911 GT3 RS to limitowana produkcja pojazdu stworzona przez Porsche w 2011 roku dla miłośników torów wyścigowych. Wyprodukowano zaledwie 600 egzemplarzy.
Pojazd został zaprojektowany z myślą o użyciu na torze wyścigowym, ale można go było legalnie prowadzić na drogach. Mimo to trudno uwierzyć, że ktoś kupiłby go do codziennej jazdy. Samochód był testowany na słynnym Nurburgring, uzyskując czas 7 minut i 27 sekund na 20.832 km (12.944 mi) torze.
911 GT3 RS 4.0 był pierwszym produkcyjnym samochodem sportowym Porsche, który wyposażono w flics, czyli owiewki powietrzne na bokach przedniego zderzaka, mające na celu zwiększenie docisku na przedniej osi. Z fabrycznymi reflektorami bi-ksenonowymi, światłami do jazdy dziennej LED oraz lampkami pozycyjnymi, przypominał inne modele 911 z tego samego okresu. Z tyłu tradycyjnie dla modeli GT3 RS znajdowało się duże stałe skrzydło, które zapewniało dodatkowy docisk o wadze do 190 kg (419 lbs) na tył samochodu.
Wnętrze samochodu wykończono fotelami kubełkowymi z włókna węglowego, pokrytymi czarną skórą. Oferowano również opcję bez dodatkowych kosztów na sportowe fotele kubełkowe do codziennego użytku, z bocznymi poduszkami powietrznymi. Na zagłówkach wyszyte było oznaczenie „RS 4.0”. W centralnej konsoli zainstalowano system PCM (Porsche Communication Management) z nawigacją i łącznością telefoniczną. Panele drzwi wykonano z włókna węglowego, a deska rozdzielcza była pokryta alcantarą.
Silnik 911 GT3 RS to 4.0-litrowy silnik V6, który oferował moc 500 KM. Był połączony ze sportową, 6-biegową skrzynią biegów o specjalnym przełożeniu. Czas przyspieszenia od 0 do 200 km/h (0-124 mph) wynosił poniżej 12 sekund.
Model Porsche 911 GT3 RS 4.0, jedno z najbardziej popularnych, pożądanych i udanych aut wyścigowych produkowanych przez firmę Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG ze Stuttgartu, wkrótce wkracza na prostą końcową. Ograniczona do 600 egzemplarzy, Porsche 911 GT3 RS 4.0 łączy w sobie wszystkie cechy, które sprawiły, że Porsche 911 GT3 odniosło sukces na torach wyścigowych.
Nowe 911 GT3 RS 4.0 to pojazd stworzony z pasją, bezkompromisowo zoptymalizowany pod kątem prowadzenia, z wydajnością wszystkich komponentów pojazdu, w tym zawieszenia i aerodynamiki, specjalnie zsynchronizowanych. Jego prawdziwy potencjał wydajnościowy jest szczególnie widoczny na torach wyścigowych: pokonuje Nürburgring-Nordschleife w czasie 7:27 minut. Dzięki przełożeniu zaprojektowanemu na tor wyścigowy, Porsche 911 GT3 RS 4.0, dostępne wyłącznie z sześciobiegową skrzynią sportową, osiąga prędkość 200 km/h (124 mph) w mniej niż 12 sekund.
Wyjątkowa dynamika jazdy Porsche 911 GT3 RS 4.0 to efekt starannie skoordynowanych szczegółów. Oprócz użycia typowych komponentów zawieszenia z wyścigów, kluczowe znaczenie ma również redukcja wagi. Wyposażony w standardzie w lekkie komponenty, takie jak kubełkowe fotele, maska i przednie błotniki wykonane z włókna węglowego, plastikowe tylne okna i optymalizowane pod względem wagi dywaniki, masa gotowego do jazdy dwumiejscowego pojazdu wynosi jedynie 1 360 kilogramów przy pełnym zbiorniku paliwa. Przy stosunku mocy do masy wynoszącym 2,72 kg/konną moc, Porsche 911 GT3 RS 4.0 przekracza magiczny próg trzech kilogramów na konną moc.
Ograniczona edycja 911 standardowo malowana jest na biało i podkreśla swoje związki z wyścigami dzięki dynamicznemu wyglądowi. Do charakterystycznych cech należy szeroki rozstaw kół, niska pozycja pojazdu, duży tylny spojler z dopasowanymi płytkami bocznymi, typowy środkowy podwójny wydech oraz zoptymalizowana aerodynamicznie karoseria. Bocznie umieszczone powietrzne deflektory, tzw. flics, po raz pierwszy pojawiają się w produkcyjnym Porsche, świadczą o precyzyjnym inżynierii aerodynamicznej. Tworzą one zwiększone docisk na przedniej osi i razem z mocno nachylonym tylnym spojlerem osiągają aerodynamiczną równowagę pojazdu.
