To był jedyny samochód na świecie, który zmierzył się z wyścigiem Paris-Dakar oraz 24-godzinnym wyścigiem Le Mans i wygrał w obu przypadkach. Uważano go za absolutnego superauta świata. Model 959 to legendarne auto.
Gdy mówimy o samochodzie, który potrafił pokonać ćwierć mili w 12 sekund i przyspieszyć od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w mniej niż 4 sekundy, nikt nie pomyślałby o aucie starszym niż z 2010 roku. A jednak potężny Porsche 959 zdołał to osiągnąć już w 1987 roku! Na dodatek był to samochód z napędem na wszystkie koła i miał trzy różne prześwity, co umożliwiało jazdę w terenie.
Model 959 został zaprezentowany jako koncept w 1983 roku podczas Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie. Porsche zdecydowało się na jego budowę, aby zobaczyć, co z tego wyjdzie. Efektem był smukły, aerodynamiczny i muskularny supercar, który osiągał prędkość 317 km/h (197 mph) przy zerowym wzniesieniu. Okrągłe reflektory, pochylone słupki A oraz ogromny spojler z tyłu były unikalne na rynku. W przeciwieństwie do swoich braci z serii 911, 959 miał szerszą karoserię i zupełnie inne zakończenie. Posiadał dwa małe wloty powietrza na tylnych błotnikach, które były potrzebne do zasilania silnika.
Wnętrze było godne luksusowego samochodu z tamtej epoki, z skórzanymi siedzeniami, premium systemem audio i klimatyzacją. Wysokie sportowe fotele z przodu były uzupełnione przez parę mniejszych z tyłu. Na podłodze znajdowała się sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Może w 2010 roku sześciobiegowa skrzynia nie była już wielką różnicą, ale w 1987 roku było to coś wyjątkowego.