Kiedy wprowadzono do oferty wersję Targa Porsche 911, charakteryzowała się ona demontowanym panelem dachowym oraz tylną szybą. Z biegiem czasu tylko dach pozostał demontowalny, ale ulepszony.
Budowa kabrioleta zwiększa frajdę z jazdy pod otwartym niebem, niestety obniża doznania związane z prowadzeniem z powodu mniejszej sztywności nadwozia. Rozwiązanie Targa wydaje się lepszą opcją. Umożliwia przyjemną jazdę z otwartym dachem, zachowując jednocześnie tą samą sztywną konstrukcję, ponieważ boczne słupki i słupek B pozostały nietknięte. Choć dodało to nieco wagi do dachu, zwiększyło jednocześnie jasność wnętrza.
W czerwcu 2008 roku zaprezentowano odświeżoną wersję Targa 4S, wraz z resztą gamy. Wprowadzono nowy szklany dach, który blokował około dwóch trzecich światła słonecznego i przepuszczał jedynie około 17% energii termicznej. W związku z tym, jazda z zamkniętym szklanym dachem w słońcu była łatwiejsza niż w kabriolecie. Wewnętrzna osłona z tkaniny zwiększała cień od 50 do 96%.
Wnętrze Targa 4 S było lepiej zorganizowane niż w jego coupe, dzięki tylnemu otwierającemu się witrynie. To pozwoliło na powiększenie schowka za tylnymi siedzeniami. Po złożeniu oparć siedzeń powstał większy i bardziej praktyczny schowek niż sam bagażnik.
Ważną modernizacją w Targa 4S z 2008 roku był silnik znajdujący się pod autem. Miał on pojemność 3.8 litra oraz moc 385 KM, czyli o 40 KM więcej niż jego brat Targa 4, który dysponował jednostką 3.6-litrową. Wprowadzono również nową, 7-biegową skrzynię biegów PDK z podwójnym sprzęgłem, zastępując starszą 6-biegową automatyczną.
Porsche 911 Targa to bez wątpienia najbardziej awangardowy model 911, samochód absolutnie unikalny na całym świecie pod względem stylu i charakteru. Wprowadzając dwa nowe modele 911 Targa 4 oraz 911 Targa 4S, Porsche finalizuje najszybszą zmianę generacyjną w historii rodziny modeli 911. Równocześnie jest to jedna z najbardziej kompleksowych modernizacji, z dwoma zupełnie nowymi jednostkami napędowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które poprawiają zarówno osiągi, jak i oszczędność paliwa; szybka skrzynia biegów Porsche-Doppelkupplungsgetriebe zastępuje wcześniejszą opcjonalną automatyczną skrzynię Tiptronic S, a elektronicznie sterowane PTM Porsche Traction Management zastępuje wcześniejszy napęd na wszystkie koła z przeszłym sprzęgłem.
Nowe technologie zastosowane w Targa łączą się z bardzo specjalną wersją 911, oferującą naprawdę unikalne cechy w każdym aspekcie.
Szkło dachowe z osłoną zwijaną i deflektorem wiatru
Najważniejszym elementem 911 Targa jest duży dach szklany o powierzchni nie mniejszej niż 1,54 metra kwadratowego. Wysoce skuteczny filtr UV w dachu chroni pasażerów przed nadmiernym nasłonecznieniem, umożliwiając kierowcy i pasażerom cieszenie się podróżą nawet przy temperaturach zewnętrznych powyżej 30°C. Umożliwia to również automatyczna klimatyzacja, która jest standardem w tym modelu. Specjalne szkło dachowe przepuszcza około jednej trzeciej światła słonecznego, ale tylko około 17 procent energii cieplnej.
Wnętrze pozostaje przyjemnie jasne, a elektrycznie sterowana osłona zwijana dodatkowo redukuje odblaski słoneczne w razie potrzeby.
Nowa tkanina na osłonie zapewnia jeszcze większą prywatność i zwiększa stopień ochrony przed światłem z 50 do 96 procent, co odpowiada redukcji jasności z 1400 do 600 luksów, co jest równoważne ze standardowym oświetleniem pomieszczenia.
Moduł dachowy składa się z przedniego szklanego dachu przesuwanego oraz składanego tylnego okna. Dach i osłona sterowane są razem przy użyciu nowej kombinacji przycisków w centralnej konsoli. Tylny przycisk służy do otwierania i zamykania szklanego dachu, a przedni przycisk do tych samych funkcji na osłonie, która może również być automatycznie otwierana i zamykana dodatkową funkcją przechylenia.
Po otwarciu, dach najpierw przesuwa się w dół, a następnie do tyłu, pod tylną szybą. Równocześnie automatycznie sterowany wielopanelowy deflektor wiatru unosi się, aby utrzymać wnętrze samochodu wolne od przeciągów, co pozwala pasażerom swobodnie rozmawiać ze sobą nawet przy dużych prędkościach lub cieszyć się dźwiękiem swojego systemu audio. Co więcej, unikanie przeciągów umożliwia jazdę z opuszczonym dachem nawet zimą w niskich temperaturach.
