Peugeot nie był znanym producentem pojazdów MPV, ale pomógł stworzyć małe hatchbacki i kombi, takie jak 2008 308 SW.
W obliczu kryzysu na rynku MPV, popularność kompaktowych kombi rosła, a Peugeot był gotowy, aby wprowadzić nowy model tuż przed globalnym załamaniem spowodowanym kryzysem finansowym. Jego pomysł polegał na zaoferowaniu samochodu rekreacyjnego, który pomieści pięciu dorosłych i miał odpowiednią wielkość bagażnika. Udało się to zrealizować na bazie platformy PF2.
Podobnie jak standardowy hatchback, wersja SW miała charakterystyczny, V-kształtny wypukły element na masce, łączący przedni grill z słupkami A. Profil pojazdu był lekko podwyższony, z wyższą linią okien. Tył samochodu miał nietypowy kształt, z wypukłością na metalowej części klapy bagażnika, co pozwoliło producentowi zwiększyć przestrzeń ładunkową i długość załadunku, nie psując przy tym sylwetki pojazdu. Słupki D miały charakterystyczny kąt, co działało na korzyść unikalności modelu na rynku.
Wnętrze pozwalało pomieścić pięć osób w wygodnych fotelach, oferując wystarczająco dużo miejsca na nogi dzięki wyższej pozycji siedzącej. W ofercie dostępny był panoramiczny dach szklany, który dodatkowo rozjaśniał wnętrze. Składana tylna kanapa umożliwiała zwiększenie objętości bagażnika z standardowych 674 litrów (23,8 cu-ft) do imponujących 2149 litrów (75,9 cu-ft).
Pod maską Peugeot oferował model 308SW z szeroką gamą silników, których moc wahała się od 90 KM do 156 KM, zarówno benzynowych, jak i turbo-diesel.
Zaledwie kilka miesięcy po wprowadzeniu nowego hatchbacka 308 do segmentu samochodów średniej wielkości, Peugeot przedstawia teraz wersję SW.
Peugeot 308 SW został po raz pierwszy zaprezentowany w formie samochodu koncepcyjnego na ubiegłorocznych targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. W dalszym ciągu rozwija atrakcyjność modeli 307 SW i wersji kombi, których innowacyjne i atrakcyjne opakowanie zdobyło serca prawie 900 000 klientów w ciągu sześciu lat od ich debiutu na rynku.
307 SW to unikalny i oryginalny koncept, który łączy w sobie szereg mocnych stron, takich jak przyjemność z jazdy, komfort i wygodę podczas podróży, bogate wyposażenie oraz dobre możliwości załadunkowe. Od momentu wprowadzenia na rynek, zyskał uznanie wśród klientów. Szczególnie docenili go ci, którzy z praktycznych powodów uznali, że hatchbackowi brakuje pewnego „czegoś” oraz nie byli zainspirowani projektem MPV z segmentu M1. Klienci, którzy potrzebowali przestrzeni i funkcjonalności do swoich aktywności rekreacyjnych, interakcji i wygody użytkowania, a przede wszystkim chcieli pojazdu o dużej atrakcyjności wizualnej i radości z jazdy.
Podobnie jak hatchback 308, wersja SW czerpie pełnymi garściami z mocnych punktów programu „T7”: pół-wysoka architektura zapewniająca większą przestrzeń wewnętrzną, jasność i widoczność wnętrza, mocna tożsamość stylowa, dostrzegalna jakość oraz staranna dbałość o detale, wszystko to w połączeniu z doskonałą przyczepnością i najwyższym poziomem bezpieczeństwa.
Peugeot 308 SW korzysta również z wielu cech oryginalnego samochodu koncepcyjnego SW, które zapewniły sukces jego poprzednika, rozwijając je jeszcze bardziej.
Na przykład panoramiczny dach szklany jest teraz o 27% większy (łączna powierzchnia 1,68 m2), modularność jest łatwiejsza w obsłudze i poprawiona, a także posiada bardzo praktyczne, duże otwarte tylne okno… Wszystkie te nowości pomogą sprostać nawet najbardziej różnorodnym wymaganiom i sytuacjom życiowym jego użytkowników.
Korzystając z wszystkich tych cech, 308 SW nie tylko utrzymuje poziom przyjemności z jazdy, ale także wydłuża go na wiele różnych sposobów.
Zewnętrzny design Peugeot 308 SW udanie łączy szczególnie ekspresywny i dynamiczny wygląd z przodu, który dzieli z hatchbackiem 308, z oryginalnym i zaokrąglonym stylem z tyłu.
Wnętrze oraz projekt panelu przedniego, identyczny z tym w hatchbacku, tworzą poczucie komfortu, które doskonale harmonizuje z ogólnym stylem kabiny pasażerskiej. Jego opadający kształt i płynne linie, elegancki i imponujący styl wzmacniają wrażenie przestrzeni i komfortu na pokładzie. Kluczową cechą koncepcji pojazdu i atmosfery wnętrza jest imponujący panoramiczny dach szklany, który w Peugeot 308 SW sięga teraz powyżej głów pasażerów drugiego rzędu, a także może być cieszyć się nim od czasu do czasu pasażerowie trzeciego rzędu. Zwiększa to całkowitą powierzchnię przeszkleń pojazdu do 5,58 m2.
Niskie poziomy hałasu wewnętrznego to kolejna cecha, która zwiększa komfort i wygodę wewnątrz samochodu. Znacząco poprawia również ogólny komfort pasażerów i ich możliwość łatwej rozmowy między sobą.
Szczególną uwagę zwrócono na modułowość pojazdu, aby można go było łatwo i efektywnie dostosować do potrzeb jego pasażerów.
