Porsche 911 Turbo z 2013 roku zadebiutował 40 lat po tym, jak prototyp modelu 911, nazwany 901, został zaprezentowany na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1963 roku.
Jak zwykle, każda generacja modelu 911 zaczyna się od modeli Carrera, a wersja Turbo pojawia się później. Taka strategia marketingowa zawsze obowiązywała i dobrze sprawdzała się w przypadku Porsche. W 2012 roku producent zaprezentował generację 991, obejmującą modele Carrera, Targa i Cabriolet, a Turbo trafiło do publiczności w następnym roku.
Od samego początku, Turbo uważane było za flagowy model 911, mimo że nie było najszybszym ani najszybszym samochodem w ofercie. Stanowiło najlepszą równowagę między sportem a luksusem. Zaczęło jako prawdziwy, hardcore’owy samochód sportowy, ale ostatecznie przekształciło się w lepsze GT. Z przodu, Turbo wyróżniało się czarnymi wlotami powietrza w bocznych kratkach oraz chowanym spojlerem. Z tyłu, szerokie błotniki były jeszcze szersze niż w wersji Carrera 4 o 28 mm (1.1”).
Wewnątrz, standardowo zamontowano przednie sportowe fotele z elektryczną regulacją w 14 kierunkach. Posiadały one pakiet pamięci z elektryczną regulacją kolumny kierowniczej. Sportowa kierownica została wyposażona w łopatki do zmiany biegów dla standardowej 7-biegowej automatycznej skrzyni biegów PDK (podwójne sprzęgło). W zestawie wskaźników z pięcioma tarczami, prawe wskazanie to wyświetlacz w wysokiej rozdzielczości o przekątnej 4.6”. System audio PCM (Porsche Communication Management) oferował dwunastogłośnikowy system dźwiękowy Bose Surround, w tym aktywny subwoofer o mocy 100 W.
Napęd Turbo oferował silnik bokser o pojemności 3.8 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wspomagany był przez parę turbosprężarek o zmiennej geometrii. Aby zapewnić lepsze pokonywanie zakrętów, samochód był standardowo wyposażony w PASM (Porsche Active Suspension Management) oraz kierowanie na wszystkie koła.
Wprowadzając nową generację modelu 911 Turbo i Turbo S, Porsche prezentuje szczytowe osiągnięcia w zakresie technologii i dynamiki w serii modeli 911. 40 lat po premierze pierwszego prototypu Turbo, Porsche 911 Turbo redefiniuje granice tego, co jest osiągalne w samochodzie sportowym przeznaczonym do codziennego użytku.
Od 40 lat unikalną cechą modelu 911 Turbo jest ekstremalny wachlarz możliwości, który rozciąga się od dynamicznych osiągów i efektywności, przez ekskluzywność i codzienną praktyczność, po tradycję i innowacje. Zaawansowany rozwój istniejących systemów oraz wprowadzenie nowych aktywnych rozwiązań rozszerzają ten wachlarz w taki sposób, że modele 911 Turbo podwyższyły swoje maksymalne wartości w każdej z dyscyplin. Na przykład, czas okrążenia nowego Porsche 911 Turbo S na Północnej Pętli Nürburgringu został skrócony do poniżej 7:30 minut – oczywiście z użyciem standardowych opon produkcyjnych. Przenosi to samochód w obszary dynamicznych osiągów, które wcześniej były dostępne tylko dla bezkompromisowych super samochodów sportowych.
W porównaniu do poprzednich modeli, dwa nowe modele flagowe również wyraźnie zaznaczają swoją wydajność wizualnie. Charakterystyczne szerokie tylne błotniki nowej generacji 911 Turbo są o 28 mm szersze niż w modelach 911 Carrera 4 – prawie płaska powierzchnia o szerokości ponad dłoni rozciąga się od słupka C do zewnętrznej krawędzi auta.
Nowe modele flagowe serii 911 wejdą na rynek pod koniec września 2013 roku. W Niemczech cena modelu 911 Turbo wynosi 162,055 euro; nowy 911 Turbo S kosztuje 195,256 euro, wliczając VAT i cechy specyficzne dla kraju. W Wielkiej Brytanii cena modelu Turbo zaczyna się od 118,349 funtów, a Turbo S od 140,852 funtów. W Stanach Zjednoczonych cena 911 Turbo wynosi od 148,300 dolarów, podczas gdy 911 Turbo S zaczyna się od 181,100 dolarów, bez opłaty za dostawę wynoszącej 950 dolarów.
Niezależny, sportowy i dynamiczny
Nowe modele 911 Turbo mają niepowtarzalny i niezależny wygląd, który wyraźnie podkreśla ich wyjątkowe pozycjonowanie w serii 911 i odróżnia je od konkurencji. Kluczową cechą jest przednia bryła z dużymi wlotami powietrza, niezależnymi reflektorami i żebrami w bocznych wlotach powietrza, które są wszystkie poziomo ustawione.
