Historia modeli GTi w rodzinie Peugeot jest długa i sięga lat 80. XX wieku. W 2014 roku francuski producent wypuścił łagodniejszego brata dla modelu 308 GTI: model 308 GT.
W latach 80. rzadko można było zobaczyć model z wtryskiem paliwa w samochodzie kompaktowym. Jednak w latach 90. tylko nieliczne pojazdy nie miały wtrysku paliwa. Mimo to marka wciąż cieszyła się renomą. W 2014 roku wszystkie sportowe hatchbacki miały nie tylko wtrysk paliwa, ale także co najmniej turbosprężarkę.
Model 308 GT charakteryzował się innym stylem i był dobrze wyposażony. Z przodu wyróżniał się specjalnym designem. Logo lwa było umieszczone w trójrzędowej atrapie, miał pełne reflektory LED, aktywne kierunkowskazy w zderzaku, które przewijały światło na zewnątrz oraz inne chromowane akcenty. Samochód wyposażony był w 18-calowe lekkie felgi, a z tyłu znajdowały się podwójne, chromowane, trapezoidalne końcówki wydechu, umieszczone pod czarnym dyfuzorem. Mały spojler na dachu dopełniał sportowy wygląd z tyłu.
Wnętrze z wyprofilowanymi skórzanymi siedzeniami nadawało sportowy charakter. Czerwone przeszycia były obecne w całym wnętrzu kabiny. Zespół wskaźników miał styl kokpitu, co oznacza, że był wyposażony w konfigurowalny wyświetlacz TFT. Posiadał również system multimedialny, który obsługiwał funkcję mirroringu ekranu z telefonami komórkowymi.
Usztywnione zawieszenie w porównaniu do innych modeli 308 miało pseudo-McPherson z przodu oraz deformowalną belkę z tyłu. Pod maską model 308 GT dostępny był z silnikiem turbodiesel o pojemności 2.0 litra lub z benzynowym silnikiem 1.6 litra, który był wyposażony w turbosprężarkę typu twin-scroll.
Peugeot 308 GT
Peugeot 308 oraz 308 SW odnotowały sukces komercyjny, z zamówieniami na poziomie 146 000 sztuk do końca sierpnia. Ten pozytywny wynik w dużej mierze zależy od ich designu, postrzeganej jakości, innowacyjnego i-Cockpit oraz efektywności, z rekordową oszczędnością paliwa i niskimi emisjami. Po tej znakomitej wydajności, gama 308 zyskuje dwie dynamiczne nowe wersje zarówno w wersji Hatchback, jak i SW. Odzwierciedlają one strategię marki polegającą na jej dalszym wzmocnieniu w segmencie premium, podkreśloną tytułem Samochodu Roku 2014. Za kierownicą tych nowych wersji, czy to GT 205, czy GT 180 wyposażonego w silnik 1.6-litra THP 205 Stop&Start z 6-biegową skrzynią manualną i silnik 2.0-litrowy BlueHDi 180 EAT6, kierowcy docenią zdecydowany styl i niezwykłe osiągi tych pojazdów, a także wyjątkowe doznania podczas jazdy oraz zmniejszone zużycie paliwa. 308 GT z pewnością wzbudzi zainteresowanie wśród entuzjastów motoryzacji.
Zdecydowany sportowy styl
Unikalność 308 GT jest natychmiast widoczna i przyciąga uwagę. Przód tej dynamicznej wersji teraz zawiera lwa w grillu z trzema poziomymi łopatkami po obu stronach emblematu oraz oświetleniem LED. Aby zapewnić optymalną widoczność w każdych warunkach, 308 GT wyposażono w reflektory najwyższej klasy, które składają się z elementów zawierających 62 diody LED.
Ekskluzywne kierunkowskazy również wyróżniają 308 GT. Ich dynamiczna sekwencyjna praca, od wewnątrz na zewnątrz, podkreśla technologiczną tożsamość samochodu. Znajdują się nad nowymi wlotami powietrza, które dostarczają silnikowi dodatkowe powietrze.
308 GT prezentuje doskonałą aerodynamikę i czystość stylu. Czarnie lakierowane lusterka wsteczne łączą się z przyciemnionymi szybami. Widocznie poszerzona przez wykończenia progów, 308 GT spoczywa na diamentowych 18-calowych kołach obutych w opony Michelin Pilot Sport 3. Oznaczone jako „Diamant”, te koła o podwójnym aspekcie są wyłączne dla 308 GT z ich żłobionymi szprychami i grawerowanym wzorem.
Z tyłu, 308 GT wyróżnia się swoją postawą, szczególnie dzięki lakierowanemu czarnemu dyfuzorowi i dekoracyjnym podwójnym końcówkom wydechu. Podpis GT jest zintegrowany w grillu, klapie bagażnika i panelach bocznych.
Gama kolorów dla 308 GT obejmuje nowy, ekskluzywny odcień Magnetic Blue. Przypominająca historyczny niebieski zarezerwowany dla francuskich pojazdów wyścigowych, ta barwa pasuje do płynnych i dynamicznych linii samochodu, podkreślając jego wysokość zawieszenia, obniżoną o 7 mm z przodu i 10 mm z tyłu.
