Dla niektórych, Porsche Turbo to było za mało, więc w 2010 roku wprowadzono wersję Turbo S. Chociaż zachowała większość cech wersji standardowej, dodała więcej mocy i momentu obrotowego.
Od momentu wprowadzenia Porsche Turbo do linii 911, uważano je za flagowy model w gamie 911. Było to najlepsze połączenie wydajności, komfortu i luksusu w kategorii supersamochodów. A dzięki napędowi na wszystkie koła, był to prawdziwie całoroczny supersamochód.
Model Turbo S z 2010 roku charakteryzował się dużymi wlotami powietrza i prostokątnymi sygnalizatorami LED. W bocznych wlotach powietrza, które miały na celu chłodzenie przednich hamulców, projektant umieścił światła do jazdy dziennej z diodami LED, zamiast zwykłych świateł przeciwmgielnych. Reflektory miały opcjonalne dynamiczne światła, które poprawiały oświetlenie na zakrętach dzięki mechanizmowi obrotowemu. Na górnej części tylnych błotników umieszczono podwójny wlot powietrza, aby wspomagać chłodzenie silnika i dostarczać mu świeżego powietrza.
Wnętrze standardowo wyposażono w trójramienną kierownicę oraz aluminiowe łopatki zmiany biegów z tyłu, umożliwiające ręczne sterowanie biegami. Sportowe fotele kubełkowe również były standardem. W jednostce multimedialnej Porsche zainstalowało PCM (Porsche Communication Management), z kompatybilnością z iOS. Dla użytkowników Androida, producent samochodów oferował specjalną aplikację.
Turbo S posiadało nowy system zarządzania silnikiem, który pozwalał na bardziej agresywne otwieranie zaworów dolotowych oraz większy doładowanie dla turbosprężarek z 1 bara (14,5 psi) do 1.2 bara (17,4 psi). W rezultacie moc wzrosła o 30 KM w porównaniu do standardowego modelu Porsche Turbo z 2010 roku. Silnik o pojemności 3.8 litra z bezpośrednim wtryskiem był standardowo połączony z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów PDK (z podwójnym sprzęgłem).
Inżynierowie Porsche opracowali nowy flagowy model w serii 911 dla kierowców sportowych, którzy oczekują najwyższej wydajności i dynamiki jazdy: Porsche 911 Turbo S.
Zajmując najwyższą pozycję, ten wyjątkowy nowy model jest doskonałym przykładem filozofii Porsche Intelligent Performance. Pomimo znaczącego wzrostu mocy silnika i fenomenalnych osiągów na drodze, Porsche 911 Turbo S nie zużywa więcej paliwa niż Porsche 911 Turbo, co czyni go zdecydowanie najbardziej efektywnym autem sportowym w swojej klasie.
Nowe 911 Turbo S wchodzi na rynek jednocześnie w wersji Coupé i Cabriolet.
Porsche 911 Turbo S oferuje najwyższy poziom technologii napędu w segmencie samochodów sportowych, który Porsche ma do zaoferowania. W standardzie wyposażony jest we wszystkie dostępne opcjonalne funkcje poprawiające osiągi, jakie można znaleźć w modelu 911 Turbo.
„Serce” nowego flagowego modelu 911 to oczywiście sześciocylindrowy silnik typu boxer z dwoma turbosprężarkami z zmienną geometrią turbiny (VTG), co jest unikalnym rozwiązaniem w silnikach benzynowych na całym świecie. Moc wzrosła o 30 KM w porównaniu do „zwykłego” 911 Turbo.
Porsche-Doppelkupplungsgetriebe przekazuje pełną moc silnika bez najmniejszych przerw podczas zmiany biegów na aktywne PTM Porsche Traction Management z napędem na wszystkie koła. Dynamiczne mocowania silnika i PTV Porsche Torque Vectoring, w tym mechaniczny dyferencjał na osi tylnej, zapewniają jeszcze wyższy standard dynamiki jazdy.