Dach otwiera się lub zamyka bardzo wygodnie w zaledwie siedem sekund, a przednia szklana osłona przesuwa się pod szklanym tylnym oknem. Z całkowitym przesunięciem do tyłu, dach pozostawia otwarcie o długości około pół metra i całkowitej powierzchni 0,45 metra kwadratowego.
Z powodów bezpieczeństwa tylną klapę należy zamknąć przed otwarciem dachu, a z kolei dach musi być zamknięty przed otwarciem tylnej klapy.
Unikalny: model tylnej klapy 911
Targa to jedyny model w gamie 911, który ma składaną tylną klapę. Po otwarciu tylnej klapy i złożeniu oparć tylnej kanapy, kierowca i pasażerowie mają dostęp do nie mniej niż 230 litrów przestrzeni bagażowej za przednimi siedzeniami, co umożliwia bardzo łatwe i wygodne załadunek. Dla porównania, pojemność tej przestrzeni bagażowej jest o 25 litrów większa niż w Coupé.
Tylną szybę można elektrycznie zamykać i otwierać, jest wykonana z przyciemnionego szkła bezpieczeństwa jednowarstwowego i dostępna opcjonalnie z wycieraczką zintegrowaną w szybie.
Gdy samochód stoi w miejscu, składana tylna szyba otwiera się albo przy użyciu przycisku w progu po stronie kierowcy, albo z zewnątrz przy pomocy przycisku na kluczyku do auta. Po otwarciu tylna szyba podnosi się o około 20 milimetrów i może być wygodnie przesunięta do pozycji ręcznie. Dwa sprężyny gazowe z tyłu przyszyby ułatwiają otwarcie szklanej tylnej klapy pod kątem około 60°. Każda woda deszczowa, która mogłaby znajdować się na tylnej szybie, spływa, gdy szyba jest otwierana przez rynnę wodną zintegrowaną w tylnym końcu osłony przesuwnego dachu.
Aby zamknąć tylną klapę, wystarczy ją umieścić na zamku i lekko docisnąć klapę, a elektryczny mechanizm zamykający automatycznie kończy proces zamykania w ostatnich kilku milimetrach.
Dodatkowym punktem zwracającym uwagę w 911 Targa są wysokopolerowane i eloksyowane aluminiowe listwy wykończeniowe rozciągające się wzdłuż linii dachu od słupków A aż po dolną część słupków C. Pod elegancką linią dachu boczne szyby płyną w kierunku tyłu pod ostrym kątem – to kolejny typowy element designu charakteryzujący Porsche 911 Targa.
Dynamiczny i silny wygląd 911 Targa jest dosłownie podkreślany przez szerokie nadkola tylne, a tylni rozstaw kół wyraźnie świadczy o tym, że Targa oparta jest na podwoziu 911 Carrera 4 z napędem na wszystkie koła.
Elegancki i mocny design z nową technologią świateł
W swoim designie nowa 911 Targa odzwierciedla wszystkie cechy oferowane przez technologię napędową wysokiej jakości. Przykładem jest wygląd nowego przodu, z akcentem na dynamikę i wybitną supremację.
Nieco większe zewnętrzne wloty powietrza nadają 911 naprawdę przewyższający wygląd, wyraźnie wyrażając świetny potencjał nowej generacji. Wszystkie modele w gamie 911 teraz standardowo wyposażone są w reflektory bi-xenonowe oraz technologię LED dla świateł do jazdy dziennej, świateł pozycyjnych oraz imponująco zaprojektowanych tylnych zespołów świetlnych.
Kolejną cechą, którą Porsche wprowadza po raz pierwszy w nowym 911, są Dynamiczne Światła Skrętne, które nigdy wcześniej nie były widziane w sportowych samochodach Porsche. W tym przypadku snop światła z reflektorów bi-xenonowych podąża za komendami kierowcy, co poprawia widoczność podczas jazdy.
Jeszcze jednym znakiem odróżniającym w modelach z napędem na wszystkie koła – a tym samym także w Targa – jest tylna listwa świetlna łącząca obie tylne grupy świetlne. To podkreśla nadwozie szersze o 44 milimetry w porównaniu do modeli z napędem na tylne koła, co sprawia, że tył wygląda jeszcze szerszy i bardziej muskularny.
W kształcie i designie tylne zespoły świetlne harmonijnie łączą się z tą ogólną filozofią designu, a światła kończą się z boku, nadając autu elegancki i sportowy charakter. Na koniec, każdy z tylnych zespołów świetlnych składa się z 60 diod LED wykorzystywanych w różnych funkcjach.