Ekskluzywna atmosfera została również osiągnięta wewnątrz kabiny. W oparciu o fundamenty sportowego wnętrza, zarówno podsufitka, jak i górne słupki okienne zostały wykończone w kolorze antracytowym, a czerwona nici akcentują wykończenia tapicerki oraz TEP/Alcantara w standardzie, lub skórę Club Nappa jako opcję. Czerwone nici występują również na desce rozdzielczej, panelach drzwi, pokrywie lewarka zmiany biegów i na dywanikach. Mechaniczny wymiar reprezentowany jest przez aluminium na pedałach i stal nierdzewną na wykończeniach progów w otworach drzwi.
Kluczowym elementem w sportowym samochodzie, pozycja za kierownicą jest idealna dzięki ergonomii Peugeot i-Cockpit. Kierowca może dostosować wysokość i zasięg kompaktowej kierownicy, unikalnej dzięki perforowanej skórze i znaczku GT. W polu widzenia, panel instrumentów ma nowy motyw tła w wzór szachownicy. Po włączeniu zapłonu, kierowca witany jest komunikatem GT, a dużego ekran dotykowy wyświetla nową kolorystykę dominującą w czerwieni i czerni, zatytułowaną Redline.
Wyjątkowe dynamiczne osiągi
Aby dostarczyć maksymalną przyjemność, GT korzysta z podwozia o specyficznych ustawieniach oraz wysokowydajnych silników, które już spełniają rygorystyczne normy emisji Euro 6. Inżynierowie wykorzystali całą wiedzę marki, aby osiągnąć niezwykły stosunek mocy do masy wynoszący tylko 5,85 kg/HP (171 HP na tonę) dla benzynowego 308 GT, co jest wyznacznikiem wrażeń z jazdy i kontroli.
Dane dotyczące osiągów mówią same za siebie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje benzynowemu 308 GT zaledwie 7,5 sekundy.
Czterocylindrowy silnik 1.6-litrowy THP 205 Stop&Start wyposażony jest w 6-biegową skrzynię manualną, aby maksymalnie wykorzystać jego 285 Nm momentu obrotowego, dostępnego w zakresie od 1750 do 4500 obr./min. Ten wysoki poziom wydajności połączony jest z dobrze kontrolowanymi emisjami CO2 i zużyciem paliwa, wynoszącym zaledwie 130 g/km i 5,6 l/100 km (50,4 mpg).
Aby osiągnąć te wyniki, ten czterocylindrowy silnik o pojemności 1598 cm³ łączy:
- turbo doładowanie Twin-Scroll, zapewniające osiągi i natychmiastową reakcję z bardzo niskich obrotów silnika;
- bezpośredni wtrysk paliwa zapewniający optymalną efektywność spalania;
- zmienny skok zaworów na wlocie, w połączeniu z zmiennym czasowaniem zaworów zarówno na wlocie, jak i wylocie (technologia VTi, zmienny zawór i czasowanie wtrysku);
- Stop&Start, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2, a także poprawić ogólny komfort w warunkach miejskich.
Czterocylindrowy silnik 2.0-litrowy BlueHDi 180 oferuje wysoki poziom wydajności. Osiąga maksymalną moc 180 HP przy 3750 obr/min i maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2000 obr/min. Z stosunkiem mocy do masy wynoszącym tylko 7,3 kg/HP (136 HP na tonę), ten silnik potrzebuje zaledwie 5,5 sekundy, aby przyspieszyć od 80 do 120 km/h (50-70 mph) na 5. biegu.
O pojemności 1997 cm³, wyróżnia się godnymi uwagi emisjami CO2 wynoszącymi tylko 103 g, co odpowiada zużyciu paliwa wynoszącemu 4,0 l/100 km (70,6 mpg), dzięki:
- systemowi paliwowemu 3. generacji z wspólną szyną działającym pod ciśnieniem do 2000 barów;
- nowej komorze spalania optymalizującej mieszankę powietrza i paliwa, dostarczanej przez wtryskiwacze z 7 otworami;
- współczynnikowi sprężania podwyższonemu do 16,7:1 w celu poprawy ogólnej efektywności silnika;
- olejowi silnikowemu o bardzo niskiej lepkości, typ 0W15.
Ponadto, szeroki zakres prac pozwolił na zaoszczędzenie 7 kg wagi. Osiągnięto to poprzez zmniejszenie grubości ścianek obudowy i stosowanie pomocniczych elementów silnika tylko w razie potrzeby.
Ten silnik diesla połączony jest z automatyczną skrzynią EAT6, zaprojektowaną i opracowaną we współpracy z Aisin AW. Używa technologii Quickshift dla szybkiej zmiany biegów, a także możliwości automatycznego redukowania do prędkości wymaganej, a nie sekwencyjnie.
Ponadto, jego wydajność jest niemal taka sama jak w przypadku skrzyni manualnej dzięki zredukowanemu tarciu wewnętrznemu i wykorzystaniu konwerterów momentu obrotowego stosowanych w razie potrzeby, aby uniknąć poślizgu w skrzyni biegów.
