Rocznik 2012 Porsche Carrera 4 Cabriolet to superauto, które mogło stać się codziennym samochodem, zdobijającym prędkość z złożonym dachem w czasie 13 sekund i dysponującym mocą 350 KM przekazywaną na wszystkie koła. To tylko część przyjemności, jaką oferuje.
Porsche zawsze miało w swojej ofercie pojazdy z otwartym dachem. Patrząc wstecz, marka ta może poszczycić się wspaniałymi roadsterami na przestrzeni lat. Niektóre z nich były zaprojektowane do wyścigów i osiągania wysokich prędkości. Jednak nastąpił zwrot w stronę luksusowych kabrioletów, które oferowały wysoką wydajność, a jednocześnie mogły być używane jako samochody do codziennego użytku.
Porsche Carrera 4 Cabriolet z 2012 roku zachowało charakterystyczny kształt kabrioletu o ponadczasowym designie Porsche 911, znanym od 1982 roku. Z przodu znajdowały się okrągłe reflektory, które stały się znakiem rozpoznawczym tego pojazdu, a teraz wyposażone były w światła LED. Z biegiem lat przednia szyba stała się bardziej nachylona, co poprawiło aerodynamikę, a z tyłu pojazdu znajdował się opadający dach z komorą silnikową.
Wnętrze Carrera 4 Cabriolet oferowało kilka luksusowych elementów. Sportowe fotele były pokryte skórą, a materiałowy dach chował się za dużym, sztywnym pokryciem, z tyłu bardzo małych siedzeń. Konsola centralna była wyższa, co miało dawać kierowcy poczucie jazdy w jednosiedzeniowym samochodzie wyścigowym. W zakresie systemu audio niemiecki producent oferował kilka opcji, w tym luksusowy system dźwiękowy od specjalisty Burmeister. W przypadku skrzyni biegów Porsche oferowało 7-biegową manualną jako standardową lub 7-biegowy system dwusprzęgłowy PDK. Manualna skrzynia biegów miała ciekawą funkcję, która zapobiegała przypadkowemu zredukowaniu biegów z 7. na 4., co mogłoby uszkodzić silnik.
Porsche podwaja swoją ofertę samochodów sportowych w nowej generacji modelu 911, wprowadzając na rynek napędzany na wszystkie koła Porsche 911 Carrera 4 w czterech wersjach modelowych. Nowe sportowe auta o wyjątkowo mocnych proporcjach łączą doskonałą przyczepność i stabilność jazdy dzięki aktywnemu systemowi Porsche Traction Management (PTM) z zaletami lekkiej konstrukcji, nowymi silnikami i dodatkowymi systemami wspomagającymi – przyczepność i dynamika w czwartej potędze.
Mimo zwiększonej mocy silnika i osiągów, wszystkie cztery modele zużywają znacznie mniej paliwa niż ich poprzednicy; w niektórych przypadkach oszczędności wynoszą nawet do 16 procent. Nowy napęd na wszystkie koła 911 konsekwentnie podąża tą samą drogą, co 911 Carrera Typ 991 zaprezentowana w 2011 roku. Carrera 4 podnosi efektywność i wydajność jeszcze na wyższy poziom.
Najbardziej charakterystyczną cechą 911 z napędem na wszystkie koła pozostaje szeroki tył: w porównaniu do modeli 911 Carrera z napędem na dwa koła, nadkola z tyłu są o 22 mm szersze, a każdy z tylnych opon jest o 10 mm szerszy. Zwiększa to szerokość toru jazdy 911 Carrera 4 o 42 mm, a szerokość toru modeli S o 36 mm. Imponujący wygląd z tyłu podkreśla ekskluzywna panel lampy tylnej z funkcjami światła parkingowego i tylnego. Panel lampy tylnej biegnie bezpośrednio pod krawędzią spoilera i wizualnie łączy dwie lampy tylne. Po pierwsze, podkreśla to mocny tył pojazdu; po drugie, nadaje modelom z napędem na wszystkie koła wyjątkowy i bardzo charakterystyczny design nocny. Kiedy światła są włączone, podświetlony pas świetlny wizualnie łączy lampy tylne i sygnalizuje, że nowy 911 z napędem na wszystkie koła jedzie przed nami.
Wskaźnik pokazuje rozkład momentu obrotowego: napęd na wszystkie koła widoczny
W nowym 911 Carrera 4, ta wyjątkowa radość z jazdy jest po raz pierwszy widoczna: jako nowa standardowa funkcja, na wyświetlaczu zestawu wskaźników można wezwać wskaźnik, który pokazuje, jak PTM rozdziela moc silnika. Wskaźnik słupkowy z dziesięcioma segmentami na każdą oś na bieżąco informuje kierowcę o dostępnej mocy napędu z głównego wyjścia skrzyni biegów oraz o jej aktualnym rozdziale na oś przednią i tylną.
