Dla niemieckiego producenta samochodów był to kolejny dzień w biurze, ale dla entuzjastów motoryzacji to było kolejne arcydzieło na drogach.
Porsche nie zapomniało o swoich korzeniach i utrzymało na rynku model 911, mimo że silniki spalinowe były na skraju wyginięcia. Producent kontynuował korzystanie z silnika typu flat-six. Klientów zadowoliła wersja drogowa, ale gotowa na tor, 992. generacji 911. Była to najbardziej ekstremalna wersja z rodziny.
Oparta na wyścigowych samochodach, GT3 RS posiadała szaloną aerodynamikę, która zaczynała się od wydechów na przedniej masce i błotnikach. Jej przedni zderzak miał szerszą kratkę u dołu, co umożliwiało większy przepływ zimnego powietrza do centralnie umieszczonego chłodnicy. Z boku, linia na przednich błotnikach i drzwiach inspirowana była uliczną wersją Porsche 911 GT1 z Le Mans. Z tyłu, skrzydło w kształcie łabędzia zdobiło tylną część auta. W tym samym czasie dolny zderzak miał podobny dyfuzor jak standardowy 911 GT3, z podwójnymi wydechami na środku.
Wewnętrznie, standardowe fotele kubełkowe z włókna węglowego, wyposażone w pasy wyścigowe, były normą. Samochód miał również inny kierownicę, która pozwalała kierowcy na różne ustawienia. Można było dostosować wartości odbicia i ugięcia, eLSD (elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy) oraz DRS (system redukcji oporu), który zmniejszał opór aerodynamiczny pojazdu przy wyższych prędkościach.
Naturalnie aspirujący silnik flat-six z tyłu oferował 525 KM, które przekazywane były na tylne koła wyłącznie za pomocą siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów (PDK – z podwójnym sprzęgłem).
Nowy Porsche 911 GT3 RS nie ukrywa swoich zamiarów: jest bezkompromisowo zaprojektowany z myślą o maksymalnej wydajności. Samochód sportowy o mocy 386 kW (525 PS) jest w pełni legalny na drogach i czerpie pełnymi garściami z technologii oraz koncepcji stosowanych w wyścigach. Oprócz silnika wolnossącego o wysokich obrotach, który ma wyścigowe DNA i inteligentną konstrukcję lekką, to właśnie systemy chłodzenia i aerodynamiki w 911 GT3 RS łączą go w najbliższy sposób z jego sportowym bratem, 911 GT3 R.
Koncepcja centralnego chłodnicy inspirowana motorsportem – fundament dla aktywnej aerodynamiki
Podstawą znaczącego wzrostu wydajności jest koncepcja centralnego chłodnicy – pomysł, który po raz pierwszy zastosowano w zwycięskim modelu 911 RSR Le Mans, a później w 911 GT3 R. Zamiast układu trzech chłodnic, stosowanego w poprzednich modelach, nowy 911 GT3 RS opiera się na dużej, ukośnej chłodnicy w nosie samochodu, umiejscowionej tam, gdzie w innych modelach 911 znajduje się bagażnik. Umożliwiło to wykorzystanie zwolnionego miejsca po bokach do zintegrowania aktywnych elementów aerodynamicznych. Ciągle regulowane elementy skrzydła z przodu oraz na dwuczęściowym tylnym skrzydle, w połączeniu z szeregiem innych środków aerodynamicznych, zapewniają 409 kg całkowitego docisku przy prędkości 200 km/h. Oznacza to, że nowy 911 GT3 RS generuje dwukrotnie większy docisk niż jego poprzednik z generacji 991.2 i trzykrotnie większy niż obecny 911 GT3. Przy 285 km/h całkowity docisk wynosi 860 kg.
Po raz pierwszy w produkcyjnym Porsche zastosowano system redukcji oporu (DRS). Aby osiągnąć niski opór i wyższe prędkości na prostych odcinkach toru, DRS pozwala na spłaszczenie skrzydeł za naciśnięciem przycisku, w określonym zakresie operacyjnym. Funkcja hamulca aerodynamicznego aktywuje się podczas nagłego hamowania przy dużych prędkościach: elementy skrzydła z przodu i z tyłu ustawiają się w maksymalnej pozycji, co tworzy aerodynamiczny efekt spowolnienia, który znacząco wspiera hamulce kół.