Z przodu, nowy Porsche 911 Turbo S wyróżnia się dodatkowymi wlotami powietrza w kolorze czarnym w bocznych otworach chłodzących. Reflektory w technologii LED składają się z ramy świetlnej, która w modelu 911 Turbo działa jako światło do jazdy dziennej, a w modelu S jako światło pozycyjne, oraz zintegrowanego wskaźnika kierunku. Porsche 911 Turbo S wyraźnie zaznacza swoją wyższość standardowymi reflektorami LED, które mają czteropunktowe światła do jazdy dziennej, dostępne jako opcja w modelu 911 Turbo.
Jednak wyjątkowym aspektem nowej przedniej bryły jest fakt, że przedni spojler jest całkowicie ukryty w swojej schowanej pozycji. To nadaje nowemu modelowi 911 znacznie lżejszy i bardziej elegancki wygląd z przodu. Kiedy przedni spojler jest wysunięty, auto pokazuje swoją drugą, bardziej wydajną twarz, co podkreśla centralny znak „turbo” lub „turbo S” na krawędzi czarnego spojlera.
Skupienie na kluczowych cechach modelu 911 Turbo jest również widoczne w widoku z boku. W stanie spoczynku i w miejskim ruchu nie ma krawędzi spoilera, która zakłócałaby purystyczną linię przodu modelu 911. Wyraźnie i jednoznacznie typowe dla modelu Turbo, wlot powietrza dla intercoolera otwiera się przed osią tylną. Wzrokowym punktem końcowym tzw. „fly line” jest charakterystyczne tylne błotnik, które w nowej generacji jest lepiej wkomponowane w ogólny projekt. Nowe modele 911 Turbo dają znacznie bardziej dynamiczny ogólny wygląd w profilu bocznym dzięki połączeniu krótszych zwisów nadwozia z przodu i z tyłu oraz wydłużoną linią boczną z o 100 mm dłuższym rozstawem osi. Dodatkowym akcentem wizualnym są nowe 20-calowe felgi aluminiowe w dwukolorowym designie. W modelu 911 Turbo mają dziesięć podwójnych ramion, a w modelu S cechują się wyjątkowo drobną strukturą z wyraźnie rozgałęzionym wzorem ramion – oraz blokadą osi.
Nigdy wcześniej model 911 nie robił takiego wrażenia z tyłu. Nowa generacja 911 Turbo ma ramiona szersze niż jakikolwiek inny model 911. Nad osią tylną, nadwozie jest o 85 mm szersze niż z przodu. Wybrany styl jazdy można zauważyć dzięki adaptacyjnie regulowanemu tylnemu skrzydłu. Schowane w swojej podshellu przy umiarkowanych prędkościach, jest wysunięte przy maksymalnych prędkościach i również nachylone dla większego kąta ataku, gdy wymagana jest maksimum dynamiczna wydajność. Tutaj kształt klasycznego wing z wlotami został zaprojektowany z jeszcze ostrzejszymi liniami, a w połączeniu ze węższą podstawą skrzydła oraz charakterystycznym tylna pokrywą ekranową skrzydło jest harmonijnie zintegrowane w całościowym projekcie tylnego nadwozia. Wąskie tylne światła nowej generacji 911 w technologii LED wizualnie wzmacniają szerokie ramiona nowych modeli 911 Turbo przez swój kształt i dalsze zewnętrzne pozycjonowanie.
Nowe nadwozie z większą sztywnością i niższym środkiem ciężkości
Nadwozie nowych modeli 911 Turbo oparte jest na strukturze nadwozia 911 Carrera; w rezultacie opiera się na inteligentnym lekkim projekcie z wykorzystaniem kompozytowej konstrukcji aluminium i stali. Oprócz obszernego wykorzystania aluminium i powierzchni polimerowych w celu zmniejszenia wagi pojazdu, lokalne zastosowanie ultra-wysoko wytrzymałej stali oferuje wysoką sztywność nadwozia dla idealnej ochrony pasażerów oraz doskonałych właściwości dynamicznych. Waga nadwozia bez malowania została zmniejszona o 13 procent w porównaniu do poprzednich modeli.
Ten podstawowy koncept stanowi fundament dla znacznych zysków wydajności w nowej generacji 911 Turbo. Samo wydłużenie rozstawu osi o 100 mm w połączeniu z szerszym rozstawem osi z przodu – o 51 mm szerszym w modelu 911 Turbo i o 49 mm szerszym w modelu Porsche 911 Turbo S – tworzy zupełnie nową geometrię z większą stabilnością toru i stabilnością przy dużych prędkościach na prostych i zakrętach. Obniżony środek ciężkości poprawia wydajność dynamiczną i zwinność, a znacznie większa sztywność nadwozia stanowi kręgosłup dla precyzyjnego podwozia.