Również w standardzie, lekkie i odporne na wyblaknięcie PCCB Porsche Ceramic Composite Brakes zapewniają doskonałą siłę hamowania w każdych warunkach. Dzięki niższej wadze, Porsche 911 Turbo S w standardowej wersji waży nawet 10 kg (22 lb) mniej niż 911 Turbo z PDK, mimo dodatkowych funkcji.
Więcej ciśnienia dla większej mocy
Pierwsza jednostka napędowa zaprojektowana od podstaw w ciągu 35-letniej historii Porsche 911 Turbo zadebiutowała jesienią 2009 roku. Od samego początku mechaniczne komponenty tej wyjątkowej sześciocylindrowej jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i technologią biturbo zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnej efektywności, mocy i osiągach – a teraz niewielkie modyfikacje wprowadzane w wersji S potwierdzają potencjał tej jednostki napędowej high-tech: Zmodyfikowane, bardziej agresywne zarządzanie zaworami dolotowymi oraz wzrost ciśnienia doładowania o 0,2 do maksymalnie 1,2 bara generują 30 KM więcej niż „zwykłe” 911 Turbo. Maksymalna moc dostarczana przez turbodoładowany sześciocylindrowy silnik jest utrzymywana w zakresie od 6,250 do 6,750 obr/min.
W tym samym czasie moment obrotowy silnika wzrósł o 50 Nm/37 lb-ft do nowego szczytu 700 Nm/516 lb-ft, dostępnego w zakresie od 2,100 do 4,250 obr/min. Oczywiście, taka moc i moment obrotowy oznaczają naprawdę imponujące osiągi na drodze, Turbo S przyspiesza z 80 do 120 km/h (50 -75 mph) w zaledwie 2,0 (Cabriolet 2,1) sekundy.
W tym samym czasie nowe flagowe 911 podwaja swoją prędkość z 100-200 km/h w zaledwie 7,5 (Cabriolet 7,9) sekundy.
Odpowiednia mieszanka paliwa i powietrza jest dostarczana do jednostki napędowej Porsche 911 Turbo S przez jednorodny bezpośredni wtrysk paliwa. Kolejną wyjątkową cechą jest kolektor dolotowy wykorzystujący oscylacje powietrza między przepustnicą a zaworem dolotowym, co poprawia napełnienie cylindrów, a tym samym poziom efektywności silnika. Pomaga to również zmniejszyć zużycie paliwa przy dużym obciążeniu i wysokich prędkościach obrotowych silnika.
Dwie turbosprężarki z zmienną geometrią turbiny (VTG) są absolutnie unikalne na rynku, stosowane tylko przez Porsche w silnikach benzynowych. Ponownie ekskluzywne dla modelu 911 Turbo i 911 Turbo S, ta technologia doładowania z ruchomymi łopatkami umożliwia silnikowi pracę w maksymalnej temperaturze spalin wynoszącej około 1,000° C (1,830° F). I nie bez znaczenia w tym kontekście, potencjał osiągów nowego Porsche 911 Turbo S podkreślany jest w szczególności przez sportowy dźwięk silnika.
Ten sportowy dźwięk generowany jest przede wszystkim, gdy przyciśnięty jest przycisk Sport i/lub Sport Plus, co modyfikuje regulowane łopatki na turbosprężarkach oraz kąt zapłonu. Wyrazistym wizualnym znakiem zwiększonej mocy i osiągów nowego modelu jest ulepszona konstrukcja komory silnika z obudową filtra powietrza z włókna węglowego i aluminiową osłoną z dumnym oznaczeniem „Turbo S”.
Przenoszenie mocy za pomocą skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem i napędu na cztery koła
Moc silnika w nowym Porsche 911 Turbo S przekazywana jest standardowo przez siedmiobiegową skrzynię biegów Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK). W standardzie skrzynia biegów jest również kontrolowana ręcznie za pomocą łopatek zmiany biegów na trójramiennej sportowej kierownicy.
