Model 997 Carrera powrócił do nacisku na osiągi, w rezultacie tracąc część komfortu, który oferował jego poprzednik, model 996, nie cieszący się zbyt dużą sympatią wśród fanów Porsche.
Porsche 911 to jeden z najsłynniejszych samochodów sportowych. Jego koncepcja silnika umieszczonego z tyłu i napędu na tylne koła była wyjątkowa na rynku. Największą zmianą w konfiguracji auta było wprowadzenie silników chłodzonych wodą, które zastąpiły starsze modele chłodzone powietrzem. Niemiecki producent samochodów zaprezentował model 997 na Los Angeles Auto Show w 2004 roku.
Wersja 997 zachowała kształty 996, ale poza dachem wszystkie inne panele nadwozia zostały zmienione. Najbardziej rzucającą się w oczy różnicą były reflektory. Gdy w modelu 996 sygnalizatory kierunku umieszczone były pod tym samym kloszem co główne lampy, w modelu 997 przeniesiono je do zderzaka.
Wewnątrz, coupe 2+2 wyglądało podobnie, ale z większą ilością różnic. Wprowadzono nową kierownicę, nowy system infotainment na centralnej konsoli oraz nowe sportowe fotele kubełkowe. Zainstalowane 6 poduszek powietrznych sprawiło, że generacja 997 była bezpieczniejsza od swoich poprzedników. System Porsche Communication Management obejmował nawigację opartą na DVD oraz system stereo z 9 głośnikami, oferowany jako opcja lub, w drugiej opcji, system Bose z 13 głośnikami.