Bardziej spontaniczny, szybszy i bardziej efektywny
Cały układ napędowy nowych modeli 911 Turbo odzwierciedla typowe cechy zaawansowanego rozwoju Porsche. Doładowany silnik sześciocylindrowy o pojemności 3,8 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa wytwarza 520 KM (383 kW) w modelu 911 Turbo i 560 KM (412 kW) w modelu S. Porsche pozostaje jedynym producentem samochodów, który oferuje dwa turbosprężarki z zmienną geometrią turbin (VTG) w silniku benzynowym.
Moc jest przekazywana wyłącznie przez siedmiobiegową skrzynię biegów Doppelkupplung (PDK), która w najwyższych modelach 911 teraz również umożliwia funkcję start-stop z wyłączeniem silnika wcześniej podczas zwalniania do zatrzymania oraz oddzielną funkcję zwolnienia. Wraz z nowym systemem zarządzania termicznego dla silnika turbo, technologie zwiększające efektywność paliwową zmniejszyły zużycie paliwa NEDC o 16 procent do 9,7 l/100 km, co dotyczy obu modeli.
W porównaniu do poprzednich modeli, poziom mocy 911 Turbo zwiększono o 20 KM (15 kW), a moment obrotowy wzrósł o dziesięć niutonometrów do 660 Nm. W modelu S moc zwiększono o 30 KM (22 kW), a moment obrotowy wzrósł o dziesięć Nm do 710 Nm. Wzrost mocy nowego 911 Turbo uzyskano głównie dzięki poprawie efektywności silnika przy wyższych ciśnieniach spalania oraz nowym ustawieniu czasowania zaworów i kącie zapłonu. W silniku modelu S ciśnienie doładowania zwiększono do 1,2 bara w celu poprawy mocy, a maksymalna prędkość silnika zwiększono o 200 rpm do 7,200 rpm. To pozwala kierowcy wykorzystać jeszcze szerszy zakres prędkości obrotowej silnika oraz wyższe połączoną prędkość z silniejszym momentem obrotowym przy pełnej akceleracji po zmianie biegów.
Overboost: moc jest zwiększana za naciśnięciem przycisku
Nowe samochody sportowe radzą sobie jeszcze lepiej w sprincie z pakietem Sport Chrono, który jest standardowym wyposażeniem w Porsche 911 Turbo S (opcjonalnie w 911 Turbo); oferuje on zwiększony moment obrotowy. Funkcja „Overboost”, która jest po raz pierwszy stosowana w Porsche 911 Turbo S, zwiększa maksymalne ciśnienie doładowania o około 0,15 bara przez maksymalnie 20 sekund w średnim zakresie prędkości; to zwiększa maksymalny moment obrotowy do 750 Nm. Tłoki zostały wzmocnione i zmodyfikowane, aby zapewnić, że nowe silniki 911 Turbo mogą wytrzymać wyższe obciążenia związane z ich wyższymi wartościami mocy i momentu obrotowego. Ciśnienia szczytowe zwiększono o ponad dziesięć procent, a wewnętrzną efektywność znacznie poprawiono.
PDK z wirtualnymi biegami pośrednimi
Osiągnięte zyski wydajności i zmniejszone zużycie paliwa w nowych modelach topowych 911 są częściowo wynikiem dalszego rozwoju skrzyni biegów PDK Doppelkupplung, która posiada nowe funkcje zoptymalizowane dla sportowej jazdy.
Na przykład inżynierowie Porsche uzupełnili siedem biegów roboczych, dodając wirtualne biegi pośrednie, które jeszcze bardziej poprawiają efektywność paliwową i komfort. Są one wykorzystywane do zmniejszenia prędkości silnika podczas niezakłóconego trybu jazdy z utrzymywaniem stałej prędkości, w momencie gdy kolejny wyższy bieg obniżyłby prędkość silnika poniżej określonego dolnego limitu prędkości. Aby to zrobić, kontroler skrzyni biegów angażuje sąsiednie poziomy biegów i steruje dwoma sprzęgłami dla zdefiniowanego poślizgu w przekazywaniu mocy napędowej. Kiedy kierowca naciśnie pedał gazu, Doppelkupplung błyskawicznie zmienia bieg na odpowiedni. Ponieważ PDK ma sprzęgła w kąpieli olejowej, ta innowacyjna funkcja skrzyni biegów jest wolna od zużycia.
