Model 2010 Porsche 911 Turbo Cabriolet zadebiutował równocześnie z wersją Coupe podczas Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku. Jego osiągi plasowały się w strefie supersamochodów.
Cabriolet został stworzony, aby oferować emocje i wygląd wersji 911 Turbo, ale z dachem, który można złożyć, co zapewnia przyjemną, relaksującą jazdę.
W modelu z 2010 roku samochód miał duże wloty powietrza oraz LED-owe kierunkowskazy w kształcie paska. W bocznych wlotach powietrza, które miały na celu schłodzenie przednich hamulców, projektant umieścił światła do jazdy dziennej z diodami LED, zamiast tradycyjnych świateł przeciwmgielnych. Reflektory miały opcjonalne dynamiczne światła, które poprawiały oświetlenie na zakrętach dzięki mechanizmowi obracającemu. Na górnej części tylnych błotników umieszczono podwójny wlot powietrza, który miał pomóc w schłodzeniu silnika i dostarczeniu mu świeżego powietrza. Spoiler na masce silnika wprowadzał istotną różnicę estetyczną między wersją Turbo a pozostałymi modelami 911.
Pierwszy Porsche 911 Turbo Cabriolet pojawił się w 1975 roku i oferował moc 260 KM z silnika bokserowego o pojemności 3,0 litra. Przesuwając się do 2009 roku, nadal mamy 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,8 litra. Zamiast jednego turbodoładowania, zastosowano dwa turbosprężarki z Zmienną Geometrią Turbiny, cechę ekskluzywną dla Porsche. Silnik współpracował z manualną skrzynią biegów sześciobiegową lub siedmiobiegową skrzynią PDK (automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem).
Przedstawiamy nowego Porsche 911 Turbo, który zadebiutował na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku. Porsche po raz kolejny ustanawia najwyższe standardy w segmencie samochodów sportowych o wysokich osiągach. Rzeczywiście, innowacje w Turbo dotyczące zwiększonej efektywności, mniejszych emisji oraz lepszych właściwości jezdnych przy zmniejszonej masie, wyraźnie wskazują na przyszłość.
Nowy model Porsche, będący szczytem oferty, zużywa do 16% mniej paliwa, rozwija moc o 20 KM, dostarcza moment obrotowy większy o 30 Nm/22 lb-ft i przyspiesza o 8% szybciej, przy jednoczesnym zmniejszeniu wagi o 25 kg lub 55 lb. Nie wspominając o lepszej dynamice jazdy, jaką oferuje ten samochód.
W świetle tych cech, nowy topowy model z serii 911 wyróżnia się jeszcze bardziej od konkurencji, szczególnie pod względem efektywności i przyspieszenia. Główne specyfikacje (z różnymi danymi dla Porsche 911 Turbo Cabriolet w odpowiednich nawiasach) przedstawiają się następująco:
Silnik biturbo o pojemności 3,8 litra, sześciocylindrowy, rozwijający moc 500 KM (368 kW); sześciobiegowa manualna skrzynia biegów, opcjonalna siedmiobiegowa skrzynia PDK Porsche-Doppelkupplungsgetriebe; aktywne PTM Porsche Traction Management z napędem na wszystkie koła; przyspieszenie 0-100 km/h w 3,7 (3,8) sekundy, z PDK i Sport Chrono Package Turbo w 3,4 (3,5) sekundy; prędkość maksymalna 312 km/h (193 mph); zużycie paliwa w NEDC wynoszące 11,6 (11,7) l/100 km, co odpowiada 24,3/24,1 mpg imp, z PDK 11,4 (11,5) l/100 km (co odpowiada 24,8/24,6 mpg imp).
Serce i kluczowy element nowego Porsche Turbo, które zadebiutuje w Niemczech od 21 listopada, to oczywiście nowy silnik o pojemności 3,8 litra, zamiast 3,6. Ten silnik, stworzony od podstaw w 35-letniej historii Porsche 911 Turbo, wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa, kolektor dolotowy zwiększający efektywność oraz turbosprężarkę wyłączną dla Porsche z zmienną geometrią wirnika (VTG) w silniku benzynowym. Rezultatem jest nie tylko wzrost mocy w porównaniu do poprzedniego modelu o 20 KM do 500 KM (368 kW), ale także wzrost maksymalnego momentu obrotowego o 30 Nm/22 lb-ft do 650 Nm/479 lb-ft.
Podobnie jak wcześniej, Porsche Turbo standardowo wyposażone jest w sześciobiegową skrzynię manualną. Po raz pierwszy silnik turbo może być opcjonalnie połączony z siedmiobiegową skrzynią PDK, która, w przeciwieństwie do Tiptronic S w poprzednim modelu, również wyposażona jest w mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem.
