Porsche Carrera 4S Cabriolet z 2012 roku to superauto, które mogło stać się codziennym samochodem; ściągnięcie dachu zajmowało mu 13 sekund, a 400 koni mechanicznych napędzało napęd na wszystkie koła. Cała procedura – wejście do samochodu, uruchomienie, odsłonięcie dachu i osiągnięcie 100 km/h (62 mph) – zajmowała mniej niż 20 sekund.
Porsche zawsze miało w swojej ofercie pojazdy z otwartym dachem. Patrząc wstecz, można zauważyć, że przez lata miało wiele wspaniałych roadsterów. Niektóre z nich były przeznaczone do wyścigów i osiągów. Jednak w ostatnich latach przesunięto się w stronę luksusowych kabrioletów, które miały doskonałe osiągi i mogły być używane jako samochody na co dzień.
Cabriolet z 2012 roku miał szerszy tylny rozstaw kół w porównaniu do wersji bez oznaczenia S. Nie wszyscy to zauważali, ale ta różnica miała swoje uzasadnienie – zastosowano szersze opony. Z tyłu, czerwona listwa świetlna łączyła lampy LED.
Wnętrze Carrera 4S Cabriolet oferowało kilka luksusowych elementów. Fotele sportowe z pokryciem ze skóry były wykonane z wysokiej jakości materiałów. Nawet tylne siedzenia, które były nieużywane, były pokryte skórą. Konsola środkowa była wyższa, co miało na celu nadanie kierowcy poczucia jazdy jednym miejscem w roadsterze wyścigowym. Na konsoli znajdowały się przyciski do regulacji zawieszenia oraz inne funkcje techniczne pojazdu, a także dźwignia zmiany biegów. Porsche oferowało 7-biegową skrzynię manualną jako standard lub 7-biegowy system PDK z podwójnym sprzęgłem. Skrzynia manualna miała ciekawą funkcję, która zapobiegała przypadkowemu zrzuceniu biegu z 7 na 4, co mogłoby uszkodzić silnik.
Porsche podwaja zakres radości z jazdy w nowej generacji modelu 911, wprowadzając na rynek cztery wersje modelu z napędem na cztery koła Porsche 911 Carrera 4. Nowe sportowe samochody o wyjątkowo mocnych proporcjach łączą doskonałą trakcję i stabilność jazdy systemu aktywnego zarządzania trakcji Porsche (PTM) z zaletami lekkiej konstrukcji, nowymi silnikami oraz dodatkowymi systemami wspomagającymi – przyczepność i dynamika w czwartej potędze.
Pomimo zwiększonej mocy silnika i osiągów jazdy, wszystkie cztery modele zużywają znacznie mniej paliwa niż ich poprzednie wersje; w niektórych przypadkach oszczędności sięgają nawet 16 procent. Nowy model z napędem na cztery koła 911 konsekwentnie podąża tą samą ścieżką, co model 911 Carrera typu 991 zaprezentowany w 2011 roku. Carrera 4 podnosi efektywność i osiągi na jeszcze wyższy poziom.
Najbardziej charakterystycznym elementem identyfikacyjnym modelu 911 z napędem na cztery koła jest szeroka tylna część: w porównaniu do modeli 911 Carrera z napędem na dwa koła, nadkola z tyłu są szersze o 22 mm, a każde z tylnych opon jest szersze o 10 mm. To zwiększa szerokość toru jazdy 911 Carrera 4 o 42 mm, a szerokość toru jazdy modelu S o 36 mm. Imponujący wygląd z tyłu podkreśla ekskluzywna płyta tylnej lampy z funkcjami świateł postojowych i tylnych. Płyta tylnej lampy biegnie bezpośrednio pod krawędzią spoilera i wizualnie łączy dwa tylne światła. Z jednej strony podkreśla to potężne tylne zakończenie pojazdu; z drugiej strony nadaje to modelom z napędem na cztery koła unikalny i bardzo charakterystyczny wygląd nocny. Po włączeniu świateł, podświetlony pasek tylnego światła wizualnie łączy tylne światła i sygnalizuje, że nowy model 911 z napędem na cztery koła jedzie z przodu.
Wskaźnik pokazuje rozkład momentu obrotowego: napęd na cztery koła widoczny
W nowym modelu 911 Carrera 4 ta wyjątkowa radość z jazdy jest po raz pierwszy widoczna: jako nowy element standardowy, na wyświetlaczu zestawu wskaźników można wywołać wskaźnik, który pokazuje, jak system PTM rozdziela moc silnika. Wskaźnik paskowy z dziesięcioma segmentami na oś nieustannie informuje kierowcę o dostępnych momentach obrotowych na głównym wyjściu przekładni oraz o ich aktualnym rozkładzie na przednią i tylną oś.