Najnowsza seria modeli w nowej generacji 911 dostępna jest w dwóch wariantach, jako Porsche 911 Targa 4 oraz 911 Targa 4S. Model „standardowy” napędzany jest przez silnik typu flat-six o pojemności 3.6 litra i maksymalnej mocy 345 KM (254 kW), co pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 284 km/h. Silnik Porsche 911 Targa 4S, natomiast, ma pojemność 3.8 litra i rozwija jeszcze bardziej znaczącą moc 385 KM (283 kW), osiągając prędkość do 297 km/h.
Bezpośredni wtrysk paliwa Porsche: Więcej mocy, mniej paliwa
Wprowadzając nowe silniki Carrera, Porsche oferuje również Bezpośredni Wtrysk Paliwa (DFI) w swoich samochodach sportowych. Dzięki mieszance paliwowo-powietrznej tworzonej bezpośrednio w komorze spalania, nowe silniki są w stanie generować więcej energii przy mniejszym zużyciu paliwa. Nowe jednostki napędowe oferują znakomite osiągi: w zależności od modelu i wyposażenia, nowa Targa oferuje nawet do 8.5 procenta więcej mocy i wydajności przy 11.2 procenta mniejszym zużyciu paliwa i emisji CO2 obniżonej o 13.6 procent.
Bezpośredni wtrysk paliwa wpływa pozytywnie nie tylko na efektywność silników, ale także na ich charakterystyki. Kierowca od razu to odczuje – paliwo jest wtryskiwane na ułamki sekundy przed rozpoczęciem cyklu energetycznego, co sprawia, że silniki reagują jeszcze bardziej spontanicznie na najmniejsze ruchy pedału gazu, dając nowej Targze doskonałe osiągi: Porsche 911 Targa 4 przyspiesza z miejsca do 100 km/h w zaledwie 5.2 sekundy, natomiast jeszcze mocniejszy model S dokonuje tego w czasie 4.9 sekundy – w każdym przypadku z manualną sześciobiegową skrzynią biegów.
Opcjonalna skrzynia PDK Porsche-Doppelkupplungsgetriebe, czyli skrzynia z podwójnym sprzęgłem, zmienia biegi jeszcze szybciej, stawiając jeszcze wyższe standardy, a Targa 4 z jednostką napędową 3.6 litra przyspiesza do 100 km/h w dokładnie 5.0 sekundy, a Targa 4S oferuje jeszcze szybsze przyspieszenie do 100 km/h w 4.7 sekundy. Wielką zaletą dla klienta jest to, że nawet mniej doświadczony kierowca jest w stanie osiągnąć ten rodzaj przyspieszenia w odpowiednich warunkach drogowych dzięki technologii PDK.
Bezpośredni wtrysk paliwa w nowych jednostkach napędowych flat-six zaprojektowano z myślą o homogenicznym działaniu, gdzie mieszanka paliwowo-powietrzna jest równomiernie rozprowadzana w komorze spalania dla optymalnego procesu spalania. To z kolei gwarantuje maksymalną efektywność katalityczną, utrzymując szkodliwe emisje na absolutnie minimalnym poziomie, zarówno Targa 4, jak i Targa 4S przewyższają surowe normy emisji Euro 5, które wchodzą w życie dopiero we wrześniu 2009 roku.
Obie jednostki napędowe, sześciocylindrowe i poziome, są zupełnie nowymi silnikami. W obu wersjach, 3.6 i 3.8 litra, wał korbowy i komory spalania mają całkowicie nową geometrię, przy mniejszym skoku i większej średnicy, co pozostawia skuteczną pojemność silnika niemal niezmienioną, ale jeszcze bardziej poprawia swobodę obrotów i spontaniczność.
Przy projektowaniu nowych silników, inżynierowie Porsche wprowadzili również nową, jednoczęściową głowicę cylindrów, która jest nie tylko lżejsza, ale także bardziej stabilna niż konwencjonalne jednostki. Jak w przeszłości, głowice cylindrów zawierają variable valve management Porsche VarioCam Plus z regulacją czasu otwarcia zaworów na stronie ssącej oraz przełączaniem skoku zaworów.
Dwa główne zalety VarioCam Plus to: po pierwsze, optymalne moce i momenty obrotowe dostarczane w ten sposób, a po drugie, poprawa oszczędności paliwa, emisji oraz kultury silnikowej. W połączeniu z nowym bezpośrednim wtryskiem paliwa, oferuje to idealną symbiozę, zwiększając zarówno moc, jak i moment obrotowy silnika przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa.