Najmocniejszy silnik wolnossący ze wszystkich 911 Silnik sześciocylindrowy, wolnossący w Porsche 911 GT3 RS 4.0 zrodził się pod okiem zespołu inżynierów Porsche, odpowiedzialnych również za rozwój samochodów wyścigowych. Czterolitrowy silnik oferuje technologię motorsportową w swojej najczystszej formie. Wał korbowy silnika typu płaskiego został bez zmian przeniesiony z silnika sześciocylindrowego wyścigowego Porsche 911 GT3 RSR, a korbowody tłoków wykonane są z tytanu. Zgodnie z koncepcją silnika wysokoprężnego, silnik został zaprojektowany z krótkim skokiem; przy średnicy 102,7 mm skok każdego cylindra wynosi 80,4 mm, co zapewnia współczynnik sprężania 12,6:1. Czterolitrowy silnik sportowy, największy w historii produkcji 911, jest najpotężniejszym silnikiem wolnossącym Porsche o mocy 125 hp/litr (92 kW). Osiąga maksymalną moc 368 kW (500 hp) przy 8 250 obrotach na minutę. Maksymalne obroty wynoszą 8 500.
Silnik osiąga swoje maksymalne moment obrotowy wynoszący 460 Nm przy 5 750 rpm. Nowe Porsche 911 GT3 RS 4.0 wyposażono standardowo w przycisk sportowy w centralnej konsoli. Naciśnięcie tego przycisku zwiększa moment obrotowy w średnim zakresie obrotów silnika o maksymalnie 35 Nm. Jednak maksymalny moment obrotowy pozostaje bez zmian. Zwiększenie momentu obrotowego osiągnięto poprzez dodatkowe obniżenie ciśnienia w układzie wydechowym w systemie sportowym, co poprawia cykl gazowy.
Sześciocylindrowy silnik jest rygorystycznie zoptymalizowany pod kątem bezkompromisowej zwinności i wysokich obrotów. Obejmuje to zastosowanie jednomasowego koła zamachowego, które przyspiesza obroty silnika, a tym samym wykorzystuje dodatkowy potencjał przyspieszenia. To jednomasowe koło zamachowe oferuje przewagę wagową wynoszącą ponad osiem kilogramów w porównaniu do podwójnego koła zamachowego 911 GT3. Innymi ważnymi cechami są smarowanie suchosprężynowe z zewnętrznym zbiornikiem oleju silnikowego, specjalnie opracowana kontrola zaworów VarioCam na wałkach rozrządu ssących i wydechowych z małymi i odpornymi na wysokie obroty dźwigienkami, zmienne układ dolotowy z dwoma klapami tuningowymi oraz system wydechowy o obniżonym ciśnieniu.
Filtr powietrza z wyścigów w obudowie z włókna węglowego
Układ dolotowy Porsche 911 GT3 RS 4.0 charakteryzuje się krótkim kolektorem o dużym przekroju i stożkowej geometrii oraz specjalną obudową filtra powietrza wykonaną z wyjątkowo lekkiego włókna węglowego. Filtr powietrza pochodzi z wyścigowego modelu 911 GT3 R Hybrid i jest zupełnie nowym opracowaniem z ponad dziesięcioprocentowym zmniejszeniem oporu dolotu. Osiąga się to dzięki dużym podwójnym wlotom, aerodynamicznemu wypływowi do czujnika masy powietrza oraz zastosowaniu dwóch wkładów filtracyjnych pochodzących ze świata motorsportu. Te lekko stożkowe wkłady filtracyjne mają dużą powierzchnię filtra i cienki papier filtracyjny, co zapewnia mały opór przepływu powietrza.
Gazy spalinowe opuszczają sześciocylindrowy silnik poprzez rury wydechowe typu wentylator, katalizatory i tłumiki o obniżonym ciśnieniu, spełniając tym samym normy emisji Euro 5.
Ten silnik był pierwotnie oparty na jednostce napędowej zwycięskiego wyścigowego Porsche GT1, które wygrało wyścig Le Mans w 1988 roku. Silnik ten został udoskonalony przez kilka generacji modelu 911 GT3 i w modelu 911 GT3 RS 4.0 reprezentuje ostateczny rozwój samochodu Porsche 911 z silnikiem wolnossącym i homologacją do ruchu drogowego.