Ta przełomowa technologia przekładni po raz pierwszy opracowana przez Porsche w latach 80-tych i pierwotnie stworzona na potrzeby motorsportu, umożliwia niezwykle szybkie zmiany biegów bez najmniejszych przerw w trakcji, co znacząco poprawia przyspieszenie. Uczucie, jakie odczuwa kierowca w tym procesie, jest jeszcze bardziej zwinne i dynamiczne.
Biegi 1-6 dopasowane są do extra-sportowych osiągów, dzięki czemu samochód osiąga swoją maksymalną prędkość na szóstym biegu. Siódmy bieg ma dłuższe przełożenie, co zmniejsza zarówno prędkość obrotową silnika, jak i zużycie paliwa, a jednocześnie poprawia dźwięk silnika i komfort akustyczny, szczególnie na długich dystansach.
Aktywne PTM Porsche Traction Management z szczególnie dynamiczna konfiguracją zapewnia efektywne rozdzielenie mocy silnika na cztery koła. W praktyce PTM łączy przyjemność z jazdy typową dla Porsche z jego silnikiem z tyłu i napędem na tylną oś dodatkowo zwiększając stabilność prowadzenia, trakcję i zwinność. Aby osiągnąć ten efekt, PTM przekazuje odpowiedni udział mocy silnika w każdej sytuacji za pomocą wielopłytkowego sprzęgła do przednich kół. Gdy kierowca wciśnie przycisk Sport, udział mocy przekazywany do przednich kół odpowiednio maleje, a Turbo S zachowuje się jeszcze bardziej jak model z napędem na tylną oś, oferując w ten sposób szczególnie sportową konfigurację.
Dokonując niezbędnych korekt w maksymalnie 100 milisekund, PTM jest szybsze niż reakcja silnika na jakąkolwiek zmianę obciążenia oraz percepcja kierowcy. W rezultacie napęd na wszystkie koła Porsche w praktyce „patrzy w przyszłość”, zapewniając precyzyjną zwinność na wąskich wiejskich drogach, doskonałą trakcję oraz wyjątkowe bezpieczeństwo jazdy nawet podczas ekstremalnych manewrów przy bardzo wysokich prędkościach.
Biorąc pod uwagę te cechy, Porsche Traction Management jest jednym z najefektywniejszych, wydajnych i najlżejszych systemów napędu na wszystkie koła na rynku.
Porsche Torque Vectoring dla jeszcze dokładniejszego zachowania w zakrętach
Porsche 911 Turbo S również standardowo wyposażone jest w PTV Porsche Torque Vectoring, składające się z mechanicznego dyferencjału tylnej osi oraz zmiennego podziału momentu obrotowego silnika na tylnej osi poprzez odpowiednie ingerencje hamulców na wewnętrznym tylnym kole.
Dzięki tym funkcjom, PTV poprawia zarówno dynamikę jazdy, jak i zwinność nie tylko podczas wjeżdżania w zakręty, ale również podczas jazdy po zakręcie, szczególnie na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni.
Kolejną zaletą PTV w zakrętach jest to, że kierowca jest w stanie przejechać zakręt jeszcze szybciej i w lepszym stylu.
Mechaniczny dyferencjał tylnej osi, zawarty w pakiecie Porsche Torque Vectoring, posiada asymetryczny efekt blokady (22 procent przy obciążeniu, 27 procent przy luzie). Szczególnie podczas jazdy na granicy możliwości zapewnia to wyższą trakcję na zmieniających się nawierzchniach, zwiększoną stabilność jazdy podczas zmiany obciążenia w zakręcie oraz większą zwinność w zakrętach przy dużym poziomie przyspieszenia bocznego.
