Peugeot wprowadził na rynek nowego przedstawiciela segmentu kompaktowego, a wersja pięciodrzwiowa okazała się najważniejsza z punktu widzenia sprzedaży.
W 2008 roku świat wstrząsnęła kryzys finansowy, ale francuski producent samochodów nie chciał wracać do starego modelu 307. Co więcej, już obiecał swoim klientom nowości i starał się dotrzymać słowa. Dodatkowo, ponieważ 308 był zbudowany na tej samej platformie co jego poprzednik, koszty rozwoju i produkcji nie były zbyt wysokie.
Nowy język designu w modelu 308 wyrażał się w kształcie V na silniku, który zdobił maskę samochodu. Był on wizualnie połączony z pochylonymi słupkami A, tworząc spójną całość. Charakterystyczne dla francuskiej marki reflektory przypominały kształtem oczy kota. Na przedniej części nadwozia, kratka chłodnicy została całkowicie przeniesiona na dolną część zderzaka, w jego okolicy. Z profilu, 308 przypominał kształt swojego poprzednika, ale z bardziej wyrazistymi rzeźbieniami na drzwiach.
Producent zamontował fotele kubełkowe z przodu oraz dzieloną kanapę z tyłu we wnętrzu. Dzięki wyższej pozycji siedzącej, wszyscy pasażerowie mieli wystarczająco dużo miejsca na nogi. Niemniej jednak, pasażer siedzący na środkowym miejscu z tyłu miał trudności z przejściem, które biegło wzdłuż całego pojazdu. Deska rozdzielcza w jakiś sposób przypominała niemieckiego konkurenta, Volkswagena Golfa. Znajdowały się na niej wskaźniki umieszczone w górnej części, z szerszymi tarczami dla prędkościomierza i obrotomierza. Ponadto, model 308 pokazał wyraźną poprawę w materiałach, spasowaniu i wykończeniu w porównaniu do 307.
Pod maską, Peugeot zaoferował szeroki wybór silników, głównie o pojemności 1.6 litra. Była to jednak era downsizingu, a producent musiał się dostosować. Oferował także wybór silników turbo-diesel, które okazały się bardzo oszczędne w zużyciu paliwa.
Nowy model Peugeota w średnim segmencie samochodów, 308, to pierwsze auto nowej generacji „8”.
Dobrze, że ten nowy hatchback dzieli półwysoką architekturę, która po raz pierwszy pojawiła się w modelu 307. Umożliwia to, oprócz uznanych cech wszystkich modeli marki (dynamiczny styl, prowadzenie na najwyższym poziomie itp.), zoptymalizowanie specyfikacji dla tego typu nadwozia. Zapewnia przestrzeń wewnętrzną, widoczność, jasność oraz kompaktowe wymiary, a także jakościowe punkty odniesienia, które zdobyły już ponad trzy miliony nabywców modelu 307 na całym świecie.
Model 308 bazuje zatem na technicznej platformie 307, ale rozwija ją dalej, aby spełnić wysokie cele projektu: wyrazisty styl, kompleksową specyfikację i wysoki poziom jakości.
W trakcie projektowania inżynierowie i styliści szczególnie zwracali uwagę na postrzeganą jakość i „wrażenie jakości”.
W modelu 308 Peugeot wkomponował wszystkie składniki, które mają przyciągnąć zróżnicowaną bazę klientów poszukujących wyrażenia siebie, nowoczesności, dbałości o szczegóły, kontroli i wygody.
Styl zewnętrzny bardziej koci niż kiedykolwiek
Model 308 w swoim stylu odzwierciedla charakterystyczne geny Peugeota, które nadają wszystkim modelom marki mocną tożsamość.
Wzmacniając ewidentny koci wygląd, zastosowano dwa projekty „przodu”, z różnym wykończeniem w zależności od modelu: jeden w stylu „klasycznym” (dla podstawowej wersji); drugi bardziej dynamiczny lub „sportowy”.
Silnie zaznaczone linie „nosa” samochodu stanowią punkt centralny i tworzą dynamiczny i płynny profil „V”, który biegnie od maski do słupków przedniej szyby. Profil 308 tworzy dynamiczne wrażenie ruchu, dzięki misternie stylizowanym panelom i płynnej formie okien.
Linie z tyłu pojazdu pomagają w jego identyfikacji. Duży, okrągły dolny zderzak – który w modelach z wyższej półki łączy się z dyfuzorem tylnym – oraz duże tylne światła podkreślają szerszy tylny profil i dużą, zaokrągloną szybę tylnej klapy.
Nowe i oryginalne wnętrze
Styl wnętrza doskonale współgra z architekturą zewnętrzną, dzięki przyjęciu stromo nachylonego panelu deski rozdzielczej, co potęguje poczucie przestrzeni. Jego płynny i elegancki design w połączeniu z materiałami wysokiej jakości (zarówno pod względem wyglądu, jak i dotyku) tworzy wrażenie jakości rzadko spotykanej w modelach w tym segmencie rynku. Użycie dużych przeszkleń w połączeniu z panoramicznym dachem szklanym (który jest standardem lub opcją w zależności od wersji) tworzy jasne wnętrze sprzyjające użytkownikowi i dobremu samopoczuciu pasażerów. Pasażerowie z tyłu będą szczególnie zadowoleni z przestronności 308, wynikającej z jego architektury oraz konstrukcji przednich siedzeń.
