Citroen C-Zero, Peugeot iOn i Mitsubishi i-MIEV to trójklonowe modele, które zadebiutowały w 2010 roku jako elektryczna alternatywa do jazdy po mieście. Były łatwe w prowadzeniu, oferowały przyzwoity zasięg i wystarczającą przestronność wnętrza.
Model iON rozpoczął swoje życie jako kei-car w Japonii, produkowany przez firmę Mitsubishi. Jednak japoński producent samochodów potrzebował wsparcia, aby sprzedawać go w Europie, co zapewniła grupa PSA (Peugeot-Citroen). Tak więc powstały trzy wersje tego samego pojazdu.
Stylistyka zewnętrzna była nietypowa jak na tę klasę. Koła były maksymalnie wysunięte na zewnątrz. Z przodu był krótszy zwis niż w większości samochodów dostępnych na rynku, co dotyczyło również tylnych kół. Pojazd o kształcie jaja został zaprojektowany do ruchu miejskiego, a światła przednie umieszczono jak najwyżej, aby je chronić podczas kolizji, podobnie zresztą jak tylne światła.
Wewnątrz, dzięki dużemu rozstawowi osi i wysokości, iOn oferował wystarczająco miejsca dla czterech dorosłych osób. Szerokość pojazdu nie była jednak zbyt hojna. Dla kierowcy zapewniono wysoką pozycję siedzącą oraz dwa pedały. Na zimowe dni przewidziano podgrzewane fotele i lusterka. Jednostka infotainment była zamontowana wysoko na desce rozdzielczej, ale nie obsługiwała Android Auto ani Apple CarPlay.
Silnik umieszczony z tyłu był schowany pod podłogą bagażnika. Był to cichy silnik. Między osiami, pod podłogą kabiny, znajdował się pakiet baterii. W idealnych warunkach miał zasięg około 90 mil (150 km).
Oczekiwany, wymarzyły go sobie rzesze miłośników motoryzacji – pierwszy przedstawiciel nowej generacji w pełni elektrycznych samochodów jest już dostępny. Peugeot udostępnia go nie tylko nielicznym śmiałkom, ale szerokiemu gronu klientów składającemu się z osób prywatnych, profesjonalistów i instytucji publicznych, które są przekonane i zdecydowane podjąć wspólnie pierwszy krok w kierunku nowego rodzaju mobilności. W pełni elektryczny Peugeot iOn, miejski pojazd, łatwy w obsłudze, cichy, bezpieczny, połączony z nowoczesnymi technologiami, komfortowy i łatwy w prowadzeniu, dzięki gamie usług Peugeot Connect, pozwala przemieszczać się po mieście w sposób inny i zrównoważony.
Świadomość ekologiczna wyrażana przez rządy, władze lokalne i obywateli, w połączeniu z rozwojem nowych technologii przechowywania energii, daje dzisiaj pojazdom elektrycznym szansę na osiedlenie się w miastach i ich okolicach.
Peugeot, lider na rynku pojazdów elektrycznych pod względem sprzedaży modelu Electric 106, stawia nowy krok w redukcji emisji, wprowadzając do sprzedaży model Peugeot iOn, pierwszy przedstawiciel nowej generacji w pełni elektrycznych pojazdów.
NOWE DOŚWIADCZENIE W MIEJSKIEJ JAZDZIE: ZERO EMISJI, CISZA, PRAKTYCZNY, REAGUJĄCY
Peugeot iOn, zaprojektowany jako idealny pojazd do miasta i na przedmieścia, skierowany jest przede wszystkim do instytucji publicznych i firm, ale również do osób prywatnych. Ten miejski pojazd łączy w sobie znakomitą kompaktowość z dobrą przestrzenią wewnętrzną, nieporównywalną zwrotnością, rygorystycznym poziomem bezpieczeństwa oraz wysokim komfortem, wzbogaconym przez bogate wyposażenie standardowe. Dodatkowo, samochód czerpie korzyści z technologii elektrycznej, a więc zapewnia bezprecedensową ciszę, brak emisji CO2 oraz doskonałe właściwości jezdne.
Prowadzenie Peugeota iOn to doświadczenie nowej spokojności, wynikającej z cichej pracy pojazdu, braku wibracji ze strony zespołu napędowego oraz prostoty, jaką niesie ze sobą brak zmian biegów. Co więcej, natychmiastowa dostępność maksymalnego momentu obrotowego umożliwia efektywne, liniowe przyspieszenie, co znacznie ułatwia jazdę w ruchu miejskim.