Wygląd nowego Porsche 911 GT3 RS charakteryzuje się dużą liczbą funkcjonalnych elementów aerodynamicznych. Najbardziej wyraźną cechą samochodu sportowego GT jest tylny spojler wspierany na „szyi łabędzia”, który jest znacznie większy we wszystkich wymiarach. Tylne skrzydło składa się z stałego głównego skrzydła oraz hydraulicznie regulowanego górnego elementu skrzydła. Po raz pierwszy w pojeździe produkcyjnym Porsche górna krawędź tylnego skrzydła znajduje się wyżej niż dach samochodu. Dodatkowo, przednia część 911 GT3 RS nie ma już przedniego spoilera, lecz zamiast tego wyposażona jest w przedni splitter, który dzieli powietrze przepływające nad i pod pojazdem. Sideblady precyzyjnie kierują powietrze na zewnątrz. Wentylacja przednich błotników odbywa się za pomocą otworów żaluzjowych w przednich skrzydłach. Wloty za przednimi kołami, w stylu ikonicznego 911 GT1, zmniejszają ciśnienie dynamiczne w nadkolach. Sideblady za wlotem zapewniają, że powietrze kierowane jest na bok pojazdu. Powietrze z centralnie umieszczonej chłodnicy wypływa przez duże nozdrza na przedniej pokrywie. Wypustki na dachu kierują powietrze na zewnątrz, co zapewnia chłodniejsze temperatury wlotu z tyłu. W nowym 911 GT3 RS otwory w tylnej bocznej części są wykorzystywane wyłącznie do poprawy aerodynamiki, a nie do wciągania powietrza procesowego. Nadkole tylne posiada również wlot i sideblade dla zoptymalizowanego przepływu powietrza. Tylni dyfuzor pochodzi z 911 GT3 i został nieznacznie dostosowany.
Zawieszenie torowe regulowane z kokpitu
Nawet zawieszenie zostało poddane uwadze aerodynamicznej. Ponieważ nadkola nowego 911 GT3 RS są narażone na silne przepływy powietrza, elementy przedniej osi podwójnego wahacza zostały zaprojektowane z opływowymi profilami. Te aerodynamicznie efektywne łącza zwiększają docisk na przedniej osi o około 40 kg przy maksymalnej prędkości i są stosowane tylko w zaawansowanych zastosowaniach motorsportowych. Z powodu szerszego toru (o 29 milimetrów szerszy niż w 911 GT3) linki przedniego wahacza podwójnego są również odpowiednio dłuższe.
Aby zapewnić, że równowaga docisku między osiami przednią a tylną jest zachowana nawet podczas hamowania z dużych prędkości, inżynierowie zawieszenia znacznie zredukowali przechył podczas hamowania. W nowym 911 GT3 RS dolny przegub kulowy tylnego wahacza został umieszczony niżej na przedniej osi. Tylna oś wielowahaczowa również została dostosowana, z zmodyfikowanymi stawkami sprężyn. Systemy wspomagania kierowcy i kierowanie tylnej osi mają tu jeszcze bardziej dynamiczną konfigurację.
Porsche 911 GT3 RS oferuje trzy tryby jazdy: Normalny, Sportowy i Torowy. W trybie Torowym podstawowe ustawienia można dostosowywać indywidualnie. Między innymi można osobno i w kilku etapach dostosować tłumienie odbicia i kompresji osi przedniej i tylnej. Tylny dyferencjał można również regulować za pomocą pokrętłowych kontrolerów na kierownicy. Działa to szybko i intuicyjnie dzięki koncepcji obsługi i wyświetlania zapożyczonej również z motorsportu: cztery indywidualne pokrętła oraz przycisk do systemu redukcji oporu (DRS) znajdują się na kierownicy. Te pokrętła są wyraźnie wyświetlane za pomocą grafiki w zestawie wskaźników podczas procesu regulacji. 911 GT3 RS posiada również ekran torowy, znany już z 911 GT3. Za naciśnięciem przycisku kierowca może zmniejszyć cyfrowe wyświetlenia na dwóch siedmiocalowych wyświetlaczach bocznych do niezbędnych informacji. Wskaźniki zmiany biegów po lewej i prawej stronie analogowego obrotomierza również zostały zapożyczone z GT3.
