Korzenie Porsche 911 sięgają 1963 roku i od tamtej pory nieprzerwanie ewoluowały. Zyskało na rozmiarze, mocy silnika i osiągach. Przeszło od sportowego samochodu do luksusowego superauta. Model Carrera 4 Coupe z 2012 roku nie był wyjątkiem.
Siódma generacja 911 zadebiutowała w 2012 roku i opiera się na nowej platformie, z wydłużonym rozstawem osi i krótszymi zwisami. Oprócz tego posiadała nowe reflektory i tylne światła. Ogólny kształt auta niewiele się zmienił od 1963 roku, co jest jednym z powodów, dla których 911 stało się ikoną motoryzacji, obok VW Beetle i Land Rovera Defendera. Napęd na wszystkie koła Carrera 4 został po raz pierwszy wprowadzony w 1988 roku w generacji Porsche 911 – 964.
Okrągłe reflektory z białymi paskami DRL umieszczone pod zderzakiem były jedną z kluczowych cech Porsche 911 z 2012 roku. Z zaokrąglonymi liniami dachu, które płynnie przechodziły w pokrywę silnika z tyłu, siódma generacja Porsche 911 zachowała swój pierwotny kształt. Wersja z napędem na wszystkie koła miała szersze tylne błotniki o 22 mm (0,89”) po każdej stronie w porównaniu do wersji z napędem na tylne koła.
Wnętrze było bardziej ukierunkowane na luksus niż na wydajność. Nowa deska rozdzielcza nadal miała centralny obrotomierz, ale po lewej stronie zainstalowano wyświetlacz TFT w okręgu byłego analogowego wskaźnika. Producent zaoferował wybór kierownic i foteli, zarówno pod kątem komfortu, sportu, jak i zrównoważonego stylu.
Porsche Carrera 4 z 2012 roku posiadało silnik typu flat-six o pojemności 3.4 litra. Standardowo był połączony z pierwszą na świecie siedmiobiegową manualną skrzynią biegów. Jako opcja dostępna była automatyczna skrzynia biegów PDK (dwusprzęgłowa). Carrera 4 dysponowała systemem rozdziału momentu obrotowego na wszystkie koła wyświetlanym na desce rozdzielczej.
Nowy Porsche 911 Carrera 4 łączy wydajność i efektywność siódmej generacji 911 Carrera z dynamicznymi korzyściami najnowszej wersji aktywnego systemu napędu na wszystkie koła PTM (Porsche Traction Management). Typowy system napędu na wszystkie koła Porsche z naciskiem na tył w tej najnowszej wersji 911 obiecuje maksymalną dynamikę pojazdu na różnych nawierzchniach drogowych i w każdych warunkach atmosferycznych. Nowe modele 911 Carrera 4 zapewniają przyczepność i dynamiczne osiągi na najwyższym poziomie.
Nowy napęd na wszystkie koła 911 wprowadzany jest w czterech wersjach – 911 Carrera 4 i 911 Carrera 4S, każda w wersji Coupé i Cabriolet. Mają one te same cechy co wersje z napędem na tylne koła: ich lekka konstrukcja nadwozia, zawieszenie, silniki i skrzynie biegów są identyczne, z wyjątkiem modyfikacji związanych z napędem na wszystkie koła. Oznacza to, że mimo wyższego poziomu osiągów silnika i jazdy, wszystkie cztery modele zużywają znacznie mniej paliwa niż poprzednie modele; całkowite oszczędności dla poszczególnych wersji wynoszą nawet do 16 procent. Dodatkowo, nowy 911 Carrera 4 jest o 65 kg lżejszy w porównaniu z poprzednią generacją 911 Carrera C4.
Najbardziej charakterystyczną cechą identyfikacyjną modelu 911 z napędem na wszystkie koła jest szersza tylna sekcja: w porównaniu do modeli 911 Carrera z napędem na dwa koła, nadkola tylne są szersze o 22 mm, co daje łącznie 44 mm, a tylne opony są szersze o 10 mm. Tradycyjna czerwona taśma świetlna łącząca dwie tylne lampy w modelu 911 Carrera C4 zyskała nową formę.
