W 2013 roku Porsche zaprezentowało model 991 GT3 na targach motoryzacyjnych w Genewie, co było ogromnym wydarzeniem dla fanów marki. Samochód dostępny był wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów PDK (z podwójnym sprzęgłem), która pozwalała na zmianę biegów w czasie 100 milisekund. GT3 potrafił okrążyć tor Nurburgring Nordschleife w czasie 7 minut i 22 sekund na ogumieniu dopuszczonym do ruchu ulicznego.
Wygląd różnił się od standardowego Porsche 911 generacji 991. Szeroki przód z niższym zawieszeniem oraz specjalny przedni spojler podkreślały agresywny charakter samochodu. Węglowa nakładka na dolnej części zderzaka, siatkowy grill na wlotach powietrza i ogólny design zapowiadały znakomite osiągi. Massive skrzydło z tyłu i szeroki rozstaw kół były integralną częścią historii GT3.
Wewnątrz, stałe oparcia foteli kubełkowych z włókna węglowego zmuszały kierowcę do przyjęcia pozycji wyścigowej. Z tyłu nie było miejsc, znalazła się jedynie klatka bezpieczeństwa, która usztywniała pojazd i chroniła kierowcę w razie niebezpieczeństwa. Wnętrze wykończone było Alcantarą, włóknem węglowym i aluminium. Zestaw wskaźników zawierał obrotomierz, prędkościomierz oraz okrągły wyświetlacz TFT, na którym można było zobaczyć różne informacje o samochodzie lub systemie nawigacyjnym.
Silnik typu bokser o pojemności 3.8 litra, umieszczony z tyłu, miał ogranicznik obrotów ustawiony na 9.000 RPM. Generował moc 482 KM i przekazywał ją wyłącznie na tylne koła. Skręt tylnej osi był kolejnym udoskonaleniem w stosunku do poprzednika. Przednie zawieszenie aluminiowe oraz inne modyfikacje uczyniły ten samochód najszybszym Porsche wszech czasów do tego momentu, nawet szybszym niż legendarne Porsche Carrera GT, które okrążyło Nurburgring o 6 sekund wolniej niż GT3 z 2013 roku.
Każdy Porsche ma w sobie wyścigowego ducha. A nigdy wcześniej związek z wyścigami samochodowymi nie był tak namacalny. Nowy Porsche 911 GT3 to redefiniacja, jeszcze bardziej emocjonalne doświadczenie prowadzenia. Samochód sportowy, który powstał od podstaw, oferuje jeszcze więcej dynamiki i udoskonalonej codziennej praktyczności na najwyższym poziomie.
Z modelem GT3 Porsche zaznacza rocznicę 911, otwierając nowy rozdział w segmencie samochodów sportowych o wysokich osiągach przeznaczonych na tory wyścigowe. Silnik, skrzynia biegów, nadwozie i podwozie są całkowicie nowe, a także rozwijają koncepcję 911 GT3 poprzez imponujący skok wydajności. To zasługa nowego aktywnego kierowania tylnych kół, oraz specyficznej dla GT3 dwusprzęgłowej skrzyni biegów Porsche, która wykorzystuje cechy sekwencyjnej skrzyni biegów stosowanej w wyścigach. Po całkowitej produkcji 14 145 samochodów GT3 od 1999 roku, piąta generacja 911 GT3, całkowicie przebudowana, ma wziąć pierwsze miejsce wśród rasowych samochodów sportowych Porsche z silnikami wolnossącymi.
Misja Porsche 911 GT3 jest jednoznaczna: dynamika jazdy. Każdy istotny detal został dostosowany do tego celu. Efekt jest imponujący: nowy 911 GT3 okrąża północną pętlę Nürburgringu, niewątpliwie najtrudniejszy tor wyścigowy na świecie, w zaledwie 7 minut i 25 sekund. To punkt odniesienia o wielkim znaczeniu dla najmocniejszego 911 z silnikiem wolnossącym. Ponieważ około 80 procent wszystkich pojazdów 911 GT3 również jeździ na torach wyścigowych.
Układ napędowy i podwozie nowego 911 GT3 zostały systematycznie rozwinięte w kierunku jeszcze lepszych osiągów, precyzji i dynamiki poprzecznej. Dodatkowo, Porsche po raz pierwszy wprowadza aktywne kierowanie tylnych kół. W zależności od prędkości, system skręca w przeciwnym lub tym samym kierunku co przednie koła, poprawiając zwinność i stabilność. Wśród innych nowych cech dynamicznych jazdy są elektronicznie kontrolowane, w pełni zmienne blokady tylnego dyferencjału oraz dynamiczne mocowania silnika. Wysokość, zbieżność i kąt pochylenia nowego, aluminiowego podwozia są nadal regulowane. Nowe, 20-calowe felgi z odlewanego aluminium z centralnym zamkiem zapewniają optymalny kontakt z drogą.
