Od szczytu dachu o grubości 1 mm do dołu opon Michelin Pilot Sport Cup 2, model 2016 Porsche 911 GT3 RS został zaprojektowany z myślą o słonecznych dniach na torze.
Czasami producent samochodów tworzy pojazd nie z pomocą swoich zwykłych inżynierów, ale razem z inżynierami wyścigowymi. A kiedy prace są zakończone, uprzejmie proszą swoich kolegów z działu samochodów drogowych, aby dostosowali auto do wymogów rejestracyjnych.
Model 2016 Porsche 911 GT3 RS posiadał maksymalnie wymagane cechy wyścigowe, by stać się poważnym rywalem na torze. Przedni splitter, wloty powietrza w błotnikach oraz masywny tylny spojler generują docisk, który utrzymuje samochód na drodze. Tylni skrzydło, na przykład, zapewniało obciążenie rzędu 220 kg przy prędkości 300 kph. Maskę wykonano z CFRP (tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym), podobnie jak przednie błotniki.
Podobna redukcja wagi miała miejsce we wnętrzu, gdzie tylne fotele zastąpiono klatką bezpieczeństwa, a fotele przednie wykonano z włókna węglowego i obszyto Alcantarą. Samochód wciąż miał klimatyzację, system infotainment i kilka funkcji komfortowych, dzięki czemu kierowca mógł jeździć nim na tor i z powrotem, a nie transportować go na lawecie.
Pod tylną klapą krył się silnik o pojemności 4.0 litrów, który był niesamowitym osiągnięciem technologicznym. Silnik typu flat-six był wolnossący i dostarczał 125 KM na litr. Dzięki wewnętrznym komponentom z zastosowaniem technologii materiałów lotniczych, silnik mógł kręcić się do 8800 obr/min. Był połączony ze specjalnie opracowaną, 7-biegową skrzynią PDK (z podwójnym sprzęgłem), która miała takie funkcje jak „ogranicznik prędkości w pit-stopie” oraz funkcję odsprzęgania dla natychmiastowego wyłączenia dowolnego biegu.
Nowy Porsche 911 GT3 RS przełamuje granice między samochodami sportowymi dopuszczonymi do ruchu drogowego a samochodami wyścigowymi jak nigdy dotąd. Wyposażony jest w maksymalne osiągnięcia technologii motorsportowej, które są obecnie możliwe w drogowej wersji 911.
Znaczące modyfikacje systemu napędowego, aerodynamiki oraz lekkiej konstrukcji jeszcze bardziej zwiększają osiągi w porównaniu do 911 GT3. A model 911 GT3 RS – teraz w piątej generacji – osiąga te wyniki mimo, że już od swojego debiutu ustanawiał standardy w swojej klasie na torze wyścigowym. Z czasem okrążenia poniżej siedmiu minut i 20 sekund ustanawia nowy standard, który nawet przewyższa czas okrążenia supersamochodu Carrera GT z 2003 roku.
Ekspertiza w dziedzinie motorsportu jest powodem tej wyjątkowej wydajności. Porsche 911 GT3 RS napędzane jest silnikiem sześciocylindrowym o pojemności czterech litrów, mocy 500 KM (368 kW) i 460 niutonometrów momentu obrotowego, połączonym z specjalnie opracowaną skrzynią PDK. Silnik, który ma największą pojemność i moc spośród wszystkich silników wolnossących z bezpośrednim wtryskiem w rodzinie 911, przyspiesza ten wysokowydajny samochód sportowy od zera do 100 km/h w 3,3 sekundy i do 200 km/h w 10,9 sekundy. Jego łączna konsumpcja paliwa w cyklu NEDC wynosi 12,7 l/100 km. Funkcje takie jak odłączenie sprzęgła za pomocą „paddle neutral” – porównywalne do naciskania sprzęgła w konwencjonalnej skrzyni manualnej – oraz ograniczenie prędkości za pomocą przycisku Pit Speed zostały dostosowane do użycia w motorsporcie. Z jednej strony dają kierowcy większą swobodę w zakresie dynamiki jazdy, a z drugiej oferują więcej wsparcia podczas jazdy po torze wyścigowym.
Inteligentna lekka konstrukcja: dach z magnezu, skrzydła i pokrywy z włókna węglowego
Porsche 911 GT3 RS to arcydzieło inteligentnej lekkiej konstrukcji. Jego dach wykonany jest z magnezu, przednie skrzydła, pokrywa silnika i pokrywa bagażnika są z włókna węglowego, a inne lekkie części mają alternatywne materiały. Dzięki temu model RS, który waży 1 420 kg, jest o około dziesięć kilogramów lżejszy niż 911 GT3. Dodatkowo lekki dach obniża środek ciężkości sportowego samochodu, co poprawia jego doskonałą dynamikę boczną. Nadwozie pochodzi z modelu 911 Turbo i oznacza jego status jako niemal wyścigowej maszyny, dzięki specyficznym dla RS dodatkom aerodynamicznym. Przedni spoiler, rozciągający się niemal do drogi, oraz duże tylne skrzydło wzmacniają jego dominujący wygląd.
Centralnie nad maską z CRFP i dachem z magnezu znajduje się 30-centymetrowe wycięcie. Ten detal nawiązuje stylistycznie do wycięcia na pokrywie bagażnika klasycznych modeli 911 z silnikami chłodzonymi powietrzem i dziś identyfikuje dwa największe komponenty lekkiej konstrukcji w 911 GT3 RS. Inną cechą charakterystyczną są unikalne wloty powietrza w nadkolach przednich, które rozciągają się w górnej części skrzydeł – tak jak w rasowych samochodach wyścigowych. Zwiększają one docisk na przedniej osi.
Układ kierowniczy tylnej osi i najszersze opony wśród modeli 911
Podwozie Porsche 911 GT3 RS zostało dostosowane do maksymalnych osiągów i precyzji jazdy. Tylny układ kierowniczy oraz Porsche Torque Vectoring Plus z całkowicie zmiennym blokiem dyferencjału tylnej osi zwiększają zwinność i dynamikę, a szersze rozstawy osi z przodu i z tyłu zapewniają jeszcze lepszą stabilność w zakrętach niż w 911 GT3. Dodatkowo 911 GT3 RS standardowo wyposażony jest w najszersze opony spośród wszystkich modeli 911. To przekłada się na jeszcze bardziej zwinne właściwości w zakrętach i wyższe prędkości pokonywania zakrętów.