ZASIĘG
Dzięki zarządzaniu energią ze swojej baterii litowo-jonowej oraz optymalizacji odzysku energii podczas hamowania i zwalniania, zasięg według europejskiego cyklu standardowego wynosi 150 km. W praktyce to wystarczająco, aby pokryć większość codziennych podróży kierowców, z czego 90% z nich to dystanse poniżej 60 km. Pełne naładowanie baterii przy użyciu tradycyjnego gniazdka zajmuje 6 godzin. Szybkie ładowanie przy użyciu specjalnej jednostki ładującej zapewnia 50% naładowania w zaledwie piętnaście minut, a 80% w trzydzieści minut. Mając na uwadze, że konwencjonalny samochód stoi przez około 90% czasu, gdy jest używany w kontekście miejskim lub podmiejskim, czas potrzebny na naładowanie Peugeota iOn jest całkowicie zgodny z tym, do czego przyzwyczajeni są kierowcy.
NIEPOKONYWALNE KOSZTY EKSPLOATACJI
Koszty eksploatacyjne wahają się między 1,50 a 2,00 € na 100 km, rachunek za energię elektryczną Peugeota iOn jest nie do pobicia, niezależnie od wybranego trybu ładowania. Ładowanie w nocy lub w godzinach „szczytu” może dodatkowo obniżyć koszty, co pomaga zoptymalizować wykorzystanie dostępnej energii produkowanej przez dostawców energii elektrycznej.
BEZ KOMPROMISÓW W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA
Jego standardowe wyposażenie – sześć poduszek powietrznych, ESP, elektroniczna dystrybucja siły hamowania (EBFD), asystent hamowania awaryjnego (EBA) – oraz konstrukcja nadwozia nadają Peugeocie iOn ten sam poziom wyposażenia bezpieczeństwa, co współczesny samochód konwencjonalny. Na etapie projektowania, szczególny nacisk położono na bezpieczeństwo i trwałość komponentów układu napędowego. Elementy akumulatora znajdują się w sztywnej, hermetycznej obudowie, idealnie umiejscowionej pod podłogą kabiny pasażerskiej, co zapewnia maksymalną ochronę w przypadku uderzenia, w obszarze najbardziej odpornym na deformacje. To także poprawia rozkład masy pojazdu, obniżając środek ciężkości. Ładowanie akumulatora, czy to za pomocą specjalnej jednostki do szybkiego ładowania, czy przy użyciu standardowego gniazdka elektrycznego przy użyciu specjalnego kabla, jest automatycznie kontrolowane zgodnie z monitorowanymi parametrami poszczególnych ogniw akumulatora.
USŁUGI UŁATWIAJĄCE ŻYCIE
Oprócz nowoczesnej technologii elektrycznej, Peugeot iOn wprowadza najnowsze technologie telematyczne, aby oferować szereg usług Peugeot Connect.
Wszystkie modele Peugeot iOn, jako standard, mają dostęp do usług Peugeot Connect, w tym Peugeot Connect SOS oraz Peugeot Connect Assistance, przez nieograniczony czas. Jeśli zostaną aktywowane systemy bezpieczeństwa lub naciśnięty zostanie przycisk SOS, pasażerowie samochodu nawiążą kontakt z centrum alarmowym. Podobnie, przycisk Peugeot Connect Assistance automatycznie łączy użytkownika z infolinią. Dzięki automatycznie określanej precyzyjnej lokalizacji pojazdu, usługi ratunkowe lub naprawcze mogą szybko zostać wysłane na miejsce zdarzenia.
Inne usługi to:
Peugeot Connect Fleet, z okresowym przesyłaniem informacji, takich jak status naładowania akumulatora, pozostały zasięg, przebieg i przebieg przed następną obsługą, co jest szczególnie użyteczne dla menedżerów flot;
Electric Driving, umożliwiająca użytkownikowi sprawdzenie, poprzez smartfona lub komputer, statusu naładowania akumulatora i zasięgu pojazdu.
