PEUGEOT RCZ 2009-2013

Na podstawie koncepcji 308 RCZ zaprezentowanej w 2007 roku na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie, ostateczna wersja Peugeot RCZ została ujawniona publiczności w 2009 roku w tym samym miejscu.

RCZ to dobry krok naprzód dla Peugeota, ponieważ trudno było wskazać model, który zapewniałby frajdę z jazdy, jaki produkowali przez lata.

Tworząc całkowicie inny samochód, RCZ był pierwszym modelem, który nie miał „0” w swojej nazwie. To oznaczało, że nowe sportowe coupé nie miało nic wspólnego z innymi modelami w ofercie.

Z przodu można powiedzieć, że RCZ przypominał model 308.

Z tyłu sytuacja zmieniła się drastycznie, z agresywnym designem. Dość nietypowy i łatwo zauważalny z tyłu, RCZ miał podwójny dach w kształcie bąbla oraz przednią szybę, cechy bardziej specyficzne dla samochodu koncepcyjnego. Jednak Peugeot poszedł na tyle daleko, że zdecydował się go produkować, mimo zwiększonych kosztów.

Dostępny z silnikiem diesla lub wyborem kilku silników benzynowych, najsilniejsza jednostka rozwijała 200 KM i była połączona z manualną skrzynią biegów.

Chociaż można oczekiwać, że 200 koni mechanicznych zapewni dużą moc, osiągi były raczej skromne. Tak, silnik był płynny i miał dobry moment obrotowy, ale szybki to nie było zbyt adekwatne określenie.

Nikt nie może zaprzeczyć świetnemu wyglądowi RCZ, a chociaż próba okazała się udana, w każdej dziedzinie było jeszcze miejsce na poprawę.

Peugeot RCZ to nie tylko koncepcyjny samochód, który stał się rzeczywistością, ale także nowy rozdział w historii „pojazdów stylu życia” marki Peugeot. Wyrazisty i innowacyjny design, luksusowe wnętrze, wydajne i przyjazne dla środowiska silniki oraz przyjemność z jazdy, jaką oferują, projektują markę w przyszłość, która obiecuje być ekscytująca jak nigdy dotąd.

Inspirowany pasją i umiejętnościami swoich projektantów i inżynierów, Peugeot wprowadza wartości marki w każdym pojeździe, który produkuje. Czasami jednak, uwolniony od ograniczeń i napędzany kreatywnością, Peugeot stawia odważny krok do przodu i wprowadza „pojazdy stylu życia”, które są naprawdę wyjątkowe. Te pojazdy wzbudzają emocje, inspirując podziw wśród entuzjastów motoryzacji i ogromną dumę ich twórców.

Niektóre samochody koncepcyjne wystawiane na międzynarodowych targach motoryzacyjnych również podążają tym tropem. Czasami ich przyciąganie jest tak silne, że pragnienie, by zobaczyć je na drodze, staje się niepowstrzymane.

W rezultacie, we wrześniu 2007 roku, na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, Peugeot zaprezentował stylowy projekt, który nie pozostawił nikogo obojętnym: samochód koncepcyjny Peugeot 308 RC Z.

Pomysł wprowadzenia samochodu na rynek szybko stał się rzeczywistością.

Jednak przekształcenie z samochodu koncepcyjnego w pojazd produkcyjny wymagało prawdziwej determinacji, odwagi i pomysłowości… cech, za które producent jest znany.

Styliści i inżynierowie pracowali razem, aby zapewnić, że wszystkie specyfikacje pojazdu odpowiadają obietnicy jego zewnętrznego stylu.

Rzeczywiście, podczas gdy głównym celem było zachowanie stylistycznego projektu koncepcji, mimo znacznych ograniczeń związanych z jego produkcją i komercjalizacją, wyzwanie sięgało znacznie dalej. Ustalono ambitne cele dotyczące właściwości jezdnych i jakości produkcji, aby nadać samochodowi silną i niepowtarzalną tożsamość.

Ten kompaktowy coupé 2+2 został zatem zaprojektowany jako ekskluzywny pojazd, „coś wyjątkowego”, miejsce emocji, skierowane do nowoczesnych i szczególnie wymagających klientów, którzy mają wyrobione opinie na temat tego, co stanowi przyjemność z jazdy.

Jego nazwa, RCZ, symbolizuje to wyjątkowe i nietypowe stanowisko w stosunku do gamy pojazdów Peugeot, ponieważ jest to pierwszy pojazd pasażerski, który nie korzysta z systemu numeracji z centralnym „zerem” lub „podwójnym zerem”.

Peugeot RCZ ilustruje zatem sumę wartości Peugeot, które są stale dostosowywane do czasów.