Porsche Intelligent Performance: wysoki poziom osiągów jazdy, niskie zużycie paliwa
Wszystkie nowe modele mają w standardzie 7-biegową skrzynię manualną, a opcjonalnie dostępna jest 7-biegowa skrzynia Porsche Doppelkupplung (PDK).
911 Carrera 4 Coupé z silnikiem typu bokser o pojemności 3,4 litra i mocy 350 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,3 sekundy (Cabriolet: 4,5 s) i osiąga maksymalną prędkość do 285 km/h (Cabriolet: 280 km/h), w zależności od wyposażenia. Zużycie paliwa z PDK szacowane jest przez EPA na 20 mpg w mieście / 28 mpg na autostradzie dla Coupé oraz 20 mpg w mieście / 27 mpg na autostradzie dla Cabriolet.
Coupé i Cabriolet 911 Carrera 4 S mają silnik typu bokser o pojemności 3,8 litra, który generuje 400 KM; umożliwia to przyspieszenie do 100 km/h w 3,9 sekundy (Cabriolet: 4,1 sekundy) i osiągnięcie maksymalnej prędkości 299 km/h (Cabriolet: 297 km/h) przy odpowiedniej konfiguracji wyposażenia. Wartości zużycia paliwa z PDK są szacowane przez EPA na 19 mpg w mieście i 26 mpg na autostradzie zarówno dla Coupé, jak i Cabriolet.
Nowości: wskaźnik napędu na wszystkie koła, Porsche Active Safe (PAS), przesuwany szklany dach, rozszerzony pakiet Sport Chrono
W nowym 911 Carrera 4 dodatkowe menu w zestawie wskaźników informuje kierowcę, jak obecnie rozdzielana jest moc silnika przez system napędu na wszystkie koła PTM. Ponadto, w debiutujących modelach 911 Carrera z napędem na wszystkie koła Porsche wprowadza opcjonalny system Adaptive Cruise Control (ACC) dostępny w całej gamie modeli, który kontroluje odległość do pojazdu z przodu oraz prędkość. Przy zamówieniu z PDK system ACC dodaje funkcję bezpieczeństwa Porsche Active Safe (PAS), która pomaga zapobiegać kolizjom czołowym.
Dodatkowo, Porsche oferuje nowy przesuwany szklany dach jako opcję dla 911 Carrera Coupé. Jazda pojazdami 911 z manualną skrzynią biegów i pakietem Sport Chrono może teraz być jeszcze bardziej sportowa: w trybie Sport Plus system automatycznie stosuje podwójne redukcje przy redukcji biegów.
Nowe modele z napędem na wszystkie koła zastępują bardzo udaną poprzednią generację, z której 34 procent modeli drugiej generacji 997 miało napęd na wszystkie koła. Ta poprzednia generacja rozpoczęła najlepszy krok rozwoju technologii napędowej, jaki kiedykolwiek miał miejsce w 911: nowością były silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, skrzynia Porsche Doppelkupplung (PDK) oraz elektronicznie kontrolowane Porsche Traction Management (PTM). W lipcu 2011 roku Porsche ukoronowało tę serię modeli 911 Carrera 4 GTS, której silnik o pojemności 3,8 litra został wzmocniony do 408 KM.
Światowa premiera na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu
Nowe Porsche 911 Carrera z napędem na wszystkie koła po raz pierwszy zaprezentuje się publiczności podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu 29 września 2012 roku. Nowe modele 911 wejdą na rynek w USA na początku 2013 roku. Cena podstawowa modelu 2013 911 Carrera 4 wyniesie 91 030 USD, a cena podstawowa Cabriolet 911 Carrera 4 wyniesie 102 930 USD. Cena podstawowa modelu 911 Carrera 4S wyniesie 105 630 USD, a Cabriolet 117 530 USD.
###################
Porsche podwaja gamę przyjemności z jazdy w nowej generacji 911, wprowadzając na rynek Porsche 911 Carrera 4 z napędem na wszystkie koła w czterech wersjach modelowych. Nowe samochody sportowe o unikalnych proporcjach łączą doskonałą przyczepność i stabilność jazdy aktywnego systemu Porsche Traction Management (PTM) z zaletami lekkiej konstrukcji, nowymi silnikami i dodatkowymi systemami wspomagającymi – przyczepność i dynamikę na najwyższym poziomie.