Nowość: ACC z Porsche Active Safe pomaga unikać kolizji czołowych
Debiutując w serii modeli 911, opcjonalny system adaptacyjnego tempomatu z Porsche Active Safe (PAS) jest teraz oferowany w modelach Porsche 911 Carrera 4 z PDK. Porsche Active Safe (PAS) wspiera czujność kierowcy i ostrzega, gdy zbliża się za szybko do pojazdu z przodu – nawet jeśli adaptacyjny tempomat jest wyłączony. System ten pomaga zapobiegać kolizjom czołowym, np. z powodu błędnej oceny prędkości pojazdu z przodu przez kierowcę.
Zmiana generacji: wcześniejsze modele ustanowiły kamienie milowe technologiczne
Nowe modele z napędem na wszystkie koła zastępują bardzo udaną poprzednią generację, która sprzedano w sumie około 24 000 sztuk. Stanowi to 34 procent udziału modeli drugiej generacji 997. W 2008 roku ta generacja wprowadziła jeden z największych postępów w technologii napędowej, jaki kiedykolwiek zrealizowano w 911 z napędem na wszystkie koła: samochody oferowały silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny, Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) oraz elektronicznie sterowane Porsche Traction Management (PTM). W lipcu 2011 roku Porsche uwieńczyło tę serię modeli 911 Carrera 4 GTS, którego silnik o pojemności 3,8 litra został wzmocniony do 408 KM (300 kW).
Napęd na wszystkie koła
Nowe samochody 911 z napędem na wszystkie koła wyposażone są w najnowszą generację Porsche Traction Management (PTM). Jest oparty na systemie 911 Turbo, Typ 997 i został szczególnie zoptymalizowany w swojej strategii sterowania z szczególnym naciskiem na poprawę wydajności i oszczędności paliwa.
W rezultacie PTM wspiera teraz typową funkcję toczącego się Porsche 911 wyposażonego w PDK. Jeśli pojazd toczy się bez napędu, sprzęgło PTM jest otwierane. To zmniejsza moment hamowania systemu napędu na wszystkie koła, co poprawia oszczędność paliwa.
Silnik i skrzynia biegów
Wraz ze zmianą generacji, modele z napędem na wszystkie koła 911 Carrera mają teraz nowe silniki o pojemności 3,4 litra i 3,8 litra.
Aby zwiększyć ich efektywność, silniki bokserowe mają systemy odzyskiwania energii elektrycznej i sterowanie termiczne chłodziwa. Inne działania, które poprawiają oszczędność paliwa, to działania minimalizujące tarcie w konstrukcji silnika, zmniejszone opory toczenia przy nowych oponach oraz wprowadzenie elektro-mechanicznego wspomagania kierownicy.
Zasada polegająca na uruchamianiu mocy silnika tylko wtedy, gdy jest to naprawdę potrzebne, doprowadziła do nowej funkcji dla samochodów sportowych w nowych 911 z PDK: tocznia. W tym przypadku termin odnosi się do toczenia się bez jakiejkolwiek napędu silnikowego, co umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa w określonych odcinkach trasy. W praktyce przekłada się to na oszczędności paliwa wynoszące do jednego litra na 100 km przy przewidującym stylu jazdy w codziennym użytkowaniu.
Sound Symposer wzmacnia akustyczną radość z jazdy
Nowa generacja Porsche 911 Carrera oferuje kierowcy jeszcze więcej sportowej radości z jazdy przez swoją akustykę. Sound Symposer – standardowa funkcja we wszystkich modelach – produkuje jeszcze bardziej pełnozakresowy i sportowy dźwięk silnika wewnątrz i jest obsługiwany za pomocą standardowego przycisku Sport lub opcjonalnego przycisku Sport Plus.
Sportowy układ wydechowy zwiększa moc i przyjemność jazdy
Sportowy układ wydechowy jest również dostępny jako opcja dla nowych modeli z napędem na wszystkie koła. Nie tylko odblokowuje wydech za pomocą naciśnięcia przycisku, ale także łączy dwa odcinki wydechowe. Naciśnięcie przycisku układu wydechowego sportowego na konsoli centralnej nadaje silnikowi bokserowemu sześciu cylindrów bardziej pełnozakresowy dźwięk w połączeniu z optymalną mocą. Efekt akustyczny oferuje jeszcze większą atrakcyjność emocjonalną, zwłaszcza że jednocześnie aktywowany jest zawór sound symposer. Sportowy układ wydechowy wyróżnia się wizualnie dwoma podwójnymi końcówkami wydechowymi o unikalnym stylu.