KOMFORT I WYGODA ROZBUDOWANEGO WYPOSAŻENIA STANDARDOWEGO
Obszerne wyposażenie standardowe we wszystkich modelach Peugeot iOn obejmuje: felgi aluminiowe, wspomaganie kierownicy, lampy przeciwmgłowe, automatyczne włączanie świateł przednich, światła dzienne, zdalne zamykanie centralne, komputer pokładowy, klimatyzację, system audio MP3 i CD kompatybilny z Bluetooth z gniazdem USB, elektryczne szyby przednie i tylne, regulowane wysokościowo siedzenie kierowcy, składane oparcia tylnych siedzeń… Z jedynym modelem i dwoma poziomami wykończenia wnętrza, oferta Peugeota iOn jest prosta i przejrzysta. Trzy główne dostępne opcje lub akcesoria to:
- „zestaw na zimę”, który zawiera podgrzewane siedzenie kierowcy oraz elektryczne odszranianie lusterek;
- zestaw konwersyjny do przekształcenia w pojazd dostawczy na 2 osoby z pojemnością ładunkową 1,1 m3;
- mobilny i połączony system nawigacji satelitarnej, który zawiera inne tryby podróży (pieszo, rower, itp.) zainstalowany w panelu deski rozdzielczej, umożliwiający:
- odbieranie informacji o ruchu;
- aktualizacje map z oznaczeniem stacji ładujących;
- wyszukiwanie informacji według punktów zainteresowania. Przy jednolitym poziomie wyposażenia i dwóch ambiancjach wewnętrznych, oferta Peugeota iOn jest prosta i przejrzysta.
OFERTA MOBILNOŚCI „WSZYSTKO W JEDNYM”
Marketing Peugeota iOn opiera się głównie na ofercie mobilności „wszystko w jednym”. Na przykład we Francji ta oferta trwa przez pięć lat i kosztuje 499 € miesięcznie, w tym: pojazd i jego bateria – 5-letnia gwarancja obejmująca akumulator i napęd elektryczny – serwis i konserwacja przez pięć lat lub 50 000 km – specyficzna pomoc elektryczna – usługi Peugeot Connect, Electric Driving oraz dostęp do programu mobilności Mu by Peugeot.
WYRAŹNE ZAINTERESOWANIE KLIENTÓW
Władze lokalne i rządy są za integracją tej nowej technologii z pomocą państwową oraz poprzez wdrożenie programu infrastruktury do ładowania. Te instytucje są również potencjalnymi klientami ze swoimi flotami pojazdów i projektami car-sharing, które są przewidziane w kilku miastach.
Do tej pory Peugeot podpisał już piętnaście listów intencyjnych z operatorami mobilności, firmami energetycznymi, firmami leasingowymi i car-sharing w kilku europejskich krajach.
Z licznych kontaktów od osób prywatnych, które wpłynęły na specjalną stronę internetową Peugeota iOn, wynika, że te osoby również interesują się w pełni elektryczną technologią, gdy jest ona oferowana przez uznanego producenta, takiego jak Peugeot. W ramach sieci Mu by Peugeot, pierwszej usługi mobilności oferowanej przez producenta, Peugeot iOn będzie jednym z pojazdów dostępnych do krótkoterminowego wynajmu. Osoby prywatne będą mogły przetestować ten nowy sposób poruszania się po mieście lub wybrać pojazd o zerowej emisji na czas przejazdu.
Peugeot proponuje kilka różnych technologii w odpowiedzi na wyzwania ekologiczne oraz różne wymagania i oczekiwania dzisiejszych klientów:
- od pierwszego kwartału 2011 roku, na rynek trafią pierwsze modele e-HDi wyposażone w nowej generacji system STOP & START, które zmniejszą zużycie paliwa i emisję CO2;
- wiosną zadebiutuje pierwszy na świecie diesel-hybrydowy model Peugeot 3008 HYbrid4, oferujący swoim użytkownikom wyspecjalizowane wyposażenie oraz rzeczywistą rewolucję w zakresie zużycia paliwa oraz emisji CO2, z redukcją o 35%, czyli 3,8 litra/100 km, dla 99 g/km CO2;
- oprócz Peugeota iOn, marka wprowadzi na rynek w pełni elektryczny pojazd dostawczy, bazujący na aktualnym modelu Partner Origin. iOn zatem nie będzie jedynym elektrycznym pojazdem marki. Pierwszym w pełni elektrycznym LCV będzie Partner Origin opracowany przez firmę Venturi, ale w dłuższej perspektywie prowadzone są prace nad stworzeniem nowych koncepcji dostosowanych do technologii w pełni elektrycznej.