Skrzynia biegów PDK to kolejne rozwinięcie przekładni już zastosowanej w modelu 911 Carrera z wzmocnionymi komponentami. Połączenie PDK, bezpośredniego wtrysku paliwa i turbodoładowania zapewnia nowy poziom efektywności, zwinności, reakcji i osiągów, przy czym Porsche 911 Turbo z PDK i Sport Chrono Package Turbo przyspiesza z miejsca do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy (Cabriolet 3,5 sekundy) z pomocą Launch Control.
Najwyższa efektywność paliwowa: zdecydowanie najbardziej efektywny samochód sportowy o wysokich osiągach
Efektywność paliwowa do 16% lepsza niż konkurencja, nawet przy surowszych normach EU5, daje nowemu Porsche Turbo unikalną pozycję w swoim segmencie rynkowym. Konkretnie, średnie zużycie paliwa Porsche 911 Turbo z PDK spadło w porównaniu do wcześniejszego modelu z Tiptronic S o 2,2 do 11,4 litrów/100 kilometrów (co odpowiada 24,8 mpg imp). W warunkach ruchu transgranicznego zarówno Coupé, jak i Cabriolet, dzięki PDK, które zapewnia optymalną zmianę biegów i przekazywanie mocy z minimalnymi stratami, mogą łatwo osiągnąć zużycie paliwa poniżej 10 litrów/100 kilometrów (28,2 mpg imp lub lepiej) (zużycie paliwa w ruchu pozamiejskim zgodnie z normą EU5: Coupé 8,1 l/100 (34,9 mpg imp), Cabriolet 8,2 l/100 km (34,4 mpg imp).
Całkowity bilans emisji CO2 uległ znaczącej poprawie, z emisjami CO2 spadłymi o prawie 18% dzięki zmianie z automatycznej skrzyni biegów z konwerterem na Doppelkupplungsgetriebe. Emisje spadły również w wersji ze skrzynią manualną o około 11%.
Porsche 911 Turbo, już zajmujący czołową pozycję pod względem efektywności, widocznie poprawia swoją przewagę nad konkurencją. Rzeczywiście, Porsche 911 Turbo jest jedynym samochodem w swoim segmencie, który mieści się poniżej limitów podatku „Gas Guzzler Tax” w USA, co oznacza dodatkowy podatek na pojazdy o dużym zużyciu paliwa.
Najlepsze osiągi również w przyspieszeniu i dynamice jazdy
Nawet z manualną skrzynią biegów w standardzie, nowy Turbo przyspiesza z miejsca do 100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy (Cabriolet 3,8 sekundy). Ze skrzynią PDK nowy Turbo kończy tę samą próbę o dziesiątą sekundy szybciej, a z opcjonalnym Sport Chrono Package Turbo, zawierającym dynamiczne mocowania silnika po raz pierwszy, topowy model 911 oferuje jeszcze wyższy standard osiągów, z funkcją Overboost zwiększającą maksymalny moment obrotowy o 50 Nm/37 lb-ft do nie mniej niż 700 Nm/516 lb-ft.
Oznacza to przyspieszenie z 0 – 100 km/h z wciśniętym przyciskiem Sport w zaledwie 3,6 sekundy (Cabriolet 3,7 sekundy) oraz, w połączeniu z PDK, przyciskiem Sport Plus i Launch Control, najszybsze możliwe przyspieszenie do 100 km/h w niesamowitych 3,4 sekundy (Cabriolet 3,5 sekundy).
W tym samym trybie przyspieszenie do 200 km/h lub 124 mph zajmuje zaledwie 11,3 sekundy (Cabriolet 11,8 sekundy).
Jako kolejny atut, przycisk Sport Plus w skrzyni PDK aktywuje strategię zmiany biegów na torze wyścigowym, zapewniającą najkrótsze możliwe czasy zmiany biegów oraz optymalne punkty zmiany biegów przy wrzucaniu i redukcji.
Aby poprawić zarówno dynamikę jazdy, jak i komfort motoryzacyjny/wibracyjny, Sport Chrono Package Turbo wyposażone jest również w dynamiczne mocowania silnika, które zmieniają swoją twardość i tłumienie w zależności od warunków jazdy. Ta specjalna funkcja znacząco redukuje przenoszenie wibracji z całego układu napędowego, a w szczególności z silnika do nadwozia samochodu.
Nowość: Porsche Torque Vectoring PTV dla jeszcze wyższych prędkości w zakrętach
Wydajność nowego 911 Turbo została podniesiona do jeszcze wyższego standardu, co idzie w parze z jeszcze lepszą dynamiką jazdy niż kiedykolwiek wcześniej. W związku z tym dalszy rozwój PTM Porsche Traction Management i PSM Porsche Stability Management dla jeszcze lepszej dynamiki jazdy wspierany jest przez nowy, opcjonalny Porsche Torque Vectoring (PTV).
