PORSCHE 911 Carrera 4 (997) 2008-2012

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

PORSCHE 911 Carrera 4 (997) 2008-2012

Przejdź do galerii zdjęćPORSCHE 911 Carrera 4 (997) 2008-2012

W 2004 roku Porsche zaprezentowało nową generację swojego znanego modelu Porsche 911. Ta generacja nosiła nazwę 997 i stanowiła znaczący krok naprzód dla całej serii, zwłaszcza po faceliftingu w 2008 roku.

Po czterech latach produkcji na rynek trafiła odświeżona wersja mid-life cycle. Porsche musiało poprawić swoje silniki, aby były bardziej ekologiczne i spełniały nowe normy emisji spalin w Europie. Oznaczało to, że musiało zbudować swoje samochody bardziej oszczędne paliwowo. Jak zwykle, w pozostałych częściach pojazdu wprowadzono również drobne zmiany.

Na zewnątrz pierwszą zauważalną różnicą była przednia zderzak, w którym umieszczono większe wloty powietrza. Reflektory były wyposażone w lampy bi-xenonowe, a światła do jazdy dziennej i tylne korzystały z diod LED jako standard. Lusterka drzwiowe zostały nieco przeprojektowane. Dla modelu Carrera 4 wprowadzono nowy zestaw 18-calowych felg aluminiowych. Jak zwykle, obie wersje S i 4S miały szersze tylne błotniki.

Wnętrze samochodu, na konsoli centralnej, Porsche zamontowało nową jednostkę infotainment z 6.5-calowym wyświetlaczem dotykowym. Opcjonalnie dostępny był system nawigacji na twardym dysku oraz łączność Bluetooth. Na liście opcji dodano także wentylowane fotele.

Największą zmianą w 2008 roku dla modelu Carrera 4 były zmiany pod pojazdem. Carrera 4 Cabriolet miała silnik o pojemności 3,6 litra, generujący 325 KM, co oznaczało 30 KM mniej niż w wersji 4S, która miała silnik o pojemności 3,8 litra. Nowa, 7-biegowa skrzynia biegów PDK z podwójnym sprzęgłem zastąpiła starszą automatyczną skrzynię 6-biegową. W układzie hamulcowym Carrera 4 był wyposażony w tarcze o średnicy 330 mm (12,99”).

Wszechstronny, mocny Porsche 911 Carrera 4 Coupe oraz jego wyższa wersja wydajnościowa, Carrera 4S Coupe, oferują doświadczonemu kierowcy pasjonujący wymiar dynamicznej jazdy, nawet w trudnych warunkach pogodowych.

Zarówno Porsche 911 Carrera 4, jak i Carrera 4S charakteryzują się unikalną karoserią, dostosowaną do swoich napędów na wszystkie koła. Szerokie nadwozie to nie tylko kwestia estetyki; to wynik poszerzonych nadkoli, które są niezbędne do pomieszczenia szerokiego toru jazdy, dużych kół i opon.

Co nowego w 2009 roku

Od momentu wprowadzenia, Porsche 911 Carrera 4 i 911 Carrera 4S były ciągle doskonalone. Ta nieustanna poprawa w 2009 roku osiąga nowy poziom. Oba modele zyskały olśniewające nowe technologie w swoich podstawowych komponentach: silnikach, skrzyniach biegów i systemach napędu na wszystkie koła.

Nowe, mocniejsze i oszczędniejsze silniki mają systemy bezpośredniego wtrysku paliwa, a także inne ulepszenia dla lepszej wydajności i ekonomii paliwowej.

Zamiast opcjonalnej skrzyni biegów Tiptronic S, właściciele Porsche 911 Carrera 4 i Carrera 4S mogą teraz wybrać skrzynię z podwójnym sprzęgłem Porsche Doppelkupplungsgetriebe, czyli PDK. Ta innowacyjna siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem jest lżejsza, bardziej wydajna i szybsza niż poprzednia Tiptronic S.

W modelu 2009 moc silnika jest rozdzielana na wszystkie cztery koła za pośrednictwem tego samego elektronicznie kontrolowanego systemu Porsche Traction Management, który wcześniej był dostępny tylko w Porsche 911 Turbo. Elektronika reaguje na warunki drogowe jeszcze szybciej niż poprzednio używany hydraulicznie aktywowany system napędu na cztery koła.

Wraz ze zwiększonym potencjałem osiągów, inżynierowie Porsche poprawili również zdolności hamulcowe Coupe 911 Carrera 4 i Carrera 4S. Widoczność nocą została także poprawiona, ponieważ oba modele są standardowo wyposażone w reflektory BI-XENON oraz światła do jazdy dziennej L.E.D., a także światła hamowania i tylne.

