Polestar została stworzona jako sportowa i luksusowa marka dla Volvo, które z kolei jest częścią chińskiej grupy Geely.
Trzeci model Polestara, inspirowany skandynawskim minimalizmem i bezpieczeństwem Volvo, zaskoczył rynek swoim prostym, ale atrakcyjnym designem. Dodatkowo, elektryczny napęd i imponujący zasięg przewyższały wiele innych pojazdów w tym segmencie. Producent samochodów skoncentrował się również na bezpieczeństwie, ponieważ Polestar był częścią marki Volvo.
Jeśli chodzi o wygląd, model 3 posiadał przedni pas z diodami LED do jazdy dziennej, przypominającymi młot Thora, jak te, które montowane są w wielu samochodach Volvo. Polestar zainstalował ogrzewaną listwę w wąskiej kratce, w której znajdowały się kamera i kilka czujników do różnych systemów bezpieczeństwa, takich jak automatyczne hamowanie awaryjne czy adaptacyjny tempomat. Nad kratką znajdował się niewielki spojler, który pomógł pojazdowi osiągnąć bardzo niski współczynnik oporu powietrza. Z boku, pięciodrzwiowy SUV miał nietypową, wznoszącą się linię okien, która kończyła się za tylnymi drzwiami pod ostrym kątem. Na końcu, pojazd miał zakrzywioną klapę bagażnika z góry ozdobioną spojlerem.
Wnętrze charakteryzowało się minimalistycznym wystrojem oraz poziomą tablicą przyrządów skierowaną w stronę kierowcy, a także pionowym ekranem dotykowym o przekątnej 14,5 cala na centralnej konsoli. Fotele kubełkowe były pokryte sztuczną skórą. Dodatkowo, Polestar zainstalował czujniki radarowe, które mogły wykrywać drobne ruchy, takie jak oddech żywej istoty. Czujniki te były połączone z systemem HVAC, aby zapewnić ogrzewanie i wentylację w kabinie. Oprócz przednich foteli, producent zamontował dzieloną kanapę z tyłu.
Napęd był wyposażony w podwójny silnik, który dostarczał 489 KM i 840 Nm (620 lb-ft) mocy na wszystkie koła.
Polestar (Nasdaq: PSNY) oficjalnie zaprezentował elektrycznego SUV-a Polestar 3. Skandynawski minimalizm i czystość łączą się z kluczowymi cechami pojazdu użytkowego, definiując SUV-a na elektryczną erę. Polestar 3 sprawia, że SUV staje się nie tylko bardziej odpowiedzialny, ale także niezwykle pożądany.
„Polestar 3 to potężny elektryczny SUV, który oddziałuje na zmysły charakterystycznym, skandynawskim designem oraz doskonałymi właściwościami jezdnymi,” mówi Thomas Ingenlath, dyrektor generalny Polestar. „Podnosimy nasz ślad produkcyjny na nowy poziom, przenosząc produkcję Polestar do Stanów Zjednoczonych. Jesteśmy dumni i podekscytowani możliwością rozszerzenia naszego portfolio, kontynuując szybki rozwój.”
Polestar 3 wprowadza nowy aerodynamiczny profil, w którym szczególną uwagę poświęcono zachowaniu cech charakterystycznych SUV-a, w tym potężnej i szerokiej sylwetki. Osiągnięto to dzięki subtelnej, ale skutecznej optymalizacji aerodynamicznej – w tym wbudowanemu skrzydłu aerodynamicznemu w pokrywie silnika, skrzydłu aerodynamicznemu zintegrowanemu z tylnym spojlerem oraz tylnym ostrzom aerodynamicznym.
„Ten samochód został zaprojektowany jako Polestar od samego początku i zawiera nowe cechy definiujące dla nas – takie jak podwójne reflektory, SmartZone i przednie skrzydło aerodynamiczne,” kontynuuje Thomas Ingenlath.
Materiały użyte wewnątrz Polestar 3 zostały wybrane ze względu na swoje ekologiczne właściwości, jednocześnie podnosząc estetykę premium i luksusowy dotyk. Należą do nich biopochodny MicroTech, skórzane wykończenia certyfikowane w zakresie dobrostanu zwierząt oraz w 100% śledzone wełniane tapicerki.
