Peugeot ostatni raz zmodernizował model 308 CC w 2011 roku, po zaledwie dwóch latach obecności na rynku, ale była to zasłużona poprawa, ponieważ samochód został ulepszony na wielu polach.
Wykorzystanie tej samej platformy co hatchback było mądrym posunięciem dla Peugeota, gdy wprowadzał model 308 CC w 2009 roku, pozwalającym na obniżenie kosztów produkcji i jednocześnie utrzymanie na rynku kompaktowego kabrioletu. Posiadał te same silniki i napędy, ale musiał być wzmocniony, aby poradzić sobie z konstrukcją bez dachu, co wpływało na jego sztywność. W 2011 roku francuski producent samochodów przeprowadził lifting całej serii 308, co przyniosło poprawy także w wersji kabrioletowej.
Dzięki systemowi składania twardego dachu, 308 CC był już pożądanym autem w każdych warunkach pogodowych. Dach mógł zniknąć za tylnymi siedzeniami w zaledwie 20 sekund, odsłaniając pasażerów pod otwartym niebem. Nowe reflektory ksenonowe ułatwiały jazdę nocą, a diodowe światła do jazdy dziennej poprawiły wygląd samochodu. Dyfuzor nadawał sportowy charakter w tylnej części, mimo że nie był to pojazd stworzony z myślą o prędkości. Peugeot zastosował również technologię LED w lampach tylnych 308.
Wewnątrz Peugeot poprawił materiały i wykończenia, odpowiadając na niektóre z krytycznych uwag swoich klientów. Białe wskaźniki i aluminiowe akcenty poprawiły ogólny wizerunek. Dla większego komfortu, Peugeot oferował system, który dmuchał ciepłe powietrze przez zagłówki do tyłu, aby utrzymać pasażerów w cieple podczas jazdy w chłodniejsze dni. Teoretycznie było miejsce dla dwóch dorosłych osób z tyłu, ale przestrzeń na nogi była ograniczona.
Nowy Peugeot 308 ma odmienny wygląd, wprowadza innowacyjną technologię mikrohybrydową e-HDi oraz optymalizuje zużycie paliwa i emisję CO2, która zaczyna się od zaledwie 98 g/km.
Dzięki nowym liniom, Peugeot 308 subtelnie wprowadza najnowsze kody stylistyczne marki. Nadwozie samochodu podąża za konturami mechanicznego podzespołu znajdującego się pod spodem. Urok trzech wersji nadwozia (Sedan, CC i SW) zyskuje w ten sposób bardziej technologiczną elegancję, co ilustruje obecność przednich lamp LED z systemem prowadzenia światła. Dynamika i emocje są jak zawsze obecne w genach modelu 308, zwłaszcza dzięki bardziej wyrazistemu wyglądowi, podkreślonemu nowymi reflektorami ksenonowymi z tytanową maską oraz hatchbackiem w ekskluzywnej wersji GTi.
Zdeterminowany, by umocnić swoją pozycję lidera w zakresie przyczepności i przyjemności z jazdy, Peugeot 308 dąży do tego, by stać się wzorcem w zakresie efektywności ekologicznej. W rzeczywistości, idąc w ślady modelu 508, nowy Peugeot 308 wprowadza innowacyjną technologię mikrohybrydową e-HDi, nowej generacji system START & STOP, w silniku HDi FAP o pojemności 1.6 litra i mocy 112 KM, Euro 5. Ta oferta, dotycząca „silnika podstawowego”, jest dostępna z półautomatyczną skrzynią biegów oraz, po raz pierwszy, z pełną skrzynią manualną, dla optymalnej zwrotności.
Oprócz technologii mikrohybrydowej zoptymalizowano wszystkie czynniki wpływające na poziom emisji CO2:
- zmniejszenie wagi średnio o 25 kg na samochód;
- wprowadzenie opon 16″ z bardzo niskim oporem toczenia;
- optymalizacja silników nowej generacji (VTi, THP, HDi Euro 5);
- opór powietrza Cx wynoszący 0,28 dla wersji o niskim zużyciu paliwa – rekord w segmencie.