Komfort i wygoda kierowcy oraz pasażerów również zostały poprawione w 2009 roku dzięki dostępności wentylowanych foteli przednich oraz remodelowaniu modułu komunikacji Porsche, który oferuje większy ekran, uproszczoną obsługę, łączność Bluetooth oraz możliwość odtwarzania muzyki z takich źródeł zewnętrznych jak iPod czy odtwarzacze MP3.

Więcej mocy z mniejszą ilością paliwa

Zarówno Porsche 911 Carrera 4 Coupe, jak i 911 Carrera 4S Coupe otrzymują nowe silniki na 2009 rok. Silniki te posiadają system bezpośredniego wtrysku paliwa, nowe dwuczęściowe obudowy korpusu oraz zmodyfikowane układy dolotowe i wydechowe, a także system czasowania i podnoszenia zaworów Porsche VarioCam Plus.

Efekty są odczuwalne i doceniane od razu przez kierowcę Porsche 911 Carrera 4 Coupe. Dzięki 6,2-procentowemu wzrostowi mocy, silnik 3.6-litra wzrasta z 325 do 345 hp. Podobnie, moment obrotowy wzrasta o 5,5 procent z 273 do 288 lb.-ft. Dzięki tym ulepszeniom, 911 Carrera 4 Coupe z manualną skrzynią biegów przyspiesza od 0 do 60 mph (96 km/h) w 4,8 sekundy.

Jeszcze bardziej imponujące, gdy samochód jest wyposażony w nową skrzynię PDK zamiast Tiptronic S z 2008 roku, Porsche 911 Carrera 4 przyspiesza od 0 do 60 mph w 4,6 sekundy, co jest o pełną pół sekundy szybsze niż jego poprzednik.

Silnik 3.8-litrowy w jeszcze mocniejszym 911 Carrera 4S Coupe osiąga równie oszałamiające wyniki, zachwycając swojego kierowcę przyspieszeniem do 60 mph w zaledwie 4,5 sekundy przy użyciu manualnej skrzyni biegów i osiągając ten wynik w zaledwie 4,3 sekundy z PDK. To hedonistyczne przyspieszenie to zasługa nowego 3.8-litrowego silnika, który zyskał 30 hp, wzrastając z 355 do 385 hp, co stanowi 8,4 procenta, a także poprawy momentu obrotowego o 5 procent, z 295 lb.-ft. do 310.

Pomimo znacznego wzrostu mocy i momentu obrotowego w porównaniu do modeli poprzednich, ani 2009 3.6-litrowy Porsche 911 Carrera 4, ani 3.8-litrowy Carrera 4S nie mają stygmatyzacji związanej z karą za zużycie paliwa. Oba silniki uzyskują odpowiednie certyfikaty federalne jako pojazdy o niskiej emisji spalin, w kategorii drugiej (LEV-II).

Dwa sprzęgła, brak pedału sprzęgła

Aby w pełni wykorzystać nowe silniki, Porsche oferuje kierowcom skrzynię biegów, która zapewnia szybsze przyspieszenie niż standardowa manualna skrzynia biegów, jednocześnie maksymalizując efektywność paliwową. Nowe PDK (z niemieckiego Porsche Doppelkupplungsgetriebe), czyli podwójne sprzęgło Porsche, zastępuje Tiptronic S jako opcjonalną skrzynię biegów w obu modelach Porsche 911 Carrera 4 Coupe i 911 Carrera 4S Coupe.

Porsche było pierwszym producentem samochodów, który z powodzeniem zastosował tę technologię skrzyni biegów w latach 80., kiedy to skrzynia została opracowana dla potężnego Porsche 962 Group C. Kierowca Porsche 911 Carrera 4 Coupe lub Carrera 4S Coupe może pozwolić siedmiobiegowemu PDK na automatyczne zmiany biegów lub zdecydować się na ręczne zmiany za pomocą łopatek montowanych na kierownicy lub dźwigni umieszczonej na konsoli, tak jak w przypadku Tiptronic S.

Zasadniczo PDK to konwencjonalna, siedmiobiegowa manualna skrzynia biegów z dwoma elektrohydraulicznie kontrolowanymi pakietami sprzęgłowymi, olejowymi. Jeden pakiet sprzęgłowy kontroluje biegi o nieparzystych numerach i bieg wsteczny, drugi – biegi o parzystych numerach. Gdy jeden pakiet sprzęgłowy angażuje odpowiedni bieg w zależności od prędkości silnika, obciążenia i prędkości pojazdu, drugi pakiet jednocześnie disenguje poprzedni bieg. Efekt to płynne, błyskawiczne zmiany biegów, które odbywają się szybciej, niż by to zrobił nawet doświadczony kierowca testowy.