Zgodnie z zobowiązaniem Polestar do transparentności w zakresie produkcji, emisji i wpływu materiałów, pełna ocena cyklu życia (LCA) zostanie przeprowadzona na Polestar 3, gdy rozpocznie się produkcja. Kolejne oceny będą przeprowadzane przez cały cykl życia, a prace będą kontynuowane w celu stałego znajdowania sposobów na zmniejszenie śladu węglowego.
Polestar 3 to pierwszy samochód Polestar, który wykorzystuje zcentralizowane przetwarzanie z komputerem NVIDIA DRIVE, działającym w oparciu o oprogramowanie od Volvo Cars. Służąc jako „mózg” AI, wydajna platforma motoryzacyjna NVIDIA przetwarza dane z wielu czujników i kamer pojazdu, umożliwiając zaawansowane funkcje bezpieczeństwa wspomagania kierowcy oraz monitorowanie kierowcy.
System infotainment korzysta z platformy Snapdragon Cockpit, nowej generacji od Qualcomm Technologies, Inc. Jako kluczowy element Snapdragon Digital Chassis – kompleksowego zestawu otwartych i skalowalnych platform motoryzacyjnych połączonych z chmurą – platforma Snapdragon Cockpit będzie wykorzystywana do zapewnienia immersyjnych doświadczeń w pojeździe, z wysokowydajnymi możliwościami dostarczania wyświetlaczy w wysokiej rozdzielczości, dźwięku przestrzennego wysokiej jakości oraz płynnej łączności w całym pojeździe.
Wraz z rozpoczęciem nowej ery bezpieczeństwa przez Volvo Cars, Polestar 3 zawiera nowoczesne technologie aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa od Volvo Cars jako część swojego DNA. Należy do nich najnowsza innowacja – wewnętrzne czujniki radarowe, które mogą wykrywać ruchy submilimetrowe w wnętrzu pojazdu, aby pomóc w ochronie przed przypadkowym zostawieniem dzieci lub zwierząt domowych w środku. System jest także powiązany z systemem klimatyzacji, aby zapobiec udarowi cieplnemu lub hipotermii.
Kolejne współprace z wiodącymi partnerami technologicznymi w dziedzinie bezpieczeństwa, takimi jak Zenseact, Luminar i Smart Eye, zapewniają Polestar 3 najnowocześniejszą technologię ADAS (zaawansowany system wspomagania kierowcy), która integruje się bezproblemowo dzięki centralizowanej mocy obliczeniowej.
Standardowo Polestar 3 wyposażony jest w pięć modułów radarowych, pięć kamer zewnętrznych i dwanaście zewnętrznych czujników ultradźwiękowych, które wspierają liczne zaawansowane funkcje bezpieczeństwa. SmartZone poniżej przedniego skrzydła aerodynamicznego gromadzi kilka czujników skierowanych do przodu, ogrzewany moduł radarowy i kamerę, stając się teraz sygnaturą designu Polestar. Wewnątrz, dwa zamknięte kamery monitorujące kierowcę przynoszą wiodącą technologię śledzenia oczu od Smart Eye do Polestara po raz pierwszy, ukierunkowaną na bezpieczniejszą jazdę. Kamery monitorują oczy kierowcy i mogą uruchomić komunikaty ostrzegawcze, dźwięki, a nawet funkcję awaryjnego zatrzymania, gdy wykryją rozproszony, senny lub odłączony od jazdy kierowcę.
Android Automotive OS to system operacyjny w samochodzie, współtworzony z Google, z centralnym wyświetlaczem o przekątnej 14,5 cala. Jest to rozwinięcie technologii, która po raz pierwszy zadebiutowała w Polestar 2 – pierwszym samochodzie na świecie z wbudowanym Google – oraz rewolucja funkcjonalności i designu w segmencie dużych SUV-ów. Aktualizacje over-the-air (OTA) są dostępne, aby zapewnić ciągłe ulepszanie oprogramowania i wprowadzanie nowych funkcji bez potrzeby odwiedzania punktu serwisowego.
Polestar 3 zadebiutuje w konfiguracji z dwoma silnikami i preferencjami mocy skierowanymi na tył. Standardowy model generuje moc 360 kW (489 KM) i moment obrotowy 840 Nm. Z opcjonalnym pakietem Performance całkowita moc wynosi 380 kW (517 KM) i 910 Nm. Zawiera również funkcję regulowanego napędu na jedno pedał, jak również elektryczny system Torque Vectoring Dual Clutch na tylnym osi – ewolucję tego, co zostało po raz pierwszy opracowane dla Polestar 1. Funkcja rozłączenia jest również dostępna dla tylnego silnika elektrycznego, pozwalając na jazdę tylko na przednim silniku elektrycznym w celu oszczędzania energii w określonych warunkach.
