Porsche wprowadziło wersję GTS dla rodziny 911 w 2011 roku, uznając ją za idealne połączenie wydajności i codziennego doświadczenia z jazdy, a w 2021 roku dodało tę opcję do generacji 992.
Wersja Targa zawsze była unikalnym obecnością na rynku samochodów sportowych. Porsche zaprojektowało ją na bazie wersji 911 Cabriolet, ale dodało potężny system z serwomotorami oraz dużą szklaną szybą, która otwierała się i zamykała za naciśnięciem przycisku. Reflektory LED otrzymały przyciemnione elementy w wersji GTS, a inne czarne akcenty zdobiły boczne wloty powietrza oraz tylny dyfuzor. Gruby słupek B, charakterystyczny dla wersji Targa, był w kolorze fortepianowej czerni, niezależnie od koloru nadwozia.
Porsche nie wykazało się zbyt dużą wyobraźnią w wnętrzu, umieszczając czarne wykończenia wszędzie. Panel wskaźników był podobny do reszty serii 992, ale wzbogacono go o litery GTS wewnątrz analogowego tachometru. Pozostałe wskaźniki były cyfrowe. Zintegrowany nad centralnym panelem, ekran PCM (Porsche Communication Management) systemu infotainment pasował do czarnego koloru deski rozdzielczej, gdy był wyłączony.
Targa 4GTS była najlepszym połączeniem wszystkich światów, oferując napęd na wszystkie koła, doświadczenie jazdy bez dachu oraz poczucie stałego dachu w jednym samochodzie. Jej automatyczna skrzynia biegów i adaptacyjne zawieszenie dopełniały obraz samochodu sportowego do codziennej jazdy.
Około dwa i pół roku po wprowadzeniu na rynek modelu 992, rodzina 911 zyskuje sportowe modele GTS. Dwanaście lat temu Porsche zaprezentowało pierwszą wersję GTS modelu 911. Teraz zadebiutowała nowa generacja tego popularnego samochodu sportowego – bardziej mocna, wizualnie wyróżniająca się i z lepszą dynamiką jazdy niż kiedykolwiek. Sześciocylindrowy silnik typu boxer generuje 353 kW (480 KM), co stanowi wzrost o 22 kW (30 KM) w porównaniu do aktualnego modelu 911 Carrera S i poprzedniego 911 GTS.
Aktualnie dostępnych jest pięć wariantów modelowych w cenach zaczynających się od 140 981 euro.
911 Carrera GTS z napędem na tylne koła, w wersji Coupé i Cabriolet
911 Carrera 4 GTS z napędem na wszystkie koła, w wersji Coupé i Cabriolet
911 Targa 4 GTS z napędem na wszystkie koła
Osiembiegowa automatyczna skrzynia biegów Porsche (PDK) lub siedmiobiegowa skrzynia manualna, jak również zawieszenie specyficzne dla GTS z Porsche Active Suspension Management (PASM) oraz wysokowydajny system hamulcowy z modelu 911 Turbo, zapewniają doskonałe przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych. Dynamika jazdy będzie dodatkowo poprawiona dzięki pakietowi Lightweight Design, który po raz pierwszy będzie dostępny w modelu GTS i pozwala zaoszczędzić do 25 kilogramów.
Stonowany sportowy wygląd nowych modeli charakteryzuje się czarnymi kontrastowymi elementami nadwozia i przyciemnionymi obszarami reflektorów. Czerń dominuje również w wnętrzu. Liczne elementy wykonane z mikrofibry Race-Tex tworzą atmosferę, która jest zarówno dynamiczna, jak i elegancka. Najnowsza generacja Porsche Communication Management (PCM) wprowadza liczne usprawnienia w obsłudze i łączności.
Technologia: dedykowane zawieszenie i unikalny sportowy układ wydechowy
Turbo doładowany silnik trzycylindrowy w nowym 911 GTS generuje 353 kW (480 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 570 Nm, co stanowi wzrost o 20 Nm w porównaniu do poprzednika. Przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje zaledwie 3,3 sekundy w modelu 911 Carrera 4 GTS Coupé z ośmiobiegową skrzynią automatyczną Porsche (PDK): trzy dziesiąte sekundy szybciej niż jego poprzednik. Siedmiobiegowa skrzynia manualna o szczególnie krótkim skoku jest dostępna dla wszystkich modeli 911 GTS jako alternatywa dla PDK.