Zużycie paliwa ustanawia nowe standardy:
- 98 g/km CO2 dla sedana 308 1.6 e-HDi FAP 112 KM BMP6 – rekord w segmencie
- dostępne jednostki napędowe, w tym 4 silniki benzynowe o mocach od 98 do 200 KM dla ekskluzywnej wersji GTi oraz 4 silniki diesla o mocach od 92 do 163 KM, również zostały zoptymalizowane, aby zapewnić pełną gamę silników gwarantujących efektywność ekologiczną. W rezultacie, podstawowa wersja – sedan 308 1.6 HDi FAP 92 KM ze skrzynią manualną – zajmuje dobrą pozycję, z emisją CO2 zmniejszoną do tylko 110 g/km.
Wymiary i jakość wyposażenia nowego Peugeota 308 pozostają niezmienne, niezależnie od kształtu nadwozia, gwarantując przestronną i komfortową kabinę pasażerską. To samo dotyczy bezpieczeństwa podstawowego, wtórnego i trzeciego, które pozostaje na najwyższym poziomie.
Nowy Peugeot 308 zadebiutuje na świecie podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych w Genewie w 2011 roku i trafi do sprzedaży od kwietnia 2011 roku w Europie. Jego misją jest kontynuowanie historii sukcesu rodziny 308, która sprzedała się w liczbie niemal 900 000 egzemplarzy od momentu wprowadzenia na rynek we wrześniu 2007 roku.
ELEGANCKIE LINIE WZMOCNIONE ZAAWANSOWANĄ TECHNIKĄ
Design nowego Peugeota 308 subtelnie wprowadza nowe kody stylistyczne marki Peugeot. Mimo że wymiary pozostają niezmienne, nowe linie jak najlepiej łączą mechaniczne podzespoły pojazdu, aby podkreślić jego sportowy charakter, podczas gdy frontalna część nadaje nowe oblicze koncepcji „unoszącej się” kratki wlotowej. Większa uwaga poświęcona nieprzerwanemu powierzchniom podkreśla determinację w prezentowaniu eleganckiego i luksusowego stylu. Centralne osłony ochronne, dostępne w wykończeniu z czarnego lakieru, zostały cieńsze, aby uwydatnić czystą stal. To samo dotyczy pojedynczego wlotu powietrza, który teraz jest mniejszy.
Elementy stylizacji podkreślają naturalną elegancję, która emanuje z nowego 308. Satynowe chromowane wstawki wzbogacają nowe kratki wlotowej, podobnie jak poziome listwy, dostępne w błyszczącym czarnym lub chromowanym wykończeniu w zależności od kształtu nadwozia (sedan, CC lub SW).
Dolna część przedniego panelu, która wizualnie poszerza samochód i „osadza” go na drodze, zawiera nowe światła o podwójnym zastosowaniu (dzienne i pozycyjne) w kształcie boomeranga, dostępne w różnych wersjach. Dzięki starannemu wykończeniu idealnie wkomponowują się i harmonijnie układają na górnej osłonie lampy przeciwmgielnej. Składają się z diod LED o zmiennym natężeniu oraz systemu prowadzenia światła, gwarantując unikalny podpis wizualny w dzień i w nocy, podkreślając wysoki poziom technologii zastosowanej w nowym 308.
W górnej części, V-kształtny nos maski jest jednym z głównych ekspresyjnych elementów Peugeota 308. Został on przearanżowany, aby jak najlepiej pasował do mechanicznych podzespołów samochodu i tworzy nowy związek z unoszącą się kratką wlotową, zgodnie z nowymi kodami stylistycznymi Peugeota. Emblemat marki, w nowej budowie z dwóch materiałów, dumnie zajmuje miejsce na końcu maski na nowej bazie z czarnego lakieru, ozdobionej chromowaną wstawką w kształcie V.