Nowy układ napędowy o wysokiej wydajności z nowoczesną technologią
Porsche opracowało całkowicie nowy silnik dla 911 GT3. Po raz pierwszy klasyczny silnik sześciocylindrowy z wolnym ssaniem ma bezpośredni wtrysk paliwa w stylu wyścigowym, połączony z elementami wysokowydajnymi, takimi jak smarowanie w układzie suchotłokowym, tytanowe korbowody oraz odlewane tłoki.
W połączeniu z kontrolą zaworów za pomocą dźwigni, powstał silnik o bardzo wysokich obrotach, zdolny do osiągania nawet 9 000 obr./min. Dla kierowcy oznacza to jeszcze szerszy zakres obrotów silnika, co może przynieść decydujące korzyści czasowe na torze wyścigowym. Szybka reakcja układu napędowego jest wzmocniona przez nową transmisję mocy, która nie przerywa napędu. Jako pierwszy model 911 GT3, nowy model wyposażony jest w dwusprzęgłową skrzynię biegów Porsche (PDK), która została pierwotnie opracowana do wyścigów i teraz powraca w udoskonalonej formie. PDK to kolejna cecha, która została specjalnie rozwinięta dla 911 GT3, z charakterystykami bezpośrednio inspirowanymi sekwencyjnymi skrzyniami biegów stosowanymi w wyścigach, co zapewnia kierowcy dodatkowe korzyści w zakresie wydajności, dynamiki i radości z jazdy.
Fascynujący silnik sportowy z koncepcją wysokich obrotów
Nowy silnik Porsche 911 GT3 oparty jest na sześciocylindrowym silniku używanym w aktualnej generacji 911 Carrera. Zmiany strukturalne w silniku podstawowym miały jeden główny cel: dalszy rozwój charakterystycznej koncepcji wysokich obrotów 911 GT3. Wysokie prędkości umożliwiają wysoką wydajność i zmiany biegów, przy czym obroty pozostają w zakresie maksymalnej mocy po zmianie biegów. Tak więc sześciocylindrowy silnik osiąga maksymalną moc 475 KM (350 kW) przy 8 250 obr./min, a nominalny moment obrotowy 440 Nm dostępny jest przy 6 250 obr./min. Dzięki konsekwentnemu ukierunkowaniu rozwoju udało się zwiększyć maksymalne obroty do 9 000 obr./min. Dzięki temu 911 GT3 osiąga najwyższe wartości osiągów wśród pojazdów dopuszczonych do ruchu drogowego. Efektem jest układ napędowy, który jeszcze bardziej wkracza w zakres wyścigowy, osiągając moc 125 KM na litr.
Dzięki niskiej masie ruchomej, silnik rozwija dużą dynamikę prędkości. Dlatego nowy 911 GT3 cechuje się nie tylko ogromną zdolnością do obrotów, ale także doskonałą reakcją w całym zakresie obrotów silnika. Te cechy zapewniają szczególnie sportowe doświadczenia podczas jazdy w każdych warunkach.
Specjalne głowice cylindrów z kontrolą za pomocą dźwigni z wyścigów
W centru nowego rozwoju znalazły się głowice cylindrów, które różnią się zasadniczo od tych w silniku podstawowym, i zostały specjalnie opracowane dla 911 GT3. Aby umożliwić osiągnięcie maksymalnych wartości osiągów i prędkości obrotowych, nowe głowice cylindrów są wyposażone w duże kanały dolotowe i wydechowe, duże zawory oraz oddzielną kontrolę zaworów z użyciem dźwigni. Chłodzenie i zasilanie olejem są również szczególnie wydajne, aby sprostać wysokim obciążeniom.
Aktywacja zaworów za pomocą dźwigni z hydrauliczną kompensacją luzu to kolejna unikalna cecha. Koncepcja zastosowana w silniku Porsche 911 GT3 pochodzi z wyścigów i pozwala na bardzo wysokie obroty silnika z jednej strony, podczas gdy inne krzywki o profilach zorientowanych na wydajność pozwalają na duże skok i długie czasy otwarcia zaworów. Zaletą kontroli za pomocą dźwigni są głównie niskie masy ruchome, które pozwalają na wysokie obroty silnika, oraz duża powierzchnia kontaktu między krzywką a dźwignią.