RYNEK I JEGO KLIENCI
Sukces europejskiego rynku pojazdów elektrycznych będzie w dużym stopniu uzależniony od ulg podatkowych w momencie zakupu lub podczas użytkowania, wprowadzenia infrastruktury, możliwych ograniczeń ekologicznych w zakresie ruchu miejskiego oraz zmiennej ceny paliw kopalnych. Rynek ma się rozwijać bardzo powoli, osiągając około 4% do 5% europejskiego rynku motoryzacyjnego do roku 2020. Z tego powodu Peugeot iOn będzie wprowadzany stopniowo, osiągając całkowitą produkcję 50 000 iOnów do roku 2015.
Peugeot iOn skierowany jest głównie do samorządów lokalnych, władz lokalnych, instytucji publicznych oraz firm działających w sektorze transportu i energii, firm leasingowych, car-sharing oraz flot dużych korporacji. W pierwszej połowie 2010 roku Peugeot podpisał już 15 listów intencyjnych z:
trzema firmami transportu publicznego, w tym dwoma dla oferty w różnych krajach europejskich;
sześcioma firmami leasingowymi w trzech krajach europejskich;
sześcioma firmami energetycznymi w sześciu krajach europejskich.
Peugeot jest również partnerem w konsorcjum VTLIB’ (Veolia transport miejski), które wciąż jest w grze o projekt Autolib’, planowany na przyszły system samochodów elektrycznych w wynajmie w Paryżu i okolicznych przedmieściach w 2011 roku. W mniejszym stopniu, osoby prywatne są również celami klientów. Przekonani o niezawodności marki, będą pionierami nowej relacji z samochodem.
SPECJALNY KOLOR LOGO
Po raz pierwszy w historii marki pojazd będzie miał specjalny emblemat, nowy perłowy biało-chromowy Lew będzie wyraźną cechą pojazdów o zerowej emisji. Ten emblemat umieszczony na masce Peugeota iOn, na czarnej lakierowanej listwie tylnej klapy oraz w centrum wszystkich czterech kół, jest uzupełniony logo „Full Electric” na tylnych błotnikach.
O swoim jednokomorowym kształcie nadwozia i minimalnych zwisach Peugeot iOn jest wyraźnie kompaktowym pojazdem do jazdy po mieście. Jego łatwo rozpoznawalny styl szybko stanie się synonimem jego technologicznej unikalności, a dla kierowcy lub firmy stworzy nowoczesny obraz dobrego obywatela, pioniera technologii 100% elektrycznej.
Zaokrąglony z małą, wypukłą maską (specyficzną dla iOn), przedłużoną dużym, nachylonym przednim szyby, ogólny wygląd Peugeota iOn od razu zaprasza do siebie. Nie traktując siebie zbyt poważnie, dodaje do tego wyglądu pełnowymiarowe malowanie w kolorze nadwozia oraz felgi aluminiowe. Dostępnych jest siedem kolorów nadwozia: dwa perłowe, dwa metaliczne i trzy żywe, wesołe odcienie. Wnętrze, celowo tradycyjne, dostępne jest w dwóch poziomach wykończenia, z pierwszym, stonowanym i konsensusalnym, oraz drugim, cechującym się materiałami przyjemnymi w dotyku, takimi jak skórzana kierownica i gałka zmiany biegów (DNRP) oraz miękko malowana deska rozdzielcza oraz panele drzwiowe, częściowo przyciemniane subtelnym odcieniem bardzo szykownego błękitnego metalu.
NOWE DOŚWIADCZENIE W MIEJSKIEJ JAZDZIE
Magia mocy elektrycznej polega na zerowej emisji CO2 i ograniczonym poziomie hałasu do dźwięku opon na drodze, co jest idealną cechą do jazdy w terenie zabudowanym. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2,55 m i wysokiej architekturze, jego wyjątkowa przestronność wnętrza pozwala na komfortowe siedzenie czterem dorosłym osobom. Jego kompaktowość – długość 3,48 m i szerokość 1,47 m – oraz znakomity promień skrętu wynoszący 4,50 m i elektryczne wspomaganie kierownicy czynią go bardzo zwrotnym. Może wpleść się w ruch uliczny i bez trudu wykonać najtrudniejsze manewry parkingowe.
