Peugeot musiał zastąpić udany model 405 czymś lepszym, co udało mu się zrobić dopiero w 1995 roku, kiedy zaprezentował model 406 oraz 406 Break, który pojawił się rok później.
Model 406 był ostatnim przedstawicielem klasy średniej w stylu lat 80. na europejskim rynku. Nawet stary Ford Sierra został zastąpiony przez Mondeo, podczas gdy Opel/Vauxhall i Fiat już przeszli proces modernizacji swoich modeli. Peugeot trochę czasu czekał, ale gdy wprowadził 406, wzbudził poruszenie na rynku. W wersji kombi oferował alternatywę dla segmentu MPV.
O wąskich reflektorach i żebrowanej atrapie chłodnicy, 406 nawiązywał do wzornictwa swojej rodziny. Z jednej strony, prezentował elegancki, a zarazem sportowy profil, nawet w wersji kombi. Kolorowe klamki i lusterka w drzwiach oraz gumowa listwa na dolnej części nadwozia sprawiały, że auto wydawało się dłuższe. Z tyłu dodatkowe okna boczne były ukośnie zamontowane, podążając równolegle do linii klapy bagażnika.
Wnętrze zapoczątkowało nowy trend z centralnym panelem, który oddzielał kierowcę od reszty kabiny. Nowoczesne jak na swoje czasy technologie, takie jak cyfrowa klimatyzacja czy wyświetlacz LCD na dole zegarów, przekształciły 406 w nowoczesne rodzinne kombi. Z tyłu, model 406 Wagon oferował wystarczającą przestrzeń dla trzech pasażerów oraz dużą, 526-litrową (18.6 stóp sześciennych) bagażnik z wszystkimi siedzeniami na miejscu.