Kontur tego nosa, płynny i charakterystyczny, jest bardziej krągły, zwłaszcza w obrębie połączenia świateł i maski. Nowe gładkie przednie reflektory, idealnie dopasowane do trzech cylindrów, sugerują wygląd zarówno wyrafinowany, jak i stanowczy. A gdy 308 jest wyposażony w dynamiczne dwukierunkowe reflektory ksenonowe z tytanową podstawą, ten wygląd staje się jeszcze bardziej wyrazisty, ukazując całą siłę charakteru nowego 308.
Dynamika frontu odbija się na bokach samochodu. Linia stylizacji, biegnąca od przednich nadkoli, przecina bok nadwozia i tylnych świateł, zanim opadnie w kierunku dolnej tylnej części i zakończy się w dolnym odcinku.
Płynność stylu podkreśla boczna przeszklona powierzchnia, która podąża za opadającą linią w talii, a także panoramiczna tylna szyba, która nachodzi na słupki tylne.
Na koniec, aby ustanowić ogólny wygląd Peugeota 308, dolna linia w talii, wyznaczająca dolną część przedniego panelu, rozciąga się aż do tylnego zderzaka. Samochód wydaje się więc dobrze osadzony na drodze, gotowy do pełnego wykorzystania swoich dynamicznych cech. Nowe felgi aluminiowe o efektach diamentowych o średnicy 16 lub 17 cali oraz szare felgi 18 cali w wersji GTi podkreślają tę dynamiczną atrakcyjność. Poczucie dynamiki dodatkowo wzmacnia styl tylnej części pojazdu.
W wersji sedan, opływowy dolny tylny panel dodaje akcentu solidności i postrzeganego wykończenia, a także sportowego charakteru dzięki obecności elementu stylizacyjnego w kształcie spojlera oraz dwóch wstawek, które mogą mieć chromowane wykończenie, sugerujące końcówki wydechu. Nowy Lew zajmuje miejsce w centrum klapy bagażnika, podczas gdy satynowa chromowana wstawka podkreśla poziomą linię w talii, wprowadzając nową równowagę w tylnej części 308.
W wersji SW, kontury solidnego dolnego panelu i tylnych świateł zostały zaprojektowane tak, aby umożliwić szerokie otwarcie bagażnika. Niska krawędź załadunkowa wynikająca z tego projektu obiecuje łatwe załadunek i dużą pojemność wewnętrzną. Z estetycznego punktu widzenia, pozioma linia w talii biegnąca wokół tylnej klapy w jej środkowej części „rozciąga” samochód. To odczucie potęguje wstawka rejestracyjna w kolorze nadwozia, zwieńczona nowym emblematem Lwa.
W wersji CC siła tylnego stylu powtarza się, z poczuciem horyzontalności nadającym tyłowi wrażenie szerokości. Liczne detale dodają do tego ogólnego efektu: wklęsły ruch przecinający klapę bagażnika pod spojlerem, chromowana wstawka otaczająca tablicę rejestracyjną oraz obecność dyfuzora powietrza w dolnej części. Po obu stronach, rozciągające się nad nadkolami, ruby-red LED-owe tylne światła z efektem zasłony świetlnej poszerzają sylwetkę i nadają 308 CC unikalny i spektakularny podpis wizualny.
PŁYNNE I LUKSUSOWE WNĘTRZE
Styliści ciężko pracowali, aby jak najlepiej wykorzystać wnętrza uwolnione przez półwysoką architekturę Peugeota 308. Zaprojektowali zatem szczególnie nachyloną deskę rozdzielczą, niemal symetryczną w stosunku do słupków przedniej szyby, aby zapewnić niezakłóconą widoczność zewnętrzną.