Pompowanie oleju na żądanie i zewnętrzna pompa chłodząca
Kolejnym krokiem w kierunku zwiększenia efektywności nowych jednostek napędowych Porsche było zoptymalizowanie układu olejowego oraz ogólnej równowagi oleju. Obwód olejowy w nowych silnikach podąża za zasadą zintegrowanego suchego smarowania i składa się z systemu z czterema pompami ssącymi oraz po raz pierwszy z pompy ciśnieniowej sterowanej elektronicznie w zależności od aktualnego zapotrzebowania. Sterowana przez system zarządzania silnikiem, pompa olejowa nie konsumuje więcej energii, niż jest to naprawdę potrzebne i jednocześnie zapewnia absolutnie odpowiedni poziom smarowania.
Dodatkową nową funkcją jest konfiguracja i położenie pompy chłodzącej jako oddzielnego modułu poza blokiem silnika. Wielką zaletą tego rozwiązania jest elastyczna regulacja wielkości pompy chłodzącej oraz łatwiejsza naprawa/serwisowanie, gdy zajdzie taka potrzeba. Aby dostosować pompę chłodzącą do dodatkowej mocy silnika i zapewnić odpowiednie chłodzenie silnika, maksymalny przepływ objętości w nowej pompie chłodzącej wzrasta o około 20 procent.
Nowy kolektor dolotowy z podwójnym filtrem powietrza
Nowe silniki flat-six są zasilane powietrzem przez zupełnie nowy kolektor dolotowy z dumnym napisem „Bezpośredni Wtrysk Paliwa” oraz, w zależności od modelu, numerami „3.6” lub „3.8”.
System filtracji powietrza teraz wykorzystuje dwa komory z dwoma punktami ssania i oddzielnymi lejkami ssącymi oraz dwoma okrągłymi filtrami zintegrowanymi w tylnej pokrywie. Dzięki zmniejszeniu oporu przepływu przez ten koncept, interwały inspekcji elementów filtrujących powietrze są wydłużone z 60 000 do 90 000 kilometrów.
Kolektory dolotowe w nowych silnikach są również całkowicie nowe w swoim kształcie i konfiguracji, wykonane z wyjątkowego materiału plastikowego z rurą rezonansową i dodatkowymi komorami rezonansowymi, aby zapewnić odpowiedni efekt akustyczny. Dzięki przełączającej się klapce rezonansowej, wibracje powietrza w układzie dolotowym jednostki napędowej 3.8 litra mogą być dostosowywane do aktualnych obrotów silnika, poprawiając ładunek cylindrów w interesie większego momentu obrotowego już od początku przy niskich obrotach silnika.
Układ wydechowy jeszcze efektywniejszy niż wcześniej
Wszystkie nowe modele 911 Targa mają taki sam długość układu wydechowego. Jak w przeszłości, 3.6-litrowa Targa wyróżnia się dwiema oddzielnymi owalnymi końcówkami wydechowymi, podczas gdy Targa 4S z silnikiem 3.8-litrowym posiada dwie podwójne końcówki wydechowe wykonane z polerowanej stali nierdzewnej. Współdziałając z różnymi innymi ulepszeniami i technologiami w silnikach, nowe samochody spełniają zarówno unijne limity emisji spalin EU5 w Europie, jak i regulacje LEV II w USA.
Szybsza, bardziej precyzyjna, bardziej ekonomiczna
W standardzie nowe modele Targa wykorzystywane są z manualną sześciobiegową skrzynią biegów, oferującą szczególnie płynne i precyzyjne zmiany biegów. Dla napędu na wszystkie koła skrzynia wyposażona jest w dodatkowy wał przenoszący moc łączący wał główny z przednią osią.
Nowa skrzynia PDK Doppelkupplungsgetriebe z siedmioma biegami jest teraz dostępna jako bardzo interesująca opcja alternatywna, która ma cechy wykraczające poza manualną skrzynię i zastępuje dawną skrzynię Tiptronic S.
Niezależnie od rodzaju skrzyni biegów, który ostatecznie wybierze klient, oba modele Targa standardowo wyposażone są w Asystenta Startowego, który utrzymuje ciśnienie hamulca wywieranego przez kierowcę podczas hamowania, co pozwala na płynny i komfortowy proces ruszania pod górę bez konieczności używania hamulca ręcznego.
Nowa Doppelkupplungsgetriebe dla jeszcze większej dynamiki jazdy
Wprowadzając nową generację 911 Carrera, Porsche oferuje po raz pierwszy w drogowych samochodach sportowych opcjonalną Doppelkupplungsgetriebe.
Ogólnie rzecz biorąc, skrzynia PDK składa się z konwencjonalnej skrzyni manualnej podzielonej na dwa zespoły skrzyni biegów i jednostkę sterującą hydrauliczną. Skrzynia budowana jest dosłownie „wokół” dwóch mokrych sprzęgieł na jednej wspólnej osi, które są obsługiwane, chłodzone i smarowane przez płyn przekładniowy. Jedno sprzęgło jest dla pierwszej jednostki biegowej z nieparzystymi biegami i biegiem wstecznym, a drugie sprzęgło dla drugiej jednostki biegowej z parzystymi biegami. Poprzez dużą liczbę zaworów ciśnieniowych jednostka hydrauliczna kontroluje zarówno mokre sprzęgła, jak i cylindry zmiany biegów, umieszczając odpowiednie przełożenie w zębach.