Zyski przez straty

Nowe silniki, zarówno 3.6-litrowy, jak i 3.8-litrowy, ważą około 6 kg, czyli 13.2 funta, mniej niż ich poprzednicy. Nowe silniki oferują zwiększoną sztywność strukturalną, co prowadzi do cichszej i bardziej komfortowej jazdy oraz poprawionej trwałości. Innowacyjne PDK, mimo że oferuje więcej przełożeń niż Tiptronic S, jest około 10 kg, czyli 22 funty lżejsze niż zeszłoroczny Tiptronic.

Dzięki starannemu zarządzaniu wagą, inżynierom Porsche udało się utrzymać wagę 2009 Porsche 911 Carrera 4 Coupe w granicach 50 funtów (23 kg) od samochodu z 2008 roku, podczas gdy 911 Carrera 4S Coupe waży tylko 11 funtów (5 kg) więcej niż jego poprzednik, pomimo dodatkowego wyposażenia i funkcji nowego modelu.

Maksymalne osiągi w każdych warunkach

Mechanicznie, Porsche 911 Carrera 4 i Carrera 4S Coupes są definiowane przez swoje zdolności do napędu na wszystkie koła. W 2009 roku te samochody korzystają z tego samego elektronicznie kontrolowanego systemu Porsche Traction Management (PTM), który znajduje się w niesamowitym Porsche 911 Turbo. PTM może nieograniczenie i absolutnie zmieniać podział momentu obrotowego pomiędzy przednimi a tylnymi kołami, w zależności od potrzeb dla optymalnej przyczepności. Jednakże, ponieważ większość purystów uważa — a inżynierowie Porsche gorąco w to wierzą — że napęd na tylną oś jest kluczowy dla optymalnego sportowego prowadzenia, PTM kieruje dwie trzecie momentu silnika do tylnych kół w normalnych warunkach jazdy.

Gdy system uzna, że jest to konieczne, PTM kieruje moc silnika i moment obrotowy na oś przednią w milisekundowych cyklach. Szczególnie przy bardzo dużych prędkościach, kierowca odczuwa jedynie znaczną stabilność samochodu.

Większe, mocniejsze hamulce

Wśród dodatkowych funkcji znajdują się jeszcze bardziej wydajne hamulce niż wcześniej. Inżynierowie Porsche uważają, że zdolność do hamowania samochodu zawsze musi przewyższać jego zdolność do przyspieszania. W związku z zyskami w osiągach silnika, 2009 Porsche 911 Carrera 4 i Carrera 4S Coupes otrzymują dodatkowe zdolności hamowania. Wszystkie cztery tarcze hamulcowe w obu samochodach są nawiercane, wentylowane wewnętrznie i mają średnicę 12,99 cala (330 mm).

Ponadto monoblokowe, czterotłokowe zaciski są teraz takie same, jak te stosowane w 911 Turbo. Krytyczne udoskonalenia zostały wprowadzone w przepływie powietrza wokół kół, aby poprawić chłodzenie hamulców.

Wyraźne, a jednak znajome

Tak dramatyczne, jak zmiany w napędach Porsche 911 Carrera 4 i 4S Coupes w porównaniu do roku ubiegłego, tak subtelnie eleganckie są różnice w wyglądzie zewnętrznym. Wiedząc dobrze, że właściciele Porsche cenią sobie klasyczny kształt Porsche 911 Carrera 4 i 4S, a chęć na radykalne redesigny jedynie dla samej zmiany podważa wartość marki, projektanci i inżynierowie Porsche pozwolili na jedynie drobne poprawki w wyglądzie modelu na rok 2009.

Gdy spojrzysz na samochód z przodu, najbardziej widoczne różnice to nowe, poziome osłony reflektorów BI-XENON i światła do jazdy dziennej L.E.D., które rozciągają się nad wlotami powietrza. Warto również zwrócić uwagę na wentylatory powietrzne z większymi otworami chłodzącymi. Spostrzegawczy obserwator zauważy także brak centralnego chłodnicy w samochodach wyposażonych w PDK.

Widok z boku ujawnia nowe, większe lusterka zewnętrzne z aerodynamicznymi mocowaniami podwójnymi, a także nowe lekkie felgi aluminiowe. Standardowe koła w Porsche 911 Carrera 4 Coupe mają średnicę 18 cali, a 911 Carrera 4S Coupe wyposażone jest w koła o średnicy 19 cali.