Dodatkowo, wyraźnie wyrażono determinację, aby nadać wnętrzu bardzo ekskluzywny charakter oraz podwyższony poziom postrzeganego wykończenia. W rezultacie powstała płynna, czysta i elegancka deska rozdzielcza, w której priorytetowo uwzględniono materiały wyższej jakości, w zależności od wykończenia: miękkie pokrycie, skórzane wykończenie, chrom, czarne lakierowane materiały… Dbałość o wykończenie i podkreślenie komfortu wewnętrznego widać w każdym detalu. W zależności od poziomu w gamie, nowe motywy dekorują pasy paneli drzwiowych, wykończenia paneli, miejsca na kciuk na kierownicy itd. Podobnie, specjalne fotele w wersji GTi mają czerwone widoczne przeszycia z charakterystycznym oznaczeniem na szczycie oparcia oraz aluminiowy pierścień kierownicy z napisem „GTi”. Przyciemniane tylne szyby w połączeniu z ciemnymi obręczami kół (szara burza) oraz tytanową maską lamp wyładowczych nadają tej wersji sportową i wyrazistą tożsamość, idealnie dopasowaną do dynamicznego potencjału silnika 1.6 THP 200 KM.
Wewnątrz 308 CC, wzrok przyciągają również eleganckie cztery fotele z integralnymi zagłówkami oraz możliwość pełnego skórzanego wykończenia deski rozdzielczej w różnych odcieniach, co nadaje im wizerunek samochodu turystycznego. Ten charakterystyczny design sprawia, że siedzenia są jeszcze bardziej komfortowe z dyfuzorem ciepłego powietrza Airwave za szyjami pasażerów z przodu. Przyjemność z jazdy kabrioletem ulega zatem zwiększeniu.
PRZESTRONNA I JASNA KABINA PASAŻERSKA
Kabina pasażerska została zaprojektowana tak, aby dominował w niej poczucie przestronności i jasności, sprawiając, że pasażerowie nie chcą, aby ich podróż się kończyła.
Wymiary wnętrza oraz starania projektantów, aby uwolnić jak najwięcej przestrzeni dla komfortu pasażerów, sprawiają, że 308 jest jednym z najprzestronniejszych samochodów w swojej klasie.
Szerokość łokciowa z przodu wynosi 1464 mm dla nadwozia sedan i SW, a wzrasta do 1492 mm dla wersji Coupé Cabriolet. Z tyłu, te wymiary wynoszą odpowiednio 1471 mm i 1321 mm dla CC. Uczucie przestrzeni jest jeszcze bardziej zauważalne dzięki licznym sprytnym przestrzeniom do przechowywania dostępnych w Peugeocie 308. Całkowita pojemność przechowywania wynosi 42 litry, co ułatwia życie wewnątrz samochodu i zachowuje przestrzeń dla pasażerów.
Wszystkie 7 pasażerów, którzy mogą zająć miejsca w 308 SW dzięki opcjonalnym dodatkowym 2 tylnym siedzeniom, mogą korzystać z tych pomieszczeń. Mogą również modulować i dostosowywać wnętrze samochodu w razie potrzeby, wybierając indywidualne siedzenia w rzędzie 2. Nie zapomniano również o objętości bagażnika, która wynosi pod półką 674 litry dla SW i 430 litrów dla sedana. Przy pełnym wykorzystaniu potencjału ładunkowego, pojemności wynoszą 2149 i 1398 litrów odpowiednio.
W wersji CC wszyscy czterej pasażerowie mogą korzystać z dużej pojemności bagażnika (465 litrów) w konfiguracji coupé. W kabriolecie, z chowanym dachem w bagażniku, pojemność bagażnika wciąż wynosi 266 litrów. Co więcej, przekształcenie 308 CC w dynamiczne coupé lub elegancki kabriolet zajmuje tylko 20 sekund.
