Odpowiedź GM na Mustanga z 1964 roku pojawiła się dość późno, bo w 1967 roku, z dwoma nowymi modelami: Chevroletem Camaro i Pontiacem Firebird.
Podczas gdy Camaro zdobył większość sławy, Pontiac Firebird był jego bliźniakiem o zmienionym znaku towarowym. Oba modele były dostępne z silnikami rzędowymi o sześciu cylindrach w wersjach podstawowych i obie oferowały potężne silniki V8 pod maską. Jednak w przeciwieństwie do Camaro, które stworzono z myślą o rywalizacji z Mustangiem, Firebird konkurował z Mercury Cougar, stylowym, mającym dłuższy rozstaw osi bratem 'Stanga.
Firebird, korzystając z tego samego stylu inspirowanego butelką Coca-Coli co jego brat, zastosował inne podejście do przedniej części nadwozia, integrując zderzak z nadwoziem. Co więcej, przedni pas charakteryzował się podwójnymi reflektorami oraz pionowymi żebrami specyficznymi dla Pontiaca umieszczonymi w środku grilla. W zależności od wersji wykończenia, Firebird był oferowany z 14-calowymi stalowymi felgami z chromowanymi osłonami lub wieloma innymi opcjami. W przeciwieństwie do Camaro, które miało płaską maskę, Firebird cechował się V-kształtnym wybrzuszeniem, które sięgało do słupków A.
Wewnątrz, Firebird miał wykładzinę podłogową i bardziej eleganckie wnętrze niż jego brat. Fotele kubełkowe z przodu były bardziej komfortowe i miały winylowe obicie. Jednak nawet w swojej najbardziej sportowej wersji, zachował elegancki wygląd.