Mimo zwiększonej mocy silnika i osiągów jazdy, wszystkie cztery modele zużywają istotnie mniej paliwa niż ich odpowiedniki z poprzednich generacji; w niektórych przypadkach oszczędności wynoszą nawet do 16 procent. W ten sposób nowy 911 z napędem na wszystkie koła konsekwentnie podąża tym samym kursem, co 911 Carrera typu 991 zaprezentowany w 2011 roku. Carrera 4 podnosi efektywność i osiągi na jeszcze wyższy poziom.
Najbardziej charakterystyczną cechą modelu 911 z napędem na wszystkie koła pozostaje szeroka tylna sekcja: w porównaniu do modeli 911 Carrera z napędem na dwa koła, nadkola z tyłu są szersze o 22 mm, a każda z tylnych opon o 10 mm. To zwiększa szerokość toru jazdy 911 Carrera 4 o 42 mm, a szerokość toru jazdy modelu S o 36 mm. Imponujący wygląd z tyłu akcentowany jest ekskluzywną panelą tylnych świateł z funkcjami świateł postojowych i tylnych. Panel tylnych świateł biegnie bezpośrednio pod krawędzią spoile oraz wizualnie łączy dwie tylne lampy. Dzięki temu zaakcentowane zostaje mocne tylne zakończenie pojazdu; ponadto, nadaje to modelom z napędem na wszystkie koła unikalny i wyraźny design nocny. Po włączeniu świateł, podświetlana taśma tylnych świateł wizualnie łączy tylne lampy i sygnalizuje, że nowy 911 z napędem na wszystkie koła jest w drodze.
Wskaźnik pokazuje rozkład momentu obrotowego: napęd na wszystkie koła staje się widoczny
W nowym 911 Carrera 4 ta wyjątkowa przyjemność z jazdy staje się widoczna po raz pierwszy: jako nowa funkcja standardowa, można wywołać wskaźnik na wyświetlaczu zestawu wskaźników, który pokazuje, jak system napędu na wszystkie koła PTM rozdziela moc silnika. Wskaźnik słupkowy z dziesięcioma segmentami na każdą oś ciągle informuje kierowcę o dostępnej mocy napędu w głównym wyjściu skrzyni biegów oraz jej aktualnym rozkładzie na oś przednią i tylną.
Nowość: ACC z Porsche Active Safe pomaga uniknąć kolizji czołowych
Debiutującym w serii modelowej 911 jest opcjonalny system tempomatu adaptacyjnego z Porsche Active Safe (PAS), który jest teraz oferowany w modelach Porsche 911 Carrera 4 z PDK. Porsche Active Safe (PAS) wspiera czujność kierowcy i ostrzega kierowców, gdy zbliżają się do pojazdu z przodu zbyt szybko – nawet jeśli tempomat adaptacyjny jest dezaktywowany. System ten pomaga zatem zapobiegać kolizjom czołowym, np. z powodu błędnej percepcji prędkości pojazdu z przodu przez kierowcę.
Zmiana generacji: poprzednie modele ustanowiły technologiczne kamienie milowe
Nowe modele z napędem na wszystkie koła zastępują bardzo udaną poprzednią generację, która sprzedała łącznie około 24 000 sztuk. Stanowi to 34 procent drugiej generacji modeli 997. W 2008 roku ta generacja wprowadziła jedną z największych innowacji w technologii napędowej w 911 z napędem na wszystkie koła: samochody oferowały silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, skrzynię Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) oraz elektronicznie kontrolowane Porsche Traction Management (PTM). W lipcu 2011 roku Porsche ukoronowało tę serię modeli 911 Carrera 4 GTS, której silnik o pojemności 3,8 litra został zwiększony do 408 KM (300 kW).