Skrzynie biegów: siedem biegów dla dynamiki i efektywności
Strategia Porsche w realizacji wydajnych osiągów obejmuje dwie skrzynie biegów, które oferują bezkompromisową sportowość oraz długie przełożenia, które poprawiają ekonomię paliwową: pierwsza na świecie siedmiobiegowa skrzynia biegów manualnych w produkcji samochodów osobowych oraz Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK), która również ma siedem biegów. Oznacza to, że kierowcy 911 Carrera ze skrzynią manualną mogą cieszyć się tymi samymi korzyściami ekonomicznymi, które są znane z PDK: do 19 proc. niższe obroty przy tych samych prędkościach pojazdu, co poprawia oszczędność paliwa o do 10 proc. podczas jazdy z stałą prędkością.
Podwozie i systemy sterowania
W trakcie opracowywania nowej generacji 911 Carrera poczyniono już przygotowania do dostosowania podwozia do dodatkowego napędu przednich kół w nowym 911 z napędem na wszystkie koła. Dlatego pojazd w dużej mierze opiera się na wersji z napędem na tylne koła. Znaczącym wyjątkiem jest szerszy rozstaw tylny. W połączeniu z napędem na wszystkie koła PTM, zapewnia to jeszcze wyższą stabilność w zakrętach, nawet przy silnym przyspieszeniu.
Jak we wszystkich modelach 911, dłuższy rozstaw osi – wydłużony o 100 mm w porównaniu do poprzedniego modelu – zapewnia znacznie lepszą stabilność jazdy przy dużych prędkościach. Inne systemy, które gwarantują najwyższą wydajność jazdy – niektóre standardowe, inne opcjonalne w zależności od modelu – to bardziej zaawansowane Porsche Active Suspension Management (PASM), dynamiczne mocowania silnika, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), innowacyjne elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy, Porsche Torque Vectoring (PTV), wysokowydajny system hamulcowy oraz koła i opony samochodu.
PASM sportowe podwozie z siłą nośną na tylnej osi
PASM sportowe podwozie – które ma obniżoną wysokość o 20 mm i pakiet aerodynamiczny – jest również oferowane w nowych modelach Porsche 911 Carrera 4. To tuning aerodynamiczny skutkuje mniejszym unoszeniem się na przedniej osi i zapewnia nawet siłę nośną na tylnej osi. W sumie unoszenie wynosi zero. W rezultacie 911 Carrera 4 z PASM sportowym podwoziem zapewnia wyjątkową przyczepność na drodze przy dużych prędkościach i bardzo spontanicznie i bezpośrednio reaguje na zmiany kierunku.
Przejeżdżanie zakrętu szybciej i bezpieczniej: Porsche Torque Vectoring
Oferując jeszcze większą zwinność w nowych 911, Porsche Torque Vectoring (PTV), który jest standardem w Porsche 911 Carrera 4S i jest dostępny jako opcja w Porsche 911 Carrera 4. System ma dwie wersje: PTV z mechanicznym blokowaniem dyferencjału dla samochodów z manualną skrzynią biegów oraz PTV Plus z elektronicznie sterowanym, w pełni zmiennym blokowaniem dyferencjału dla pojazdów PDK. Zasadniczo, podczas przejeżdżania przez zakręt, PTV/PTV Plus wykonuje specyficzne interwencje hamulcowe na wewnętrznej tylnej oponie, aby poprawić zwinność i precyzję kierowania przy bardzo dynamicznym stylu jazdy, a blokada dyferencjału poprawia potencjał przyspieszenia samochodu przy wyjeździe z zakrętu.
Jeszcze sportowiej przy naciśnięciu przycisku: od przycisku Sport do pakietu Sport Chrono
Wszystkie samochody 911 Carrera mają już standardowo przycisk Sport. Pozwala to kierowcy wybrać ustawienie zoptymalizowane pod kątem komfortu i oszczędności paliwa lub ustawienie podkreślające sportowe osiągi. Opcjonalny pakiet Sport Chrono z dodatkowym przyciskiem Sport Plus umożliwia jeszcze szersze rozłożenie między sportowym ustawieniem a komfortem jazdy w codziennym użytkowaniu. Oprócz konfigurowania wszystkich istotnych systemów i funkcji dla maksymalnej wydajności, pakiet Sport Chrono ma również sterowane dynamiczne mocowania silnika.
Nowość w pakiecie Sport Chrono: redukcja biegów z podwójnym sprzęgłem
Pakiet Sport Chrono obejmuje analogowy i cyfrowy chronometr; opcjonalny PCM również ma wskaźnik wydajności z funkcją pamięci. Inną nową funkcją opcjonalnego pakietu Sport Chrono jest to, że dla pojazdów z manualną skrzynią biegów rozszerzono automatyczne podwójne sprzęglenie podczas redukcji biegów w trybie Sport Plus. W przypadku szybkiej zmiany biegów, lepiej dopasowuje to obroty silnika do niższego biegu, pozwalając kierowcy skuteczniej wykorzystać moc silnika lub zdolność hamowania.