Zaawansowana kontrola podwozia jest zapewniana przez standardowe zawieszenie pneumatyczne z podwójną komorą, pozwalające Polestar 3 na dostosowywanie się między komfortem a dynamicznymi cechami zawieszenia, a samochód może elektronicznie regulować prędkość aktywnego tłumienia co dwie milisekundy (500 Hz).
„Naszym celem było zaoferowanie wydajności i precyzji, które definiują wszystkie samochody Polestar, bez kompromisów w zakresie komfortu codziennej jazdy,” mówi Joakim Rydholm, główny inżynier podwozi Polestar. „Aby to osiągnąć, użyliśmy nowych komponentów, takich jak adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, aby stworzyć 'uczucie Polestar’ dla tego typu samochodu.”
Akumulator o pojemności 111 kWh zapewnia Polestar 3 hojną zasięg do 379 mil WLTP. Akumulator litowo-jonowy ma konstrukcję z ogniwami pryzmatycznymi umieszczonymi w ochronnej obudowie aluminiowej z wzmocnieniem stalowym borowym i chłodzeniem cieczy. Pompa ciepła jest standardowo włączona, pomagając Polestar 3 wykorzystywać ciepło otoczenia do klimatyzacji oraz wstępnego przygotowania akumulatora. Polestar 3 jest również przystosowany do ładowania dwukierunkowego, co umożliwia przyszłe potencjalne możliwości zasilania i ładowania.
Podobnie jak w Polestar 2, lista standardowego wyposażenia w Polestar 3 jest obszerna, z niewieloma opcjami do łatwej konfiguracji i uproszczonej logistyki produkcji. Wszystkie wersje obejmują zawieszenie pneumatyczne, panoramiczny szklany dach na całej długości, oświetlenie LED wewnętrzne i zewnętrzne, chowane klamki drzwi z czujnikiem zbliżeniowym oraz felgi aluminiowe 21 cali. Pakiet Plus i Pakiet Pilot są standardem w pierwszym roku modelowym i zawierają szereg luksusowych i wygodnych funkcji, takich jak system audio z 25 głośnikami od Bowers & Wilkins z dźwiękiem przestrzennym 3D i możliwością Dolby Atmos, drzwi z miękkim zamykaniem, wyświetlacz Head-up i Pilot Assist.
Możliwość zamówienia od drugiego kwartału 2023 roku, opcjonalny Pakiet Pilot z LiDAR od Luminar doda dodatkową jednostkę sterującą od NVIDIA, trzy kamery, cztery czujniki ultradźwiękowe oraz system czyszczenia dla kamer przedniej i tylnej, zapewniając dokładne dane w czasie rzeczywistym o otoczeniu samochodu, szczególnie w długodystansowym polu. To umożliwia wysoce szczegółowe skanowanie 3D otoczenia samochodu i pomaga przygotować pojazd do autonomicznej jazdy.
Opcjonalny Pakiet Performance jeszcze bardziej poprawia dynamikę jazdy i obejmuje maksymalne wartości mocy i momentu obrotowego (380 kW, 517 KM i 910 Nm), wraz z optymalizacją wydajności dla zawieszenia pneumatycznego, unikalne 22-calowe felgi ze stopu i dodatkowe charakterystyczne detale „szwedzkiego złota”.
Polestar 3 to pierwszy samochód na nowej podstawie technologii elektrycznej opracowanej i dzielonej z Volvo Cars. Produkcja dla początkowych rynków startowych planowana jest na rozpoczęcie w zakładzie Volvo Cars w Chengdu w Chinach w stopniowej fazie wzrostu od połowy 2023 roku, z pierwszymi dostawami planowanymi na czwarty kwartał 2023 roku.
Dodatkowa produkcja w zakładzie Volvo Cars w Ridgeville, Południowa Karolina w Stanach Zjednoczonych, ma nastąpić w drugiej połowie 2024 roku – od tego momentu dostawy do Ameryki Północnej i innych rynków mają być planowo przeniesione z Chin do USA. Pierwsze dostawy z tej fabryki planowane są na połowę 2024 roku.