Zaprojektowany, aby zwiększyć czystą przyjemność z jazdy, Peugeot RCZ jest również dynamiczny (model z najwyższej półki wyposażony jest w nowy silnik 1.6 litra THP o mocy 147 kW/200 KM) i odpowiedzialny, oferując innowacyjne połączenie osiągów i przyjazności dla środowiska. Dzięki zredukowanej wadze, dopracowanej aerodynamice i nowoczesnej technologii silnika, model podstawowy ma emisję CO2 wynoszącą zaledwie 139 g/km.

Rozszerzeniem tej idei jest Peugeot RCZ wyposażony w technologię HYbrid4, który zostanie zaprezentowany na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku. Ten Peugeot RCZ bazuje na tej samej jednostce napędowej co Peugeot 3008 HYbrid4, który będzie dostępny na wiosnę 2011 roku: silnik 2.0 litra HDi FAP o mocy 120 kW (163 KM) z przodu oraz 27 kW (37 KM) silnik elektryczny z tyłu. Ten koncept ma emisję CO2 wynoszącą zaledwie 95 g/km, przy potencjale 147 kW (200 KM) i napędzie na cztery koła.

To odzwierciedla życzenie Peugeota, aby oferować tego typu technologię w różnych pojazdach w swojej gamie; pojazdach, które mogą być bardzo różne (crossover, coupé…), które mogą być oparte na różnych platformach, ale mają wspólny temat: oferować odnowioną przyjemność z jazdy.

Kolejnym wyzwaniem, z jakim zmierzył się projekt, było pomyślne opracowanie tego nowego pojazdu w szczególnie krótkim czasie. W tym celu postanowiono, że pojazd będzie montowany w centrum produkcyjnym, które specjalizuje się w ekskluzywnych pojazdach budowanych w małych seriach, w zakładzie Magna Steyr w Grazu, Austrii.

W rezultacie, zaledwie dwa lata po zaprezentowaniu jako samochód koncepcyjny, Peugeot RCZ po raz pierwszy ujrzy światło dzienne, w swojej ostatecznej formie, na 63. targach motoryzacyjnych we Frankfurcie.

Peugeot RCZ trafi do sprzedaży na wiosnę 2010 roku.

EMOCJE STYLISTYCZNE

Rzeźbiarskie, dynamiczne i eleganckie, styl Peugeot RCZ oferuje nowe harmonijne i żywe proporcje, oparte na kompaktowej i oryginalnej architekturze coupé z trzema sekcjami.

„Podwójne bąbelki” dachu i tylnej szyby to nie tylko niezwykły wyczyn inżynieryjny, ale także stylistyczny znak rozpoznawczy samochodu, w którym każdy detal wywołuje przytłaczające poczucie jakości i ekspresyjności. Przednia szyba, czarny dach i przyciemniana tylna szyba zapewniają wizualną ciągłość, którą wyróżniają dwa aluminiowe łuki dachowe. Z boku jego unikalny profil tworzy oryginalną ciągłość między opadającym designem przodu a płynącymi liniami tyłu pojazdu.

Przedni, koci wygląd, charakterystyczny dla producenta, miękkie kontury błotników i koła o dużych średnicach, spojler oraz tylnie światła LED w kolorze rubinowym z efektem kryształu tworzą ogólny wygląd, który łączy sensualność z mocą, technologią z wyróżnieniem.

Na końcu proporcje pojazdu (1,36 m wysokości) i pięknie zaprojektowane linie nadwozia z dachem w podwójnym bąbelku optymalizują przepływ powietrza, tworząc doskonałą aerodynamikę. Aktywny tylny spojler również przyczynia się do aerodynamicznej wydajności samochodu: może być rozwijany w dwóch pozycjach w zależności od prędkości samochodu, aby zapewnić idealną równowagę między przyczepnością a zużyciem paliwa.

EMOCJE WNĘTRZA

Wnętrze Peugeot RCZ natychmiast zanurza kierowcę w subtelnie elitarną atmosferę, odzwierciedlającą świat sportów motorowych.

Wsiadając do pojazdu, kierowca odkrywa ergonomiczną pozycję za kierownicą, idealną do korzystania z właściwości jezdnych Peugeot RCZ: otaczające fotele z integralnymi zagłówkami dopasowują się jak rękawiczki do przednich pasażerów, a wszystkie kontrolki są w zasięgu rąk kierowcy.

Płynny i aerodynamiczny design panelu deski rozdzielczej podąża za stromo nachyloną stylistyką, która zdobyła wiele pochwał w najnowszych modelach producenta i doskonale wpisuje się w charakterystyczny świat tego coupé.