Pomimo małych rozmiarów, w ruchu drogowym wzbudza respekt. Nie ma wątpliwości, że za kierownicą Peugeota iOn, z podwyższoną pozycją siedzenia i dobrą widocznością, zarówno kierowca, jak i pasażerowie czują się bezpiecznie i pewnie w prawdziwym samochodzie.
Gdy tylko koła zaczynają się obracać, cisza zespołu napędowego zanurza kierowcę w nowym doświadczeniu spokojnej jazdy. Jazda, nie tylko cicha, ale także niezwykle łatwa, sprawia, że podróże są mniej męczące i bardziej przyjemne, a wszyscy pasażerowie mogą cieszyć się normalną rozmową.
Nowe połączenie między kierowcą a pojazdem staje się możliwe dzięki obecności w panelu wskaźników miernika mocy, wskazującego bieżące zużycie energii lub jej odzyskiwanie (gdy noga zdejmuje się z pedału gazu i podczas hamowania). Kierowca szybko przyzwyczaja się do zapewniania optymalnego odzysku energii podczas zwalniania, a w rezultacie przyjmuje płynny, bezstresowy styl jazdy.
Choć w pełni nadaje się do spokojnej jazdy, Peugeot iOn nie brakuje charakteru i osiągów. Gdy tylko zachodzi potrzeba, użycie pedału gazu uwalnia dostępny moment obrotowy w mgnieniu oka, co zapewnia szybkie, liniowe przyspieszenie. Osiągnięcie 30 km/h do 60 km/h zajmuje 3,5 sekundy (w porównaniu do 3,9 sekundy w 3. biegu w 207 1.6 THP) jest tego dowodem. Ten poziom wydajności wzbudza zaufanie, zwłaszcza przy włączaniu się do ruchu.
BEZ KOMPROMISÓW W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA
Dzięki wysokiej architekturze pojazdu, pakiet baterii (wszystkie komponenty akumulatora) można umieścić pod podłogą między kołami, co przez obniżenie środka ciężkości zapewnia pojazdowi dobrą stabilność dynamiczną. Stabilność ta jest dodatkowo wzmacniana przez wyposażenie standardowe – ESP, elektroniczna dystrybucja siły hamowania (EBFD) oraz asystent hamowania awaryjnego (EBA).
Gdy kierowca unosi stopę z pedalu gazu, pęd kół napędza silnik elektryczny (w kierunku odwrotnym) w trybie generowania energii, co zapewnia „hamowanie silnikiem” porównywalne z konwencjonalnym pojazdem. Efektywność hamowania jest zapewniana zarówno przez odzysk energii, jak i tradycyjny układ hamulcowy. Elektryczna pompa wytwarza podciśnienie w serwie hamulcowym, aby wspomóc hamowanie.
Ten sam poziom bezpieczeństwa, co w nowoczesnym samochodzie konwencjonalnym, wynika z konstrukcji jego budowy i wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa: dwie przednie poduszki powietrzne, dwie poduszki powietrzne na klatkę piersiową, dwie poduszki powietrzne typu kurtynowego, dwa mocowania Isofix dla fotelików dziecięcych oraz system ostrzegania o niezapiętych pasach dla przednich i tylnych siedzeń. Pakiet baterii, ulokowany w najbardziej odpornym na uderzenia obszarze, jest zamknięty w konstrukcji wykonanej z włókna szklanego wzmocnionego polimeru i stalowych płyt. Poprzeczne wzmocnienia w pakiecie baterii chronią go w przypadku uderzenia bocznego i poprawiają sztywność oraz wytrzymałość skrętną nadwozia. Każde ogniwo baterii (łącznie 88) jest zamknięte w prostokątnej obudowie ze stali nierdzewnej. Są one zgrupowane w modułach, w których znajduje się cztery lub osiem ogniw, umieszczone w strukturze pakietu. W razie kolizji, system ochrony przed zwarciem izoluje ogniwa oraz obwody „wysokiego napięcia”.
