Średniej wielkości sedan Peugeot 405 został wprowadzony na rynek w 1997 roku jako bezpośredni następca zarówno mniejszego modelu 305, jak i większego 505. Efektem tego był jeden z najpopularniejszych sedanów w historii marki Peugeot.
Dzięki ostremu, sportowemu wyglądowi, sedan 405 szybko zdobył uznanie na rynku i był najlepiej sprzedającym się sedanem w swojej klasie w wielu krajach. Rok później, w 1988 roku, zaprezentowano wersję kombi. To również okazało się hitem dla Peugeota, który był jednym z najbardziej cenionych producentów kombi w Francji.
W przeciwieństwie do niektórych innych modeli kombi Peugeota, 405 nie oferował możliwości dodania trzeciego rzędu siedzeń w bagażniku. Kanciasta sylwetka samochodu była podobna do sedana aż do słupka B, z prostokątnymi reflektorami. Projektanci znaleźli sposób na zamontowanie takich samych tylnych drzwi jak w sedanie w wersji kombi, co pozwoliło znacznie obniżyć koszty produkcji.
W środku samochód miał podobne kanciaste kształty deski rozdzielczej i innych elementów wykończenia wnętrza. Wydłużona linia dachu zapewniała więcej miejsca na głowę dla pasażerów z tyłu. Tylna kanapa miała składany oparcie, co umożliwiało powiększenie bagażnika.