Użycie wysokiej jakości materiałów łączy się z eleganckimi konturami, aby wzmocnić wyrafinowaną atmosferę.

Pod linią wzroku kierowcy, w odbiciu z zegara umiejscowionego w centrum panelu deski rozdzielczej, tarcze panelu instrumentów są umieszczone w metalowych obudowach, z fotonami wytrawionymi, podświetlanymi oznaczeniami.

Panel deski rozdzielczej pokryty jest w całości innowacyjnym materiałem o miękkim dotyku, wyglądającym na nowoczesny i bardzo elegancki. Klient może również wybierać spośród kilku różnych kolorów, w tym skórzanej tapicerki Nappa (luksusowa, gruba skóra o szczególnie drobnym, gładkim wykończeniu).

To wnętrze, którego elegancję podkreśla gama nowoczesnych urządzeń, które może pomieścić (nowy system multimedialny WIP Com 3D, system audio JBL™, złącze USB we wszystkich wersjach itd.), jest również uniwersalne, pozwalając użytkownikom dostosować się do każdej sytuacji.

Na przykład, na długi weekend, bagażnik oferuje pojemność 384 litrów (321 dm3 wg standardu VDA), do której dochodzą przestrzenie do przechowywania pod podłogą. Istnieje potencjał, aby zwiększyć tę pojemność, składając tylne oparcia siedzeń, co zapewnia maksymalny wolumen bagażnika wynoszący 760 litrów (639 dm3 VDA).

Na koniec oferuje dwa dodatkowe fotele, w pełni rzeźbione i doskonale użyteczne, szczególnie ponieważ konstrukcja dachu z podwójnym bąblem zapewnia dodatkową przestrzeń nad głową dla tych okazjonalnych pasażerów z tyłu.

EMOCJE INŻYNIERSKIE

W 2010 roku pod dużą aluminiową maską Peugeot RCZ znajdą się trzy silniki. Silniki o wysokich osiągach w każdym tego słowa znaczeniu: duży moment obrotowy i moc, niskie zużycie paliwa i emisje CO2 oraz zgodność z normą Euro 5. Te kwestie związane z ochroną środowiska były jednym z kluczowych priorytetów projektu, stanowiąc nowoczesne i odpowiedzialne podejście do pojazdu w tym segmencie.

Silnik 1.6 litra THP 147 kW (200 KM) BVM6

Ten nowy silnik (który pojawi się latem 2010 roku) pozwala podwoziu samochodu w pełni wykorzystać jego potencjał. Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 255 Nm przy 1700 obr./min (lub 275 z doładowaniem) oraz maksymalnej mocy 147 kW przy 5800 obr./min, Peugeot RCZ korzysta z dynamicznej akceleracji (od 80 do 120 km/h w 6.5 sekundy na piątym biegu); od 0 do 100 km/h w 7.6 sekundy…) przy zużyciu paliwa nieprzekraczającym 7.1 litra/100 km w cyklu mieszanym (mniej niż 165 g/km CO2).

W tym celu ten 4-cylindrowy silnik o pojemności 1598 cm3 łączy wszystkie najnowsze technologie, aby stworzyć światową nowość: turbo o podwójnym śmigle dla osiągów i natychmiastowej reakcji przy bardzo niskich prędkościach obrotowych silnika, bezpośredni wtrysk benzyny oraz zmienne podnoszenie zaworów połączone ze zmiennym czasowaniem zaworów na wałkach rozrządu dolotowym i wydechowym (technologia VTi) w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2.

Dźwięk silnika podczas przyspieszania również został zoptymalizowany poprzez specyficzny rozwój akustyki silnika. Stosując technologię Sound System, tworzony jest inny dźwięk w zależności od prędkości obrotowej silnika. Podobnie jak instrument muzyczny, wibrująca membrana dostarcza kontrolowane brzmienie, które jest wzmacniane przez akustyczny kanał, co skutkuje stałym poziomem dźwięku podczas dłuższych podróży.

Silnik 1.6 litra THP 115 kW (156 KM) BVM6 lub BVA6

Ten turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem osiąga niezwykłą syntezę między wydajnością (240 Nm od 1400 obr./min i 115 kW przy 5800 obr./min) a zużyciem paliwa (6.9 litra/100 km; 159 g/km CO2 przy manualnej skrzyni biegów). Będzie również dostępny od lata 2010 roku, w połączeniu z nową 6-biegową automatyczną skrzynią biegów.