Wszystkie te cechy czynią PTV idealnym uzupełnieniem dla PSM Porsche Stability Management. Gdy PSM ingeruje w hamulce w celu stabilizacji samochodu, PTV ingeruje w hamulce, aby aktywnie zwiększać dynamikę jazdy. Odpowiednio, PTV nadal ingeruje w hamulce, gdy Porsche Stability Management jest dezaktywowane (PSM OFF), zapewniając zwinne i dynamiczne właściwości jazdy także w takich okolicznościach.
Pakiet Sport Chrono Turbo z dynamicznymi mocowaniami silnika
Wyposażony w Sport Chrono Package Turbo w standardzie, wraz z dynamicznymi mocowaniami silnika, nowy 911 Turbo S jest w stanie zaoferować jeszcze wyższy poziom osiągów. Ten unikalny pakiet, dzięki ustawieniom Sport i Sport Plus, pozwala kierowcy nowego flagowego samochodu sportowego Porsche na wybór jeszcze bardziej sportowych strategii zmiany biegów dla PTM, PSM, PASM, dynamicznych mocowań silnika i PDK. Równocześnie funkcja Launch Control umożliwia kierowcy przyspieszanie z miejsca z pełną mocą dla najwyższej wydajności, proces przyspieszania kontrolowany jest zarówno przez poślizg na napędowych kołach, jak i przez kontrolowane zarządzanie momentem na sprzęgle. I na koniec, pakiet zawiera również analogowy zegar na desce rozdzielczej, wyświetlacz osiągów w PCM Porsche Communication Management oraz indywidualną pamięć.
Pakiet Sport Chrono Turbo dopełniają dynamiczne mocowania silnika. Wykorzystując magnetyzowalny płyn i elektrycznie modyfikowane pole magnetyczne, zmienne mocowania silnika poprawiają zarówno osiągi jazdy, jak i komfort jazdy i drgań. Aby to osiągnąć, automatycznie zmieniają swoją sztywność i tłumienie w zależności od warunków jazdy. Podczas szybkiego przyspieszania lub w szybkim następującym po sobie zakrętach, na przykład, dynamiczne mocowania silnika łączą jednostkę napędową z samochodem w bardzo sztywnej konfiguracji, praktycznie eliminując wszelkie niepożądane siły generowane przez ruch silnika. Z drugiej strony, podczas jazdy na wprost w luźnych warunkach, mocowania silnika oddzielają jednostkę napędową od nadwozia samochodu w celu uzyskania jeszcze lepszej kontroli nad jazdą i komfortu akustycznego.
Aktywne zawieszenie z ceramicznymi hamulcami i kołami z centralnym zamkiem
Zawieszenie nowego Porsche 911 Turbo S jest w dużej mierze takie samo jak w 911 Turbo, oferując pełen zakres od szczególnie sportowego i dynamicznego po najbardziej komfortową konfigurację zapewnianą przez zmienne PASM Porsche Active Suspension Management.
Mocowania kół na przedniej osi zostały zmodyfikowane w nowym modelu, z punktem obrotu na drążku kierowniczym podniesionym o 4,5 mm (0,18″), aby zredukować wszelkie zmiany kinematyki przednich kół podczas ich ruchu w górę i w dół w trakcie skoku sprężynowego. To jeszcze bardziej poprawia zarówno zwinność samochodu, jak i precyzję kierownicy, zapewniając jeszcze większą stabilność jazdy podczas hamowania na nierównej nawierzchni.
Nowe Porsche 911 Turbo S standardowo wyposażone jest w PCCB Porsche ceramiczne hamulce kompozytowe. Dzięki temu materiałowi wysokotechnologicznemu, hamulce reagują jeszcze szybciej niż w przeciwnym razie, zapewniają doskonałą stabilność na wyblaknięcie poprzez stały współczynnik tarcia i są w dużej mierze odporne na korozję.
Pomimo większych tarcz hamulcowych, hamulce PCCB ważą około 19 kg (42 lb) mniej niż standardowe tarcze hamulcowe z żeliwa szarego w modelu 911 Turbo.