Dodatkowo, rozszerzona funkcjonalność start-stop PDK teraz wyłącza silnik podczas zwalniania do zatrzymania, co oszczędza więcej paliwa. Oba modele Turbo oferują również funkcję zwolnienia, która rozłącza sprzęgła w fazach zwolnienia, pracuje na biegu jałowym i wprowadza pojazd w tryb neutralny. Ta funkcja może znacznie poprawić efektywność paliwową, szczególnie podczas jazdy po autostradach.
Dynamiczna regulacja prędkości silnika zapewnia jeszcze szybsze zmiany biegów zarówno w przypadku redukcji, jak i zmiany na wyższy bieg. Podczas redukcji, kontroler emituje impulsy przyspieszenia pośredniego, które w podstawowym ustawieniu są stosunkowo skoncentrowane na komforcie, a w trybie SPORT lub SPORT PLUS są bardzo dynamiczne. Podczas zmiany biegów, funkcjonalność regulacji prędkości silnika wykorzystuje maskowanie wtrysku silnika w trybach SPORT. Oba te efekty sprawiają, że zmiany biegów są również bardziej akustycznie imponujące.
Nowy system napędu na wszystkie koła z elektro-hydraulicznym sterowaniem
Aby jeszcze szybciej i precyzyjniej rozdzielać moc na dwa osie, Porsche opracowało aktualnie wykorzystywany system napędu na wszystkie koła (PTM) z elektro-hydraulicznym sterowaniem swojej wielopłytkowej sprzęgła. Ta zasada funkcjonalna umożliwia szybsze i bardziej precyzyjne sterowanie sprzęgłem. Rezultatem jest bardziej dynamiczne i precyzyjne sterowanie siłami napędowymi do osi przedniej, co przynosi korzyści w przyczepności i dynamice pojazdu. Dodatkowo, nowy system może teraz kierować więcej momentu napędowego do osi przedniej, której przekładnia została wyposażona w nowy system chłodzenia wodnego. Równocześnie, zoptymalizowana interakcja silnika, skrzyni biegów i systemu napędu na wszystkie koła zwiększa zdolności sprintu nowych modeli topowych 911 jeszcze bardziej. Z opcjonalnym pakietem Sport Chrono, 911 Turbo przyspiesza z 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy, co jest o jedną dziesiątą sekundy szybciej niż Porsche 911 Turbo S z serii 997. Jego następca teraz pokonuje standardowy dystans przyspieszenia w 3,1 sekundy.
Nowe granice dynamiki pojazdu
Modele flagowe serii 911 poczyniły najbardziej imponujący skok w rozwoju dynamiki pojazdu. Proste wydłużenie rozstawu osi o 100 mm w połączeniu ze zwiększonym rozstawem osi z przodu – o 51 mm szerszym w modelu 911 Turbo i o 49 mm szerszym w Porsche 911 Turbo S – oraz o 42 mm szerszym rozstawem osi z tyłu stworzyło zupełnie nową geometrię z większą stabilnością toru i stabilnością przy dużych prędkościach na prostych i w zakrętach.
Opierając się na tej podstawie, inteligentne współdziałanie aktywnych systemów ciągle dostosowuje właściwości jazdy do sytuacji drogowej lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. W szczególności nowa aktywna konstrukcja kierownicy tylnej osi, aktywna aerodynamika i Porsche Torque Vectoring (PTV) Plus reprezentują systemy, które znacznie poprawiają zakres możliwości jazdy samochodu. Porsche 911 Turbo S zajmuje najwyższą pozycję, oferując bogaty zestaw standardowego wyposażenia. Posiada również system stabilizacji PDCC, ceramiczny system hamulcowy PCCB oraz dynamiczne mocowania silnika, które są zawarte w pakiecie Sport Chrono. Te systemy mogą być zamawiane jako opcje dla 911 Turbo.
Kierownica tylna osi poprawia zwinność i stabilność jednocześnie
Aktywna kierownica tylna osi składa się z dwóch elektromechanicznych actuators, które są używane po lewej i prawej stronie tylnej osi zamiast konwencjonalnych jednostek kierowniczych. Kąt kierowania tylnych kół może być zmieniany w zależności od prędkości pojazdu: o maksymalnie 2,8 stopnia w kierunku przeciwnym do kąta kierowania osi przedniej lub do 1,5 stopnia w tym samym kierunku co kierowanie kół przednich. Dla porównania: Kąt kierowania 2,8 stopnia na kołach przednich odpowiada kątowi kierowania wynoszącemu około 45 stopni na kierownicy w pozycji centralnej.