Silnik 2.0 litra HDi FAP 120 kW (163 KM) BVM6

O pojemności 1997 cm3, ten silnik – wprowadzony w tym roku – rozwija maksymalną moc 120 kW przy 3750 obr./min oraz duży moment obrotowy wynoszący 340 Nm przy 2000 obr./min. Aby uzyskać ten poziom osiągów, zawiera nowoczesną komorę spalania ECCS (Extreme Conventional Combustion System), turbo ze zmienną geometrią o niskiej bezwładności, pompę o wysokim ciśnieniu umożliwiającą ciśnienie 2000 bar w wspólnym railu oraz wtryskiwacze elektromagnetyczne z ośmioma otworami.

Ten silnik uwalnia potencjał Peugeot RCZ w zakresie przyczepności, jednocześnie ograniczając zużycie paliwa do zaledwie 5.4 litra/100 km w cyklu mieszanym, przy emisji CO2 wynoszącej 139 g/km.

EMOCJE DYNAMICZNE

Znana „pasja”, którą Peugeot wkłada w swoje pojazdy, nabiera tutaj pełnego znaczenia. Oparta na know-how producenta w zakresie właściwości jezdnych i przyczepności, celem Peugeot RCZ jest wyniesienie pojęcia przyjemności z jazdy na nowe wyżyny.

Peugeot RCZ korzysta zasadniczo z wyjątkowo wydajnego ustawienia zawieszenia opracowanego na bazie innych pojazdów tej marki (przednie zawieszenie typu McPherson i tylna belka skrętna). Dodatkowo, wysokość nadwozia i środek ciężkości pojazdu zostały obniżone o 20 mm oraz 40 mm w porównaniu do modelu 308 Hatchback. Ponadto, w porównaniu do tego ostatniego, Peugeot RCZ jest szerszy (+ 30 mm) i ma szersze tory przednie i tylne (+ 54 mm i + 72 mm). Zawieszenie i amortyzatory zostały odpowiednio dostosowane, a po dodaniu szerszych opon (18″ lub 19″!) końcowy efekt to przyczepność na najwyższym poziomie. Na koniec, gdy Peugeot RCZ jest wyposażony w silnik THP 147 kW (200 KM), przednia oś zawiera specjalną dolną belkę przeciwprzechyłową, aby uczynić samochód jeszcze bardziej responsywnym i zwrotnym, jednocześnie gwarantując niesamowitą wydajność.

Hydrauliczne wspomaganie kierownicy zostało zaprojektowane, aby zapewnić najwyższą precyzję i doskonałą responsywność.

Hamowanie, tymczasem, jest mocne i trwałe, dzięki dużym wentylowanym tarczom o średnicy 302 mm i grubości 26 mm w modelu 1.6 litra THP 147 kW (200 KM), szczególnie 340×30 mm. Wszystkie modele są wyposażone w tylne tarcze hamulcowe o średnicy 290×12 mm.

Aby ułatwić manewrowanie na stromych stokach, wszystkie wersje Peugeot RCZ są wyposażone w system Hill Assist. Ta funkcja jest standardowo połączona z ESP, które, z wyjątkiem wersji z automatyczną skrzynią biegów, zawiera inteligentny system kontroli trakcji (zaawansowany ASR, który automatycznie dostosowuje przyczepność obu przednich kół do dostępnych poziomów przyczepności) oraz, oczywiście, dynamiczną kontrolę stabilności (DSC), elektroniczną dystrybucję siły hamowania (EBFD) i asystenta hamowania awaryjnego (EBA). Funkcje DSC, ASR i EBA mogą być odłączane jednocześnie (ESP Off), aby doświadczeni i wymagający kierowcy mogli w pełni wykorzystać możliwości samochodu.

EMOCJE NA ŻĄDANIE

Aby każdy klient mógł uczynić swój samochód unikalnym, Peugeot RCZ kładzie duży nacisk na personalizację, aby pozostać w zgodzie z ekskluzywnym pozycjonowaniem pojazdu.

Oferta obejmuje: prawdziwy węglowy dach, łuki dachowe w różnych kolorach (czarny chrom, „piasek”), gamę kół aluminiowych 18 i 19″ w różnych wykończeniach (matowy czarny, ciemnoszary, diamentowy), czarne lakierowane elementy nadwozia z przodu, węglowe osłony lusterek, dekoracje nadwozia itd.

Te elementy personalizacji mogą być zamawiane w momencie zakupu i będą dostępne indywidualnie lub w grupach.

MAKSYMALNE BEZPIECZEŃSTWO

Oprócz podstawowego bezpieczeństwa zapewnianego przez doskonałą przyczepność, bezpieczeństwo wtórne, korzystające z szczególnie zoptymalizowanej struktury i skutecznych środków zabezpieczających, zawiera również aktywną maskę, która „podnosi się” w wyniku systemu uruchamiania pirotechnicznego i ogranicza stopień obrażeń, jakie może odnieść pieszy w przypadku kolizji.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.