Model GT3 RS z 2009 roku był prawdziwym super samochodem do jazdy po drogach. Jedyną różnicą między tym a wyścigowym pojazdem były wymagane elementy wyposażenia, które były niezbędne do uczestnictwa w wyścigach organizowanych przez FIA.
Porsche musiało stworzyć GT3 RS, aby uzyskać homologację dla wyścigowego auta. Przenieśli na wersję drogową tyle technologii wyścigowej, ile było to legalnie możliwe. Centralne śruby na kołach, większy tylny spojler wykonany z włókna węglowego z aluminiowymi wspornikami oraz centralnie umieszczony wydech to część wyścigowych technologii, które znalazły się w tym samochodzie.
Z przodu, przedni zderzak został przeniesiony z wersji GT3, z tymi samymi pięcioma wlotami powietrza oraz dodatkowym wydechem na górze zderzaka. Pokrywa bagażnika była wykonana z włókna węglowego, co miało na celu odchudzenie samochodu. Tylna szyba była wykonana z poliwęglanu, aby zredukować wagę.
W środku, GT3 RS oferował przyzwoitą deskę rozdzielczą z systemem infotainment Porsche Communication Management, jeśli kierowca chciał posłuchać inspirującej muzyki podczas jazdy po torze. Miały wąskie, włókno-węglowe fotele bez możliwości regulacji oparcia. Samochód był standardowo wyposażony w klatkę bezpieczeństwa, więc od razu po zakupie można było w nim wjechać na tor. Jedynym brakującym elementem był pas wyścigowy i homologowany gaśnica.
Silnik o pojemności 3,8 litra, z wtryskiem atmosferycznym, został ulepszony w porównaniu do wersji GT3 i oferował moc 450 KM. Jednomasaowe koło zamachowe pozwalało na szybsze osiąganie obrotów, aż do 8500 rpm. Standardowo zamontowano także mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i PASM (Porsche Active Suspension Management). Jedyną dostępną skrzynią biegów była 6-biegowa manualna, z przełożeniem krótszym o 11 procent w porównaniu do 911 GT3.
Porsche 911 GT3 RS to ostatni i najwyższy etap rozwoju modelu 911 przeznaczony do codziennego użytku przed przejściem do prawdziwych samochodów wyścigowych na tor. Oferując jeszcze większą moc, niższą wagę, krótsze przełożenia oraz elementy nadwozia i zawieszenia podniesione do jeszcze wyższego standardu, nowy 911 GT3 RS został opracowany jako model homologacyjny wersji wyścigowej 911 GT3 i dlatego ma wszystko, co potrzeba, aby odnieść dalszy sukces na torze.
Nowy samochód kontynuuje więc serię bezkompromisowych sportowych odmian 911, zatwierdzonych do użytku drogowego, a jego purystyczny charakter w szczególności adresuje do kierowców z ambicjami motorsportowymi, co wyraźnie potwierdzają specyfikacje pojazdu: silnik o pojemności 3,8 litra, sześciocylindrowa jednostka o przeciwnych tłokach, generująca 450 KM (331 kW); sześciobiegowa skrzynia manualna; przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,0 sekundy; prędkość maksymalna 310 km/h (192 mph); masa własna według norm DIN wynosi 1,370 kg (3,021 lb); zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 13,2 l/100 km (co odpowiada 21,4 mpg imp).
Już na pierwszy rzut oka nowy Porsche 911 GT3 RS wyraźnie pokazuje swoje bliskie powiązania z motorsportem. W szczególności potwierdzają to niskie zawieszenie samochodu, centralne śruby na kołach, nowy, duży tylny spojler wykonany z włókna węglowego z aluminiowymi wspornikami po obu stronach, specjalnie zaprojektowane przednie i tylne sekcje, a także podwójny wydech na środku wykonany z wysokiej jakości tytanu, tak samo jak cały tylny tłumik.
Jednostka napędowa Porsche 911 GT3 RS oparta jest na sprawdzonych komponentach już używanych w obecnym modelu 911 GT3 – w tym zwiększeniu pojemności silnika z 3,6 do 3,8 litra. Najważniejsze cechy to sucha suma smarowania z zewnętrznym zbiornikiem oleju, tytanowe korbowody, ulepszona kontrola zaworów VarioCam z małymi dźwigienkami zdolnymi do pracy przy wysokich obrotach, zmienny system dolotowy z dwoma klapami rezonansowymi oraz sportowy układ wydechowy o obniżonym przeciwciśnieniu.