Nowość: ACC z Porsche Active Safe pomaga unikać kolizji czołowych
Debiutuje w serii modeli 911 opcjonalny system adaptacyjnego tempomatu z Porsche Active Safe (PAS), oferowany obecnie w modelach Porsche 911 Carrera 4 z PDK. Porsche Active Safe (PAS) wspiera czujność kierowcy i ostrzega kierowców, gdy zbliżają się zbyt szybko do pojazdu przed nimi – nawet jeśli adaptacyjny tempomat jest dezaktywowany. System ten pomaga w zapobieganiu kolizjom czołowym, np. w wyniku błędnej oceny prędkości pojazdu przed nim przez kierowcę.
Zmiana pokolenia: poprzednie modele wyznaczyły technologiczne kamienie milowe
Nowe modele z napędem na cztery koła zastępują bardzo udaną poprzednią generację, która sprzedała się łącznie w około 24 000 egzemplarzy. Stanowi to 34% udziału w drugiej generacji modeli 997. W 2008 roku ta generacja wprowadziła jedną z największych innowacji w technologii napędu, jaką kiedykolwiek wprowadzono w modelu 911 z napędem na cztery koła: samochody oferowały silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny, Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) oraz elektronicznie kontrolowane Porsche Traction Management (PTM). W lipcu 2011 roku Porsche zwieńczyło serię modeli modelem 911 Carrera 4 GTS, którego silnik o pojemności 3,8 litra został zwiększony do mocy 408 KM (300 kW).
Napęd na cztery koła
Nowe modele 911 z napędem na cztery koła są wyposażone w najnowszą generację systemu Porsche Traction Management (PTM). Opiera się ona na systemie modelu 911 Turbo, typ 997, i została specjalnie zoptymalizowana pod kątem strategii sterowania, z szczególnym uwzględnieniem poprawy efektywności i oszczędności paliwa.
W rezultacie, PTM wspiera teraz typową funkcję zwolnienia Porsche w 911 wyposażonym w PDK. Jeśli pojazd jedzie na luzie, sprzęgło PTM jest otwierane. Zmniejsza to moment hamowania w systemie napędu na cztery koła, co z kolei poprawia oszczędność paliwa.
Silnik i przekładnia
W związku ze zmianą generacji, modele 911 Carrera z napędem na cztery koła mają teraz nowe silniki o pojemności 3,4 litra i 3,8 litra.
Aby zwiększyć ich efektywność, silniki typu boxer są wyposażone w system odzyskiwania energii elektrycznej oraz sterowanie termiczne chłodnicy zgodnie z mapą. Inne działania, które poprawiają oszczędność paliwa, to działania zmniejszające tarcie w konstrukcji silnika, zmniejszenie oporu toczenia dzięki nowej generacji opon oraz wprowadzenie elektro-mechanicznego wspomagania kierownicy.
Zasada polegająca na wywoływaniu mocy silnika tylko wtedy, gdy jest to naprawdę potrzebne, doprowadziła do nowej funkcji dla sportowych samochodów w nowym modelu 911 z PDK: jazda na luzie. W tym przypadku termin odnosi się do jazdy bez napędu silnika, co umożliwia zmniejszenie spalania na biegu jałowym na określonych odcinkach trasy. W praktyce prowadzi to do oszczędności paliwa sięgających nawet jednego litra na 100 km przy przewidującym stylu jazdy w codziennym użytkowaniu.
Sound Symposer intensyfikuje akustyczną radość z jazdy
Nowa generacja Porsche 911 Carrera oferuje kierowcy jeszcze sportowsze doznania akustyczne. Sound Symposer – standardowy element we wszystkich modelach – produkuje jeszcze bardziej pełną i sportową barwę dźwięku silnika we wnętrzu i jest obsługiwany za pomocą standardowego przycisku Sport lub opcjonalnego przycisku Sport Plus.
Sportowy układ wydechowy zwiększa moc i przyjemność
Sportowy układ wydechowy jest również dostępny jako opcja w nowych modelach z napędem na cztery koła. Nie tylko odblokowuje wydech po naciśnięciu przycisku, ale także łączy dwie rury wydechowe. Naciśnięcie przycisku sportowego układu wydechowego na konsoli centralnej nadaje silnikowi bokserowemu większą głębię dźwięku w połączeniu z optymalną wydajnością. Efekt akustyczny zapewnia jeszcze większą emocjonalną atrakcyjność, zwłaszcza że jednocześnie aktywowana jest klapka sympozjera dźwięku. Sportowy układ wydechowy wizualnie wyróżnia się dwoma podwójnymi końcówkami o niepowtarzalnym stylu.