Na przykład tylne siedzenia w drugim rzędzie są wszystkie indywidualne, łatwe do zdemontowania, identyczne pod względem wielkości, a tym samym oferują szereg kombinacji w wnętrzu pasażerskim.
W konfiguracji „7-osobowej” w trzecim rzędzie zamontowane są dwa okazjonalne siedzenia. Te siedzenia, jednak w razie potrzeby, mogą być złożone, a gdy złożone są również siedzenia drugiego rzędu, tworzą płaską podłogę, co ułatwia załadunek dużych przedmiotów.
Praktyczna przestrzeń ładunkowa, która jest przyjemna w użytkowaniu niezależnie od okoliczności
Dostęp do przestrzeni ładunkowej przez szeroką klapę lub otwierane tylne okno zostało znacznie ułatwione dzięki sprytnej konstrukcji osłony ładunkowej.
Szczególnie niska krawędź ładunkowa ułatwia załadunek pojazdu, który pomieści do 674 litrów (równoważna objętość wody) (lub 573 dm3 według normy VDA) pod osłoną ładunkową przy zainstalowanych siedzeniach drugiego rzędu. Po ich usunięciu, całkowita objętość wynosi 2 149 litrów do poziomu dachu (1 736 dm3 VDA).
W obszarze ładunkowym jedna z lamp oświetlenia ładunku jest również przenośną latarką; to oznaka dbałości o szczegóły, która dodatkowo podkreśla praktyczne cechy samochodu.
Objętość ładunku można również zwiększyć, składając do przodu oparcie siedzenia pasażera z przodu w pozycję „półki”, a wtedy Peugeot 308 SW może pomieścić ładunki o długości do 3,10 m.
Cała przyjemność z jazdy hatchbacka W odniesieniu do przyczepności, koła i zawieszenie hatchbacka 308 zostały zmodyfikowane, aby spełniać specjalne wymagania wersji SW. Elektrohydrualiczne wspomaganie kierownicy zapewnia kierowcy dobrą precyzję i czucie. Ta precyzja jest również zapewniona przez konstrukcję przedniego zawieszenia typu McPherson oraz zastosowanie belki skrętnej z tyłu. Oprócz szerszych torów przednich i tylnych, zastosowanie większych opon (do 18”) oraz obniżonego środka ciężkości w porównaniu do 307 SW pomagają poprawić ogólne osiągi dynamiczne. Dzięki doskonałej sztywności nadwozia, Peugeot 308 SW zapewnia najlepszą możliwą kombinację przyczepności i komfortu, dzięki czemu jazda nim sprawia równie wiele radości, co każdym hatchbackiem.
Peugeot 308 SW dostępny jest z szerokim wyborem nowoczesnych, wydajnych, oszczędnych i przyjaznych dla środowiska układów napędowych. Łącznie oferowanych jest jedenaście, aby sprostać wymaganiom jak najszerszej grupy klientów. Pięć silników benzynowych, od 70 do 128 kW (~ 95 do 175 KM) w tym opcja „BioFlex” oraz trzy silniki diesla HDi, w tym dwa wyposażone standardowo w system filtracji cząstek stałych (FAP). Dostępne są z pięciobiegową skrzynią manualną, czterobiegową automatyczną lub zupełnie nową sześciobiegową skrzynią manualną.
Zastosowanie najnowszej technologii zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesla, w połączeniu z efektywną aerodynamiką pojazdu, środkami oszczędzającymi na wadze oraz zastosowaniem nowych opon Michelin Energy Saver, po raz pierwszy wprowadzonych w hatchbacku 308, nadaje Peugeot 308 SW lepszą efektywność ekologiczną w porównaniu do jego poprzednika. Jego zużycie paliwa w porównaniu z podobnymi silnikami może być nawet o 10% mniejsze niż w 307 SW.
Optymalne bezpieczeństwo
Oprócz podstawowego bezpieczeństwa zapewnianego przez wzorową przyczepność, Peugeot 308 SW oferuje szereg elementów wyposażenia, takich jak system ostrzegania o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu (LDWS) oraz kierunkowe reflektory bi-ksenonowe.
W zakresie bezpieczeństwa wtórnego, konstrukcja (dzięki obecności trzech struktur absorpcyjnych) została zaprojektowana w celu zapewnienia optymalnej ochrony, w połączeniu z możliwością pochłonięcia maksymalnej ilości energii uderzenia w kontrolowany sposób. Dodatkowo, SW może być wyposażony w aż 7 poduszek powietrznych, w tym poduszkę powietrzną w kolumnie kierownicy.
Bezpieczeństwo trzeciego poziomu jest zabezpieczone przez usługę „Peugeot Emergency” połączoną z systemem telematycznym RT4 pojazdu, który może dokładnie określić lokalizację pojazdu i uruchomić wysłanie odpowiedniej pomocy w razie potrzeby.
Nowością jest zastosowanie systemu czujników pasów bezpieczeństwa „Wifi”, który zapewnia, że funkcja ostrzegania o zapięciu pasów jest dostępna nawet w demontowalnych siedzeniach drugiego rzędu, bez jakiejkolwiek kompromisów w ich modułowości.
Prosta oferta
Oferta Peugeot 308 SW, która będzie różnić się w zależności od poszczególnych krajów, składać się będzie z pięciu poziomów wyposażenia od teraz do lata 2008. Wersja podstawowa zajmie miejsce wersji „Kombi” z gamy 307. Zostanie ona wyposażona w tradycyjny stalowy dach i składane tylne siedzenie, skierowana do klientów głównie poszukujących dostępnego pojazdu z dużą ilością przestrzeni.