Fundamentalna różnica w porównaniu z konwencjonalną skrzynią manualną polega na tym, że zmiana biegów odczuwana przez kierowcę nie jest wynikiem zmiany biegów w przekładni, lecz raczej przełączeniem z jednego sprzęgła w pozytywnym położeniu do drugiego. W tym procesie sprzęgło w jednej jednostce biegowej jest otwierane, a drugie sprzęgło zamykane jednocześnie, w tym samym czasie i w jednym procesie.
Dużą zaletą jest jeszcze szybsza zmiana biegów w porównaniu do konwencjonalnej skrzyni manualnej i automatycznej, ponieważ biegi są już w pozycji zębatej w momencie, gdy kierowca zmienia z jednego biegu na drugi, unikając najmniejszej przerwy w trakcji podczas zmiany biegu. Kolejną zaletą jest niższa waga skrzyni PDK, która jest o około dziesięć kilogramów lżejsza niż dawna skrzynia Tiptronic S, pomimo użycia dwóch dodatkowych biegów.
Nowa skrzynia z podwójnym sprzęgłem wyposażona jest w siedem biegów do przodu i jeden bieg wsteczny. W ramach tej konfiguracji biegi 1-6 mają szczególnie sportowy przekład, a samochód osiąga swoją prędkość maksymalną na szóstym biegu. Siódmy bieg zatem ma dłuższe przełożenie w interesie poprawy efektywności paliwowej.
Kierowca może zmieniać biegi w skrzyni z podwójnym sprzęgłem either przez łopatki na ramionach kierownicy, albo poprzez dźwignię wybierania w centralnej konsoli.
Szybkie, płynne i komfortowe zmiany biegów
PDK oferuje jeszcze bardziej sportowy i dynamiczny styl jazdy oraz większą zwinność dla większej przyjemności z jazdy niż Tiptronic S. Nowa skrzynia zmienia biegi do 60 procent szybciej niż wcześniejsza automatyczna skrzynia – a jednocześnie kierowca nie musi iść na żadne kompromisy w komfortowej jeździe w 911 wyposażonej w PDK, zmiany biegów są płynne i łagodne dzięki zautomatyzowanej operacji sprzęgła i procesu zmiany biegów.
Kolejną cechą PDK jest redukcja strat mocy do minimum dzięki wysokiemu poziomowi efektywności mechanicznej i podwójnemu sprzęgłu zoptymalizowanemu w celu uniknięcia strat. Tak więc, podczas gdy Porsche 911 Targa 4 z Tiptronic S, czyli wcześniejszym modelem, zużywał 11.6 litra / 100 kilometrów (co odpowiada 24.3 mpg imp) zgodnie z normą UE, nowy model z PDK przewyższa tę wartość o 1.3 litra, redukując średnie zużycie paliwa w cyklu UE do zaledwie 10.3 litra, co odpowiada 27.4 mpg imp. Model S prezentuje ten sam przykład, wcześniejsza wersja 3.8-litrowa z Tiptronic S zużywająca 11.9 litra / 100 kilometrów (co odpowiada 23.7 mpg imp), podczas gdy nowy 911 Targa 4S z PDK redukuje połączenie zużycia paliwa w cyklu UE do zaledwie 10.7 litra / 100 kilometrów, co odpowiada 26.4 mpg imp.
Pakiet Sports Chrono Plus z Launch Control i sportową zmianą biegów
Ważną opcją dostępną w nowym 911 Targa 4/4S z PDK jest Pakiet Sports Chrono Plus, który zawiera dodatkową funkcję Launch Control oraz strategię zmiany biegów dla ekstremalnych cech sportowych. Jak w poprzednim modelu, Pakiet Sports Chrono Plus obejmuje następujące elementy także w nowych modelach:
- Analogowy i cyfrowy stoper na desce rozdzielczej.
- Tryb sportowy dla silnika, zawieszenia (PASM) i skrzyni biegów, w tym dwa przyciski sportowe (SPORT i SPORT PLUS).
- Wyświetlacz wydajności w PCM.
- Oddzielna funkcja pamięci.