Przekładnie: siedem biegów dla dynamiki i efektywności
Strategia Porsche w zakresie osiągania efektywności wydajności obejmuje dwie przekładnie, które zapewniają bezkompromisową sportowość, jak również długie przełożenia, które poprawiają efektywność paliwową: pierwszy na świecie siedmiobiegowy manualny skrzynia biegów w produkcji samochodów osobowych oraz Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK), która również ma siedem biegów. Oznacza to, że kierowcy 911 Carrera z manualną skrzynią biegów mogą cieszyć się tymi samymi korzyściami z oszczędności paliwa, które są znane z PDK: do 19 procent niższe obroty przy tych samych prędkościach pojazdu, co poprawia oszczędność paliwa o do 10 procent podczas jazdy z stałą prędkością.
Podwozie i systemy sterujące
W ramach rozwoju nowej generacji 911 Carrera, już podczas strojenia podwozia przygotowano się na dodatkowe prowadzenie przednich kół w nowym modelu 911 z napędem na cztery koła. Dlatego pojazd w dużej mierze oparty jest na wersji z napędem na tylną oś. Istotnym wyjątkiem jest zwiększona szerokość tylnej osi. W połączeniu z systemem PTM, oferuje to jeszcze większą stabilność w zakrętach, nawet przy mocnym przyspieszeniu.
Tak jak we wszystkich modelach 911, wydłużony o 100 mm rozstaw osi zapewnia znacznie lepszą stabilność jazdy przy dużych prędkościach. Inne systemy, które gwarantują najwyższe osiągi jazdy – niektóre standardowe, a niektóre opcjonalne w zależności od modelu – to dalsze rozwinięcie Porsche Active Suspension Management (PASM), dynamiczne mocowania silnika, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), innowacyjne elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy, Porsche Torque Vectoring (PTV), wysokowydajny system hamulcowy oraz koła i opony pojazdu.
Sportowe podwozie PASM z dociskiem na tylnej osi
Sportowe podwozie PASM – które ma obniżoną o 20 mm wysokość jazdy i aerodynamiczny pakiet – jest również oferowane w nowych modelach Porsche 911 Carrera 4. Ta aerodynamiczna regulacja prowadzi do mniejszego wznoszenia się na przedniej osi i zapewnia docisk na tylnej osi. W sumie wznoszenie wynosi zero. W rezultacie 911 Carrera 4 z sportowym podwoziem PASM zapewnia wyjątkowo dobrą przyczepność drogową przy dużych prędkościach i reaguje bardzo spontanicznie i bezpośrednio na ruchy kierownicy.
Prędkość i bezpieczeństwo w zakręcie: Porsche Torque Vectoring
Dalsza zwiększona zwinność w nowych modelach 911 oferuje Porsche Torque Vectoring (PTV), który jest standardowy w Porsche 911 Carrera 4S i dostępny jako opcja w Porsche 911 Carrera 4. System ma dwie wersje: PTV z mechanicznie blokującym dyferencjałem dla samochodów z manualną skrzynią biegów oraz PTV Plus z elektronicznie kontrolowanym, w pełni zmiennym blokadą dyferencjału dla pojazdów PDK. Zasadniczo, podczas jazdy przez zakręt PTV/PTV Plus wykorzystuje specyficzne interwencje hamulcowe na wewnętrznej tylnej oponie, aby poprawić zwinność oraz precyzję kierowania przy silnie dynamicznym stylu jazdy, a blokada dyferencjału poprawia potencjał przyspieszenia pojazdu po wyjściu z zakrętu.
Jeszcze sportowiej za naciśnięciem przycisku: od przycisku Sport do pakietu Sport Chrono
Wszystkie samochody 911 Carrera mają już standardowy przycisk Sport. Pozwala on kierowcy wybrać strojenie zoptymalizowane pod kątem komfortu i oszczędności paliwa lub strojenie podkreślające sporty osiągi. Opcjonalny pakiet Sport Chrono z dodatkowym przyciskiem Sport Plus umożliwia jeszcze szersze rozróżnienie między sportowym strojem a komfortem jazdy w codziennym użytkowaniu. Oprócz konfigurowania wszystkich istotnych systemów i funkcji dla maksymalnych osiągów, pakiet Sport Chrono ma również kontrolowane dynamiczne mocowania silnika.
Nowość w pakiecie Sport Chrono: redukcja biegów z podwójnym sprzęgleniem
Pakiet Sport Chrono obejmuje analogowy i cyfrowy stoper; opcjonalny PCM ma także wskaźnik wydajności z funkcją pamięci. Kolejną nowością w opcjonalnym pakiecie Sport Chrono jest to, że dla pojazdów z manualną skrzynią biegów został on rozszerzony o automatyczne podwójne sprzęglenie podczas redukcji biegów w trybie Sport Plus. W szybkiej zmianie biegów, lepiej dostosowuje to obroty silnika do niższego biegu, pozwalając kierowcy skuteczniej wykorzystać moc silnika lub jego hamowanie.
