Po zakończeniu produkcji udanej poprzedniej generacji Grand Am, piąta generacja tego modelu zadebiutowała na wiosnę 1998 roku i dzieliła podzespoły z Oldsmobile Alero oraz Chevroletem Malibu.
Pontiac nazwał koncepcję tego nowego pojazdu Solid Form Design, który miał być piękny, praktyczny i niezawodny. Auto zostało zaprojektowane z myślą o klientach poszukujących zwrotnego sedana z wystarczającą mocą pod maską oraz komfortową jazdą.
Design był całkowicie nowy i charakteryzował się parą poziomych reflektorów w kształcie kropli, które flankowały typowy dla Pontiac’a grill z pionowym wlotem na środku. W dolnej części zderzaka producent dodał dodatkowy wlot powietrza, podzielony płaską listwą, aby poprawić chłodzenie silnika. Dzięki konstrukcji cab-forward sedan wyglądał bardziej jak fastback, z nachyloną tylną szybą. Jednocześnie krótki i wysoki bagażnik był wyposażony w trójkątne, umieszczone w rogach światła tylne, które przypominały coupe.
Wnętrze kabiny zapewniało wystarczająco miejsca dla czterech dorosłych pasażerów. Nawet producent niechętnie określał go jako pięcioosobowy pojazd. Ponieważ Pontiac był marką skupioną bardziej na sportowych aspektach produktów GM, deska rozdzielcza miała panel przyrządów w stylu lornetki z indywidualnymi zestawami dla prędkościomierza i obrotomierza.