Przeniesienie napędu rygorystycznie zoptymalizowane pod kątem dynamiki jazdy
Porsche 911 GT3 RS 4.0 jest dostępne wyłącznie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów zoptymalizowaną pod kątem krótkiego przejazdu drążka, niskiej wagi i wysokiej wydajności. Aby zwiększyć wydajność, przełożenia od pierwszego do piątego mają o około jedenaście procent niższe przełożenie w porównaniu do 911 GT3. To pozwala na korzystne przyspieszenie po zmianie biegów, otwierając dodatkowy potencjał przyspieszenia. Wspomagane jest to przez wzmacniane sprzęgło. Przełożenie szóstego biegu również zostało zmniejszone o pięć procent w stosunku do GT3. To przełożenie celowo poświęca wyższą prędkość maksymalną na rzecz zwiększonej wydajności na torze wyścigowym.
Silnik Porsche 911 GT3 RS 4.0 uzupełnia asymetryczny, mechaniczny blokada tylnego dyferencjału. Wartości blokady wynoszą 28 procent w trakcji i 40 procent w napędzie, oferując zarówno wysoką przyczepność na zmieniających się nawierzchniach, jak i precyzyjne prowadzenie w zakrętach, zwłaszcza w przypadku zmieniających się obciążeń.
Precyzyjny podwozie na standardzie wyścigowym
Jako sportowy samochód zaprojektowany z myślą o dynamice jazdy, Porsche 911 GT3 RS 4.0 ma podwozie specjalnie dostosowane do wydajności. Nowy sportowy samochód wysokiej wydajności jest standardowo wyposażony w Porsche Active Suspension Management (PASM), sportową wersję systemu Porsche Stability Management (PSM), który można dezaktywować w dwóch etapach, oraz dynamiczne mocowania silnika.
Aby zwiększyć wydajność, nowe Porsche 911 GT3 RS 4.0 ma wyjątkowo lekkie i precyzyjnie sportowe podwozie. Wszystkie elementy łożysk kół wykonane są z lekkiego aluminium. Dodatkowa przewaga wagowa pochodzi z zwiększonego skoku sprężyn, ustawienia sprężyn przednich osi oraz zastosowania dodatkowych sprężyn – tzw. „helper springs” – na tylnej osi. Znajdują się one w dolnej części elementu sprężyny, co pozwala na użycie krótkiej i lekkiej głównej sprężyny. Jednocześnie zapewniają one wstępne napięcie głównej sprężyny w pełnej pozycji rozprężonej. Ten projekt jest powszechnie spotykany w motorsporcie i stosowany we wszystkich samochodach wyścigowych 911 GT.
Dolne wahacze, drążki kierownicze oraz połączenia drążków na nadwoziu i kolumny sprężyn w nośniku koła są wyposażone w przeguby kulowe. Oferują one jeszcze większą precyzję niż normalne łożyska elastokinematyczne. W nowym 911 GT3 RS 4.0, jak i we wszystkich modelach 911 GT, oprócz rozstawu kół istnieje możliwość dostosowania stabilizatorów oraz układu sprężyn, w tym wysokości pojazdu, aby uzyskać pożądane cechy prowadzenia na torach wyścigowych.
Szerokie opony sportowe na kołach z centralnym zamkiem
Aby zwiększyć stabilność, nie tylko rozstaw tylnych kół w nowym 911 GT3 RS 4.0 zaprojektowano jako szczególnie szeroki, to samo dotyczy przedniej osi. Korzyści: Jeszcze bardziej zwinne zachowanie podczas kierowania i jeszcze szybsze prędkość w zakrętach. Porsche 911 GT3 RS 4.0 wyposażono w koła z centralnym zamkiem i opony o szczególnie wysokiej przyczepności bocznej dla jeszcze lepszej wydajności na torze wyścigowym. Na przedniej osi zamontowane są dziewięciocalowe koła z oponami sportowymi o rozmiarze 245/35 ZR 19. Na tylnej osi zamontowane są dwunastocalowe koła z oponami 325/30 ZR 19, zapewniającymi wysoką przyczepność i potencjał siły poprzecznej. Ciśnienie powietrza we wszystkich czterech oponach jest na stałe monitorowane przez system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), który jest standardowo wyposażony.
Dostosowanie PSM spełnia również wymagania dotyczące prowadzenia nawet najbardziej sportowych kierowców. Jego niezależny algorytm sterujący, który można całkowicie dezaktywować w dwóch etapach, został specjalnie opracowany do sportowego użytkowania na torach wyścigowych.