Hamulce PCCB są łatwo rozpoznawalne dzięki swoim zaciskom malowanym na żółto i są łatwe do zidentyfikowania dzięki 19-calowym kołom RS Spyder z centralnym zamkiem, które również są standardem w tym wyjątkowym modelu.
Najwyższe wyposażenie z dynamicznymi światłami i sportowymi siedzeniami z regulacją
Dzięki szerokiemu wachlarzowi funkcji i wyposażeniu, nowy Porsche 911 Turbo S oparty jest na wyrafinowanych cechach, które już oferowane są w modelu 911 Turbo, z licznymi dodatkowymi funkcjonalnymi i ekskluzywnymi komponentami. Na przykład, nowy model S standardowo wyposażony jest w dynamiczne światła skrętne z charakterystycznym wzornictwem wnętrza Porsche w reflektorach i podwójnym projekcie soczewki. Dostosowując się do toru drogi przy prędkości wynoszącej około 10 km/h (6 mph), reflektory poprawiają poziom oświetlenia i pozwalają kierowcy rozpoznać krzywiznę drogi i ewentualne przeszkody w ciemnościach, szczególnie na krętych drogach.
Aby zapewnić szeroką strefę oświetlenia w nadchodzącym zakręcie, wewnętrzny reflektor w zakręcie dostosowuje się o 15°, a zewnętrzny reflektor o 7°.
Niemal oczywiste jest, że nowy Porsche 911 Turbo S wyposażony jest w sportowe fotele z regulacją, które zapewniają jeszcze lepszą stabilność boczną, a ponad to, oprócz regulacji wszystkich funkcji siedziska oraz regulacji podparcia lędźwiowego, umożliwiają dodatkową elektryczną regulację wsparcia bocznego wokół górnych i dolnych nóg kierowcy oraz pasażera.
Również standardowo, funkcja pamięci na fotelu kierowcy obejmuje zarówno lusterka boczne, jak i wszystkie ustawienia fotela kierowcy z wyjątkiem wsparcia bocznego. Dodatkowymi atrakcjami są tempomat oraz zintegrowany w PCM Porsche Communication Management zmieniacz 6-CD/DVD.
Ekskluzywna gama kolorów we wnętrzu
Gama skórzanej tapicerki, która jest standardem w nowym Porsche 911 Turbo S, jest dostępna w dwóch kombinacjach kolorystycznych: Czarno/Kremowym oraz Czarno/Tytanowym Niebieskim, oba z czarnym jako kolorem bazowym.
W tych nowych kombinacjach kolorystycznych, zarówno panele drzwiowe, jak i środkowe sekcje siedzeń zarówno z przodu, jak i z tyłu mają kolor Kremowy i odpowiednio Tytanowy Niebieski.
Te szczególnie atrakcyjne schematy kolorystyczne zostały opracowane specjalnie dla nowego Porsche 911 Turbo S i są dopełnione przez szwy i przeszycia w dopasowanym kolorze. I na koniec, 911 Turbo S jest oczywiście dostępny z praktycznie wszystkimi opcjami, które są również dostępne w 911 Turbo.
Historia Porsche 911 Turbo S
Już od wczesnych dni Porsche 911 litera „S” (Sport) za oznaczeniem modelu podkreślała szczególnie sportową wersję wysokowydajną tego wyjątkowego samochodu sportowego.
Na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1992 roku Porsche po raz pierwszy zaprezentowało turboładowany model noszący tę pożądaną literę: 911 Turbo S w serii modelowej 964. Z silnikiem o mocy 381 KM, ten wyjątkowy samochód sportowy oznaczał najwyższy poziom osiągów we wszystkich wersjach 911 Turbo z ich silnikiem o pojemności 3,3 litra. Pod względem technicznym oparty był na 911 Turbo, który z powodzeniem ścigał się w 1991 roku prowadzony przez Hurleya Haywooda w Supercar Series.