Silnik boxer o pojemności czterech litrów i sześciu cylindrach
Wolnossący silnik o pojemności 4.0 litra, wysokich obrotach został dodatkowo zoptymalizowany w porównaniu do 911 GT3. Wzrost mocy do 386 kW (525 PS) osiągnięto głównie dzięki nowym wałkom rozrządowym z zmodyfikowanymi profilami krzywek. System dolotowy z jedną przepustnicą oraz sztywny napęd zaworowy pochodzą z motorsportu. Siedmiobiegowa skrzynia Porsche Doppelkupplung (PDK) ma krótszy ogólny przełożenie niż 911 GT3. Wloty powietrza w podwoziu zapewniają, że skrzynia biegów wytrzyma nawet ekstremalne obciążenia podczas częstego użytkowania na torze. 911 GT3 RS przyspiesza od zera do 100 km/h w 3.2 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 296 km/h na siódmym biegu. Na przedniej osi zastosowano hamulce monoblokowe z sześcioma tłokami oraz tarcze hamulcowe o średnicy 408 mm. W porównaniu do 911 GT3, średnice tłoków zwiększono z 30 do 32 mm. Dodatkowo grubość tarcz została zwiększona z 34 do 36 mm. Na tylnej osi wciąż montowane są tarcze hamulcowe o średnicy 380 mm oraz czterotłokowe hamulce stałe. Opcjonalne hamulce ceramiczne Porsche (PCCB) mają tarcze o średnicy 410 mm na przedniej osi i 390 mm na tylnej osi. Nowy 911 GT3 RS standardowo wyposażony jest w kute koła lekkiego stopu z centralnym zamkiem. Oponami sportowymi o wymiarach 275/35 R 20 z przodu i 335/30 R21 z tyłu zapewniają wysoki poziom przyczepności mechanicznej.
Lekkie konstrukcje na każdym kroku
Inteligentna konstrukcja lekka była podstawową zasadą wszystkich modeli RS od czasów legendarnego 911 Carrera RS 2.7. Dzięki szeregowi działań w zakresie lekkiej konstrukcji, takim jak szerokie zastosowanie CFRP, 911 GT3 RS waży zaledwie 1450 kg (masa własna według DIN), mimo wielu większych komponentów. Na przykład drzwi, przednie skrzydła, dach i pokrywa przednia wykonane są z CFRP. Lekkie CFRP wykorzystano również we wnętrzu, na przykład w standardowych fotelach kubełkowych.
Dostępny z pakietami Clubsport i Weissach
Jeśli chodzi o wnętrze, nowy samochód sportowy GT wykończony jest w typowym stylu RS: czarna skóra, Racetex i wykończenie z włókna węglowego charakteryzują purystyczną, sportową atmosferę. 911 GT3 RS dostępny jest z pakietem Clubsport bez dodatkowych kosztów. W skład tego pakietu wchodzi stalowy wałek bezpieczeństwa, podręczny gaśnica oraz sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy. Pakiet Weissach dostępny jest za dodatkową opłatą i obejmuje znacznie więcej. Pokrywa przednia, dach, części tylnego skrzydła i górna powłoka zewnętrznych lusterek mają wykończenie z włókna węglowego. Przednie i tylne stabilizatory, tylne przeguby oraz panel ścinający na tylnej osi wykonane są z CFRP i przyczyniają się do dalszego wzmocnienia dynamiki jazdy. Wałek bezpieczeństwa, po raz pierwszy wykonany z CFRP, waży o około sześć kilogramów mniej w porównaniu do wersji stalowej. Kolejnym atutem pakietu Weissach są łopatki zmiany biegów PDK z technologią magnetyczną z motorsportu. To sprawia, że zmiany biegów są jeszcze bardziej dynamiczne dzięki precyzyjniejszemu punktowi nacisku i wyczuwalnemu kliku. Opcjonalnie w pakiecie Weissach dostępne są również koła kute z magnezu, co zaoszczędza kolejne osiem kilogramów. Nowy 911 GT3 RS jest już dostępny w sprzedaży i zaczyna się od 229 517 € w Niemczech.
Ekskluzywny chronograf Porsche Design