Zwiększenie mocy w porównaniu do 911 GT3 o 15 KM jest wynikiem ulepszonego filtra powietrza i kolektora dolotowego, które redukują opór przepływu o około 20 procent.
Dzięki koncepcji silnika o wysokich obrotach, osiągającego maksymalne prędkości do 8,500 rpm, oraz dalszym modyfikacjom zwiększającym moc, nowy 911 GT3 RS, podobnie jak jego poprzednik, jest jednym z absolutnych liderów w swoim segmencie. Rzeczywiście, moc na litr przekraczająca 118 KM plasuje go w czołówce wszystkich silników wolnossących, jakie kiedykolwiek zbudowano dla samochodu homologowanego do użytku drogowego.
Jednostka o wysokich obrotach jeszcze lżejsza i zwinniejsza niż wcześniej
Sześciocylindrowa jednostka napędowa została optymalizowana w sposób konsekwentny i bezkompromisowy pod kątem zwinności i wysokich obrotów. Jedną z cech zastosowanych w tym celu jest koło zamachowe o pojedynczej masie, które pozwala silnikowi szybciej osiągać obroty, oferując tym samym jeszcze większy potencjał do szybkiego przyspieszania. W porównaniu do poprzedniego modelu, koło zamachowe o pojedynczej masie w Porsche 911 GT3 RS jest około 1,4 kilograma lżejsze, co z kolei prowadzi do redukcji wagi o ponad 8 kg lub 17,5 lb w porównaniu do koła zamachowego dwu-masowego w 911 GT3. Krótkie przełożenia skrzyni biegów dodatkowo poprawiają rzeczywistą wydajność pojazdu.
Tak jak w obecnym 911 GT3, kierowca ma możliwość dalszego zwiększenia mocy silnika w nowym Porsche 911 GT3 RS. Umożliwia to przycisk Sport umieszczony standardowo na konsoli centralnej, który zwiększa moment obrotowy przy średnich prędkościach obrotowych silnika, jak w 911 GT3, o maksymalnie 35 Nm/26 lb-ft. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 430 Nm/317 lb-ft przy 6,750 rpm pozostaje jednak bez zmian.
Zwiększenie momentu obrotowego osiągnięto poprzez dalsze zmniejszenie przeciwciśnienia spalin w sportowym układzie wydechowym oraz dalsze poprawienie cyklu ładowania.
Przekładnia mocy optymalizowana pod kątem najwyższej wydajności
Nowy 911 GT3 RS standardowo wyposażony jest w manualną sześciobiegową skrzynię biegów, zoptymalizowaną pod kątem krótkiego skoku biegów, niskiej wagi i wysokiej efektywności. Aby poprawić wydajność na jeszcze wyższym poziomie, przełożenia 1 – 5 mają o około 11 procent krótsze przełożenie niż w 911 GT3, co zapewnia jeszcze lepsze przekazywanie mocy po zmianie biegów i oferuje nowe możliwości dla jeszcze szybszego przyspieszania.
Przełożenie w szóstym biegu jest o 5 procent krótsze, celowo rezygnując z jeszcze wyższej maksymalnej prędkości na rzecz maksymalnej wydajności na torze wyścigowym.
Jednostka napędowa nowego Porsche 911 GT3 RS została uzupełniona o mechaniczny blokady tylnej osi, generujący efekt asymetryczny, dostępny standardowo, podobnie jak w poprzednim modelu i obecnym 911 GT3. Działanie blokady wynosi 28 procent pod obciążeniem i 40 procent w przypadku przejazdu bez gazu, zapewniając wysoką przyczepność na różnych nawierzchniach oraz precyzyjne zachowanie w zakrętach, szczególnie w przypadku zmiany obciążenia, aż do samego limitu.
Dynamiczne mocowania silnika, które są standardowe, również poprawiają dynamikę prowadzenia pojazdu, zmieniając swoją sztywność i działanie tłumienia w zależności od warunków jazdy oraz poprawiając połączenie między jednostką napędową a nadwoziem, gdy kierowca preferuje szczególnie dynamiczny styl jazdy.
Aby zapewnić jeszcze wyższy standard sportowej wydajności, nowy 911 GT3 RS wyposażony jest w odpowiednio skonfigurowane zawieszenie PASM, wyjątkowo duże hamulce z aluminiowymi osłonami hamulcowymi, koła z centralnymi śrubami oraz szerszym rozstawem kół, co po raz pierwszy dotyczy nie tylko tylnej osi, ale także przedniej. W związku z tym nadwozie nowego Porsche 911 GT3 RS jest nie tylko szersze na tylnej osi, ale również ma dodatkowe nadkola na przednich kołach, które mają teraz szerokość dziewięciu cali i są wyposażone w sportowe opony 245/35 ZR 19, podczas gdy tylne koła mają dwanaście cali szerokości i są na sportowych oponach 325/30 ZR 19.
Pierwszy 911 GT3 RS z Porsche Stability Management odpowiedni do wyścigów
Kolejną nowością w 911 GT3 RS jest PSM Porsche Stability Management, w tym przypadku w specjalnej, ekstra sportowej wersji. W odróżnieniu od systemu Traction Control, stosowanego w poprzednim modelu, który stabilizował samochód podczas przyspieszania, PSM oferuje znacznie wyższy standard aktywnego bezpieczeństwa, podczas gdy dzięki swojej specyficznej konfiguracji, spełnia także dynamiczne wymagania niezwykle sportowego kierowcy. Rzeczywiście, jego algorytm sterowania można całkowicie wyłączyć w dwóch etapach, co zostało opracowane specjalnie na potrzeby wyścigów torowych.
Nowość: akumulator litowo-jonowy w celu redukcji wagi
Z tradycji wynika, że wysoka wydajność przy niskiej wadze zawsze miała szczególne znaczenie w modelu 911 GT3. To właśnie dlatego obecny 911 GT3 ma takie funkcje, jak pokrywa bagażnika i drzwi wykonane z aluminium, co stanowi dobry punkt wyjścia do redukcji wagi.
Mimo jeszcze szerszego nadwozia, nowy Porsche 911 GT3 RS jest lżejszy o 25 kilogramów lub 55 lb niż 911 GT3, ważąc zaledwie 1,370 kg lub 3,021 lb. Ta znacząca redukcja wagi jest osiągnięta między innymi dzięki lżejszym komponentom, takim jak tytanowy układ wydechowy, koło zamachowe o pojedynczej masie, tylna szyba wykonana z specjalnego materiału syntetycznego, lekkie panele drzwiowe, a także centralny panel z tyłu oraz sam tylny spojler wykonane z materiałów kompozytowych.
Od 2010 roku Porsche wprowadzi również kolejna nową opcję: akumulator litowo-jonowy, stworzony specjalnie do współpracy z pojazdem na torze wyścigowym. Zainstalowany zamiast konwencjonalnego akumulatora ołowiowego, zmniejsza całkowitą wagę pojazdu o ponad 10 kg lub 22 lb.
Ulepszona aerodynamika dla dodatkowego docisku
Kolejnym ważnym elementem w opracowywaniu nowego Porsche 911 GT3 RS była aerodynamika pojazdu, a szczególnie generowanie docisku. Dzięki większemu tylniemu spojlerowi docisk na tylnej osi jest jeszcze większy niż w 911 GT3, a efekt ten uzupełnia dodatkowy spojler na przednim zderzaku nowego 911 GT3 RS. To generuje wyższy docisk również na przedniej osi, aby utrzymać pojazd w doskonałej równowadze aerodynamicznej, oferując nowemu Porsche 911 GT3 RS jeszcze większy potencjał do szybkiego przyspieszania bocznego i osiągania jeszcze wyższych prędkości na krętych torach.
Specjalnie zaprojektowane i stworzone z myślą o motorsporcie, wnętrze nowego 911 GT3 RS zawiera elementy z alcantary i jest jeszcze bardziej purystyczne w stylu niż wnętrze GT3. Typowe cechy to lekkie panele drzwiowe z tradycyjnymi paskami do otwierania drzwi, specjalna kierownica sportowa RS oraz różne komponenty węglowe. Z powodów wagowych, uchwyt na kubki został usunięty.
Ponownie, w trosce o minimalizację wagi, RS jest również dostępny bez klimatyzacji i radia. Pakiet Clubsport, doskonale znany z GT3, składający się z rollbaru, gaśnicy, sześciopunktowego pasu bezpieczeństwa oraz ognioodpornych pokrowców na siedzenia z logo RS 3.8, jest standardem w Porsche 911 GT3 RS. Dodatkowe opcje dostępne na życzenie to pneumatyczny system podnoszenia przedniej osi, który unosi przód samochodu o około 30 milimetrów lub 1,2 cala, lub zbiornik paliwa o pojemności 90 litrów (19,8 imp gal).