Dynamiczne mocowania silnika, które są standardowo wyposażone, również przyczyniają się do doskonałej dynamiki jazdy. W zależności od sytuacji jazdy, mocowania zmieniają swoją sztywność i tłumienie, zapewniając, że silnik jest prawie sztywno przymocowany do nadwozia w przypadku bardzo dynamicznej jazdy.
Wydajny system hamulcowy z opcjonalnymi ceramicznymi tarczami hamulcowymi
Wydajny system hamulcowy GT3 RS 4.0 składa się z hamulców stałokaliperowych z sześcioma tłokami z przodu i czterema tłokami z tyłu. Wszystkie zaciski hamulcowe pomalowane są na czerwono. Aby zmniejszyć wagę, wszystkie cztery tarcze hamulcowe są wykonane z aluminium. Średnica tarcz hamulcowych na przedniej osi wynosi 380 milimetrów, a na tylnej osi 350 milimetrów. Tarcze są wentylowane wewnętrznie i perforowane. System hamulcowy PCCB jest dostępny jako opcja; ceramiczne tarcze hamulcowe mają tę samą średnicę. Aby zapewnić siłę hamowania pod dużymi obciążeniami, obok intensywnej wentylacji hamulców na przedniej osi, Porsche 911 GT3 RS 4.0 wyposażono również w wentylację hamulców na tylnej osi. Obejmuje to specjalne kanały powietrzne hamulców umieszczone bocznie w podwoziu, które kierują powietrze chłodzące do tylnego układu hamulcowego.
Jako dodatkowe opcje dostępne są pneumatyczny system podnoszenia przedniej osi, który umożliwia podniesienie przedniej części pojazdu o około 30 mm, oraz 90-litrowy zbiornik na długie trasy.
Dalsza optymalizacja aerodynamiki generuje dodatkowy docisk
Wpływy wyścigowe nowego 911 GT3 RS 4.0 są widoczne w nadwoziu, które posiada dwie ważne cechy: jest szczególnie lekkie i aerodynamiki szczególnie zaawansowanej.
Gotowa do drogi waga Porsche 911 GT3 RS 4.0 wynosi 1 360 kilogramów. To odpowiada wadze suchej wynoszącej około 1 280 kilogramów. Oznacza to, że nowy samochód wyścigowy jest tylko około 80 kilogramów cięższy od samochodu wyścigowego GT3. Rygorystyczna redukcja wagi objawia się w wielu szczegółach. Jak w przypadku wszystkich sportowych samochodów 911, szeroko wykorzystuje się aluminium; zarówno przednie błotniki Porsche 911 GT3 RS 4.0, jak i maska wykonane są z włókna węglowego. Tylne okno oraz tylne okna boczne wykonane są z lekkiego poliwęglanu. Środkowy panel tylny przylegający do tylnego okna wykonany jest z włókna szklanego wzmocnionego poliuretanem, a tylna pokrywa z włókna szklanego wzmocnionego plastikiem (GRP). Zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu zajmują miejsce w szczególnie lekkich kubełkowych fotelach; podłoga pokryta jest dywanikami zoptymalizowanymi pod kątem wagi.
Dodatkową opcją redukcji wagi jest starter na technologię litowo-jonową, który jako pierwszy producent samochodów oferuje Porsche. Ważący mniej niż sześć kilogramów, akumulator jest o ponad dziesięć kilogramów lżejszy od konwencjonalnego akumulatora kwasowo-ołowiowego 60 Ah. Akumulator litowo-jonowy dostarczany jest wraz z pojazdem i może być wymieniony na standardowy, konwencjonalny akumulator rozruchowy. Dostarczając oba akumulatory, pojazd jest gotowy do użycia przez cały rok, ponieważ chociaż lekki akumulator jest bardzo wygodny do codziennego użytkowania, jego zdolność rozruchowa – ze względu na swoje specyficzne cechy – jest ograniczona w temperaturach poniżej zera.
Pierwsze produkcyjne Porsche z bocznymi deflektorami powietrza
Wyścigowy charakter Porsche 911 GT3 RS 4.0 jest natychmiast rozpoznawalny dzięki aerodynamicznemu projektowi. Model 911 GT3 RS 4.0 jest pierwszym produkcyjnym samochodem sportowym Porsche, który wyposażono w tzw. flics, czyli deflektory powietrza, zamontowane po bokach przedniego zderzaka. Pod względem ich podstawowej funkcji można je powiązać z wyścigami, są aerodynamiki bardzo efektywne i zwiększają docisk na przedniej osi. Duży stały tylny spojler jest tradycyjną cechą modeli 911 GT3 i zapewnia docisk na tylnej osi. W przypadku nowego 911 GT3 RS 4.0 jest pomalowany w tym samym kolorze, co samochód i posiada specjalne boczne płytki, które zapewniają aerodynamiczną kompensację dla flics z przodu. W rezultacie, przy maksymalnej prędkości, siły aerodynamiczne wywierają dodatkowe 190 kilogramów docisku na Porsche 911 GT3 RS 4.0 na drogę. Dzięki temu model 911 GT3 RS 4.0 oferuje jeszcze większy potencjał przyspieszenia na torach wyścigowych.