Dbałość o detale, którą cieszą się pasażerowie 308, jest częścią podejścia mającego na celu zapewnienie ich maksymalnego komfortu, dzięki szczególnie ważnym pracom wykonanym nad kontrolą temperatury wnętrza oraz izolacją akustyczną, a także dostępności licznych i pomysłowych schowków.
Dynamiczna efektywność: wyjątkowa przyczepność na drodze
Podwozie i zawieszenie modelu 308, wspomagane doskonałą sztywnością nadwozia, zostały starannie opracowane, aby uzyskać jak najlepszą kombinację przyczepności i komfortu, czyniąc 308 wzorem w swojej kategorii.
Elektryczno-hydrauliczne wspomaganie kierownicy zapewnia kierowcy maksymalną precyzję, gwarantowaną przez pseudo McPhersona typu przedniego oraz tylną belkę skrętną.
Dodatkowo, szerszy rozstaw kół z przodu i z tyłu oraz większe opony (do 18”) poprawiają ogólną efektywność pojazdu.
Efektywność ekologiczna
Dążenie do zmniejszenia wpływu ekologicznego pojazdu było kluczowym celem na wszystkich etapach rozwoju modelu 308. Dotyczyło to zarówno recyklingu, aerodynamiki, jego silników benzynowych i wysokoprężnych opartych na nowoczesnej lub klasycznej technologii, systemu filtra cząstek stałych na bazie dodatków w wersjach HDi, jak i kół oraz zawieszenia (w tym opon Michelin Energy Saver oraz elektryczno-hydraulicznego wspomagania kierownicy), redukcji wagi (z wykorzystaniem materiałów kompozytowych, aluminium i stali wysokowytrzymałej), wszystko zostało starannie przemyślane w celu optymalizacji zużycia paliwa i redukcji emisji CO2. Rzeczywiście, emisja CO2 w przypadku silnika 1.6 HDi o mocy 66 kW (90 KM) w modelu 308 została zredukowana do zaledwie 120 g w cyklu łączonym.
Szeroki wybór nowoczesnych, wydajnych silników, które są oszczędne i przyjazne dla środowiska
Model 308 oferuje szeroki wybór zespołów napędowych; jest ich w sumie 10, aby sprostać wymaganiom jak najszerszej grupy klientów: trzy silniki benzynowe, trzy silniki wysokoprężne HDi oraz pięć przekładni.
Wersje benzynowe modelu 308 charakteryzują się najnowszymi silnikami opracowanymi wspólnie przez grupę PSA Peugeot Citroën i grupę BMW:
- 1.4 litrowy VTi 70 kW (≈ 95 KM), 136 Nm, 5-biegowa manualna skrzynia biegów
- 1.6 litrowy VTi 88 kW 16v (≈ 120 KM), 160 Nm, 5-biegowa manualna skrzynia biegów
- 1.6 litrowy VTi 88 kW 16v (≈ 120 KM), 160 Nm, 4-biegowa automatyczna skrzynia biegów
- 1.6 litrowy THP 110 kW (≈ 150 KM), 240 Nm, 5-biegowa manualna skrzynia biegów
- 1.6 litrowy THP 103 kW (≈ 140 KM), 240 Nm, 4-biegowa automatyczna skrzynia biegów
Oferta 308 HDi składa się z silników wszystkich z technologią bezpośredniego wtrysku HDi:
- 1.6 litrowy HDi 66 kW (≈ 90 KM), 215 Nm, 5-biegowa manualna skrzynia biegów
- 1.6 litrowy HDi 80 kW (≈ 110 KM), 240 Nm, 5-biegowa manualna skrzynia biegów
- 1.6 litrowy HDi 80 kW (≈ 110 KM), 240 Nm, 6-biegowa elektroniczna skrzynia biegów
- 2.0 litrowy HDi 100 kW (≈ 136 KM), 320 Nm, 6-biegowa manualna skrzynia biegów
- 2.0 litrowy HDi 100 kW (≈ 136 KM), 320 Nm, 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów
Maksymalna efektywność w zakresie bezpieczeństwa
Celem zapewnienia wzorowej przyczepności na drodze stanowi podstawę bezpieczeństwa pierwotnego modelu 308. Uzupełnia je szereg wyposażenia, takiego jak system ostrzegania o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu (LDWS) oraz bi-ksenonowe reflektory kierunkowe.
Na poziomie bezpieczeństwa wtórnego, konstrukcja (szczególnie dzięki zastosowaniu 3 struktur pochłaniających uderzenia z przodu) oraz karoseria zaprojektowana pod kątem sztywności i zdolności do kontrolowanego odkształcania, zapewniają optymalną ochronę przed uderzeniem.
Dodatkowo, model 308 może być wyposażony w aż 9 poduszek powietrznych, w tym 2 boczne poduszki tylnie oraz poduszkę powietrzną kolumny kierowniczej.
W zależności od kraju, usługa „Peugeot Emergency”, powiązana z systemem telematycznym RT4, zapewnia bezpieczeństwo trzeciorzędne, precyzując lokalizację pojazdu i organizując wysłanie odpowiedniej pomocy.
Kolory, wykończenia i struktura oferty