Ten innowacyjny system składa się z mechanicznego tylnego dyferencjału i, interweniując w hamulce tylnego wewnętrznego koła w zakręcie, zwiększa zwinność samochodu, jednocześnie redukując tendencję do podsterowności. Rezultatem jest jeszcze większa precyzja kierowania i stabilność w zakrętach, a także wyższe prędkości w zakrętach i na krętych drogach.
PTM Porsche Traction Management oferuje teraz jeszcze wyższy poziom dynamiki jazdy, zmiana rozkładu mocy między przodem a tyłem odbywa się jeszcze płynniej. Główną zaletą dla kierowcy jest bardzo dobrze wyważone i łagodnie reagujące zachowanie pojazdu.
PTM w nowym Porsche 911 Turbo komunikuje się z Porsche Stability Management, który również jest standardowo wyposażony. PASM Porsche Active Suspension Management zapewnia temu unikalnemu samochodowi sportowemu dodatkowy aktywny system kontroli dla optymalnej dynamiki jazdy. Sterowane przez komputer, ta zaawansowana technologia amortyzacji korzysta z interakcji PTM i PSM, zapewniając jeszcze bardziej dynamiczną kontrolę. W tym procesie kierowca ma możliwość wyboru między trybem Normal i Sport, a ciągła regulacja amortyzatorów podąża za mapą dostosowaną do komfortu lub sportowego i sztywnego prowadzenia. W rezultacie zachowanie jezdne Porsche 911 Turbo elastycznie dostosowuje się do indywidualnych oczekiwań kierowcy.
Fundamentalnym punktem filozofii bezpieczeństwa Porsche jest to, że moc hamulców zawsze musi wielokrotnie przewyższać moc silnika. Dokładnie dlatego przednie koła wyposażone są w sześciotłokowe hamulce tarczowe o średnicy 350 milimetrów lub 8,9 cala. Tylne hamulce czterotłokowe również mają tarcze o średnicy 350 milimetrów.
Jak wszystkie modele z serii 911, nowy 911 Turbo dostępny jest również z hamulcami PCCB Porsche Ceramic Composite z ceramicznymi tarczami o średnicy 380 milimetrów/9,6 cala z przodu, co zapewnia jeszcze szybszą reakcję, bardzo dobrą odporność na przegrzewanie i absolutnie brak korozji. Dodatkową zaletą PCCB jest redukcja wagi w porównaniu do standardowych hamulców z tarczami z żeliwa szarego o około 18 kg lub 40 lb.
Nowe cechy w designie
Charakterystycznym elementem najpotężniejszego produkcyjnego modelu 911 jest przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza oraz paskowymi kierunkowskazami LED. Nowością są tirowe żaluzje w bocznych wlotach powietrza oraz dzienne światła LED, które zastępują tradycyjne światła przeciwmgielne.
Po raz pierwszy w nowym Porsche 911 Turbo dostępne są opcjonalne dynamiczne światła skrętne, które poprawiają oświetlenie zakrętów na drodze, ponieważ moduł reflektora podąża za krzywizną drogi, obracając się w swoim kącie o 15°. Rzeczywiście, zaawansowany design tego systemu projekcyjnego z podwójną soczewką wyraźnie podkreśla postępowy i uderzający charakter nowego 911 Turbo.
W nowym designie, podwójne zewnętrzne lusterka oferują lepszy widok na tył oraz optymalną aerodynamikę, z lustrem lepiej chronionym przed zanieczyszczeniem.
Dziewiętnastocalowe koła Turbo II w technologii odkuwanych i podwójnych tonach, standardowo wyposażone w nowym Porsche 911 Turbo, nadają szczególnie atrakcyjny styl i design. Tył nowego Porsche 911 Turbo wygląda jeszcze bardziej dynamicznie i muskularnie, nie tylko dzięki klasycznemu dzielonemu spojlerowi, ale także, a może przede wszystkim, dzięki nowym tylnym światłom w technologii LED oraz znacznie większym rurkom wydechowym.
Najnowsza generacja topowego modelu 911 w ofercie również wyposażona jest w nową generację kierownic. Modele z manualną skrzynią biegów mają nową sportową kierownicę z trzema ramionami w zmodyfikowanym designie w standardzie. Samochody z Porsche-Doppelkupplungsgetriebe są po raz pierwszy dostępne jako alternatywa dla kierownicy PDK, z nową, opcjonalną sportową kierownicą z trzema ramionami, wyposażoną w łopatki zmiany biegów.
Te łopatki zmiany biegów są solidnie przymocowane do kierownicy, przy czym prawa łopatka służy do zmiany biegu w górę, a lewa do zmiany biegu w dół.
W połączeniu z opcjonalnym Sport Chrono Package Turbo zarówno łopatki, jak i kierownica PDK mają przyciski oraz wbudowane wyświetlacze. W zależności od wciśniętego przycisku, zapala się światło „Sport” lub „Sport Plus”. A jeśli kierowca aktywował Launch Control, ta funkcja również się wyświetla.