Zawieszenie, oparte na modelu 911 Turbo i zmodyfikowane do wersji GTS, spełnia najwyższe wymagania wydajnościowe. Dzięki standardowemu Porsche Active Suspension Management (PASM) amortyzatory reagują na dynamiczne zmiany błyskawicznie. W wersji Coupé i Cabriolet, PASM jest standardowym wyposażeniem, połączonym z obniżonym o 10 mm sportowym podwoziem. Koncepcja sprężyn pomocniczych z tyłu pochodzi z modeli Turbo: główne sprężyny są napięte w każdych warunkach jazdy. Odbicie pozostaje takie samo. Podwozie 911 Targa 4 S z PASM wykorzystywane jest w modelu 911 Targa 4 GTS.
Inżynierowie dostosowali również wydajność hamulców do zwiększonej mocy GTS, korzystającej z wysokowydajnego systemu hamulcowego z modelu 911 Turbo. Czarny, 20-calowy (przód) i 21-calowy (tył) kołpak z centrum blokowania, pochodzi z modelu 911 Turbo. Standardowy sportowy system wydechowy zapewnia jeszcze bardziej emocjonujące brzmienie, dzięki specyficznemu dla GTS ustawieniu i pominięciu niektórych izolacji wewnętrznych.
Eksterior: liczne czarne akcenty w jedwabnym lub wysokim połysku
Liczne czarne lub przyciemnione detale zewnętrzne są charakterystyczne dla modelu 911 GTS. W Porsche 911 Targa 4 GTS, obejmuje to również charakterystyczny dla modelu łuk i napisy Targa. Dodatkowe elementy malowane w czerni jedwabnym połyskiem to m.in. wargi spoilerów, aluminiowe koła z centrum blokowania, żaluzje na pokrywie silnika i napisy GTS na drzwiach i tylnym panelu samochodu. Zewnętrzny pakiet, w którym te i inne detale są wykonane w wysokim połysku czerni, można wybrać jako opcję.
Wszystkie modele 911 GTS w praktyce mają pakiet Sport Design, z charakterystycznym wykończeniem przodu, tyłu i progów bocznych. Obramowania reflektorów i otoczenia świateł dziennych są przyciemnione, a samochód wyposażony jest w standardowe reflektory LED z systemem Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Tylne lampy są unikalne dla modeli GTS.
Pakiet Lightweight Design: mniejsza waga, większa siła docisku
Dynamika jazdy jest dodatkowo poprawiana dzięki pakietowi Lightweight Design, który będzie dostępny po raz pierwszy w modelu GTS. Około 25 kg zostanie zaoszczędzone dzięki lżejszym pełnym fotelom z włókna węglowego wzmacnianego plastikiem (CFRP), lekkim szkłu w bokach i tylnych oknach oraz lekkiej baterii. Tylne siedzenia zostały również usunięte. Inne ulepszenia wydajności obejmują standardowe sterowanie tylną osią w tym pakiecie oraz dodatkowe aerodynamiczne wykończenia.
Wnętrze: czarny Race-Tex i standardowe Sport Seats Plus
Sportowe detale modeli GTS kontynuują się wewnątrz – funkcjonalnie oraz wizualnie. Dźwignia zmiany biegów siedmiobiegowej skrzyni manualnej dostępnej w opcji została skrócona o 10 mm, co umożliwia szybkie zmiany biegów przy minimalnym ruchu nadgarstka. Standardowe wyposażenie obejmuje sportową kierownicę GT oraz pakiet Sport Chrono z przełącznikiem trybów, aplikacją Porsche Track Precision i wyświetlaczem temperatury opon. Standardowe fotele Sport Seats Plus z elektryczną regulacją w czterech kierunkach zapewniają wsparcie boczne, komfort i wygodę. Izolacja wnętrza została ograniczona, co poprawia emocjonalną akustykę jazdy.
Liczne elementy Race-Tex podkreślają elegancką dynamiczną atmosferę. Środkowe sekcje foteli, obręcz kierownicy, uchwyty drzwiowe i podłokietniki, pokrywa schowka oraz dźwignia zmiany biegów są pokryte materiałem mikrofibrowym. W pakiecie wnętrza GTS, dekoracyjne szwy dostępne są w kolorze Carmine Red lub Crayon jako opcja. Pas bezpieczeństwa i haftowane napisy GTS na zagłówkach, wskaźniku obrotów oraz zegarze Sport Chrono mają te same kontrastowe kolory. Dekoracyjne wstawki na desce rozdzielczej i wykończeniu drzwi w pakiecie wnętrza GTS są matowym węglem.
Nowy koncept wyświetlania i obsługi: teraz także z Android Auto
Nowa generacja Porsche Communication Management (PCM) oferuje dodatkowe funkcje i znacznie uproszczoną obsługę. Powierzchnie dotykowe w menu multimedialnym zostały powiększone, a możliwość reorganizacji kafelków na ekranie głównym jest nowością. Udoskonalony asystent głosowy rozpoznaje naturalną mowę i może być aktywowany słowami „Hej Porsche”.