Porsche 911 był najlepiej sprzedającym się samochodem sportowym na świecie, a każda nowsza generacja była lepsza od poprzedniej, nie inaczej było w przypadku Carrera z 2015 roku.
Choć nie był to całkowicie nowy model, Carrera z 2015 roku miała tak wiele zmienionych elementów, że trudno mówić o niej jako o pojeździe, który nie był nowy. Podstawowa karoseria 991 (kryptonim generacji wprowadzonej w 2012 roku) pozostała bez zmian, ale zauważono pewne drobne poprawki. Zderzaki różniły się nieznacznie, z większymi wlotami powietrza. Na tylnym spojlerze, otwory wentylacyjne silnika zostały umieszczone wzdłużnie, zamiast poprzecznie.
Wnętrze Carrery zachowało dwa kubełkowe fotele z przodu oraz dwa ciasne siedzenia z tyłu. Deska rozdzielcza została zmodyfikowana i wyposażona w system zarządzania komunikacją Porsche (PCM), który miał 7-calowy ekran dotykowy. Można go było połączyć z iPhonem za pomocą Apple CarPlay, a projektant wnętrza przydzielił specjalne miejsce na telefon w środkowej podłokietniku, gdzie mógł być ładowany.
Najważniejsze zmiany znajdują się pod karoserią. System Porsche Active Stability Management (PASM) był standardowym wyposażeniem 911 z 2015 roku, co obejmowało obniżenie prześwitu o 10 mm (0,4″) w porównaniu do 911 z 2012 roku. Pojemność silnika została zmniejszona do 3 litrów, ale z dwoma turbosprężarkami. Standardowa skrzynia biegów dla Carrery to 7-biegowa manualna, ale dostępna była również PDK (Porsche Dual-Clutch).
Porsche 911 od dekad jest najlepiej sprzedającym się sportowym samochodem na świecie. Teraz nadeszła nowa generacja, która dodatkowo wydłuża tę przewagę. Dzięki nowatorskim silnikom turbo o płaskim układzie, zaawansowanemu podwoziu, które zapewnia jeszcze lepszą równowagę między wydajnością a komfortem, oraz nowemu systemowi infotainment, auto jest doskonale przygotowane do tych wyzwań. Dzięki ponad czterdziestoletniemu doświadczeniu w pracy z silnikami turbo – zarówno w wyścigach, jak i produkcyjnych samochodach sportowych – nowe jednostki napędowe w modelu 911 Carrera wyznaczają nowe standardy pod względem wydajności, przyjemności z jazdy i efektywności. Opcjonalny układ kierowniczy na tylnej osi, dostępny po raz pierwszy w modelach Carrera, znacznie poszerza zakres dynamiki jazdy.
Wiele elementów zewnętrznych modelu 911 Carrera zostało wizualnie udoskonalonych: od nowych świateł przednich z czteropunktowymi światłami do jazdy dziennej, po klamki drzwiowe bez osłon, przekształcone tylne wieko z pionowymi żebrami i nowymi tylnymi światłami – w tym charakterystycznymi czteropunktowymi światłami hamowania. Wnętrze nowego standardowego systemu zarządzania komunikacją Porsche (Porsche Communication Management) z wielodotykiem oferuje znacznie rozszerzony zakres funkcji i uproszczoną obsługę.
Nowe silniki z turbodoładowaniem: zwiększenie mocy o 20 KM przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa
Całkowicie nowa generacja silników z podwójnym doładowaniem wzmacnia emocjonalną przyjemność z jazdy w modelu 911 Carrera: 370 KM (272 kW) mocy czeka na uwolnienie i zamianę na sportowe przyspieszenie. Silnik w 911 Carrera S dostarcza teraz 420 KM (309 kW). W obu przypadkach oznacza to wzrost mocy o 20 KM (15 kW). Oba silniki mają pojemność trzech litrów. Większa moc 911 Carrera S wynika z turbosprężarek z zmodyfikowanymi kompresorami, specyficznego układu wydechowego i dopasowanego zarządzania silnikiem.
