Pontiac wprowadził model Solstice Roadster jako amerykańskiego kuzyna europejskiego Opla GT, a pięć lat później przekształcił go w coupe.
W obliczu światowego kryzysu finansowego, GM starał się jak najlepiej utrzymać firmę przy życiu, oferując Solstice Coupe jako sportowy samochód na wszystkie pory roku. W tamtych czasach Solstice Roadster był najlepiej sprzedającym się roadsterem na rynku amerykańskim, a producent starał się utrzymać markę przy życiu. Był to ostatni model Pontiac, a jego produkcja trwała zaledwie kilka miesięcy.
Z przodu samochód dzielił przednią część nadwozia ze swoim roadsterem i miał kilka części z innych pojazdów GM, takich jak światła przeciwmgielne z Pontiac Grand Prix. Ponieważ był to targa, producent po prostu wykorzystał to samo podwozie, co w roadsterze, i zbudował nadwozie z odkrytym dachem, którego nie można było przechować w samochodzie. Z tyłu znajdowała się szklana klapa, która zasłaniała bagażnik wystarczająco duży na średniej wielkości plecak.
GM starał się uczynić samochód jak najtańszym, wykorzystując wiele części ze swojego magazynu. Wzięto części z Chevrolet Cobalt, Hummer H3, Pontiac Grand Prix, Cadillac XLR i fotele z poprzedniej generacji Opla/Vauxhalla Corsy. Wyglądało to tak, jakby samochód był stworzony przez księgowych dla osób o drobnej budowie ciała, które lubiły ubrania z wieloma kieszeniami, ponieważ w kabinie prawie nie było schowków.
Pod maską Pontiac zamontował dwa silniki do wyboru: 2.4-litrowy silnik czterocylindrowy bez doładowania oraz turbodoładowany 2.0-litrowy silnik, który został przejęty z Opla. Oba były połączone z pięciobiegową skrzynią biegów Hummer H3, która przekazywała moc na tylny dyferencjał pochodzący z Cadillaca CTS. Na liście opcji znajdowała się także pięciobiegowa automatyczna skrzynia (z Cadillaca SRX).
Inspirując się klasycznymi samochodami sportowymi, coupe Pontiac Solstice z 2009 roku zostało stworzone z myślą o kierowcach, którzy cenią zarówno dramatyczny styl, jak i zrównoważoną wydajność. Zostało zaprezentowane na Nowojorskich Targach Motoryzacyjnych jako model GXP, a Solstice coupe opiera się na sukcesie modelu kabriolet, oferując szersze możliwości jeżdżenia przez cały rok.
Dla kierowców, którzy wciąż pragną doświadczenia jazdy na świeżym powietrzu, coupe ma również zdejmowany panel dachowy, co całkowicie otwiera kabinę na wszystkie doznania związane z drogą.
„Obecny Solstice jest najlepiej sprzedającym się roadsterem w USA i wierzymy, że ten nowy model ma jeszcze szerszą atrakcję,” powiedział Jim Bunnell, dyrektor generalny Buick-Pontiac-GMC. „Coupe ma wszystkie cechy designu i satysfakcjonującą wydajność pierwotnego roadstera, a także jest całoroczną alternatywą dla osób, które lubią jeździć na świeżym powietrzu.”
Oczekuje się, że coupe trafi do salonów Pontiac na początku 2009 roku.
Tworzenie coupe
Nowe coupe inspirowane było koncepcyjnym modelem Pontiac Solstice coupe zaprezentowanym na Północnoamerykańskich Targach Motoryzacyjnych w 2002 roku. Wierne koncepcji, to nowoczesny samochód sportowy o klasycznych liniach. Linia dachu ma kształt „fastback” z stylizowanymi „szynami”, które biegną od przodu dachu do tyłu, kończąc się stylowym i funkcjonalnym spojlerem w stylu kaczki.
Dach coupe jest stały za słupkami B, z bocznymi oknami oraz tylnym oknem liftback, co ułatwia dostęp do bagażnika. Panel dachowy można łatwo zdjąć z kabiny pasażerskiej, a opcjonalna miękka pokrywa dachowa mieści się w bagażniku. Dostępne będą także domowe etui do przechowywania panelu dachowego, oferowane przez GM Accessories.
Inżynieria designu
Mimo dramatycznego nowego wyglądu, inżynierowie dokonali jedynie drobnych zmian konstrukcyjnych, aby stworzyć Pontiac Solstice coupe. Tylne błotniki i tylny zderzak są identyczne jak w kabriolecie. Nowe zespoły tylnych świateł płynnie przechodzą w zwężającą się linię dachu.
„Solstice coupe reprezentuje dużą współpracę w zakresie designu i inżynierii,” powiedział Bruce Kosbab, główny inżynier. „Szykowne linie nowego dachu nadają samochodowi świeży wygląd, a jednocześnie wprowadzone zmiany w strukturze nadwozia są minimalne – to doskonały przykład budowania na solidnych fundamentach.”
Leichtka konstrukcja
Struktura dachu została wzmocniona dodatkowymi elementami wsparcia, w tym aluminiowym łukiem dachowym zamocowanym za pomocą aluminiowych wsporników. Łuk i wsporniki są sztywne, a jednocześnie lekkie, co jest cechą charakterystyczną konstrukcji coupe. Dach obejmuje lekką pokrywę z kompozytu formowanego na gorąco przymocowaną do sztywnej aluminiowej ramy dla dodatkowego wsparcia. Lekka rama panelu dachowego waży zaledwie 31 funtów (14,2 kg) i można ją zdjąć samodzielnie. Pokrywa jest również wykonana z kompozytu formowanego na gorąco.
Napęd i zawieszenie
Zmiana na styl nadwozia coupe spowodowała jedynie niewielki wzrost masy, dlatego nie było konieczne wprowadzanie zmian w układzie napędowym ani zawieszeniu w porównaniu do konstrukcji kabrioletu. Wstępne testy wykazały, że Solstice coupe zapewni komfort jazdy i prowadzenie, przyspieszenie, hamowanie oraz ekonomię paliwową porównywalną z modelem kabriolet.
Coupe jest napędzane standardowym silnikiem czterocylindrowym Ecotec o pojemności 2.4L, który generuje 173 konie mechaniczne (129 kW), podczas gdy wersja GXP jest wyposażona w turbodoładowany silnik Ecotec o pojemności 2.0L o mocy 260 koni mechanicznych (194 kW).
Dodatki wewnętrzne
Większość wnętrza coupe pozostała taka sama jak w kabriolecie. Jednak obszar za siedzeniami został przeprojektowany dla łatwiejszego dostępu do bagażnika, a półka na przechowywanie zamontowano bezpośrednio za zagłówkami.