Aby dostosować się do regulacji FIA dotyczących homologacji samochodu FIA GT3, Porsche musiało stworzyć wersję drogową. Tak powstał Porsche 996 GT3 pod koniec lat 90-tych.
Generacja 996 modelu 911 była znana jako pierwszy Porsche z chłodzeniem wodnym. Nowe przepisy dotyczące emisji spalin i zanieczyszczeń wymusiły rezygnację z silników chłodzonych powietrzem. Ciekawym faktem jest to, że silnik GT3 w Porsche 911-996 nie był powiązany z innymi modelami 911 z tamtego okresu. Był ściśle związany z zwycięzcą Dakaru i LeMans, legendarnym Porsche 959.
Design samochodu był podobny do innych modeli 996, ale różnił się od wersji Turbo. Nie miał poszerzonych nadkoli ani dużych wlotów powietrza. Jego forma była ściśle związana z funkcjonalnością, co najlepiej widać w wersji wyścigowej. Wciąż posiadał reflektory 996, które były znienawidzone przez wszystkich fanów Porsche. Z tyłu występowała niewielka różnica między wersjami 996.1 a 996.2. Ta ostatnia miała mały spojler w kształcie kaczki na pokrywie silnika. Uważano, że jest to przydatne w wolniejszych zakrętach, ale bezużyteczne na torach takich jak LeMans, Sebring, za to przydatne na Laguna Seca.
Wnętrze wyposażone było w dwa fotele kubełkowe, deskę rozdzielczą oraz dźwignię zmiany biegów. Za siedzeniami znajdowała się klatka bezpieczeństwa zamiast tylnych siedzeń. Tłumienie dźwięku było praktycznie nieistniejące, a w standardowej wersji nie zainstalowano żadnych innych elementów komfortu. Jednak Porsche oferowało radio CD oraz klimatyzację bez dodatkowych kosztów na liście opcji.