Porsche Dynamic Chassis Control dla imponujących zysków w wydajności
Decydujący wkład w imponujące zyski w wydajności nowej generacji 911 wnosi Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) – opcjonalna funkcja Porsche 911 Carrera 4S. Dzięki temu systemowi 911 osiąga nowy poziom przyspieszenia bocznego i prowadzenia. Przechył nadwozia pojazdu jest niemal całkowicie kompensowany przez zmienny system stabilizatorów aż do maksymalnego przyspieszenia bocznego, np. podczas wchodzenia w zakręt, przejeżdżania przez zakręt lub szybkiej zmiany pasa. Dzięki zmniejszonym kątom przechyłu, opony są zawsze optymalnie ustawione względem nawierzchni drogi, dzięki czemu mogą przekazywać maksymalną siłę w każdym kierunku. Poprawia to potencjalne prędkości pojazdów podczas jazdy w zakrętach.
Nadwozie i dach
Innowacyjne, lekkie nadwozie nowej serii 911 Carrera zostało zaprojektowane z myślą o najwyższych osiągach zarówno w wersji Coupé, jak i Cabriolet – oraz dla wersji z napędem na tylną i wszystkie koła – z minimalnymi modyfikacjami.
Wszystkie modele dzielą zalety wagowe konstrukcji ze stali aluminiowej z znacznie poprawioną sztywnością, uzupełnioną miejscowymi elementami wzmacniającymi w modelach 911 z miękkim dachem. Nowe modele 911 Carrera z napędem na wszystkie koła są o 65 kg lżejsze od poprzednich modeli.
911 Cabriolet: unikalny dach materiałowy z właściwościami coupé
Wyrazistą cechą samochodów 911 z miękkim dachem i napędem na wszystkie koła jest dach panelowy – nowy rozwój Porsche. Ta innowacyjna technologia pozwoliła stworzyć wcześniej nieosiągalny łuk dachu coupé z miękkim dachem, gdy jest on zamknięty, co prowadzi również do zalet aerodynamicznych. Ponadto waga całego dachu niemal odpowiada wadze poprzedniego modelu, mimo że jest dłuższy i oferuje znacząco poprawiony komfort. Inną innowacją we wszystkich miękkich dachach 911 Carrera jest zintegrowany i elektrycznie rozkładany deflektor wiatru. Jego instalacja i usunięcie należą już do przeszłości.
Wnętrze i wyposażenie
Wnętrze nowych modeli 911 z napędem na wszystkie koła, które pojawia się, opiera się na nowej koncepcji generacyjnej. Centralnym elementem projektu jest konsola centralna, która wznosi się ku przodowi. Zapewnia doskonałą ergonomię, która integruje zarówno kierowcę, jak i pasażera z przodu.
Koncepcja obsługi pozwala na bezproblemową i intuicyjną kontrolę kluczowych funkcji pojazdu. Już wyposażone w rozbudowane i luksusowe funkcje standardowe, nowe samochody 911 Carrera 4 mogą być dostosowywane do różnorodnych indywidualnych gustów dzięki obszernej liście opcji.
Fotele sportowe do dynamicznej jazdy i długich podróży
Dominującym elementem wnętrza wszystkich samochodów 911 Carrera jest standardowy system foteli sportowych z elektryczną regulacją kąta oparcia i wysokości siedzenia. Opcjonalne fotele sportowe z pełną, elektryczną, 14-pozycyjną regulacją dodają – oprócz regulacji standardowych foteli – elektryczną regulację pozycji wzdłużnej, kąta poduszek siedzeniowych, głębokości poduszek siedzeniowych oraz czteropozycyjne wsparcie lędźwiowe. Opcja Sport Seat Plus, która również jest dostępna, oferuje 18-pozycyjną regulację i bardziej wyraźne boczne wsparcia; oferuje również regulację bocznych wsparć na siedzisku i oparciu dla optymalnego wsparcia bocznego we wszystkich sytuacjach jazdy.
Nowość: lekkie fotele sportowe z włókna wzmocnionego polimerem
Dla kierowców 911 Carrera z bardzo sportowymi standardami wydajności, Porsche oferuje nowe, wyjątkowo lekkie fotele sportowe z składanymi oparciami, zintegrowanym poduszką powietrzną w okolicy klatki piersiowej oraz manualną regulacją wzdłużną. Skorupa fotela wykonana jest z polimerów wzmocnionych włóknem szklanym i węglowym, z widoczną powierzchnią węglową. Szczególną cechą jest punkt obrotu oparć, który znajduje się wysoko w bocznych wsparciach. Typowe dla wyścigowych foteli skorupowych wsparcie boczne jest również zapewnione w okolicy miednicy. Jednak składane oparcie nadal umożliwia wygodne załadunek przestrzeni bagażowej z tyłu.
Specyfikacje