Zaawansowane smarowanie w układzie suchotłokowym zapewnia zasilanie olejem
Typowo wysokie i częste przyspieszenie boczne, które występuje przy ambitnym stylu jazdy na torze wyścigowym, stawia wysokie wymagania wobec zasilania olejem. Dlatego 911 GT3, jak wcześniej, ma smarowanie w układzie suchotłokowym, tzn. olej jest nieprzerwanie pobierany z miski olejowej i przechowywany w osobnym zbiorniku. Dodatkowo, nowy silnik 911 GT3 ma po raz pierwszy separator oleju, konstrukcję, która również pochodzi z wyścigów. Separator oleju składa się z pokrywy między skrzynią korbową a miską olejową, zawierającej 18 pojedynczych otworów (trzy na cylinder) z łopatkami w kształcie półksiężyca. Szczególnie przy wysokich momentach obrotowych, olej rozpryskujący się przez wał korbowy jest separowany na łopatkach półksiężyca („strugany”) do miski olejowej. W ten sposób ilość oleju rozpryskującego się w skrzyni korbowej jest zmniejszona, co obniża tzw. straty związane z rozpryskiem silnika. Obok olejowej pompy regulowanej pod względem zapotrzebowania, nowy 911 GT3 ma również po dwa dysze olejowe per tłok, które otwierają się równocześnie w zależności od temperatury, obciążenia i momentu obrotowego. Gwarantuje to intensywne chłodzenie tłoków, które są narażone na wysokie obciążenia termiczne.
Więcej momentu obrotowego za naciśnięciem guzika
Jak miało to miejsce w poprzedniku, nowy 911 GT3 także oferuje kierowcy możliwość zwiększenia momentu obrotowego w średnim zakresie za naciśnięciem guzika. Po aktywacji, opór w sportowym układzie wydechowym jest dodatkowo zmniejszany, co poprawia wymianę gazów, a tym samym ponownie znacznie zwiększa moment obrotowy w zakresie 3000-4000 obr./min.
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów PDK ze specjalnym układem 911 GT3
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (PDK) pochodzi z wyścigów Porsche. Z modelem Porsche 911 GT3 powraca na tor wyścigowy: inżynierowie zajmujący się sportem motorowym dokładnie zrewidowali PDK zarówno pod względem mechaniki, jak i technologii sterowania dla nowego sportowego samochodu o wysokiej wydajności.
Powstała skrzynia biegów zapewnia kierowcy wszystkie niezbędne dynamiczne cechy poprzedniej manualnej skrzyni biegów, wzbogacone o korzyści wydajnościowe dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Podczas jazdy na torze wyścigowym może być w związku z tym prowadzona podobnie jak sekwencyjna skrzynia manualna – z jeszcze większą mocą i emocjonalną radością z jazdy.
Kierowca ma do dyspozycji dwa tryby: ręczna zmiana biegów lub adaptacyjny program zmiany biegów. Ręczna zmiana biegów odbywa się za pomocą dwóch łopatek na kierownicy, z prawej do zmiany biegów w górę i z lewej do zmiany biegów w dół. Krótszy skok zmiany biegów oraz zoptymalizowana siła działania prowadzą do jeszcze szybszych zmian biegów z wyraźnym sprzężeniem zwrotnym, podobnie jak w przypadku charakterystyki działania wyścigowych samochodów 911 GT3 Cup. Alternatywnie, kierowca może również zmieniać biegi za pomocą dźwigni selektora, według wzoru, który powstał na podstawie tego stosowanego w profesjonalnym sporcie motorowym: zmiana biegów w górę odbywa się przez pociągnięcie dźwigni do tyłu, a zmiana biegów w dół przez pchnięcie jej do przodu.
Gotowy na tor wyścigowy: „błyskawiczne zmiany” z ekstremalnie krótkimi czasami reakcji i zmiany biegów
Strategia zmiany biegów i czasy reakcji w 911 GT3 PDK zostały konsekwentnie zaprojektowane na maksymalne osiągi i zasadniczo różnią się od innych samochodów sportowych Porsche. Kierowca dostrzega to podczas ręcznych zmian biegów w górę w postaci „błyskawicznych zmian”, które pozwalają na czasy reakcji poniżej 100 milisekund. Aby poprawić wydajność jazdy, błyskawiczne zmiany są realizowane z nadmiarem momentu obrotowego, a zmiana biegów jest przeprowadzana z dynamiczną adaptacją prędkości obrotowej do nowo wybranego biegu. Czas zmiany biegów jest w zakresie, który dotychczas zarezerwowany był dla świata sportów motorowych.
Neutralizacja paddles: funkcja odsprzęgania w 911 GT3 PDK
Dynamika sportowego samochodu osiągającego optymalne czasy okrążeń jest również determinowana przez sprzęgło. Dlatego PDK ma funkcję „neutralizacji paddles”. Jeśli kierowca naciśnie jednocześnie obie łopatki zmian biegów, sprzęgła PDK otwierają się, a przepływ mocy między silnikiem a napędem jest odcinany. Gdy tylko obie łopatki zostaną zwolnione, sprzęgło załącza się błyskawicznie, jeśli PSM jest wyłączony. Przy włączonym PSM sprzęgło zamyka się szybko, ale mniej pulsacyjnie.