Pasażerowie w Peugeocie 308 sedan i SW również mogą korzystać z „słonecznej” kabiny pasażerskiej dzięki panoramicznym dachom dostępnym dla tych rodzajów nadwozia. Zwiększają one całkowitą powierzchnię przeszkloną do 4,86 m² w sedanie i 5,58 m² w SW. Poziom światła wewnątrz samochodu można regulować za pomocą elektrycznej rolety związanej z tym wyposażeniem.
Aby uczynić podróż jeszcze przyjemniejszą, dostępna jest automatyczna dwustrefowa klimatyzacja. Z aktywnym filtrem węglowym zmniejsza również zapachy węglowodorów wewnątrz kabiny pasażerskiej.
Na koniec pasażerowie będą mogli korzystać z systemu audio i telematyki wysokiej jakości: system audio WIP Sound, zestaw głośnomówiący Bluetooth, nawigacja satelitarna WIP Nav oraz WIP Com 3D z wysuwanym kolorowym wyświetlaczem 7″ 16/9. Dostępny jest również system hi-fi JBL, który można połączyć z laminiowanymi szybami bocznymi w celu uzyskania optymalnej wydajności akustycznej.
Bez względu na kształt nadwozia, nowy 308 oferuje wysoki poziom komfortu i wygody.
REDUKCJA CO2
Redukcja emisji CO2 była jednym z głównych celów tego projektu. W związku z tym poszukiwano efektywności ekologicznej na wszystkich poziomach. Wszystkie czynniki wpływające na zużycie paliwa zostały zoptymalizowane:
- zmniejszenie wagi średnio o 25 kg na samochód;
- wprowadzenie opon 16″ z bardzo niskim oporem toczenia;
- użycie sterowanej pompy olejowej w silnikach HDi 1.6 litra;
- optymalizacja pracy alternatora w niektórych silnikach;
- doskonalenie kontrolowania wspomagania kierownicy (jednostka elektropompy);
- Cx wynoszące 0,28 dla wersji o niskim zużyciu paliwa – rekord w segmencie;
- technologia mikrohybrydowa e-HDi;
- 98 g/km CO2 dla wersji 1.6 e-HDi FAP 112 KM BMP6 – rekord w segmencie
TECHNOLOGIA E-HDi MIKRO-HYBRYDOWA
Po modelu 508, nowy Peugeot 308 jest drugim modelem marki, który wprowadza innowacyjną technologię mikrohybrydową e-HDi, nowej generacji system STOP & START.
Innowacja ta opiera się na połączeniu silnika diesla 1.6 litra HDi Euro 5 oraz odwracalnego alternatora zapewniającego funkcję STOP & START. Polegając na systemie kontroli alternatora (Volt Control), aby odzyskać energię podczas hamowania oraz na hybrydowej baterii do przechowywania i dostarczania dodatkowej energii przy uruchamianiu (e-booster), jednostka HDi pozwala na:
- 15% redukcję zużycia paliwa w ruchu miejskim;
- 5 g/km redukcję emisji CO2 dla zatwierdzonego cyklu zużycia paliwa;
- 40% szybsze ponowne uruchamianie (400 ms) niż z ulepszonym rozrusznikiem STOP & START;
- aktywację wyłączenia silnika przy prędkości 20 km/h z manualną skrzynią biegów (8 km/h dla skrzyni biegów sterowanej elektronicznie);
- zwiększoną zwrotność systemu STOP & START (cicha praca, brak drgań).
Użyty tu alternator odwracalny drugiej generacji ma moc 2.2 kW i pozwala na aż 600 000 ponownych uruchomień. Funkcję STOP & START można jednak dezaktywować przez kierowcę przy pomocy przycisku na desce rozdzielczej.