Nowe silniki Porsche charakteryzują się znacznym wzrostem momentu obrotowego (60 Nm w każdym przypadku), z maksymalnym momentem wynoszącym odpowiednio 450 Nm i 500 Nm, dostarczanym stale od niskiej wartości 1,700 obr/min do 5,000 obr/min, co zapewnia doskonałe osiągi. Jednocześnie, przy maksymalnej prędkości 7,500 obr/min, nowa generacja silników wyraźnie przekracza prędkości osiągane przez konwencjonalne silniki turbo – podkreślone charakterystycznym, soczystym dźwiękiem silnika Porsche.
Każda nowa generacja 911 zachwyca lepszymi osiągami i efektywnością w porównaniu do poprzednika. Na przykład, w zależności od wersji, nowa generacja silników jest niemal o dwanaście procent bardziej efektywna: zużycie paliwa jest obniżone o nawet jeden litr na 100 kilometrów. 911 Carrera z przekładnią PDK zużywa teraz tylko 7.4 litra paliwa na 100 kilometrów (obniżenie o 0.8 l na 100 km), podczas gdy 911 Carrera S z PDK zużywa 7.7 l/100 km (1.0 l mniej na 100 km).
Nowy 911 może pochwalić się także imponującymi osiągami: 911 Carrera Coupé z Porsche-Doppelkupplung (PDK) i Sport Chrono Package przyspiesza od zera do 100 km/h w 4.2 sekundy – co czyni go o dwie dziesiąte sekundy szybszym niż jego poprzednik. 911 Carrera S z PDK i Sport Chrono Package wykonuje tę sztuczkę w zaledwie 3.9 sekundy (też o 0.2 s szybciej). Oznacza to, że jest pierwszym modelem 911 w rodzinie Carrera, który schodzi poniżej magicznej granicy czterech sekund. A maksymalne prędkości obu modeli również wzrosły: 911 Carrera osiąga teraz prędkość maksymalną 295 km/h (wzrost o sześć km/h), podczas gdy 911 Carrera S osiąga nawet 308 km/h (wzrost o cztery km/h).
W połączeniu z opcjonalnym Sport Chrono Package, 911 Carrera po raz pierwszy ma przełącznik trybu na kole kierownicy, nawiązujący do hybrydowego przełącznika trybu z 918 Spyder. Przełącznik składa się z pierścienia obrotowego z czterema pozycjami dla trybów jazdy „Normal”, „Sport”, „Sport Plus” i „Individual”. W zależności od wyposażenia, ostatnia opcja umożliwia kierowcom dostosowanie własnych ustawień pojazdu, takich jak PASM, aktywne mocowania silnika, strategia zmiany biegów PDK oraz sportowy układ wydechowy. W połączeniu z przekładnią PDK przełącznik trybu ma dodatkowy przycisk, „Sport Response Button”. Po naciśnięciu tego przycisku napęd jest wstępnie przygotowywany do maksymalnego przyspieszenia przez 20 sekund, na przykład przed manewrami wyprzedzania. Optymalny bieg jest załączany, a zarządzanie silnikiem dostosowywane do jeszcze bardziej spontanicznej reakcji przez krótki czas.
Standardowe wyposażenie: przeprojektowane podwozie PASM obniża wysokość zawieszenia o dziesięć milimetrów
911 Carrera jest punktem odniesienia dla dynamiki jazdy w sportowych samochodach ogólnego przeznaczenia. Z każdą nową generacją Porsche dalej zwiększa różnicę między codziennym komfortem a osiągami na torze. Po raz pierwszy nowe podwozie PASM (Porsche Active Suspension Management), które obniża wysokość zawieszenia o dziesięć milimetrów, jest standardowym wyposażeniem we wszystkich modelach Carrera. Dodatkowo poprawia stabilność podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Jednocześnie nowa generacja amortyzatorów z szerszymi charakterystykami poprawia komfort dzięki jeszcze dokładniejszej charakterystyce reakcji oraz poprawia połączenie nadwozia podczas dynamicznej jazdy. Nowe standardowe koła z pięcioma smukłymi podwójnymi szprychami noszą opony o zmniejszonym oporze toczenia oraz zwiększonej wydajności. Ponadto w wszystkich wersjach szerokość tylnych felg zwiększyła się o 0.5 do 11.5 cali, a tylne opony 911 Carrera S teraz mają 305 zamiast 295 milimetrów szerokości.