Ta funkcja oferuje dwie główne zalety: kierowca może na przykład zneutralizować zachowanie pojazdu podczas nadsterowności w mokrej zakręcie, pociągając łopatki, co pozwala na skierowanie dodatkowej siły bocznej na osie tylne. Drugi aspekt dotyczy indywidualnego wpływu na dynamikę jazdy z powodu pulsacyjnego rozpoczęcia siły napędowej przy załączaniu sprzęgła. Podobnie jak w tradycyjnej skrzyni biegów manualnej, kierowca sam decyduje, jak przyspieszyć za pomocą sprzęgła i pedału gazu, bez jakiejkolwiek pomocy ze strony systemów napędu i kontroli dynamiki jazdy.
Adaptacyjne zmiany biegów z wykorzystaniem strategii sportowych
Po raz pierwszy PDK oferuje kierowcy nowego 911 GT3 możliwość pozostawienia zmiany biegów adaptacyjnemu systemowi sterowania skrzynią biegów. Zasadniczo, PDK nowego 911 GT3 ma dwie strategie zmiany biegów: Normal i PDK Sport. Oznacza to, że zmiany biegów w nowym Porsche 911 GT3 są zawsze szybkie. Zmiany biegów i punkty zmiany są dostosowywane do dynamiki kierowcy.
Tryb PDK Sport aktywowany jest przez naciśnięcie odpowiednio oznaczonego przycisku na konsoli środkowej. W tym trybie PDK korzysta z map zmiany biegów, które są dopasowane do wymagań czysto wyścigowej eksploatacji na torze. Biegi są trzymane dłużej, a zmiany biegów odbywają się przy wyższych obrotach silnika. Optymalizacja na torze wyścigowym oznacza również, że program zmiany biegów jest nadal zorientowany na wydajność, nawet przy umiarkowanym sportowym stylu jazdy. Sportowy samochód o wysokiej wydajności jest zatem zawsze w punkcie roboczym zorientowanym na wydajność, a zwiększona przyczepność jest dostępna w każdej chwili, bez potrzeby zmiany biegów przez kierowcę.
Tak jak w najnowszych modelach 911 Carrera z PDK, nowy 911 GT3 posiada dynamiczną funkcję „Launch Control” do maksymalnego przyspieszenia z miejsca. W nowym 911 GT3 ta funkcja jest dostępna w każdej chwili, bez potrzeby aktywacji innego przycisku. Analogicznie do modeli 911 Carrera, gotowość do startu przyspieszeniowego jest wyświetlana na obrotomierzu w zestawie wskaźników („Launch Control”).
Krótsze przełożenia biegów
Zmiany mechaniczne przede wszystkim dotyczą wewnętrznej struktury PDK. Na przykład, wykorzystanie lżejszych przekładni i kół optymalnie wspiera dynamikę prędkości silnika wysokobrotowego. Dodatkowo, całkowita masa skrzyni biegów PDK została zredukowana o około dwa kilogramy. Krótsze przełożenia biegów zapewniają zupełnie nowe cechy, co oznacza, że maksymalna prędkość osiągana jest na siódmym, najwyższym biegu. W połączeniu z przełożeniem tylnej osi, które zostało skrócone o 15 procent, nowy 911 GT3 ma zatem znacznie krótsze przełożenia biegów niż modele skrzyni biegów 911 Carrera – w każdym biegu.
911 GT3 z nowym aktywnym kierowaniem tylnych kół
Podwozie nowego 911 GT3 obejmuje zakres opcji w zakresie dynamiki pojazdu, który nie ma precedensu. Koncepcja jest typowa dla Porsche. Na bazie podwozia o wysokiej precyzji, inteligentna interakcja systemów aktywnych może dostosowywać cechy jazdy w każdym momencie i lepiej niż kiedykolwiek do sytuacji na drodze.
Szczególnie nowe aktywne kierowanie tylnych kół oraz Porsche Torque Vectoring (PTV) Plus, stosowane w 911 GT3 po raz pierwszy jako standard, znacznie rozszerzają zakres opcji jazdy, uzupełnione przez aktywne mocowania silnika, Porsche Stability Management (PSM) oraz aktywne systemy amortyzacji (PASM).
Aktywne kierowanie tylnych kół składa się z dwóch elektro-mechanicznych siłowników, które są stosowane po lewej i prawej stronie tylnej osi zamiast konwencjonalnych wahaczy. Umożliwiają one variację kąta skrętu tylnych kół o maksymalnie około 1,5 stopnia, w zależności od prędkości. W zależności od skrętu kierownicy osiągane są dwa efekty: jeśli przednie i tylne koła skręcają w przeciwnych kierunkach, Porsche 911 GT3 zachowuje się jak samochód sportowy o znacznie krótszym rozstawie osi – nawet krótszym niż w poprzednim modelu. Zwinność go-karta sprawia, że wkracza w zakręt jeszcze bardziej dynamicznie i jest bardziej zwrotny w zakrętach. System aktywuje tę funkcję przy prędkościach poniżej 50 km/h, co zmniejsza promień skrętu, a manewrowanie i parkowanie stają się znacznie łatwiejsze w codziennym użytkowaniu.