Specjalne cechy związane z ładowaniem akumulatora
Normalne ładowanie za pomocą uziemionego gniazdka elektrycznego odbywa się przy użyciu specjalnego kabla z ochronną obudową, która elektronicznie kontroluje ciągłość linii uziemiającej i może w razie awarii przerwać ładowanie. Ładowanie, szybkie i normalne, jest monitorowane przez czujniki napięcia i temperatury na ogniwach akumulatora oraz poprzez dialog między specjalnym kontrolerem pakietu akumulatorów a jednostką do szybkiego ładowania poprzez elektroniczny układ sterujący pojazdu (tzw. „mózg” samochodu). Podczas szybkiego ładowania, jeżeli w jednym lub więcej elementach akumulatora zostaną osiągnięte określone progi temperatury, wewnątrz akumulatora jest chłodzone przez cyrkulację otaczającego „zimnego” powietrza lub powietrza schłodzonego klimatyzacją, w pakiecie akumulatora.
Ładowanie jest możliwe tylko wtedy, gdy selektor biegów jest w pozycji parkingowej. Podobnie, zapłon pojazdu jest wyłączony, co uniemożliwia przypadkowe uruchomienie samochodu z podłączonym złączem do ładowania.
ZASIĘG I ŁADOWANIE
Peugeot iOn wyposażony jest w nowej generacji akumulator litowo-jonowy o pojemności magazynowania energii znacznie przekraczającej stare akumulatory Ni-Cd wykorzystywane w latach 90. (trzy razy więcej energii na kg lub dwa razy więcej na jednostkę objętości).
Ten akumulator nie ma efektu pamięci. Może być ładowany, nawet częściowo, bez potrzeby regularnego całkowitego rozładowania.
Akumulator może być w pełni naładowany w sześć godzin przy użyciu jednofazowego zasilania 220 V przez pięciometrowy kabel wyposażony w standardowe gniazdko i specjalną wtyczkę do podłączenia do pojazdu. W przypadku normalnego ładowania kierowca podłącza kabel do gniazdka elektrycznego lub do standardowego punktu ładowania przy drodze, podczas gdy drugi koniec jest podłączony do gniazda po prawej stronie pojazdu (gniazdo po lewej stronie przeznaczone jest do szybkiego ładowania). Symbol na panelu wskaźników oraz dioda LED w obudowie ochronnej kabla informują o natychmiastowym rozpoczęciu procesu ładowania akumulatora. Proces ten zatrzymuje się automatycznie po naładowaniu akumulatora.
Szybkie ładowanie przy użyciu specjalnej jednostki ładującej podłączonej do trójfazowego zasilania 380 V trwa piętnaście minut i zapewnia 50% pojemności akumulatora oraz 30 minut do 80%. Specjalny kabel do szybkiego ładowania, sztywno przymocowany do terminala, jest podłączony do gniazda po lewej stronie pojazdu. Proces ładowania jest monitorowany i kontrolowany przez dialog między elektronicznym układem sterującym pojazdu a kontrolerem jednostki ładującej. Proces ładowania zatrzymuje się automatycznie po osiągnięciu 80% pełnego naładowania (100% można uzyskać przy drugiej fazie ładowania).
POZYCJA SIEDZENIA KIEROWCY
Celem projektantów było stworzenie zupełnie nowego pojazdu pod względem technologicznym, ale zgodnego z tym, co kierowcy są obecnie przyzwyczajeni. Dlatego kierowca zajmuje tradycyjną pozycję za kierownicą z kontrolkami porównywalnymi do tych, które znajdują się w konwencjonalnym pojeździe: kluczyk zapłonowy, hamulec ręczny, selektor biegów w czterech pozycjach oraz dwa pedały jak w automatycznym samochodzie, a także kontrolki ogrzewania i klimatyzacji itp. Przekręcenie kluczyka zapłonowego do pierwszej pozycji włącza wyposażenie samochodu, a przekręcenie go do drugiej pozycji uruchamia napęd. Świecąca się kontrolka „Gotowy” na panelu wskaźników, towarzysząca dźwiękowy sygnał przerywający ciszę, informuje, że pojazd jest gotowy do jazdy.