Napęd na wszystkie koła
Nowe modele 911 z napędem na wszystkie koła są wyposażone w najnowszą generację Porsche Traction Management (PTM). Bazuje ona na systemie 911 Turbo, typ 997 i została szczególnie zoptymalizowana w swojej strategii sterowania z naciskiem na poprawę efektywności i oszczędności paliwa.
W rezultacie PTM wspiera teraz typową funkcję żeglowania Porsche w 911 wyposażonym w PDK. Jeśli pojazd porusza się bez mocy napędu, sprzęgło PTM zostaje otwarte. Zmniejsza to moment hamujący systemu napędu na wszystkie koła, co z kolei poprawia efektywność paliwową.
Silnik i skrzynia biegów
Wraz ze zmianą generacji modele z napędem na wszystkie koła 911 Carrera zyskały nowe silniki o pojemności 3,4 i 3,8 litra.
Aby zwiększyć ich efektywność, silniki bokserowe zyskują systemy odzyskiwania energii elektrycznej oraz zarządzanie termiczne chłodziwa sterowane mapą. Inne działania poprawiające efektywność paliwową to działania minimalizujące tarcie w konstrukcji silnika, zmniejszone opory toczenia dzięki nowej generacji opon oraz wprowadzenie elektro-mechanicznego wspomagania kierownicy.
Zasada wykorzystywania mocy silnika tylko wtedy, gdy jest ona rzeczywiście potrzebna, doprowadziła do nowej funkcji dla sportowych samochodów w nowych 911 z PDK: żeglowania. W tym przypadku termin odnosi się do jazdy bez napędu silnika, co umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa w określonych odcinkach trasy. W praktyce prowadzi to do oszczędności paliwa wynoszących do jednego litra na 100 km przy przewidywaniu stylu jazdy w codziennym użytkowaniu.
Sound Symposer potęguje akustyczną przyjemność z jazdy
Nowa generacja Porsche 911 Carrera również oferuje kierowcy jeszcze sportowsze doznania dźwiękowe. Sound Symposer – standardowy element we wszystkich modelach – produkuje pełniejszy i sportowy dźwięk silnika we wnętrzu i jest aktywowany standardowym przyciskiem Sport lub opcjonalnym przyciskiem Sport Plus.
Sportowy układ wydechowy zwiększa moc i przyjemność
Sportowy układ wydechowy jest również dostępny jako opcja dla nowych modeli z napędem na wszystkie koła. Nie tylko odblokowuje wydech na przyciśnięcie przycisku, ale także łączy obie rury wydechowe. Naciśnięcie przycisku sportowego układu wydechowego na konsoli środkowej nadaje silnikowi bokserowemu sześciocylindrowemu bardziej pełny dźwięk w połączeniu z optymalnymi osiągami. Akustyczny efekt oferuje jeszcze większą emocjonalną atrakcyjność, zwłaszcza że klapa sound symposera jest jednocześnie aktywowana. Sportowy układ wydechowy wyróżnia się wizualnie dwoma podwójnymi rurami wydechowymi o unikalnym stylu.
Skrzynie biegów: siedem biegów dla dynamiki i efektywności
Strategia Porsche w realizacji efektywnej wydajności obejmuje dwie skrzynie biegów, które zapewniają bezkompromisową sportowość oraz długie przełożenia, które poprawiają efektywność paliwową: pierwszą na świecie 7-biegową manualną skrzynię biegów w produkcji samochodów osobowych oraz Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK), która również ma siedem biegów. Oznacza to, że kierowcy 911 Carrera z manualną skrzynią biegów mogą cieszyć się tymi samymi korzyściami efektywności paliwowej, które znane są z PDK: do 19 procent niższe obroty przy tych samych prędkościach pojazdu, co poprawia efektywność paliwową o nawet 10 procent przy stałej prędkości jazdy.
Podwozie i systemy sterowania
W opracowywaniu nowej generacji 911 Carrera, już na etapie przygotowań dostosowano podwozie do dodatkowego napędu przednich kół w nowym 911 z napędem na wszystkie koła. To wyjaśnia, dlaczego pojazd w dużej mierze oparty jest na wersji z napędem na tylne koła. Wyjątkiem jest znacznie szerszy rozstaw tylnej osi. Razem z napędem na wszystkie koła PTM, oferuje to jeszcze większą stabilność w zakrętach, nawet przy mocnym przyspieszeniu.