Drugi efekt występuje przy skręcie przednich i tylnych kół w tym samym kierunku: odczuwalny rozstaw osi 911 GT3 zwiększa się. To skutkuje większą stabilnością przy zmianie pasa ruchu i zwiększoną stabilnością jazdy, szczególnie przy wysokich prędkościach. Co więcej, siła boczna na tylnej osi, wywołana przez skręt kierowcy, rozwija się znacznie szybciej niż z nieaktywną tylną osią, co prowadzi do bardziej spontanicznego i harmonijnego inicjowania zmiany kierunku. Skręt w tym samym kierunku działa przy prędkości 80 km/h.
Ta zmienność sprawia, że kierowanie tylnych kół znacząco przyczynia się do rozwiązania wrodzonego konfliktu dynamiki jazdy między zwinnością a stabilnością jazdy. Prowadzi to do korzyści w zakresie zwinności, bezpieczeństwa jazdy i praktyczności, a także zwiększonej wydajności jazdy. Napęd na tylne koła odegrał zatem decydującą rolę w dalszej poprawie czasów okrążeń na Nürburgringu.
Wyjście z zakrętów z większą przyczepnością: Porsche Torque Vectoring Plus
W zależności od sytuacji drogowej, aktywne kierowanie tylnych kół jest uzupełniane przez Porsche Torque Vectoring Plus. System składa się z elektronicznie kontrolowanego, w pełni zmiennego blokowanego dyferencjału tylnego oraz selektywnych interwencji hamulcowych na prawym lub lewym tylnym kole na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Skręcając kierownicę, wewnętrzne tylne koło jest lekko spowolnione. To daje zewnętrznemu tylnemu kołu więcej siły napędowej i umożliwia dodatkowy impet w kierunku skrętu. Efektem jest bezpośrednie i dynamiczne wchodzenie w zakręt. Przy niskich i średnich prędkościach PTV Plus znacznie zwiększa zarówno zwinność, jak i precyzję skrętu.
Przy wysokich prędkościach lub gdy przyspieszamy z zakrętu, blokujący dyferencjał tylny wchodzi do akcji i zapewnia dodatkową stabilność jazdy. W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, który miał dyferencjał tylny z ustalonymi wartościami blokad, elektronicznie kontrolowany blokujący dyferencjał tylny w nowym 911 GT3 można kontrolować w pełni zmiennie i aktywnie niezależnie od sytuacji drogowej dzięki zastosowaniu skrzyni biegów PDK. Oznacza to, że szczególnie przy maksymalnym wykorzystaniu granic dynamiki jazdy, w pełni zmienny blokujący dyferencjał tylny oferuje jeszcze większą przyczepność, wzmocnioną dynamikę poprzeczną i znacznie zwiększoną stabilność jazdy przy zmieniających się obciążeniach podczas pokonywania zakrętów i manewrów zmiany pasa ruchu. Kolejną zaletą w pełni zmiennego blokującego dyferencjału tylnego jest poprawione zachowanie przy hamowaniu podczas pełnego hamowania. W tym procesie całkowite odblokowanie dyferencjału umożliwia optymalne aktywowanie poszczególnych kół podczas manewru hamowania ABS, co prowadzi do stabilnego i wydajnego procesu hamowania z maksymalnym możliwym hamowaniem.
PSM do toru wyścigowego, które można dezaktywować w dwóch etapach
PTV Plus uzupełnia Porsche Stability Management (PSM), które również ma wpływ na dynamikę jazdy, między innymi poprzez interwencje hamulcowe na poszczególnych kołach. Tak jak w modelu poprzednim, system stabilizacji pojazdu w 911 GT3 ma szczególnie sportowe nastawienie. Tak więc Porsche Stability Management (PSM) z sportowym tuningiem można w pełni dezaktywować w dwóch etapach przez dwa funkcjonalne zakresy ESC OFF i ESC+TC OFF w nowym 911 GT3.
Tak więc PSM oferuje zakres wpływu na indywidualną dynamikę jazdy kierowcom, którzy preferują ekstremalnie sportowy styl jazdy również w 911 GT3. Nowy Porsche 911 GT3 został szczególnie dostosowany do jeszcze bardziej precyzyjnej i wrażliwej kontroli. W podstawowym ustawieniu PSM zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa prewencyjnego. W zakresie dynamiki podłużnej, dzięki Traction Control (TC) z podfunkcjami ABD (Automatyczna Blokada Hamulca), ASR (Kontrola Przyczepności) oraz MSR (Kontrola Hamowania Silnika) oraz ABS (system zapobiegający blokowaniu kół). W zakresie dynamiki bocznej, dzięki Elektronicznej Kontroli Stabilności (ESC), głównie poprzez interwencje hamulcowe na poszczególnych kołach przy silnym nadsterowności lub podsterowności pojazdu.