Główne różnice w stosunku do konwencjonalnego pojazdu z silnikiem spalinowym dotyczą panelu wskaźników, który ma:
- wskazanie stanu naładowania akumulatora (z szesnastoma pozycjami), informujące o poziomie naładowania akumulatora;
- miernik mocy, zachęcający do oszczędnej jazdy, podający natychmiastowe odczyty poziomu zużycia energii lub odzyskiwania energii podczas zwalniania i hamowania, za pomocą wskaźnika poruszającego się po kolorowych strefach:
- zielona strefa, jazda przy minimalnym zużyciu energii,
- biała strefa, jazda „głodna energii”,
- niebieska strefa „Ładowanie”, poziom odzyskiwania energii;
- komputer pokładowy, a także standardowe informacje, wskazujący dostępny zasięg obliczany na podstawie warunków jazdy zarejestrowanych w ciągu ostatnich 25 kilometrów. Uwzględnione są parametry dotyczące stylu jazdy, warunków drogowych, rodzaju podróży i korzystania z ogrzewania lub klimatyzacji;
- stopniowe ostrzeżenia o spadku zasięgu oraz strategia awaryjna:
- gdy poziom naładowania akumulatora spadnie do dwóch pasków, symbol „wskaźnika” świeci, ostrzegając o konieczności naładowania akumulatora (17% energii pozostałej),
- gdy osiągnięty zostanie ostatni pasek, on również zaczyna migać, oprócz symbolu „wskaźnika”. Ładowanie jest teraz niezbędne,
- gdy nie wyświetlają się już żadne paski, symbol „wskaźnika” pozostaje włączony, a komputer pokładowy wskazuje brak zasięgu. Ogrzewanie i klimatyzacja są wyłączane przez systemy pokładowe pojazdu. Inercja pojazdu pozwala dmuchawie na rozprzestrzenienie pozostałego ciepłego lub zimnego powietrza. Moc silnika elektrycznego stopniowo się zmniejsza,
- gdy żądane przyspieszenie nie może być już w pełni wspierane, na panelu wskaźników pojawia się symbol „żółwia”, a osiągi pojazdu są ograniczane,
- pojazd całkowicie zatrzymuje się, gdy osiągnie minimalny poziom naładowania akumulatora.
NAPĘD
Peugeot iOn jest pojazdem z napędem na tylną oś, w którym silnik elektryczny i jednobiegowa skrzynia biegów znajdują się z przodu tylnego zawieszenia.
Silnik zasilany jest prądem zmiennym (AC) 330 V z falownika, który jest zasilany prądem stałym (DC) 330 V z głównej paczki akumulatorów. Falownik reguluje prąd, częstotliwość i napięcie zgodnie z położeniem pedału gazu. Zapewnia to dobrze rozłożoną moc, gdy jest to wymagane.
Falownik, silnik i przekładnia redukcyjna zapewniają potencjalny zakres prędkości od 0 do 130 km/h. Jedna przekładnia redukcyjna zapewnia ogólną wartość przełożenia wynoszącą 6,066 zarówno w biegach do przodu, jak i wstecznym. Bieg wsteczny uzyskuje się przez odwrócenie kierunku pracy silnika.
Silnik elektryczny z neodymowymi (Nd) magnesami stałymi jest szczególnie kompaktowy. O maksymalnej mocy 47 kW (64 KM) ma maksymalny moment obrotowy 180 Nm od 0 do 2000 rpm. Składa się z:
wirującego wirnika z umiejscowionymi na obrzeżach magnesami, które w alternatywny sposób skierowane są na zewnątrz (północ i południe);
na zewnątrz, stały stojan składający się z cewek zasilanych przez trzy niezależne fazy prądu, tworzy pole magnetyczne, które obraca wirnik.
AKUMULATOR
Akumulator litowo-jonowy został opracowany przez Lithium Energy Japan (LEJ – wspólne przedsięwzięcie Mitsubishi/GS-Yuasa). Produkowany jest (w Kusatsu w Japonii) w pierwszej na świecie fabryce poświęconej masowej produkcji akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych.
Termin akumulator litowo-jonowy obejmuje różne technologie. Wybór technologii tlenek manganu (katody z tlenku manganu LiMn2O4) jest najlepszą opcją do spełnienia wymagań eksploatacyjnych oraz wymaganych poziomów bezpieczeństwa. Każdy moduł akumulatora ma cztery lub osiem ogniw 3,7 V oraz pojemność 50 Ah. Przy łącznej liczbie 88 ogniw, podłączonych szeregowo, pakiet akumulatorów może magazynować 16 kWh energii elektrycznej przy nominalnym napięciu 330 V.
Ładowanie każdego ogniwa w pakiecie akumulatorów jest ciągle kontrolowane przez system sterujący, który obejmuje monitoring każdego ogniwa oraz centralny kontroler akumulatorów.