Przedni koniec Porsche 911 GT3 RS 4.0 nadal definiują standardowo zamontowane reflektory Bi-Xenon, światła dzienne LED i powietrzne wloty oraz dodatkowy wylot powietrza z przodu pokrywy bagażnika. Centralny, lekko wystający wlot powietrza w metalicznej srebrnej barwie GT jest szczególnie zauważalny. Jego lekko trapezowy kształt poprawia efektywność aerodynamiczną i, wraz z wbudowanym kanałem powietrza chłodzącego i otworem wylotowym powietrza z przodu pokrywy bagażnika, sprzyja aerodynamicznemu dociskowi na przedniej osi. Ten efekt wspierany jest przez odważne kontury czarnej poliuretanowej wargę spojlera przedniego.
Inne charakterystyczne cechy to wloty i wyloty powietrza pomalowane na kolor tytanowy oraz szerokie zewnętrzne wloty powietrza chłodzącego. W nowym Porsche 911 GT3 RS 4.0 rozmiar wlotów powietrza i szerokość pojazdu są dodatkowo podkreślone przez półksiężycowatą, ozdobną listwę w metalicznych kolorach GT wokół bocznych wlotów powietrza i przednich świateł. Uzupełnia to ozdobna listwa w metalicznych kolorach GT biegnąca centralnie wokół całego pojazdu, zakończona czerwoną literą „RS 4.0” na tylnej pokrywie, zaczynając od logo Porsche na pokrywie bagażnika.
Lekki i wysokiej jakości wystrój wnętrza
Wnętrze przystosowane do wyścigów z czerwonymi akcentami Alcantara doskonale odpowiada przeznaczeniu nowego 911 GT3 RS 4.0. Na przykład, zastosowano lekkie panele drzwiowe z tradycyjnymi paskami do otwierania drzwi, a także specjalnie zaprojektowaną kierownicę GT3 SportDesign z czerwonymi oznaczeniami oraz różnorodne elementy wykonane z włókna węglowego. Na przykład, listwy wejściowe do drzwi wykonane są z wykończeniem z włókna węglowego. Pakiet Clubsport, który obejmuje belkę ochronną, gaśnicę, sześciopunktowe pasy wyścigowe i ognioodporne pokrowce na fotele, jest standardowo wyposażony.
W połączeniu z pakietem Clubsport, lekkie kubełkowe fotele z włókna węglowego są obite czerną skórą, a w zależności od specyfikacji, środkowa część siedzenia jest w czerwonym lub czarnym Alcantarze. Napisy „RS 4.0” są wyszywane na zagłówkach. Oba fotele kubełkowe sportowe z składanym oparciem i sportowe fotele adaptacyjne są dostępne jako opcja w Porsche 911 GT3 RS 4.0 bez dodatkowych kosztów. Te opcjonalne fotele wyposażone są w poduszki powietrzne umiejscowione w bocznych podporach.
Inne ekskluzywne szczegóły nowego Porsche 911 GT3 RS 4.0 to listwy wejściowe do drzwi z wykończeniem włókna węglowego, na których znajduje się napis „RS 4.0”. Ten napis znajduje się również na obrotomierzu w zestawie wskaźników, na dywaniku na podłodze z tyłu oraz na dekoracyjnej listwie na desce rozdzielczej nad schowkiem. Emblemat ogłaszający status edycji limitowanej umieszczony jest na pokrywie schowka. Uchwyty na kubki zostały usunięte w celu zredukowania wagi. Aby jeszcze bardziej optymalizować wagę, model RS 4.0 może być zamówiony również bez klimatyzacji i radia. Wyposażenie wnętrza oraz oferowany system audio to atrakcyjne opcje, takie jak tapicerka skórzana/Alcantara w kolorze czarnym, tempomat, Sound Package Plus, Porsche Communication Management (PCM) z systemem nawigacji, modułem telefonicznym i uniwersalnym interfejsem audio.
Specyfikacje Porsche 911 GT3 RS 4.0