Wersję drogową można było rozpoznać z zewnątrz po bocznych wlotach powietrza z tyłu oraz niższej tylnej skrzydle. Dzięki swojemu poziomowi wyposażenia i specjalnym modyfikacjom Porsche 911 Turbo S wówczas był o imponujące 180 kg (396 lb) lżejszy niż „zwykły” Turbo.
Zmodyfikowany wałek rozrządu, udoskonalone przewody dolotowe, niewielki wzrost ciśnienia doładowania oraz zoptymalizowany system zapłonowy i wtryskowy zwiększały moc silnika do nie mniej niż 381 KM, przyspieszając samochód z miejsca do 100 km/h w 4,6 sekundy i umożliwiając osiągnięcie prędkości maksymalnej 290 km/h (180 mph). Jedynym „minusem” tej niewielkiej serii produkcyjnej wynoszącej zaledwie 86 sztuk była cena wynosząca 295,000 DM.
W 1993 roku Porsche zaoferowało 911 Turbo S Le Mans GT jako autentyczny model wyścigowy do długodystansowych wyścigów na podstawie regulacji GT. Wyprodukowane przez dział wyścigowy w Weissach, to bardzo specjalne auto sprzedano zespołom klientowym wchodzącym do nowej klasy GT w długodystansowych wyścigach.
Jako pionier technologii turbo, Porsche w tamtym czasie wybrało jednostkę biturbo o pojemności 3,16 litra, dostarczającą maksymalną moc 474 KM pomimo ogranicznika powietrza. Szczególnym wyróżnieniem w porównaniu do poprzednich wyścigowych samochodów 911 było wlot świeżego powietrza zewnętrznymi krawędziami tylnego skrzydła.
Ten nowy samochód wyścigowy GT zadebiutował i przeszedł swoje pierwsze testy w 12 godzinach Sebring, Walter Röhrl, Hans-Joachim Stuck i Hurley Haywood za kierownicą 911 Turbo S Le Mans GT nie tylko zdobyli zwycięstwo w klasie, ale także zajęli siódme miejsce w klasyfikacji generalnej wśród licznych konkurentów w klasie C.
Dopiero w sierpniu 1997 roku dział Exclusive zakładu wprowadził nowy model o mocy 450 KM jako wersję Turbo S 993 modelu 911. Sprzedawany w cenie przekraczającej 300,000 DM, ten wysokowydajny samochód sportowy miał Aerokit z zmodyfikowanym przednim i tylnym spojlerem oraz bocznymi wlotami powietrza z tyłu.
Wnętrze wykończone było pełną skórą oraz włóknem węglowym, co wyraźnie symbolizowało ekskluzywność tego modelu Turbo S, który zbudowano tylko w 345 egzemplarzach.
Jeff Zwart, amerykański kierowca wyścigowy, wyraźnie udowodnił za kierownicą tego auta, że ekskluzywność i sportowe osiągi nie muszą się wykluczać, wygrywając legendarne zawody Pikes Peak International Hill Climb w Kolorado, USA, za kierownicą swojego Porsche 911 Turbo S w 1998 roku.
W maju 2004 roku – wkrótce miała się odbyć premiera nowej serii 997 911 – Porsche wzbogaciło serię modelu 996 poprzez wprowadzenie Turbo S. Ta wersja S charakteryzowała się szczególnie większą mocą silnika oraz standardowymi hamulcami PCCB.
Większe turbosprężarki i intercooler, a także udoskonalona elektronika silnika dawały temu wyjątkowemu modelowi maksymalną moc 450 KM i prędkość maksymalną 307 km/h (190 mph). Sprzedawany w cenie 142,250 Euro, Porsche 911 Turbo S był określany przez AutoBild, niemiecki magazyn motoryzacyjny, jako prawdziwy „okaz”, ponieważ premia wynosząca 13,572 Euro w porównaniu do standardowego Turbo obejmowała nie tylko dodatkowe 30 koni mechanicznych, ale także standardowe hamulce PCCB oraz zmieniacz CD.
Specyfikacje Porsche 911 Turbo S Coupé