Marka Porsche borykała się z poważnymi problemami finansowymi. Z ograniczoną ofertą pojazdów potrzebowała czegoś, co pozwoliłoby jej wzbić się na rynek. I tym czymś był model Cayenne z 2002 roku. SUV, który uratował firmę produkującą samochody sportowe.
Początkowo to był szok dla fanów modelu 911. Jak to możliwe, że ich ulubiona marka wypuszcza na rynek rodzinnego SUV-a z logo Porsche? Co więcej, jak mogli to zrobić, dzieląc platformę z Volkswagenem? Cóż, to wszystko się wydarzyło, a miało na celu uratowanie marki. Pierwsza generacja Cayenne była najlepiej sprzedającym się Porsche wszech czasów aż do końca jej produkcji.
Cayenne inspirował się swoim sławnym bratem, 911. Reflektory przypominały te z modelu Porsche 911-996. Część przedniego zderzaka również wyglądała nawiązując do 911. Jednak reszta samochodu nie miała wiele wspólnego z żadnym Porsche w historii. Zbudowano go z zaokrąglonymi powierzchniami i opadającą klapą bagażnika. Lampy tylne były duże i wysokie w porównaniu do tych w modelu 911. Nawet ich kształt był inny.
Wewnątrz samochodu znalazły się detale charakterystyczne dla Porsche, takie jak zestaw wskaźników i kluczyk po lewej stronie. Dźwignia zmiany biegów była taka sama jak w modelu 911, ale pozycja siedzenia była wyższa. Na plus, w tylnej części było wystarczająco miejsca dla trzech dorosłych oraz parę drzwi, aby się do nich dostać.