W tylnej części, wszystkie elementy oświetleniowe, z wyjątkiem lampy wstecznej, są teraz diodami LED, co zwiększa ich jasność, trwałość i natychmiastową reakcję. Wreszcie, z tyłu, Porsche 911 Carrera 4 Coupe ma dwie pojedyncze owalne rury wydechowe, podczas gdy 911 Carrera 4S Coupe prezentuje podwójne okrągłe wypolerowane wyloty wydechowe.

Porsche 911 Carrera 4 i Carrera 4S Coupes różnią się wizualnie od swoich odpowiedników napędzanych na dwie osie dzięki swojej mocnej postawie i muskularnym błotnikom. Wersje z napędem na wszystkie koła Porsche 911 Carrera są szersze o 1,73 cala (44 mm) niż ich odpowiedniki z napędem na dwie osie. Pomimo dodatkowej szerokości, Porsche 911 Carrera 4 i Carrera 4S Coupe są oszałamiająco aerodynamiczne. Porsche 911 Carrera 4 ma współczynnik oporu powietrza wynoszący tylko 0,30, a Carrera 4S jest jeszcze bardziej aerodynamiczna z Cd wynoszącym zaledwie 0,29, pomimo większych opon.

Bardziej zaawansowane i komfortowe

Udoskonalenia wnętrza obejmują zmodyfikowaną konsolę centralną z nowym systemem zarządzania komunikacją Porsche (PCM) oraz dostępnością wentylowanych foteli przednich.

Najnowsza wersja PCM ma o 12 procent większy ekran niż wcześniej, 6,5 cala w porównaniu do 5,8. Dodatkowo PCM jest teraz sterowane za pomocą łatwego w czyszczeniu ekranu dotykowego, który zawiera uproszczoną klawiaturę. Opcjonalny moduł nawigacyjny ma teraz dysk twardy o pojemności 40 GB. Inne dostępne funkcje w najnowszym PCM obejmują wewnętrzny moduł telefonu komórkowego GSM z obsługą Bluetooth i możliwość podłączenia do zewnętrznych źródeł muzyki, takich jak iPod czy pamięci USB.

Komfort wnętrza można zwiększyć bez względu na wybór foteli przednich, dzięki opcjonalnym wentylatorom wentylującym fotele, dostępnym w połączeniu z podgrzewanymi siedzeniami. Te wentylatory cyrkulują powietrze przez tapicerkę foteli, aby przyspieszyć chłodzenie, podgrzewanie i/lub osuszanie kierowcy i pasażera.

3.6L 6MT RWD (345 KM)

ParametrWartość
CylindryH6
Pojemność3614 Cm3
Moc254 Kw @ 6500 Rpm
345 Hp @ 6500 Rpm
341 Bhp @ 6500 Rpm
Moment obrotowy288 Lb-Ft @ 4400 Rpm
390 Nm @ 4400 Rpm
Układ paliwowyWtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna176.4 Mph (284 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony235/40 Zr18 || 295/30 Zr18
Długość174.6 In (4435 Mm)
Szerokość72.9 In (1852 Mm)
Wysokość51.6 In (1311 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.6/60.9 In (1
Rozstaw osi92.5 In (2350 Mm)
Prześwit4.49 In (114 Mm)
Pojemność bagażnika3.7 Cuft (105 L)
Aerodynamika (Cd)0.3
Masa własna3186 Lbs (1445 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4123 Lbs (1870 Kg)
Spalanie miasto14.8 Mpg Us (15.9 L/100Km)
Spalanie trasa31.8 Mpg Us (7.4 L/100Km)
Średnie spalanie22.2 Mpg Us (10.6 L/100Km)
Emisja CO2249 G/Km

3.6L 7AT RWD (345 KM)

ParametrWartość
CylindryH6
Pojemność3614 Cm3
Moc254 Kw @ 6500 Rpm
345 Hp @ 6500 Rpm
341 Bhp @ 6500 Rpm
Moment obrotowy288 Lb-Ft @ 4400 Rpm
390 Nm @ 4400 Rpm
Układ paliwowyWtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna175 Mph (282 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.8 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna (Pdk)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony235/40 Zr18 || 295/30 Zr18
Długość174.6 In (4435 Mm)
Szerokość72.9 In (1852 Mm)
Wysokość51.6 In (1311 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.6/60.9 In (1
Rozstaw osi92.5 In (2350 Mm)
Prześwit4.49 In (114 Mm)
Pojemność bagażnika3.7 Cuft (105 L)
Aerodynamika (Cd)0.3
Masa własna3285 Lbs (1490 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4189 Lbs (1900 Kg)
Spalanie miasto15.5 Mpg Us (15.2 L/100Km)
Spalanie trasa33.1 Mpg Us (7.1 L/100Km)
Średnie spalanie23.3 Mpg Us (10.1 L/100Km)
Emisja CO2237 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.