Podczas pierwszego etapu dezaktywacji, „ESC OFF”, możliwe dynamiki jazdy na torach wyścigowych są zwiększane poprzez dezaktywację kontrolera dynamiki poprzecznej ESC. Dzięki temu kierowca może celowo destabilizować tył 911 GT3 w zakrętach poprzez odpowiednie ruchy kierownicy i/lub kontrolę pedału gazu. Sportowe funkcje w zakresie kontroli dynamiki podłużnej są utrzymywane w tym trybie jazdy. W drugim etapie dezaktywacji „ESC+TC OFF” dezaktywowane są wszystkie systemy kontroli dynamiki jazdy oprócz systemu zapobiegającego blokowaniu kół. Kierowca ma pełną kontrolę i może realizować swój indywidualny wyścigowy styl jazdy.
PASM z rozszerzonym zakresem adaptacyjnego tłumienia
Tłumienie w 911 GT3 również pozostaje aktywnie kontrolowane przy pomocy specjalnie dostosowanego systemu zmiennego tłumienia PASM. Tak jak w poprzednim modelu, kierowca ma do wyboru dwie mapy. Tryb Normal kontroluje tłumienie w sportowy sposób do jazdy po drogach publicznych i na torach wyścigowych z nierównymi nawierzchniami, takimi jak północna pętla. Aby jeszcze bardziej zwiększyć potencjał dynamiczny nowego 911 GT3, szczególnie na torach wyścigowych, PASM w trybie Sport umożliwia szczególnie precyzyjne i ukierunkowane zachowanie podczas jazdy dzięki minimalizacji ruchów nadwozia. Dzięki zaawansowanym algorytmom sterowania, nowy 911 GT3 oferuje szerszy zasięg funkcji adaptacyjnego tłumienia zarówno w trybie Normal, jak i Sport, niż poprzedni model.
Tak jak w poprzednim modelu, w 911 GT3 oferowany jest pneumatyczny system podnoszenia na przedniej osi. Dzięki nowym indywidualnym komponentom, w nowym Porsche 911 GT3 ponownie istnieje opcja znaczącego zwiększenia codziennej użyteczności poprzez podniesienie nadwozia o 30 milimetrów z przodu przy prędkościach do 50 km/h. Dzięki temu można zapobiec uszkodzeniom nadwozia spowodowanym przez nierówności drogi.
Dynamiczne mocowania silnika zapobiegają niepożądanym impulsom masowym z silnika
Porsche wykorzystuje kolejny aktywny system do poprawy dynamiki jazdy w nowym 911 GT3: standardowe dynamiczne mocowania silnika. Kontroler wykorzystuje obecne czujniki 911 GT3 do wykrywania stylu jazdy wyścigowego i utwardza normalnie elastyczne mocowanie silnika. W tym celu łożyska są wypełnione zamkniętą cieczą z cząstkami magnetycznymi, która zmienia lepkość w obecności pola elektrycznego.
Dzięki temu GT3 jest komfortowe w codziennym użytkowaniu; na torze wyścigowym natomiast kompensowane są niepożądane impuls masowe z silnika podczas pokonywania zakrętów. Inną zaletą jest poprawiona przyczepność podczas przyspieszania z miejsca. W nowym 911 GT3 mapy dynamicznych mocowań silnika są wstępnie ustawiane za pomocą przycisku do kontroli PASM.
System monitorowania ciśnienia w oponach z nowym trybem toru wyścigowego
Ponadto, System Monitorowania Ciśnienia w Oponach (TPM) został wzbogacony o dodatkową funkcję trybu toru wyścigowego, co również przyczynia się do wzrostu dynamiki jazdy nowego 911 GT3. Zasadniczo, temperatura powietrza, a tym samym ciśnienie w oponach, wzrasta podczas intensywnej jazdy na torze. Wzrost temperatury powietrza w oponach o 50°C, co odpowiada wzrostowi ciśnienia o około 0,5 bara, nie jest niczym niezwykłym.
Przy zwiększonym ciśnieniu, powierzchnia bieżnika opony jest zniekształcona, a powierzchnia kontaktu z drogą zmniejszona. Ciśnienie musi być dostosowane, aby osiągnąć jak największą powierzchnię kontaktu, a tym samym najlepszą wydajność. Aby zapewnić precyzyjne monitorowanie ciśnienia nawet na torze wyścigowym, tryb toru wyścigowego umożliwia indywidualne dostosowanie docelowego ciśnienia opon. Ustawienie dokonywane jest na desce rozdzielczej za pomocą menu „Ciśnienie w oponach”. Po aktywacji trybu toru wyścigowego na wyświetlaczu deski rozdzielczej na stałe wyświetlana jest stylizowana pętla wyścigowa z żółtym „R”. Daje to kierowcy orientację, aby mógł włączyć standardową funkcję monitorowania z predefiniowanymi wartościami ciśnienia podczas jazdy po drogach publicznych.