Zmieniając kierunki, w które obracają się dwa osie, można osiągnąć dwa efekty. Kiedy tylne i przednie koła są kierowane w przeciwnych kierunkach, samochód sportowy zachowuje się jak model o znacznie krótszym rozstawie osi. Wykazując zdumiewającą zwrotność, skręca i porusza się z większą zwinnością w zakrętach. System ustawia tę funkcjonalność przy prędkościach poniżej 50 km/h, co także znacznie ułatwia manewrowanie i parkowanie w codziennej jeździe. Przy 10,6 metrach, nowe modele 911 Turbo mają najmniejszy promień skrętu w całym polu konkurencyjnym.
Drugi rodzaj efektu osiąga się, gdy przednie i tylne koła są skręcane w tym samym kierunku: to wydłuża postrzegany rozstaw osi samochodu sportowego. Dla kierowcy oznacza to większą stabilność przy zmianach pasa ruchu i większą stabilność jazdy, szczególnie przy dużych prędkościach. Co więcej: Budowanie sił bocznych na tylnej osi, inicjowane w odpowiedzi na ruchy kierownicy kierowcy, następuje znacznie szybciej niż w przypadku nieobracanej tylnej osi, co prowadzi do bardziej spontanicznego i harmonijnego inicjowania zmian kierunku. Kierowanie obiema osiami w tym samym kierunku odbywa się przy prędkości pojazdu wynoszącej 80 km/h. Wysoki potencjał siły bocznej na tylnej osi pozwolił również na uzyskanie kierunkowości, która jest o dziesięć procent bezpośredniejsza. Ogólnie rzecz biorąc, nowe 911 Turbo jest wyraźnie bardziej zwrotne.
Oferując tę zmienność, kierownica tylna osi znacząco przyczynia się do rozwiązania konfliktu celów między zwinnością a stabilnością jazdy. Rezultat nie tylko przynosi korzyści w manewrowaniu, bezpieczeństwie jazdy i codziennej użyteczności; zwiększa także osiągi jazdy. Kierownica tylna odegrała decydującą rolę w dalszym poprawieniu czasów okrążeń na Nürburgringu.
Większa przyczepność podczas wychodzenia z zakrętu: PTV Plus
Aktywna kierownica tylna może być uzupełniona przez Porsche Torque Vectoring Plus, w zależności od sytuacji drogowej. System składa się z elektronicznie kontrolowanego, w pełni zmiennego tylnego blokady dyferencjału, a specyficzne, indywidualne interwencje hamulcowe są dokonywane na prawym lub lewym tylnym kole na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Kiedy skręcamy w zakręt, system nieco hamuje tylne koło od wewnętrznej strony zakrętu. To daje zewnętrznemu ekwipunkowi większą moc napędową, co dodaje impuls zakrętu w kierunku skrętu. W ten sposób PTV Plus znacznie poprawia zwinność i precyzję skrętu przy niskich do umiarkowanych prędkościach pojazdu. Przy dużych prędkościach i podczas przyspieszania z zakrętów, blokada tylnego dyferencjału wchodzi w działanie i zapewnia także większą stabilność jazdy.
PDCC: w zakręcie praktycznie bez przechyłów
Innym aktywnym systemem dynamicznym pojazdu, który teraz znalazł swoje miejsce w modelach 911 Turbo i jest standardowym wyposażeniem w modelu S, jest Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).
Ten zmienny system stabilizacyjny zasadniczo rozwiązuje konflikt między ekstremalną sportowością a jak najniższym kątem przechyłu w dynamicznych sytuacjach jazdy oraz wysokim poziomem komfortu poprzez znaczne odsprzęganie stabilizatora w jeździe na prostych odcinkach oraz wprowadzanie przeciwnych odkształceń sprężyn zawieszenia na nierównych nawierzchniach. W ten sposób Porsche 911 Turbo S wnosi kolejny istotny wkład w poprawę przyspieszenia bocznego i prowadzenia, ponieważ praktycznie całkowicie kompensuje przechyły boczne pojazdu do maksymalnego wartości przyspieszenia poprzecznego samochodu. Zmniejszone kąty przechyłu utrzymują optymalny kontakt opon z nawierzchnią, aby mogły przenosić wyższe siły boczne. To zwiększa możliwe prędkości w zakrętach, co w rezultacie prowadzi do szybszych czasów okrążeń na torach wyścigowych. System również zapewnia bardziej bezpośrednią informację zwrotną z kierownicy oraz lepszą precyzję kierowania. Gdy tryb SPORT Plus jest aktywowany, system PDCC również reaguje z większą mocą.