Launch Control to program wspomagający dla optymalnego przyspieszenia podczas ruszania. Funkcja aktywowana jest poprzez naciśnięcie przycisku SPORTS PLUS w centralnej konsoli. Aby ruszyć w stylu wyścigowym z pomocą Launch Control, kierowca najpierw naciska pedał hamulca jedną stopą, a następnie szybko naciska pedał gazu drugą, tym samym omijając tryb kickdown i zwiększając obroty silnika do około 6500 rpm. Zarządzenie PDK następnie informuje PTM Porsche Traction Management o nadchodzącym starcie, PTM przełącza się na 100 procent napędu na wszystkie koła. Następnie, gdy tylko kierowca puści pedał hamulca, skrzynia przełączy się na optymalne poślizgi i samochód ruszy z maksymalnym przyspieszeniem. W tym przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest skracane przez Launch Control o 0.2 sekundy w każdym modelu.
Drugą nową funkcją Pakietu Sports Chrono Plus w połączeniu z PDK jest strategia zmiany biegów dla ekstremalnych właściwości sportowych i dynamicznych, oferująca zoptymalizowane punkty zmiany biegów dla najszybszych możliwych czasów zmiany biegów i dokładnych właściwości jazdy na torze. Ponownie, ta funkcja aktywowana jest przez przycisk SPORTS PLUS, PDK przełącza się na najszybsze możliwe reakcje i czasy zmiany biegów, zmieniając biegi niemal natychmiastowo, dwukrotnie szybciej niż w Tiptronic S.
W tym procesie PDK zmienia biegi pod pełnym obciążeniem przy absolutnej prędkości maksymalnej z nadmiarem momentu obrotowego, a 911 Targa wyposażona w PDK przyspiesza z miejsca do 100 km/h, zostawiając 911 Targa z Tiptronic S w tyle.
PTM: Szybkie i zawsze gotowe do działania
Korzystając z elektronicznie kontrolowanego PTM Porsche Traction Management, wprowadzonego po raz pierwszy w 911 Turbo, nowa 911 Targa z tym doskonałym napędem na wszystkie koła jest w stanie jeszcze lepiej przekształcać dodatkową moc i moment obrotowy silnika w znakomite przyspieszenie i przyczepność.
W samochodach wyposażonych w PTM, elektromagnetycznie sterowane wielopanelowe sprzęgło reagujące w ułamkach sekundy zapewnia optymalne rozmieszczenie mocy między przednią a tylną osią. Dostarczając tę dystrybucję mocy w maksymalnie 100 milisekund, PTM jest szybsze niż kiedykolwiek zauważy kierowca, co oznacza, że napęd na wszystkie koła Porsche dosłownie „patrzy w przyszłość”.
W praktyce oznacza to wyższa zwinność na wąskich wiejskich drogach, znakomita przyczepność i doskonałe bezpieczeństwo podczas ekstremalnych manewrów przy bardzo dużych prędkościach. Dzięki tym cechom Porsche Traction Management jest jednym z najbardziej efektywnych, a jednocześnie najlżejszych systemów napędu na wszystkie koła wysokiej wydajności na rynku.
Pięć podstawowych funkcji dla wszystkich wymagań w zakresie jazdy
Aby zapewnić te cechy w dynamice jazdy, PTM dysponuje pięcioma podstawowymi funkcjami:
- Standardowe rozdzielenie momentu obrotowego i mocy: W normalnych warunkach drogowych jednostka zarządzająca rozdziela moc silnika między przednią a tylną osią w nieskończonej funkcji w zależności od bieżących warunków jazdy. Aby to zrobić, regularnie w milisekundach określa, jaką moc i moment obrotowy wymagają przednie osie, oferując kierowcy znacznie wyższy poziom stabilności jazdy, szczególnie przy dużych prędkościach.
- Zarządzanie proaktywne: Sprawdzając typowe parametry, PTM jest w stanie wykryć dynamiczne zmiany w warunkach jazdy na wczesnym etapie i unikać poślizgu napędu z wyprzedzeniem. Przy ruszaniu, na przykład, system określa, jak mocno kierowca naciska pedał gazu. Następnie, zanim silnik będzie w stanie przekształcić ten polecenie w moc i moment obrotowy, PTM zamyka sprzęgło wielopanelowe do poziomu, w którym koła nie będą się ślizgać.
- Kontrola poślizgu: Z powodu wysokiego momentu obrotowego, 911 może osiągnąć swój limit przyczepności na tylnej osi podczas przyspieszania na mokrej nawierzchni. Dlatego znowu sprzęgło wielopanelowe interweniuje silniej, kierując więcej mocy i momentu obrotowego na przednią oś.
- Korygowanie nadsterowności: Kiedy samochód grozi wywróceniem się na zewnątrz w zakręcie z powodu niekorzystnych warunków, jak mokre liście na drodze, więcej mocy jest kierowane na przednią oś, aby ustabilizować samochód w tym dynamicznym procesie jazdy. Inną zaletą PTM w tym przypadku jest to, że system uwzględnia kąt skrętu podczas przesyłania mocy do przedniej osi. Tak więc, gdy kierowca przeciwdziała, podczas gdy samochód wykazuje nadsterowność, PTM dostosuje przepływ mocy kierowanej do przedniej osi, aby jeszcze szybciej i skuteczniej ustabilizować samochód.