OGRZEWANIE I KLIMATYZACJA
Elektryczne systemy klimatyzacji i ogrzewania wnętrza są zasilane z pakietu akumulatorów litowo-jonowych. System ogrzewania działa poprzez cyrkulację chłodziwa, które jest podgrzewane elektrycznie. Zapewnia ciepłe powietrze natychmiast po zimnym uruchomieniu lub gdy pojazd znajduje się w bezruchu. Moc ogrzewania może być regulowana, aby uzyskać odpowiedni poziom komfortu przy minimalnym zużyciu energii. Opcjonalnie dostępny jest „zestaw na zimę”, który obejmuje podgrzewane siedzenie kierowcy, zapewniając dobre warunki temperaturowe, gdy tylko kierowca jest obecny, i optymalizując zużycie energii na ogrzewanie wnętrza. Klimatyzacja jest zapewniana przez jednostkę chłodzącą z elektryczną sprężarką, sterowaną elektronicznie tak, aby konsumować tylko energię potrzebną do aktualnego ustawienia.
PRZEPŁYWY ELEKTRYCZNE
Gdy samochód jest prowadzony, falownik przekształca prąd stały (DC) 330 V z akumulatora w prąd zmienny (AC) 330 V do zasilania silnika elektrycznego. Kontroluje także silnik elektryczny w zależności od pozycji pedału gazu oraz podczas fazy odzyskiwania energii.
Silnik jest odwracalny. Podczas hamowania generuje prąd zmienny (AC), który jest przekształcany przez falownik na prąd stały (DC) w celu naładowania akumulatora napędowego (tryb generatora).
Wbudowana ładowarka przekształca domowy prąd zmienny 220 V na prąd stały (DC) 330 V w celu naładowania akumulatora napędowego. Kontroluje 14 A prąd wejściowy oraz 8 A prąd zasilający akumulator.
W przypadku szybkiego ładowania, jednostka ładująca o mocy 50 kW bezpośrednio dostarcza napięcie i prąd stały do naładowania akumulatora napędowego. Jednostka pracuje na zasilaniu trójfazowym 380 V (dostarczanym bezpośrednio z krajowej sieci elektrycznej). Akumulator pojazdu jest zatem zasilany jednofazowym prądem stałym do 125 A. Ładowanie jest monitorowane i kontrolowane przez dialog między elektronicznym układem sterującym pojazdu a jednostką ładującą. Proces ładowania zatrzymuje się automatycznie po osiągnięciu 80% pełnego naładowania. Może zostać uruchomiona druga faza ładowania (po pierwszych 80%), która będzie kontynuowana do 100%, ale wolniej, aby nie przekroczyć maksymalnego napięcia każdego ogniwa akumulatora.
Wbudowany w jednostkę ładowania konwerter (DC) generuje napięcie 14 V z 330 V akumulatora napędowego, aby naładować akumulator 12 V zasilający wyposażenie samochodu – jednostki sterujące, oświetlenie, system audio, wspomaganie kierownicy, pompę podciśnienia, pompę wody itp. Pełni on tę samą rolę, co alternator w pojeździe z silnikiem spalinowym.
KONTROLA ELEKTRONICZNA
Gdy samochód jest prowadzony, elektroniczny układ sterujący nieprzerwanie monitoruje prawidłowe działanie pojazdu i zarządza energią. Prace zostały przeprowadzone szczególnie w celu optymalizacji wydajności i zachęty do odzyskiwania energii podczas hamowania. Bez względu na warunki drogowe i poziomy naładowania akumulatora, kontroler pojazdu określa wydajność pracy silnika.
Akumulator ma własne kontrole na fazy ładowania, rozładowania związane z elektronicznym układem sterującym pojazdu.
OBIEGI CHŁODZENIA
Falownik, wbudowana ładowarka, konwerter (DC) i silnik elektryczny są chłodzone przez cyrkulację wody dostarczającej radiator umieszczony z przodu pojazdu.
Aby zoptymalizować żywotność akumulatora, jeśli w elementach pakietu akumulatorów podczas szybkiego ładowania osiągnięte zostaną określone progi temperatury, cyrkulowane jest powietrze otaczające lub powietrze schłodzone klimatyzacją przez pakiet.
DANE TECHNICZNE