Dynamiczne mocowania silnika zapobiegają niepożądanym skokom silnika
Porsche wprowadza kolejny aktywny system poprawiający dynamikę pojazdu w nowym 911 Turbo S: dynamiczne mocowania silnika, które są składnikami standardowego pakietu Sport Chrono. Ich kontroler wykorzystuje istniejące czujniki do wykrywania bardzo sportowego stylu jazdy, a następnie usztywnia normalnie elastyczne mocowania silnika. To odbywa się za pomocą cieczy zawierającej zawiesinę cząsteczek magnetycznych w mocowaniach; jej lepkość może być zmieniana przez pole elektryczne. Tłumienie mocowań może być zwiększone w zależności od ustawienia przełącznika – SPORT lub SPORT Plus – a strategia sterowania skonfigurowana z większą sztywnością dla toru wyścigowego jest predefiniowana.
Duże koła o większej powierzchni kontaktu
Pakiet działań projektowych w celu dalszej optymalizacji dynamiki pojazdu dopełniają całkowicie nowe koła. W porównaniu do 19-calowych kół poprzedniego modelu, aktualne 20-calowe koła не tylko są większe, ale także w modelu Porsche 911 Turbo S przednie i tylne koła są również szersze o pół cala. Opony przednie są również szersze. Tak więc nowe modele 911 Turbo jeżdżą na oponach, które robią wrażenie pod względem dynamiki pojazdu dzięki większym powierzchniom kontaktu z drogą. Nowe topowe samochody sportowe uzyskują nową generację opon, które zostały specjalnie zoptymalizowane dla niskiego oporu toczenia, typowych dla Porsche osiągów, krótkich dystansów hamowania i wagi. Jak wcześniej, koła Porsche 911 Turbo S posiadają blokadę osi, której sposób działania został dodatkowo zoptymalizowany.
Gra z wiatrem
Nowe Porsche 911 Turbo to pierwszy na świecie samochód sportowy z adaptacyjną aerodynamiką. W rezultacie osiąga całkowicie nowy zakres codziennej użyteczności, efektywności i wydajności, ustanawiając najlepsze wartości w każdej z tych trzech dziedzin.
Porsche Active Aerodynamics (PAA) przełamuje bariery, które ograniczają tradycyjne samochody sportowe. Bez aktywnych komponentów, tuning aerodynamiczny zawsze jest kompromisem – głównie między efektywnością a wydajnością wyścigową. Dzięki unikalnej kombinacji przedniego spojlera, który można rozciągać w wielu etapach, oraz tylnego skrzydła szczelinowego, które jest regulowane pod względem wysokości i kąta natarcia, model 911 Turbo może dostosować swój kształt aerodynamiczny do aktualnej sytuacji i życzeń klienta za naciśnięciem przycisku. To pierwszy pojazd, który może przełączać się między różnymi trybami aerodynamicznymi, zachowując równocześnie równowagę aerodynamicznego uniesienia między osiami przednią a tylną.
PAA kontroluje przedni spojler i tylne skrzydło w trzech podstawowych trybach. Na początku oba są całkowicie schowane. Kiedy przedni spojler jest złożony, umożliwia to znacząco większy kąt natarcia niż w poprzednim modelu. Teraz wynosi 10,3 stopnia zamiast 7,8 stopnia, a prześwit wynosi teraz 156 mm zamiast 139 mm. To znacznie minimalizuje ryzyko „zaczepienia” na stromych rampach parkingów lub krawężnikach.
PAA pozostaje w tym trybie do prędkości pojazdu wynoszącej 120 km/h, chyba że kierowca interweniuje manualnie i aktywuje tryb aerodynamiczny lub przycisk SPORT Plus. Następnie inicjowany jest tryb prędkości, w którym dwa zewnętrzne segmenty trzyczęściowego przedniego spojlera są rozszerzane. To kieruje więcej powietrza wokół nadwozia, co zmniejsza uniesienie aerodynamiczne na osi przedniej. Równocześnie, tylne skrzydło jest rozszerzane o 25 mm do góry. W tej konfiguracji całkowity opór powietrza nowego 911 Turbo jest bardzo niski; poprawia to efektywność paliwową, a samochód osiąga swoją maksymalną prędkość 315 km/h lub 318 km/h w modelu S. Gdy prędkość samochodu spada poniżej 80 km/h, PAA automatycznie wraca do ustawienia podstawowego.
„Performance”: zupełnie nowy wymiar aerodynamiczny w 911 Turbo
Tryb „Performance” dodaje do modelu 911 zupełnie nowy wymiar aerodynamiczny. Siły generowane przez przepływ powietrza doskonale ilustrują to: Przy prędkości 300 km/h w trybie Performance, samochód sportowy generuje 132 kg docisku. Oznacza to, że maksymalne możliwe przyspieszenie boczne wzrasta o dziesięć procent przy tej prędkości – tylko z powodu docisków.
Aby wygenerować te siły, środkowa część przedniego spojlera również jest rozszerzana. Powietrze jest kierowane jeszcze bardziej wokół pojazdu, a strefa niskiego ciśnienia jest tworzona za spojlerem. Równocześnie tylne skrzydło jest wydłużane do wysokości 75 mm i nachylone do przodu o siedem stopni.