Jak w każdym z modeli 911, wydłużony rozstaw osi – wydłużony o 100 mm w porównaniu do poprzedniego modelu – zapewnia znacznie lepszą stabilność jazdy przy dużych prędkościach. Inne systemy, które gwarantują najwyższe osiągi jazdy – niektóre w standardzie, inne opcjonalnie w zależności od modelu – to jeszcze bardziej zaawansowane Porsche Active Suspension Management (PASM), dynamiczne mocowania silnika, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), innowacyjne elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy, Porsche Torque Vectoring (PTV), wysokowydajny system hamulcowy oraz koła i opony pojazdu.
PASM sportowe podwozie z dociskiem na tylnej osi
Sportowe podwozie PASM – które charakteryzuje się obniżoną o 20 mm wysokością i pakietem aerodynamicznym – jest również oferowane w nowych modelach Porsche 911 Carrera 4. To tunikowanie aerodynamiczne skutkuje mniejszym unoszeniem na przedniej osi i zapewnia docisk na tylnej osi. W sumie unoszenie wynosi zero. W rezultacie 911 Carrera 4 z sportowym podwoziem PASM zapewnia wyjątkowo stabilny kontakt z drogą przy dużych prędkościach i reaguje bardzo spontanicznie oraz bezpośrednio na sygnały ze strony kierownicy.
Jazda przez zakręt szybciej i bezpieczniej: Porsche Torque Vectoring
Jeszcze większa zwinność w nowych modelach 911 zapewnia Porsche Torque Vectoring (PTV), który jest standardem w modelu Porsche 911 Carrera 4S i dostępny opcjonalnie w Porsche 911 Carrera 4. System ma dwie wersje: PTV z mechaniczną blokadą dyferencjału dla samochodów z manualną skrzynią biegów i PTV Plus z elektronicznie kontrolowanym, w pełni zmiennym blokadą dyferencjału dla pojazdów z PDK. W zasadzie, podczas jazdy przez zakręt PTV/PTV Plus wykorzystuje konkretne interwencje hamulcowe na wewnętrznym tylnym kole, aby poprawić zwinność i precyzję kierowania przy bardzo dynamicznym stylu jazdy, a blokada dyferencjału zwiększa potencjał przyspieszenia samochodu przy wyjeździe z zakrętu.
Jeszcze sportowiej za naciśnięciem przycisku: od przycisku Sport do pakietu Sport Chrono
Wszystkie samochody 911 Carrera mają już standardowy przycisk Sport. Pozwala on kierowcy wybrać dostosowanie zoptymalizowane pod kątem komfortu i efektywności paliwowej lub dostosowanie, które podkreśla sportowe osiągi. Opcjonalny pakiet Sport Chrono z dodatkowym przyciskiem Sport Plus umożliwia jeszcze szerszy rozkład między sportowym dostosowaniem a komfortem jazdy na co dzień. Oprócz konfiguracji wszystkich istotnych systemów i funkcji dla maksymalnej wydajności, pakiet Sport Chrono ma również kontrolowane dynamiczne mocowania silnika.
Nowość w pakiecie Sport Chrono: redukcja biegów z podwójnym sprzęgłem
Pakiet Sport Chrono zawiera analogowy i cyfrowy chronometr; opcjonalne PCM ma również wskaźnik wydajności z funkcją pamięci. Inną nową funkcją opcjonalnego pakietu Sport Chrono jest to, że w pojazdach z manualną skrzynią biegów został rozszerzony o automatyczne podwójne sprzęglenie podczas redukcji biegów w trybie Sport Plus. W szybkiej zmianie, lepiej dostosowuje to obroty silnika do niższego biegu, pozwalając kierowcy lepiej wykorzystać moc silnika lub zdolność hamowania.