SILNIK 1.6 LITRA E-HDi FAP 112 KM
Aby wprowadzić tę technologię na dużą skalę, nowy Peugeot 308 proponuje technologię e-HDi z „podstawowym” silnikiem, 1.6 litra HDi FAP 112 KM, który można sparować z dwoma skrzyniami biegów (manualną lub elektronicznie kontrolowaną). To pierwszy raz, ponieważ dotychczas technologia e-HDi była dostępna tylko z elektronicznie kontrolowaną skrzynią BVMP6. Ta nowa oferta maksymalizuje przyjemność z jazdy, zwiększając fazy jazdy „w ciszy”. Gdy jest sparowana z manualną skrzynią biegów, możliwe jest wyłączenie silnika przy prędkości 20 km/h.
SZEROKA GAMA SILNIKÓW NOWEJ GENERACJI
Aby zredukować emisję CO2 do minimum, nowy 308 jest unikalnie wyposażony w najnowsze silniki zarówno benzynowe (silniki VTi lub THP), jak i diesla (nowe silniki HDi Euro 5).
W wersji sedan, wszystkie 8 dostępnych silników, a także różne możliwe kombinacje skrzyni biegów (manualna, elektronicznie kontrolowana manualna lub automatyczna), pozwolą każdemu klientowi znaleźć wersję, która najlepiej odpowiada jego potrzebom.
4 silniki benzynowe Euro 5:
- 1.4 litra VTi 98 KM z 5-biegową skrzynią manualną;
- 1.6 litra VTi 120 KM z 5-biegową skrzynią manualną lub automatyczną;
- 1.6 litra THP 156 KM z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną;
- 1.6 litra THP 200 KM z 6-biegową skrzynią manualną (ekskluzywna dla wersji GTi).
4 silniki diesla Euro 5:
- 1.6 litra HDi FAP 92 KM z 5-biegową skrzynią manualną;
- 1.6 litra e-HDi FAP 112 KM z 6-biegową skrzynią manualną lub elektronicznie kontrolowaną;
- 2.0 litra HDi FAP 150 KM z 6-biegową skrzynią manualną;
- 2.0 litra HDi FAP 163 KM z automatyczną skrzynią biegów lub 6-biegową skrzynią manualną (tylko w 308 CC).
WIEDZA PEUGEOT
Zgodny z wartościami marki w zakresie przyjemności z jazdy, nowy Peugeot 308 dąży również do zachowania swojej pozycji lidera w zakresie przyczepności na drodze. Utrzymane są cechy, które czynią 308 punktem odniesienia:
- sztywna struktura nadwozia;
- zawieszenie przednie typu McPherson;
- zawieszenie tylne z belką skrętną;
- amortyzatory hydrauliczne z zaworami;
- wspomaganie kierownicy z zmienną siłą, sterowane przez jednostkę elektropompy;
- duże hamulce tarczowe (wentylowane z przodu) – do 302 x 26 mm;
- ABS, elektroniczna dystrybucja siły hamowania, asystent hamowania awaryjnego oraz automatyczne włączanie świateł awaryjnych w standardzie;
- Bosch 8.1 ESP w zależności od wersji.
WYSOKI POZIOM BEZPIECZEŃSTWA
Czy to w zakresie bezpieczeństwa podstawowego, wtórnego czy trzeciego, nowy 308 plasuje się na najwyższym poziomie.
Po pierwsze, doskonała sztywność konstrukcji zapewnia optymalną pracę kół i zawieszenia, co zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa podstawowego. W zakresie bezpieczeństwa wtórnego, sama struktura została rygorystycznie zaprojektowana, aby wytrzymać nawet najsurowsze uderzenia, dzięki szczególnie potrójnym kanałom siły z przodu. Użycie stali o wysokiej wytrzymałości oraz wzmocnień „wielowarstwowych” w zaprojektowanych obszarach pozwoliło podnieść poziom bezpieczeństwa pasażerów, jednocześnie redukując całkowitą wagę samochodu. Oprócz parametru konstrukcji, proponowane są również skuteczne środki zabezpieczające: