W 2009 roku, podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, Porsche zaprezentowało limitowaną serię, która przypominała legendarny model 1973 Carrera RS 2.7. To była 911 Classic, zbudowana w zaledwie 250 egzemplarzach.
Porsche 911 Sport Classic stworzono na wzór legendarnego modelu, który był przystosowany do wyścigów. Klienci z całego świata kupowali Carrera RS, aby zdobywać złoto na różnych torach wyścigowych.
Wszystkie 250 egzemplarzy pomalowano na ten sam kolor, Sport Classic Grey, z dwoma paskami biegnącymi od przodu do tyłu. Styl dachu w formie dwóch kopuł przypominał dawne samochody wyścigowe, które miały takie wypukłości na kaski kierowcy i pilota. Z tyłu, klapa silnika w stylu „duck-tail” była podobna do modelu Carrera RS 2.7 z 1973 roku. Z boku, specjalny wzór lekkich felg przypominał klasyczny design Fuchs z legendarnego samochodu Porsche. Szeroka karoseria pochodziła z standardowego modelu 997.2 Carrera S.
Wnętrze samochodu wyróżniało się innym tłem dla wskaźników, z tym samym wzorem co sam samochód: jasnoszarym z dwoma paskami. Skórzana tapicerka oraz aluminiowa gałka zmiany biegów i hamulec ręczny były częścią dziedzictwa Sport Classic. Foteliki kubełkowe z przodu były standardem, a trzyramienne koło kierownicy z ręcznie szytymi szwami miało klasyczny wygląd.
911 Sport Classic miał najszersze tylne opony w ofercie Porsche 911 z 2010 roku: 305/50 ZR19 zamontowane na felgach 11 x 19”. Chassis zostało wyposażone w standardowy system PASM i było obniżone o 20 mm (0,8”) w porównaniu do standardowej Carrery. Silnik stanowił ulepszoną wersję jednostki 3.8 litra, generującą moc 408 KM, która była połączona wyłącznie z 6-biegową skrzynią manualną. Napęd przekazywany był na tylne koła za pomocą mechanizmu różnicowego z ograniczonym poślizgiem.
Na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku Porsche z dumą zaprezentowało model Porsche 911 Sport Classic. Tworząc ten unikalny model, Porsche przywraca tradycję limitowanych edycji, które powstają w bardzo małych seriach – Porsche 911 Sport Classic będzie oferowane w zaledwie 250 egzemplarzach na całym świecie.
Wyjątkowy charakter modelu Porsche 911 Sport Classic powstawał przez trzy lata przez dział Porsche Exclusive, który odpowiada za tworzenie wyjątkowych, spersonalizowanych wersji samochodów Porsche.
Miłośnicy Porsche 911 natychmiast rozpoznają charakterystyczne akcenty stylistyczne wprowadzające ten ekscytujący model do gamy, w szczególności tylny spojler w kształcie „kaczki”, który przypomina ten znany z Carrera RS 2.7 z 1973 roku, oraz ikoniczny design felg alloy w stylu 'Fuchs’. Sport Classic wyróżnia się również mocniejszym silnikiem, unikalnym nadwoziem z nowym stylem z przodu i z tyłu, nowym centralnym elementem dachu, nowymi progami oraz nowym designem przednich i tylnych świateł, które podkreślają wysoki standard techniczny tego bardzo wyjątkowego projektu.
Każdy samochód w tej limitowanej serii dostępny jest w ekskluzywnej nowej kolorystyce Sport Classic Grey, z dyskretnymi, ciemnymi wstawkami podkreślającymi wyjątkowy charakter pojazdu. Bardzo wyszukane i eleganckie wnętrze w kolorze Espresso Nature wyznacza nowe standardy, wykraczając poza dobrze znaną personalizację wnętrza Porsche 911, już oferowaną przez Porsche Exclusive.
Najważniejsze dane techniczne Porsche 911 Sport Classic podkreślają klasę i jakość samochodu już od samego początku: silnik o pojemności 3.8 litra z sześcioma cylindrami w układzie bokser, rozwijający moc 408 koni mechanicznych (300 kW); sześciobiegowa manualna skrzynia biegów; napęd na tylne koła; przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4.6 sekundy; prędkość maksymalna 302 km/h; zużycie paliwa w nowym europejskim cyklu jazdy wynoszące 10.6 l/100 km (26.6 mpg).
Wygląd tego wyjątkowego modelu 911 przekonuje od samego początku, przedni panel SportDesign z odpowiednio zaprojektowanym spojlerem zapewnia aerodynamiczną równowagę z tylnym spojlerem, mocno podkreślając unikalny wygląd Porsche 911 Sport Classic. Reflektory bi-xenonowe z dynamicznymi światłami do jazdy w zakrętach są standardem, z czarnymi okręgami, które nawiązują do specjalnej cechy z długą tradycją w Porsche, widocznej już w słynnych samochodach wyścigowych tej marki, takich jak Porsche 911 Turbo RSR z 1974 roku.
Charakterystyczny design
W Porsche 911 Sport Classic te reflektory uzupełniają inne elementy wykończone na czarno, takie jak kratki wlotu powietrza, trójkąty lusterka oraz dolne części na podstawie lusterek. Double-dome roof wyraźnie wyróżnia się od samego początku, nawiązując do długiej tradycji widocznej już w pokazowym samochodzie Porsche 911 Panamericana oraz w linii dachu Carrera GT.
Dzięki swojej unikalnej formie, progi podkreślają znaczne szerokość pojazdu z tyłu. Choć limitowana edycja Porsche 911 Sport Classic oparta jest na modelu 911 Carrera S, posiada tylną część nadwozia modeli z napędem na wszystkie koła, co sprawia, że jest szersza o 44 mm. Przekłada się to również na szerszy rozstaw tylnych kół, wynoszący dodatkowe 34 mm, co zapewnia lepsze osiągi i większą przyczepność.
Ważnym elementem, niewidocznym z zewnątrz, ale istotnym w praktyce, jest wykorzystanie aluminium w drzwiach, które, wraz z innymi technologiami, pozwala na zrekompensowanie dodatkowej wagi bogatego wyposażenia standardowego.
Nawiązując do wzorców z przeszłości, tylny spojler w kształcie „kaczki” tworzy część Pakietu Aerodynamicznego Porsche 911 Sport Classic, znacznie przyczyniając się do sportowych właściwości jezdnych pojazdu. Również unikalny tylny panel, inspirowany szczególnie sportowym designem samochodów GT, dopełnia specjalny wygląd Porsche 911 Sport Classic, razem z tylnymi lampami z przezroczystego szkła.
Tylnia klapa dumnie nosi chromowaną nazwę modelu „911 Sport Classic”, a motyw „Exclusive” na przednim prawym błotniku potwierdza wyjątkową ekskluzywność tej małej i bardzo specjalnej serii modeli. Każdy samochód dostarczany jest z dopasowanym pokrowcem na auto w zestawie, co stanowi niezbędny detal dla kolekcjonera.
Zwiększona moc silnika 3.8-litra
Silnik Porsche 911 Sport Classic wyposażony jest w nowo opracowany system dolotu, posiadający sześć przełączających klapek. Silnik typu bokser o pojemności 3.8 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa oparty jest na jednostce napędowej z Porsche 911 Carrera S. Dzięki starannej pracy nad różnymi szczegółami w kolektorze dolotowym inżynierowie Porsche zwiększyli moc silnika i moment obrotowy, szczególnie w średnim zakresie obrotów. Połączone z zmodyfikowanymi głowicami cylindrów, nowym systemem dolotu i nowym zarządzaniem silnikiem, modyfikacje te pozwoliły podnieść moc silnika o 23 konie mechaniczne do 408 koni.
Szczególnym elementem jest nowy, zmienny system dolotu, posiadający sześć klapek sterowanych podciśnieniem, które przełączają się między geometrią ukierunkowaną na moc a geometrią ukierunkowaną na moment obrotowy. Otwierające się lub zamykające równocześnie w zależności od prędkości obrotowej silnika i pozycji pedału gazu, klapki te optymalizują oscylację powietrza w kolektorze dolotowym, zapewniając lepsze napełnianie cylindrów. Efektem jest optymalne dostarczanie świeżego powietrza do komór spalania w każdych warunkach, utrzymując maksymalny moment obrotowy oraz optymalizując krzywą momentu obrotowego – w połączeniu ze wzrostem mocy silnika.
System wydechowy, specjalnie opracowany dla tego wyjątkowego modelu, zapewnia odpowiednie ciśnienie przeciwciśnienia spalin, a błyszczące końcówki wydechu z klasycznymi wkładkami siatkowy również są zaprojektowane specjalnie dla Porsche 911 Sport Classic. Pod tylną klapą, na silniku, znajduje się obudowa filtra powietrza z włókna węglowego, co dodaje szczególnie mocny wygląd.
Jak to w Porsche bywa, wzrost mocy silnika osiągany jest z maksymalną efektywnością, a Porsche 911 Sport Classic zachowuje pełną oszczędność paliwa oraz wskaźniki emisji CO2 odpowiadające Porsche 911 Carrera S.
Układ jezdny nastawiony na sport
Ten limitowany model wyraża swoje imię w każdym aspekcie, z odpowiednim wyposażeniem i właściwie dopasowanym układem dynamicznym. Na przykład, Pakiet Sport Chrono Plus dostępny jest jako standard, a Porsche 911 Sport Classic oferowane jest wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Ponadto, skok dźwigni zmiany biegów został skrócony, co idealnie pasuje do samochodu.
Oprócz sportowego zawieszenia Porsche Active Suspension Management (PASM) i obniżonej wysokości o 20 mm, Porsche 911 Sport Classic wyposażony jest również w tylny ogranicznik poślizgu dla bardzo dynamicznych osiągów na drodze.
Kolejną standardową cechą w Porsche 911 Sport Classic są ceramiczne hamulce kompozytowe Porsche (PCCB). Krzyżowo otwory i wewnętrzna wentylacja sprawiają, że te ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 350 mm ważą około 50% mniej niż porównywalne tarcze hamulcowe z żeliwa szarego, co przyczynia się do zmniejszenia mas niesprężynowych, co jest korzystne, zwłaszcza dla dynamiki jazdy samochodu. W połączeniu z równie specjalnie zaprojektowanymi klockami hamulcowymi, ceramiczne tarcze hamulcowe szybko osiągają bardzo wysoki i szczególnie stały współczynnik tarcia, gdy tylko jest to wymagane. W porównaniu z konwencjonalnymi tarczami hamulcowymi, zużycie powierzchni jest ograniczone do minimum dzięki bardzo twardej powierzchni ceramicznych tarcz. Żywotność systemu hamulcowego PCCB jest w związku z tym bardzo długa.
Ikoniczny design kół
Jednym z najbardziej uderzających elementów Porsche 911 Sport Classic są nowe 19-calowe koła Sport Classic z ich obręczą w wysokopołyskowej czerni. Wyraźnie przypominają one to, co można uznać za najbardziej klasyczne koło Porsche wszech czasów – słynne felgi Fuchs zaprojektowane przez Porsche w latach 60. i następnie produkowane przez Fuchs – nowe koła są jednak perfekcyjne na dzisiejszy świat, dodając wyjątkowego wyglądu tej małej, ekskluzywnej serii.
19-calowe koła Sport Classic mają największe wymiary kół we wszystkich modelach 911 (z wyjątkiem samochodów GT) i wyposażone są w opony 305/30 ZR 19 z tyłu. Zestaw kół do zamontowania tych specjalnych kół w wybranych, standardowych wersjach 911 jest w przygotowaniu, a system kontroli ciśnienia w oponach, również występujący jako standard, dopełnia zawieszenia Porsche 911 Sport Classic.
Ekskluzywne materiały i cechy we wnętrzu
Specjalnie zaprojektowane, wysokiej jakości wnętrze Porsche 911 Sport Classic ustanawia nowe standardy pod względem jakości wykończenia, stylu i wyglądu. Dwa nowe materiały, nigdy wcześniej nieużywane przez Porsche, podkreślają ten szczególny akcent klasy i jakości – tkane skórzane i specjalny materiał dywanowy w nowym designie. Pierwszy z nich to specjalny materiał tkany z gładkich pasków skóry i przędzy wzmocnionej podszewką. Używany jest on na centralnych elementach nowo zaprojektowanych adaptacyjnych foteli sportowych z jasnoszarymi wstawkami oraz w wykończeniach drzwi.
Deska rozdzielcza, razem ze wszystkimi wstawkami i dodatkowymi komponentami, wykończona jest skórą naturalną w specjalnym kolorze Espresso Nature. To wykończenie sięga aż do ostatniego detalu, z jeszcze bardziej skomplikowanymi, ręcznie wykonanymi kratkami wentylacyjnymi z ultracienkiej skóry, odzwierciedlającymi charakterystyczny styl Porsche Exclusive. Zestaw wskaźników, specjalnie zaprojektowany dla nowego modelu, idealnie wpasowuje się w deskę rozdzielczą, razem z otoczką w stylu aluminium. Same wskaźniki są czarne i mają nawiązanie do designu zewnętrznych wstawek, a także oznaczenie modelu „911 Sport Classic”.
Dolna część deski rozdzielczej również wykończona jest skórą i ma specjalny motyw w pobliżu pokrywy schowka z numerem każdego indywidualnego modelu w serii ograniczonej do zaledwie 250 samochodów. Ta sama liczba powtarza się na chromowanej, podświetlanej osłonie progów. Dużą dbałość o szczegóły widać również w skórze wokół zamka zapłonu, dopasowanej teczce na kluczyki oraz teczce z naturalnej skóry na instrukcję obsługi.
Trójramienna kierownica z ręcznie szytymi krzyżowymi szwami w kontrastowym kolorze to kolejny bardzo indywidualny element Porsche 911 Sport Classic, podobnie jak dźwignie zmiany biegów i hamulca ręcznego wykonane z aluminium, z oznaczeniem wzoru zmiany biegów w specjalnym kolorze, odpowiadającym wnętrzu, a nazwą „Porsche” wykonaną w ceramice.
Dodatkowe kolorowe akcenty zapewniają srebrnoszare pasy bezpieczeństwa, które, podobnie jak podsufitka wykonana z jasnoszarego alcantary, idealnie współgrają z kolorem zewnętrznym samochodu. Bogaty zestaw elementów wnętrza, wszystkie dostępne jako standard, podkreślają akustykę systemu dźwiękowego BOSE®, specjalnie opracowanego dla Porsche i doskonale dopasowanego do warunków akustycznych wewnątrz 911. W sumie 13 głośników, w tym aktywny subwoofer i głośnik centralny, a także siedmiokanałowy wzmacniacz cyfrowy, zapewniają naprawdę imponujące wrażenia dźwiękowe. Przy odtwarzaniu muzyki z płyt audio lub wideo DVD, ten system o mocy 385 W oferuje pełną gamę dźwięku nagrań w formacie cyfrowym 5.1.
Porsche 911 Sport Classic trafi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii i Irlandii od stycznia 2010 roku, a cena rozpoczyna się od 140 049 funtów. W każdym 911 Sport Classic zainstalowany jest system śledzenia pojazdu Porsche (VTS), zaawansowany pakiet zabezpieczeń potwierdzony standardem Thatcham Kategorii 5, a klienci będą mogli również odkrywać potencjał swojego nowego samochodu, biorąc udział w bezpłatnym kursie w nowym Centrum Doświadczeń Jazdy Porsche w Silverstone.
Specyfikacje Porsche 911 Sport Classic