Porsche Dynamic Chassis Control dla imponujących zysków wydajności
Decydujący wkład w imponujące zyski wydajności w nowej generacji 911 ma Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) – opcjonalna funkcja modelu Porsche 911 Carrera 4S. Dzięki temu systemowi 911 osiąga nowy poziom pod względem przyspieszenia bocznego i prowadzenia. Przechyły nadwozia pojazdu są niemal całkowicie kompensowane dzięki zmiennemu systemowi stabilizatorów do maksymalnego przyspieszenia bocznego, np. przy wkręcaniu w zakręt, jeździe przez zakręt lub szybkim zmianie pasa. Dzięki zmniejszonym kątowi przechyłu opony są zawsze optymalnie ustawione do nawierzchni drogi, co pozwala im przenosić maksymalną siłę w każdym kierunku. To zwiększa potencjalne prędkości pojazdu podczas jazdy przez zakręty.
Nadwozie i dach
Innowacyjne lekkie nadwozie nowej gamy 911 Carrera zostało zaprojektowane dla doskonałych właściwości jezdnych zarówno w wersji Coupé, jak i Cabriolet – oraz dla wersji z napędem na tylne koła i napędem na wszystkie koła – z zaledwie drobnymi modyfikacjami.
Wszystkie modele dzielą zalety wagowe aluminiowo-stalowej konstrukcji z znacznie poprawioną sztywnością, uzupełnioną lokalnymi elementami wzmocnienia w cabrioletach 911. Nowe samochody 911 Carrera z napędem na wszystkie koła są o 65 kg lżejsze od poprzednich modeli.
911 Cabriolet: unikalny dach z tkaniny z właściwościami coupé
Ciekawą cechą miękkiego dachu napędu na wszystkie koła 911 jest dach bow panel – nowy rozwój Porsche. Ta innowacyjna technologia pozwoliła osiągnąć dotąd nieosiągalny łuk dachu, przypominający coupé, kiedy jest on podniesiony, co przynosi także korzyści aerodynamiczne. Dodatkowo, waga całego dachu niemal równa się wadze poprzedniego modelu, mimo że jest dłuższy i oferuje znacznie większy komfort. Inną innowacją we wszystkich cabrioletach 911 Carrera jest zintegrowany i elektrycznie wdrażany deflektor wiatru. Jego instalacja i usunięcie to już przeszłość.
Wnętrze i wyposażenie
Wnętrze nowego 911 z napędem na wszystkie koła, które się pojawia, bazuje na nowej koncepcji generacji. Centralnym elementem designu jest konsola centralna, która wznosi się w kierunku przodu. Zapewnia doskonałą ergonomię, integrując zarówno kierowcę, jak i pasażera z przodu.
Koncepcja obsługi umożliwia bezproblemową i intuicyjną kontrolę kluczowych funkcji pojazdu. Już wyposażone w obszerne i wysokiej klasy standardowe funkcje, nowe modele 911 Carrera 4 mogą być dostosowane do różnorodnych indywidualnych gustów dzięki rozbudowanej liście opcji.
Sportowe fotele do dynamicznej jazdy i długich podróży
Definiującym elementem wnętrza wszystkich samochodów 911 Carrera jest standardowy system foteli sportowych z elektrycznym ustawieniem kąta oparcia i wysokości fotela. Opcjonalne fotele sportowe z w pełni elektrycznym 14-kierunkowym ustawieniem dodają – oprócz regulacji standardowych foteli – elektryczną regulację długości siedziska, kąta siedziska, głębokości siedziska oraz czterostopniowe wsparcie lędźwi.
Nowość: lekkie sportowe fotele skorupowe z włókna wzmocnionego polimerem
Dla kierowców 911 Carrera z bardzo sportowymi standardami wydajności Porsche oferuje nowe, szczególnie lekkie sportowe fotele skorupowe z składanymi oparciami, zintegrowanym poduszką powietrzną na klatkę piersiową i ręczną regulacją długości. Skorupa fotela wykonana jest z polimeru wzmocnionego szkłem i węglem z widoczną powierzchnią węglową. Szczególną cechą jest punkt obrotu oparcia, które leży wysoko w bokowych podporach. Dzięki temu zapewnione jest wsparcie boczne charakterystyczne dla foteli wyścigowych w obszarze miednicy. Jednak składane oparcie nadal umożliwia wygodne załadunek bagażu w tylnej komorze.
Specyfikacje