Dostępne opcjonalnie aktywne kierowanie na tylnej osi w modelu 911 Carrera S to technologia zawieszenia zapożyczona z 911 Turbo i 911 GT3. Dodatkowo poprawia to zachowanie pojazdu podczas skrętów 911. Zapewnia też dużą stabilność jazdy podczas zmiany pasów przy dużych prędkościach. Jednocześnie poprawia manewrowość w ruchu miejskim dzięki zmniejszonemu promieniowi skrętu o 0.5 metra. Udoskonalone prowadzenie przekazywane jest kierowcy poprzez nową generację kierownicy o designie nawiązującym do kierownicy 918 Spyder. Podstawowa kierownica ma średnicę 375 milimetrów; opcjonalna kierownica sportowa GT ma 360 milimetrów. Dla nieograniczonej codziennej praktyczności Porsche oferuje hydrauliczny system podnoszenia z zintegrowanymi cylindrami podnoszącymi w kolumnach osi przedniej. Naciśnięcie przycisku zwiększa prześwit z przodu o 40 milimetrów w ciągu 5 sekund i zapobiega uderzeniu podwozia pojazdu o ziemię, na przykład na stromych wyjazdach z garażu.
Nowe zarządzanie komunikacją Porsche z nawigacją online
Standardowym wyposażeniem nowych modeli 911 Carrera jest nowo opracowany system zarządzania komunikacją Porsche (PCM) z modułem nawigacji online i sterowaniem głosowym. PCM można obsługiwać za pomocą gestów multi-touch na siedmiocalowym wyświetlaczu, podobnie jak w przypadku smartfona. Możliwe są także wpisy użytkownika w postaci odręcznego pisma. Telefony komórkowe i smartfony można teraz również łączyć przez Wi-Fi. Zintegrowany w po raz pierwszy w podłokietniku środkowym uchwyt na smartfona oferuje również oszczędzające baterie ładowanie oraz zoptymalizowaną jakość sygnału. Nowością jest także opcja podłączenia iPhone’a do PCM, aby korzystać z Apple CarPlay.
Informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym są dostępne, co znacznie poprawia nawigację. Daje to kierowcy szybki przegląd sytuacji na drogach i zapewnia dynamiczne dopasowanie trasy do tych informacji. Google Earth i Google Streetview są również integrowane po raz pierwszy, aby zapewnić lepszą orientację. Inne elementy PCM to Porsche Car Connect oraz aplikacja Porsche Connect, które mogą być wykorzystywane do takich funkcji jak zdalne sterowanie funkcjami pojazdu, przesyłanie celów do PCM do nawigacji oraz korzystanie z usług strumieniowania muzyki od dostawców zewnętrznych przez PCM.
Nowe i rozszerzone opcjonalne systemy wsparcia
911 Carrera można teraz dostosować jeszcze dokładniej do osobistych preferencji dzięki dodatkowym nowym i ulepszonym systemom wsparcia: opcjonalna automatyczna kontrola prędkości może teraz także hamować umiarkowanie, gdy przekroczona zostanie ustawiona prędkość, na przykład podczas jazdy w dół. Adaptacyjny tempomat ACC (opcjonalny) ma teraz funkcję coasting w połączeniu z przekładnią PDK. Podczas jazdy w korku sprzęgła są rozłączane, co oszczędza paliwo dzięki jeździe bez napędu. Opcjonalny asystent zmiany pasa monitoruje ruch za pomocą radaru i wykorzystuje lampy LED po lewej i prawej stronie trójkąta lusterka, aby ostrzegać kierowcę o nadjeżdżających pojazdach w martwym punkcie. Dodatkowo Porsche zwiększa aktywne bezpieczeństwo sportowego samochodu poprzez system hamowania po kolizji jako standardowe wyposażenie.
Premiera rynkowa w grudniu 2015
Nowe modele Porsche 911 Carrera zadebiutują w Niemczech 12 grudnia 2015 roku w następujących cenach, w tym VAT oraz krajowe wyposażenie:
911 Carrera – 96,605 euro
911 Carrera S – 110,766 euro
911 Carrera Cabriolet – 109,695 euro
911 Carrera S Cabriolet – 123,856 euro
40 lat doświadczenia z turbo w motorsporcie i produkcji seryjnej