- Korygowanie podsterowności: Gdy samochód w przeciwnym przypadku grozi „wypychaniem” w zakręt przez przednie koła, PTM zmniejszy ilość mocy i przyczepności przesyłanej do przedniej osi. Znowu PTM, dzięki bardzo precyzyjnym i szybkim czujnikom, zareaguje w obu przypadkach, zanim kierowca zauważy brak stabilności. Rezultatem w tym przypadku jest szybka i aktywna stabilizacja samochodu dla szybkiego i dynamicznego zachowania w zakrętach. A w procesie komunikacji z PSM Porsche Stability Management, PTM zapewnia bardzo wysoki poziom rezerw bezpieczeństwa.
Mechaniczna blokada dyferencjału w standardzie
Nowe modele Targa 4 są standardowo wyposażone w dyferencjał o ograniczonym poślizgu na tylnej osi, który zapewnia 22 procenta działania blokady pod obciążeniem i 27 procentów w przypadku zwolnienia.
Mechaniczna blokada dyferencjału na tylnej osi podnosi dynamikę jazdy w pełni kontrolowanego PTM Porsche Traction Management na jeszcze wyższy poziom, poprawiając przyczepność na zmieniających się nawierzchniach podczas jazdy na granicy w zakrętach i zwiększając stabilność jazdy podczas zmiany obciążenia w zakrętach i w krętych drogach.
Wygodniejszy 911
Szczególny styl i elegancja 911 Targa 4 i Targa 4S ujawniają się nie tylko w wyglądzie samochodu, ale także w jego zachowaniu na drodze i osiągach, łącząc komfort jazdy z jednego strony z dynamicznymi osiągami także w szybkich zakrętach z drugiej.
Jak wcześniej, Porsche 911 Targa 4 wyposażony jest w konwencjonalne zawieszenie, podczas gdy Targa 4S posiada aktywne zawieszenie z PASM Porsche Active Suspension Management. A podczas gdy komponenty zawieszenia są w dużej mierze takie same jak w 911 Carrera 4 i Carrera 4S, sprężyny i stabilizatory przednie i tylne są specjalnie dostosowane do Targa, wszystkie cztery sprężyny pokazują niższą twardość sprężyny w celu zapewnienia dodatkowego komfortu.
Aktywne zawieszenie również posiada odpowiednie ustawienie i dostosowaną konfigurację. Obniżone o 10 milimetrów przez zawieszenie PASM, samochód oferuje kierowcy dwa programy, PASM Normal lub PASM Sport.
Tryb Normal utrzymuje tłumiki w sportowym, ale komfortowym ustawieniu, zmieniając na sportowe i twardsze dopiero wtedy, gdy kierowca przyjmuje bardziej dynamiczny styl jazdy. Szczególnie na długich dystansach, ten tryb oferuje podróżującym znacznie wyższy poziom komfortu jazdy, przy czym PASM lepiej wygłusza małe i średnie wstrząsy na drodze niż „zwykłe” zawieszenie.
Tryb Sport, na koniec, aktywuje twardszą linię sterowania tłumienia od samego początku w celu wspierania jeszcze bardziej dynamicznego i zwinnego stylu jazdy.
Szeroki rozstaw kół dla stabilnego prowadzenia
Wspólną cechą wszystkich modeli z napędem na wszystkie koła jest szerokie tylne zakończenie oraz szerszy rozstaw kół tylnych w porównaniu do modeli z napędem na tylne koła. Z przodu 911 Targa 4 posiada koła 8J x 18 na oponach 235/40 ZR 18, podczas gdy 4S wyposażony jest w koła 8J x 19 na oponach 235/35 ZR 19. Tylne koła są jeszcze większe w obu przypadkach, Targa 4 ma opony 295/35 ZR 18, a Targa 4S opony 305/30 ZR 19. I ponieważ obie opony są na felgach o niskiej wysokości, tylny rozstaw kół wzrasta do 1548 milimetrów, co jest typowe dla napędu na wszystkie koła.
Ten szerszy rozstaw nie tylko wygląda dobrze, ale także korzystnie wpływa na dynamikę jazdy samochodu, a ślad opon przesunięty na bok lepiej wspiera nadwozie, minimalizując ruchy przechyłu, a w efekcie zwiększając boczne przyspieszenie samochodu.
Kontrola ciśnienia opon TPC teraz działająca jeszcze szybciej
Wprowadzając nową generację 911, inżynierowie Porsche podnieśli opcjonalną Kontrolę Ciśnienia Opon TPC na jeszcze wyższy poziom, czyniąc system jeszcze szybszym i bardziej efektywnym.