To skutkuje emisjami CO2 i oszczędnością paliwa porównywalną z tymi osiąganymi przy najlepszych skrzyniach manualnych.
Osie (pseudo MacPherson z przodu, belka deformowalna z tyłu) mają specyficzne ustawienia, aby odpowiadać silnikom i duchowi samochodu. Ustawienie jest sportowe, z doskonałą kontrolą nad nadwoziem, a jednocześnie zachowuje wysoki poziom komfortu.
Aby to osiągnąć, inżynierowie pracowali nad wszystkimi ustawieniami, aby zapewnić precyzyjną kontrolę w ekstremalnych warunkach drogowych, zapewniając bezpieczną jazdę i unikając niepożądanej nad- lub podsterowności. Tak więc pasywne tłumiki, o nowych parametrach dla wysiłku/szybkości, regulują się natychmiast, aby dostosować się do stylu jazdy. Aby zredukować hałas, mają hydrauliczne ograniczniki skoku. W zależności od wersji, zawieszenie przednie i tylne jest usztywnione o 10 do 20% dla ekstremalnie responsywnej reakcji, bez opóźnienia.
Zmienny elektryczny układ kierowniczy pozwala na intuicyjne umiejscowienie opon Michelin Pilot Sport 3 z ich wysokim poziomem przyczepności.
Osiągi na tym poziomie wymagają skutecznego systemu hamulcowego, łatwego w modulacji i o doskonałej odporności termicznej. Zapewnia to centralna jednostka Bosch 9CE, która rozdziela siłę hamowania pomiędzy cztery tarcze. Z przodu, tarcze o średnicy 330 mm i grubości 30 mm są chowane przez pływające zaciski z 60 mm tłokami. Z tyłu, tarcze mają średnicę 268 mm w 308 GT i 290 mm w 308 GT SW.
Oba typy silników mają standardowy przełączalny ESP.
Gama GT obejmuje:
- GT 205 z silnikiem 1.6-litrowym THP 205 S&S i 6-biegową skrzynią manualną: 130 g CO2/km i 5.6 l/100 km (50.4 mpg) dla Hatchbacka, 134 g CO2/km i 5.8 l/100 km (48.7 mpg) dla SW
- GT 180 z silnikiem 2.0-litrowym BlueHDi 180 i automatyczną skrzynią EAT6: 103 g CO2/km i 4.0 l/100 km (70.6 mpg) dla Hatchbacka, 107 g CO2/km i 4.1 l/100 km (68.9 mpg) dla SW
Wzmocnione wrażenia z jazdy
W zgodzie z Peugeot i-Cockpit, kierowca znajduje się w centrum doznań dostarczanych przez kompaktową kierownicę i wyświetlanie przezroczyste. Przyjemność jest wzmacniana przez pakiet Driver Sport, standardowy w obu silnikach. To wyposażenie zachwyca zmysły pasjonata sportowej jazdy poprzez modyfikację następujących parametrów:
- wzmocniony i bardziej sportowy dźwięk silnika;
- wskaźniki podświetlane w czerwonym kolorze;
- panel instrumentów wyświetla moc i moment obrotowy, ciśnienie turbosprężarki, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne;
- sztywniejszy i bardziej responsywny układ kierowniczy;
- bardziej responsywna mapa pedału przyspieszenia;
- bardziej responsywne działanie skrzyni EAT6;
- przyciski zmiany biegów na kierownicy w EAT6.
Kierowca ma możliwość wyłączenia ustawienia pakietu Driver Sport w celu bardziej komfortowej jazdy, używając przycisku na konsoli centralnej.
Aby w pełni wykorzystać swój charakter, nowy GT oferuje różne systemy wspomagania kierowcy.
Z wykorzystaniem radaru wbudowanego w przód pojazdu, pakiet wspomagania kierowcy zawiera trzy systemy:
- Dynamiczny Tempomat: tempomat, który automatycznie utrzymuje i dostosowuje prędkość pojazdu do prędkości pojazdu przed nim. Funkcję „Dynamiczną” można wyłączyć przez kierowcę.
- System Ostrzegania o Kolizji Awaryjnej: wizualna i dźwiękowa informacja mająca na celu zachęcenie kierowcy do naciśnięcia hamulca, aby uniknąć kolizji.
- System Awaryjnego Hamowania przy Kolizji: wczesne zastosowanie hamulców, by uniknąć kolizji lub zredukować jej konsekwencje.
System Monitorowania Martwego Pola informuje kierowcę za pomocą diod LED w lusterkach, że w martwym polu znajduje się pojazd.
Park Assist jest aktywną pomocą w parkowaniu, umożliwiającą automatyczne parkowanie równoległe lub w zatoczkach.
Usługi łączności Peugeot Connect Apps zapewniają nowe doświadczenia w jeździe. Wykorzystując klucz 3G Plug&Play, ten system udostępnia kierowcy przydatne informacje w czasie rzeczywistym: dostępność miejsc parkingowych, ceny paliw, informacje turystyczne z przewodnika Michelin, prognoza pogody oraz warunki na drogach z aplikacją Coyote.