Dalszy wzrost siły hamowania, nowe ceramiczne hamulce opcjonalne
Kwintesencja Porsche: w nowym 911 GT3 więcej dynamicznych osiągów idzie w parze z dalszymi ulepszeniami w zakresie siły hamowania. Na tylnej osi zastosowano większe tarcze hamulcowe o średnicy 380 mm, otwory wentylacyjne tarcz zostały przeprojektowane, a chłodzenie poprawiono dzięki dodatkowym kanałom chłodzenia hamulców na tylnej osi. Aby zredukować masę sprężystą, nowy Porsche 911 GT3 ma pochodzące z wyścigów kompozytowe tarcze hamulcowe z pierścieniami ciernymi z żeliwa i aluminiowymi potami, podobnie jak jego poprzednik. Oba komponenty są połączone ze sobą stalowymi wkładkami.
Równolegle do standardowego systemu hamulcowego, wydajność opcjonalnego ceramicznego systemu hamulcowego Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) została poprawiona. Średnica ceramicznych tarcz hamulcowych zwiększono z 380 mm do 410 mm na przedniej osi, oraz z 350 na 390 mm na tylnej osi. To zwiększa efektywną powierzchnię tarcia na przedniej osi o około 14 procent, na tylnej osi o około 20 procent. Dzięki znacznemu zwiększeniu ilości ceramiki w kompozycie z włókna węglowego, odporność na zużycie nowej generacji tarcz mogła zostać znacznie zwiększona, nawet przy szczególnie wysokich obciążeniach.
Duże koła z mniejszą wagą i większą powierzchnią kontaktu
Koła, opracowane od podstaw, dopełniają pakiet działań na rzecz dalszej poprawy dynamiki jazdy. W porównaniu z 19-calowymi kołami poprzedniego modelu, obecne 20-calowe koła GT3 są nie tylko o jeden cal większe, ale również o pół cala szersze z przodu. Opony na przedniej osi są również szersze. Nowy 911 GT3 zatem jeździ na kołach o rozmiarze 9 J x 20 z oponami sportowymi 245/35 ZR 20 na przedniej osi oraz 12 J x 20 z oponami sportowymi 305/30 ZR 20 na tylnej osi, co w sumie daje zauważalne korzyści w zakresie dynamiki jazdy dzięki większym powierzchniom kontaktu.
Koła wykonane są po raz pierwszy z odkuwanego aluminium, co zapewnia niską wagę i dużą wytrzymałość. Pomimo wymiarów, całkowita waga kół, w tym specjalne opony UHP (Ultra High Performance), jest mniejsza niż w poprzednim modelu. To redukuje nie tylko masę pojazdu, ale także masy niesprężyste, co poprawia dynamikę jazdy. Ponownie, koła są wyposażone w system centralnego zamka, który został dodatkowo zoptymalizowany.
Autonomiczna obecność: szerokie, niskie, z charakterystycznym tylnym spojlerem
Widać to na pierwszy rzut oka: nadwozie i aerodynamika nowego 911 GT3 zostały konsekwentnie dostosowane do dynamiki jazdy i osiągów. Wydłużony rozstaw osi (+102 mm), szerszy rozstaw przedni (+54 mm) oraz tylny (+31 mm) i niższy profil (-11 mm) świadczą wizualnie o poprawionej dynamice, zarówno podłużnej, jak i bocznej.
Wyraźnym elementem wyróżniającym jest duży, stały tylny spojler. Ma on decydujący wpływ na doskonałą aerodynamikę nowego 911 GT3, która łączy niski opór powietrza z dalszym wzrostem docisku.
Nadwozie nowego 911 GT3 jest rozwinięciem opartym na najnowszej 911 Carrera. Rozległe wykorzystanie aluminium w przedniej i tylnej części nadwozia, a także w podwoziu, zmniejsza wagę skorupy o około 13 procent w porównaniu z poprzednim modelem. Dach i błotniki, tylna klapa bagażnika oraz drzwi są również wykonane z stopu aluminium. Dodatkowo, sztywność skręcająca została zwiększona o około 25 procent. Oba czynniki stają się natychmiast zauważalne w odniesieniu do dynamiki pojazdu.