TPC startuje od momentu otwarcia drzwi przez kierowcę, co pozwala na rozpoczęcie sprawdzania ciśnienia w oponach, gdy tylko kierowca włączy zapłon, prezentując oceny ciśnienia w oponach na desce rozdzielczej w ciągu kilku sekund. Nawet po wymianie opony, w której system musi zarejestrować nową elektronikę koła wewnątrz opony i dokończyć proces uczenia, kierowca zostanie poinformowany o nowych ocenach ciśnienia w oponach najpóźniej w ciągu trzech minut.
Dodatkową zaletą nowego systemu jest to, że nawet gdy elektroniczne monitory kół przestają działać w jednym lub dwóch kołach, ciśnienie w oponach jest nadal odpowiednio monitorowane w pozostałych.
Oprócz dodatkowego bezpieczeństwa przed ewentualnymi uszkodzeniem opon, TPC Kontrola Ciśnienia Opon, umożliwiając kierowcy sprawdzenie odpowiedniego ciśnienia w oponach w bardzo prosty sposób, chroni opony przed nierównym zużyciem, a tym samym pomaga uniknąć nadmiernego zużycia paliwa.
System hamulcowy zoptymalizowany na jeszcze wyższy standard
Kolejnym celem przy opracowywaniu nowych modeli było podniesienie poziomu wydajności hamulców na jeszcze wyższy standard w zgodzie z większą mocą i osiągami pojazdów. To właśnie dlatego różne modele Targa 4 posiadają system hamulcowy idealnie dopasowany do ich specyficznych charakterystyki jazdy, zaciski hamulcowe jak zwykle informują obserwatora o zamontowanym systemie hamulcowym: w standardowym systemie hamulcowym w 3.6-litrowej Targa 4 zaciski są czarne, w S-modelu z jednostką napędową 3.8-litrową zaciski są wykończone na czerwono, a zaciski hamulcowe w opcjonalnych PCCB Porsche Ceramic Composite Brakes są wreszcie w żółtym kolorze.
Jak w innych modelach nowej generacji 911, tarcze hamulcowe z przodu były zwiększone do średnicy 330 milimetrów i mają grubość 28 milimetrów. Większe spoilerki powietrzne hamulców na przednich ramionach służą do poprawy wentylacji hamulców oraz zwiększenia sztywności czterotłoczkowych monoblockowych zacisków aluminiowych. Dodatkowe belki łączą obie strony noszące tłoki, poprawiając wydajność hamulców oraz właściwości hamulców z zerową możliwością „fadingu” na jeszcze wyższy standard.
Tylne koła mają teraz otwory w szprychach i wewnętrznie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 330 mm zamiast wcześniejszych 299 milimetrów (12.99 w porównaniu do 11.77″), i ponownie mają 28 milimetrów (1.10″) grubości. W tym przypadku cztery tłoczki aluminiowe monoblockowe są chłodzone przez dodatkowe otwory w panelu podłogowym.
Hamulce w modelu S wyposażone są w czterotłoczkowe monoblockowe zaciski hamulcowe z przodu i z tyłu, wraz z otworami w szprychach i wewnętrznie wentylowanymi tarczami hamulcowymi. Wymiary hamulców to 330 x 34 milimetrów (12.99 x 1.34″) na przednich kołach i 330 x 28 milimetrów (12.99 x 1.10″) z tyłu.
Aby dostosować hamulce do jeszcze wyższego poziomu wydajności samochodu, wentylacja hamulców na przedniej osi jest poprawiana poprzez większe spoilerki powietrzne hamulców, a z tyłu występuje dodatkowa, aktywna wentylacja hamulców.
Opcjonalne ceramiczne hamulce
Oba modele dostępne są opcjonalnie z PCCB Porsche Ceramic Composite Brakes. Mierzące 350 milimetrów (13.78″) średnicy, te otwory w szprychach, wewnętrznie wentylowane ceramiczne tarcze hamulcowe ważą około 50 procent mniej niż porównywalne szare żeliwne tarcze hamulcowe.
W połączeniu z ich specjalnymi okładzinami hamulcowymi, ceramiczne tarcze hamulcowe błyskawicznie budują wysoki i szczególnie stały współczynnik tarcia w procesie hamowania. Zużycie jest znacznie mniejsze niż w przypadku szarych żeliwnych tarcz hamulcowych dzięki ekstremalnej twardości powierzchni ceramicznych tarcz. Żywotność tarcz hamulcowych z kolei jest odpowiednio dłuższa, ponieważ materiał ceramiczny jest całkowicie odporny na korozję.
Ekskluzywne i wyrafinowane
Pod szklanym dachem 911 Targa ujawnia się dyskretne, ale luksusowe wnętrze Porsche 911, które emanuje klasą i stylem. Projektanci szczególnie kładą nacisk na harmonię kolorów i wykończenia, z wszystkimi powierzchniami w niezwykle starannym wykończeniu, zapewniającym bardzo przyjemne wrażenie dotykowe.