Pontiac Vibe był wynikiem wspólnego projektu General Motors i Toyoty. Do 2008 roku był to najbardziej oszczędny samochód GM w Ameryce Północnej.
W 1984 roku General Motors zaproponowało Toyocie współpracę w swojej fabryce w Kalifornii. Rezultatem było powstanie NUUMI (New United Motor Manufacturing Inc.). Fabryka ta przynosiła straty obydwu partnerom aż do 2009 roku, kiedy to Toyota zamknęła ją po tym, jak GM wycofało się z powodu zamknięcia marki Pontiac.
Vibe bazował na tej samej platformie co Corolla i był bliźniakiem Matriksa, z którym dzielił większość komponentów. Design był mieszanką kanciastych linii Toyoty i nowo odkrytej kategorii crossoverów. Przedni pas charakteryzował się typowymi elementami Pontiac, podczas gdy boczne okna były bardziej zbliżone do modelu Corolla Verso.
Wnętrze Vibe’a oferowało wysoką pozycję siedzącą, typową dla SUV-ów. Zestaw wskaźników składał się z czterech chromowanych zegarów. W standardzie oferowano wysoko umieszczony system audio z radiem CD, z opcją systemu audio na 6 płyt CD. Na liście opcji znajdował się również system nawigacji oparty na DVD.
Z tyłu kanapa była składana, tworząc całkowicie płaską podłogę. Nawet fotel pasażera z przodu mógł być złożony, aby powiększyć przestrzeń ładunkową do 2,44 m (8 stóp). W desce rozdzielczej znajdowało się gniazdo zasilania 110 V, co było przydatne podczas biwakowania.