Forma podąża za funkcją: aerodynamika wyznacza styl
Dominującym motywem projektowym jest aerodynamika. Nowy zderzak przedni został zaprojektowany na nowo dla nowego Porsche 911 GT3. Oprócz integracji nowych świateł przednich, większe otwory poprawiają dopływ powietrza do chłodnicy w porównaniu do 911 Carrera. Wyraźnym elementem jest szczególnie wyraźna krawędź spojlera. Składa się z trzech części: ciągłego poziomego elementu centralnego oraz bocznych kontynuacji przed nadkolami. Wszystkie trzy elementy mają wydłużoną krawędź w kształcie choinki, co poprawia docisk generowany przez przednią oś. Kolejną charakterystyczną cechą 911 GT3 jest dodatkowy wylot powietrza przed klapą bagażnika.
Wyrazistą cechą tyłu nowego 911 GT3 jest klapa bagażnika z stałym skrzydłem. Całkowicie nowa klapa bagażnika jest wykonana z kompozytu składającego się ze szkła i włókna węglowego. Wsparcia skrzydła, duże wloty powietrza do zasilania silnika oraz krawędź spojlera są integralnymi komponentami projektu. Tylne skrzydło zamontowane jest na podporach, które pozostają indywidualnie regulowane do użycia na torze wyścigowym. Dalsze charakterystyczne cechy tyłu 911 GT3 to wloty wydechowe w tylnej części nadwozia, z dwoma po bokach i jednym pod klapą bagażnika.
Docisk na przedniej i tylnej osi
Przednia i tylna konstrukcja są wynikiem konsekwentnego dostosowywania aerodynamiki nowego Porsche 911 GT3. Ustala to nową równowagę między trzema podstawowymi wymaganiami: niskim oporem, niezawodnym chłodzeniem napędu i hamulców oraz sportowym dociskiem przy wyższych prędkościach. Spojler przedni i tylne skrzydło zapewniają docisk na przedniej i tylnej osi, uzupełnione przez panel podwozia, który zapewnia dodatkowy efekt dyfuzora z powodu swojej rosnącej kontury w obszarze silnika.
Sportowe i premium wyposażenie
Zgodnie z jego charakterem, wnętrze 911 GT3 jest sportowe, ale nie spartańskie. Kierowca i pasażer doświadczają radości z jazdy w fotelach sportowych Porsche Sports Seats Plus z podniesionymi bocznymi podporami i mechaniczną regulacją długości. Wsparcie lędźwiowe oraz, po raz pierwszy, regulacja wysokości są elektryczne. Ponieważ 911 GT3 tradycyjnie jest dwuosobowy, muszle siedzeń z tyłu są pokryte.
Obręcz kierownicy nowego GT3 Sport design jest pokryta czarnym alcantarą; regulacja wysokości i długości – teraz około dziesięć milimetrów dłuższa – nadal odbywa się ręcznie. Dźwignia selektora PDK w konsoli środkowej ma specyficzny projekt GT3 z wyraźnym oznaczeniem kierunku przełączania po lewej stronie tła dźwigni selektora. Oznaczenie to jest czerwone w nowym 911 GT3; układ symboli podąża za wzorem wyścigowym. Tak więc w nowym Porsche 911 GT3, zmiany biegów „+” odbywają się do tyłu, a zmiany biegów „-” do przodu.
Wyposażenie, które zawsze jest czarne z elementami alcantary, jest typowe dla nowego 911 GT3. W nowym 911 GT3 te elementy to środkowe części oferowanych siedzeń, kierownica, uchwyt dźwigni selektora, uchwyty drzwi, podłokietniki w panelu drzwiowym, pokrywa schowka w konsoli środkowej oraz panel tunelu środkowego i podsufitki, w tym słupka C. Oprócz różnych elementów wnętrza w galwanicznym srebrze, nowy 911 GT3 jest dodatkowo wzbogacony o dekoracyjny panel deski rozdzielczej i panel konsoli środkowej w szczotkowanym aluminium. W połączeniu z wykończeniem skórzanym, dekoracyjne panele paneli drzwiowych są również w szczotkowanym aluminium. Dodatkowo, wykończenie skórzane nowego Porsche 911 GT3 jest opcjonalnie dostępne z czerwoną dekoracyjną szwem.
Pozostała część wnętrza nowego 911 GT3 opiera się na aktualnej generacji 911. Między innymi obejmuje zestaw wskaźników z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 4,6 cala bezpośrednio przy obrotomierzu; siedmiocalowy ekran kolorowy systemu audio CDR (z opcjonalnym wyposażeniem CDR Plus lub PCM) oraz dwustrefową klimatyzację umożliwiającą oddzielne ustawienia temperatury po stronie kierowcy i pasażera.
Ponadto, jak w modelu poprzednim, dla nowego Porsche 911 GT3 oferowany jest opcjonalny pakiet Club Sport. Oprócz klatki bezpieczeństwa w wersji z mocowaniem śrubowym, pakiet ponownie zawiera przygotowanie do głównego wyłącznika akumulatora, a także dołączony sześciopunktowy pas bezpieczeństwa po stronie kierowcy i gaśnicę z uchwytem.
Specyfikacje techniczne