Zakres aerodynamiczny nowego 911 Turbo łatwo osiąga strefy wydajności, które wcześniej były zarezerwowane dla samochodów sportowych GT od Porsche. Sama zmiana z trybu „Speed” na „Performance” poprawia potencjał dynamiki pojazdu nowego 911 Turbo do tego stopnia, że skraca czas okrążenia na Północnej Pętli Nürburgringu o dwie sekundy.
Przyjemność z jazdy w ekskluzywnym otoczeniu
Wnętrze obu modeli 911 Turbo zostało całkowicie przeprojektowane, opiera się na designie wnętrza rodziny 911 Carrera. Przede wszystkim stworzono je, aby przekazać kierowcy intensywne i niezmącone przyjemności jazdy samochodem sportowym o wysokiej wydajności, aby wspierać kierowcę oraz oferować kierowcy i pasażerom ekskluzywne, wysokiej jakości otoczenie skórzane.
Nowe modele 911 Turbo pojawiają się również z bardziej intensywnymi doznaniami akustycznymi. Aby zapewnić szczególnie emocjonalne wrażenia z jazdy, standardowo zastosowano system Sound Symposer, który przekazuje dźwięki wlotu powietrza silnika turbo do wnętrza za pomocą membrany. Czysto mechaniczny system jest aktywowany po naciśnięciu przycisku SPORT.
Kierowca i pasażer z przodu w Porsche 911 Turbo siedzą na sportowych fotelach z całkowitą elektryczną regulacją w 14 kierunkach, które oprócz podstawowych regulacji oferują również elektryczne ustawienia takie jak nachylenie fotela, głębokość siedziska oraz czterodirectionowe wsparcie lędźwiowe. Model S ma standardowe fotele Adaptive Sport Seats Plus z regulacją w 18 kierunkach. Te fotele mają wyraźnie zaznaczone boki oraz regulację podparcia bocznego dostosowanego do siedzenia i oparcia w celu zapewnienia optymalnego wsparcia bocznego w każdej sytuacji jazdy. Oba warianty zawierają pakiet Memory oraz elektryczną regulację kolumny kierowniczej. Pakiet Memory zapisuje wiele ustawień fotela, kolumny kierowniczej i pojazdu.
Oprócz obszernego zestawu standardowego w nowym 911 Turbo, nowy Porsche 911 Turbo S posiada bi-kolorowe wnętrze skórzane w kolorze czarnym i czerwonym carrera, dostępne wyłącznie w tym modelu jako standard. Ponadto, skorupy oparć foteli są obite skórą z podwójnymi szwami, a dekoracyjne elementy dźwigni zmiany biegów, paneli drzwi oraz konsoli centralnej wykonane są w wykończeniu Carbon.
Przyrząd z rozszerzonym zestawem wyświetlaczy
Kierowca prowadzi oba modele za pomocą sportowej kierownicy z aluminiowymi łopatkami zmiany biegów. Zestaw instrumentów nowych modeli 911 Turbo został dalej rozwinięty na podstawie aktualnej generacji 911, więc posiada również kolorowy wyświetlacz po prawej stronie obrotomierza. Sam zestaw instrumentów różni się od zestawu w modelach 911 Carrera czarnymi tarczami ze aluminium u wokół. Wskazówka obrotomierza ma srebrny dekoracyjny pierścień oraz podświetlone logo „turbo” lub „turbo S”. Wysokiej jakości kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,6 cala oferuje rozbudowane opcje wyświetlania, w tym ciśnienie doładowania oraz dane o wydajności. Nowy wyświetlacz „Performance” pokazuje aktualnie dostępny moment obrotowy silnika za pomocą poruszającej się kropki na ekranie; ta wartość jest funkcją prędkości obrotowej silnika i obciążenia. Ponadto, asystent świateł drogowych dla reflektorów LED (standard w Porsche 911 Turbo S, opcjonalnie w 911 Turbo) można aktywować lub dezaktywować z podmenu ustawień pojazdu.
Jak w poprzednich modelach, nowe modele 911 Turbo również zawierają system Porsche Communication Management (PCM) z modułem nawigacyjnym jako standard. Ta najnowsza generacja PCM oferuje takie funkcje jak uniwersalne złącze audio, trójwymiarową mapę nawigacyjną, w tym modele miejski i terenowy z nałożoną mapą satelitarną, wyświetlanie ograniczeń prędkości oparte na mapach oraz sterowanie dla standardowego systemu dźwiękowego Bose Surround. Wysokowydajny system ma łącznie dwanaście głośników, w tym aktywny subwoofer o mocy 100 watów z wzmacniaczem klasy D zintegrowanym w nadwoziu oraz osiem kanałów wzmacniacza, które tworzą imponujące wrażenia dźwiękowe.
