnie przez grupę PSA Peugeot Citroën oraz grupę BMW:
1.4 litra VTi 70 kW (≈ 95 KM), 136 Nm, 5-biegowa skrzynia manualna
1.6 litra VTi 88 kW 16v (≈ 120 KM), 160 Nm, 5-biegowa skrzynia manualna
1.6 litra VTi 88 kW 16v (≈ 120 KM), 160 Nm, 4-biegowa skrzynia automatyczna
1.6 litra THP 110 kW (≈ 150 KM), 240 Nm, 5-biegowa skrzynia manualna
1.6 litra THP 103 kW (≈ 140 KM), 240 Nm, 4-biegowa skrzynia automatyczna
Oferta HDi modelu 308 składa się z silników, które wszystkie mają technologię bezpośredniego wtrysku HDi:
1.6 litra HDi 66 kW (≈ 90 KM), 215 Nm, 5-biegowa skrzynia manualna
1.6 litra HDi 80 kW (≈ 110 KM), 240 Nm, 5-biegowa skrzynia manualna
1.6 litra HDi 80 kW (≈ 110 KM), 240 Nm, 6-biegowa manualna skrzynia sterowana elektronicznie
2.0 litra HDi 100 kW (≈ 136 KM), 320 Nm, 6-biegowa skrzynia manualna
2.0 litra HDi 100 kW (≈ 136 KM), 320 Nm, 6-biegowa skrzynia automatyczna
Maksymalna efektywność w zakresie bezpieczeństwa
Celem zapewnienia wzorowej przyczepności na drodze jest podstawa podstawowego bezpieczeństwa modelu 308. Uzupełnia to szereg urządzeń, takich jak system ostrzegania przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu (LDWS) oraz reflektory bi-Xenonowe z funkcją kierunkową.
Na poziomie bezpieczeństwa wtórnego, struktura (szczególnie dzięki zastosowaniu 3 struktur absorbujących uderzenia z przodu) oraz nadwozie zaprojektowane pod kątem sztywności i zdolności do kontrolowanego odkształcania, zapewniają optymalną ochronę przed uderzeniem.
Dodatkowo model 308 może być wyposażony w maksymalnie 9 poduszek powietrznych, w tym 2 boczne poduszki powietrzne z tyłu oraz poduszkę powietrzną w kolumnie kierowniczej.
W zależności od kraju, usługa „Peugeot Emergency”, powiązana z systemem telematycznym RT4, zapewnia trzeciorzędne bezpieczeństwo, precyzyjnie lokalizując pojazd i organizując wysłanie odpowiedniej pomocy.
Kolory, wykończenia i struktura oferty