Porsche Dynamic Chassis Control dla imponujących zysków osiągów
Decydujący wkład w imponujące zyski osiągów w nowej generacji 911 stanowi Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) – opcjonalna funkcja w Porsche 911 Carrera 4S. Dzięki temu systemowi, 911 osiąga nowy poziom w zakresie przyspieszenia bocznego i prowadzenia. Przechył nadwozia pojazdu jest niemal w pełni kompensowany przez zmienny system stabilizatorów do maksymalnego przyspieszenia bocznego, np. podczas skręcania, jazdy przez zakręt lub szybkiej zmiany pasa. Dzięki zmniejszonym kątowi przechyłu, opony są zawsze optymalnie ustawione względem nawierzchni, dzięki czemu mogą przekazywać maksymalną siłę w każdym kierunku. To zwiększa potencjalne prędkości pojazdów podczas jazdy przez zakręty.
Nadwozie i dach
Innowacyjne lekkie nadwozie nowej serii 911 Carrera zostało opracowane dla najlepszych właściwości jezdnych zarówno w wersjach Coupé, jak i Cabriolet – oraz dla wersji z napędem na tylną i cztery koła – z minimalnymi modyfikacjami.
Wszystkie modele dzielą zalety wagowe budowy aluminiowo-stalowej z znacznie poprawioną sztywnością, uzupełnione lokalnymi elementami wzmacniającymi w miękkich modelach 911. Nowe modele 911 Carrera z napędem na cztery koła są o 65 kg lżejsze od poprzednich modeli.
911 Cabriolet: unikalny materiałowy dach o właściwościach coupé
Cechą wyróżniającą miękkopłócienne modele 911 z napędem na cztery koła jest dach typu bow panel – nowy rozwój firmy Porsche. Ta innowacyjna technologia umożliwiła stworzenie dotychczas nieosiągalnego łuku dachu przypominającego coupé w momencie, gdy dach jest złożony, co przynosi korzyści aerodynamiczne. Dodatkowo, waga całego dachu niemalże odpowiada wadze poprzedniego modelu, mimo że jest dłuższy i oferuje znacznie poprawiony komfort. Inną nowością we wszystkich miękkopłóciennych modelach 911 Carrera jest zintegrowany i elektrycznie wysuwany deflektor wiatru. Jego instalacja i demontaż to już przeszłość.
Wnętrze i wyposażenie
Wnętrze nowych modeli 911 z napędem na cztery koła opiera się na koncepcji nowej generacji. Centralnym elementem designu jest konsola centralna, która wznosi się ku przodowi. Zapewnia doskonałą ergonomię, integrując zarówno kierowcę, jak i pasażera z przodu.
Koncepcja obsługi umożliwia proste i intuicyjne sterowanie kluczowymi funkcjami pojazdu. Już w standardzie nowe modele 911 Carrera 4 wyposażone są w obszerne i wysokiej jakości funkcje, które można dostosować do różnorodnych indywidualnych gustów z szeroką listą opcji.
Fotele sportowe dla dynamicznej jazdy i długich podróży
Określającym elementem wnętrza wszystkich modeli 911 Carrera jest standardowy system foteli sportowych z elektrycznie regulowanym kątem nachylenia oparcia i wysokością siedziska. Opcjonalne fotele sportowe z pełną elektryczną regulacją w 14 kierunkach dodają dodatkowo do standardowych regulacji – elektryczną regulację pozycji poprzecznej, kąta siedziska, głębokości siedziska i czterostopniowe wsparcie lędźwiowe. Opcjonalna opcja Sport Seat Plus, która jest również dostępna, oferuje regulację w 18 kierunkach i bardziej wyraźne wsparcie boczne; oferuje również regulację wsparcia bocznego na siedzeniu i oparciu dla optymalnego wsparcia bocznego w każdej sytuacji jazdy.
Nowość: lekkie sportowe fotele skorpowe z włókien wzmacnianych polimerem
Dla kierowców 911 Carrera z bardzo sportowymi standardami wydajności, Porsche oferuje nowe, szczególnie lekkie sportowe fotele skorpowe z składanymi oparciami, zintegrowanym poduszką powietrzną na klatkę piersiową oraz ręczną regulacją pozycji. Muszla siedzenia wykonana jest z kompozytu wzmocnionego szkłem i wzmocnionego węglem z widoczną powierzchnią węglową. Szczególną cechą jest punkt obrotu oparć, który jest umiejscowiony wysoko w bocznych podporach. Charakteryzujące się boczne wsparcie typowe dla foteli skorpowych wyścigowych jest również zapewnione w okolicy miednicy. Jednak składane oparcie wciąż umożliwia wygodne załadunek bagażnika z tyłu.
Specyfikacje