Reflektory pełno-LED z ciągłą regulacją poziomu
Porsche oferuje szereg wysoko rozwiniętych systemów i funkcji dla nowych modeli 911 Turbo, z których niektóre są standardowe w modelu S. Na przykład, nowy samochód sportowy można rozpoznać po fabrycznie zainstalowanych reflektorach pełno-LED.
Znacznie różnią się one od systemu bi-xenonowego modelu 911 Turbo, dla którego system LED oferowany jest jako opcja. Oferują one jazdę bez zmęczenia dzięki swojej barwie światła LED, która jest bardzo zbliżona do dziennego światła, co poprawia postrzeganie kontrastów. Zintegrowany w obudowie reflektora czteropunktowe światło do jazdy dziennej, które jest bardzo atrakcyjnym, charakterystycznym znakiem marki.
Zamiast sferycznie kształtowanego korpusu świetlnego z okrągłą soczewką projekcyjną, reflektory mają dwie rurkowate obudowy świetlne ułożone na poziomach o górnym i dolnym kształcie soczewki. Podstawowy moduł w górnej rurze jest częścią świateł mijania i oświetla drogę szerokim i równomiernym pasem światła. Druga część świateł mijania znajduje się w module Porsche Dynamic Light Systems (PDLS) zlokalizowanym poniżej pierwszej. Posiada funkcję przechylania i zmienną dystrybucję światła dla takich funkcjonalności jak dynamiczne skręcanie, światła drogowe, autostradowe i mijania. Dodatkowe światło drogowe w górnej części reflektora pełno-LED składa się z dwóch subkomponentów po lewej i prawej stronie podstawowego modułu. Jego wysoka pozycja zapewnia jeszcze lepsze oświetlenie drogi. Każde światło do jazdy dziennej składa się z czterech diod LED otoczonych pierścieniem świetlnym.
W połączeniu z pełno-LED reflektorami, system Porsche Dynamic Light został rozszerzony o dynamiczne światło drogowe, więc znany jest jako PDLS plus. W przeciwieństwie do systemów, które tylko cyfrowo przełączają między światłami mijania a drogowymi, tutaj zasięg oświetlenia, w tym również światła dodatkowe, jest ciągle dostosowywany. Dynamiczny system świateł drogowych wykrywa źródła światła nadjeżdżających pojazdów oraz ruch drogowy z przodu za pomocą kamery zamontowanej wewnątrz samochodu. Zaleta tego systemu to konsekwentne wykorzystanie potencjału oświetleniowego bez oślepiania innych uczestników ruchu.
Kamery jako wsparcie parkowania i rozpoznawania znaków drogowych
Po raz pierwszy w nowych modelach 911 Turbo, i wyłącznie w samochodach sportowych Porsche, na końcu tego roku zostanie zaoferowana opcja asystenta parkowania, przód i tył z kamerą cofania. Oprócz ultradźwiękowych czujników w przednim i tylnym wykończeniu nadwozia, ta opcja również wykorzystuje kamerę nad tylną tablicą rejestracyjną; jej obrazy są wyświetlane na monitorze PCM, a jej moduł sterujący generuje dodatkowe linie, które kierowca może mieć wyświetlone w celu orientacji. Pokazują one ścieżkę jazdy w oparciu o aktualny kąt kierowania. Dodatkowo, przezroczysty, prostokątny obszar kolorowy na monitorze symbolizuje strefę parkowania pojazdu, co zapewnia dodatkowe wsparcie w parkowaniu. Ponadto, obraz z kamery cofania można połączyć z widokiem z góry asystenta parkowania.
Kolejną opcją opartą na kamerze jest rozpoznawanie znaków drogowych. Ten system informacyjny wykorzystuje kamerę do wykrywania znaków ograniczenia prędkości, strefy bez wyprzedzania i końce tych stref. Uwaga, system ten uwzględnia także znaki uzupełniające. Jeśli jednostka kamery nie rozpozna znaku, automatycznie zostaje wyświetlona w systemie nawigacyjnym przechowywana prędkość.
Innowacyjny system adaptacyjnego tempomatu, system dźwiękowy Burmester
System adaptacyjnego tempomatu z Porsche Active Safe (PAS) oferuje również nowe funkcje pomocnicze. Nowością jest dodatkowa integracja funkcji automatycznego start-stop. W nowych modelach 911 Turbo system oferuje możliwość automatycznego wyłączenia silnika po spowolnieniu pojazdu do zatrzymania. Silnik jest automatycznie uruchamiany, gdy kierowca naciska pedał gazu lub aktywuje go z dźwigni kolumny ACC.