Peugeot 405, który w 1988 roku został ogłoszony Europejskim Samochodem Roku, był rodzinnym autem zaprojektowanym przez francuskiego producenta Peugeot.
Zaprojektowany przez Pininfarinę, Peugeot 405 odniósł ogromny sukces i był dostępny w wersji sedan oraz kombi. Łącznie sprzedano 2,5 miliona egzemplarzy Peugeot 405 na całym świecie.
Mimo że Peugeot 405 dzielił swoją platformę z Citroenem BX, miał całkowicie inny wygląd zewnętrzny oraz wnętrze.
Peugeot 405 był wyposażony w nowy silnik czterocylindrowy XU, który wcześniej zastosowano w modelu Peugeot 305.
Nowoczesny silnik był wyjątkowy, a choć pierwotnie zaprojektowano go do pojemności 1.4 i 1.9 litra, był pierwszym na świecie w swojej klasie, który oferował zarówno wersje benzynowe, jak i wysokoprężne z tym samym blokiem silnika i na tej samej linii produkcyjnej. Peugeot potrzebował jednego układu silnikowego, aby pokryć cały asortyment, co stanowiło istotny czynnik oszczędnościowy.
Dostępne silniki benzynowe oferowały moc od 64 do 158 KM, a rok później Peugeot wprowadził do oferty nowe silniki wysokoprężne zarówno z doładowaniem, jak i naturalnym zasilaniem.
Po kilku aktualizacjach przez lata, Peugeot 405 został zastąpiony nowym modelem Peugeot 406 jesienią 1995 roku.