PORSCHE Cayenne (958) 2015-2017

PORSCHE Cayenne (958) 2015-2017

Przejdź do galerii zdjęćPORSCHE Cayenne (958) 2015-2017

Odświeżona wersja Porsche Cayenne została zaprezentowana w 2014 roku i zyskała nowoczesny design, nowe funkcje oraz, co najważniejsze, ulepszone silniki, zaczynając od wersji podstawowej.

Kiedy w 2002 roku wprowadzono model Cayenne, był on wyposażony w silnik V8 o pojemności 3,2 litra, który był wersją podstawową w nowej gamie SUV-ów. Był dostępny z manualną skrzynią biegów. W przypadku liftingu drugiej generacji, Cayenne stał się znacznie lepszą opcją.

Wygląd zewnętrzny Cayenne z 2014 roku został wzbogacony o ostrzejszy design i wyraźne linie. Przednie błotniki, kratka grilla oraz reflektory były całkowicie nowe. Kratka wciąż dzieliła się na trzy główne obszary, przy czym największy z nich przeznaczony był dla silnika. Aluminiowa osłona podwozia została zastąpiona czarną plastikową. Z tyłu, spojler dachowy stał się standardowym wyposażeniem całej gamy.

Wnętrze wyraźniej nawiązywało do serii 911 dzięki pięciodialowemu zestawowi wskaźników oraz centralnie umieszczonemu obrotomierzowi. Nowe, wysokie i smukłe wentylatory inspirowane były modelem Panamera, natomiast na konsoli centralnej przyciski systemu PTM były zaktualizowaną wersją tych zastosowanych w pierwszej generacji Cayenne.

Pod maską, Cayenne z 2014 roku oferował silnik wolnossący o pojemności 3,6 litra. Pojemność przypominała silniki typu flat-six z serii 911, ale w średniej wielkości SUV lepszym wyborem był silnik V6. Oferował on moc 300 KM i był jedynym wolnossącym Cayenne dostępnym na rynku. Skrzynia biegów manualna została usunięta z wersji standardowej oraz listy opcji.

Historia sukcesu modelu Cayenne rozpoczęła się w 2002 roku, kiedy poszerzono pojęcie „rozprzestrzenienia” o dodatkowe wymiary. Cayenne uczynił z idei sportowego samochodu w segmencie SUV rzeczywistość.

Do pracy dziś, a jutro jazda w terenie lub na torze wyścigowym – Cayenne oferuje atmosferę, precyzję i przyjemność z jazdy w każdym terenie. Z pięcioma miejscami i bogatym, wysokiej jakości wyposażeniem, ma mnóstwo miejsca na radość z prowadzenia. Wszystko to w typowym dla Porsche designie.

Dzięki zrównoważonemu pakietowi, Porsche Cayenne przekroczył wszelkie oczekiwania sprzedażowe. Ponad 276 000 pojazdów pierwszej generacji zjechało z taśmy produkcyjnej, a ponad 303 000 egzemplarzy drugiej generacji Porsche Cayenne, wprowadzonej w 2010 roku, zostało już sprzedanych. Dzięki temu Cayenne stanowi ważny wkład w rentowny wzrost Porsche, a jednocześnie przyczynia się do posiadania przez Porsche szerokiej gamy wysoce dynamicznych pojazdów – od sportowych samochodów po limuzyny, SUV-y, a nawet samochody wyścigowe.

Nowy Cayenne kontynuuje ten kurs. Zwiększona efektywność, jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie, ostrzejszy design i znacznie bogatsze wyposażenie standardowe – to jego wyróżniające cechy. Od samego początku dostępnych jest pięć modeli: Cayenne Diesel, Cayenne S Diesel, Cayenne S, Cayenne Turbo oraz – po raz pierwszy na świecie – Cayenne S E-Hybrid, pierwszy hybrydowy model typu plug-in w segmencie premium SUV. Oferuje on znakomite zużycie paliwa i wartości emisji w segmencie premium SUV: 3,4 litra na 100 kilometrów i 79 g/km CO2 to liczby, które same mówią za siebie, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że jest to pojazd z napędem na cztery koła. Razem z Panamerą S E-Hybrid i 918 Spyder, Porsche jest jedynym producentem na świecie, który oferuje trzy modele hybrydowe plug-in.

Wszystkie modele Cayenne charakteryzują się niższym zużyciem paliwa i ulepszoną wydajnością

Zwiększona moc i moment obrotowy połączone z niższym zużyciem paliwa: to nie sprzeczność dla Porsche. Znane jednostki napędowe zostały zmodernizowane i zoptymalizowane dla modelu Cayenne. Zużywają mniej paliwa niż ich bezpośredni poprzednicy, a jednocześnie mają lepsze wyniki wydajnościowe.

Nowy Cayenne S z silnikiem V6 bi-turbo o pojemności 3,6 litra jest nowością. Silnik ten został specjalnie opracowany dla SUV-ów Porsche i początkowo zamontowano go w modelu Macan. W Cayenne S przewyższa poprzedni silnik V8 we wszystkich kluczowych parametrach. Naładowanie bi-turbo oraz downsizing poprzez redukcję pojemności silnika i liczby cylindrów umożliwiają wyraźny wzrost efektywności przy poprawionej wydajności jazdy. Na przykład moc wzrosła o 20 KM do 420 KM, a moment obrotowy zwiększył się o 50 Nm do 550 Nm, podczas gdy zużycie paliwa spadło o 0,9 litra do mniej niż 10 litrów na 100 kilometrów.

Moc szczytowego modelu Cayenne Turbo również wzrosła o 20 KM do 520 KM, a moment obrotowy o 50 Nm do 750 Nm. Dzięki temu przyspiesza o trzy dziesiąte sekundy szybciej niż jego poprzednik i osiąga prędkość maksymalną 279 km/h. Niemniej jednak zużycie paliwa zmniejszyło się o 0,3 l/100 km.

Nie tylko nowy Cayenne S E-Hybrid, ale również modele diesla wyznaczają standardy w zakresie zużycia paliwa. Cayenne Diesel ma teraz większą moc i moment obrotowy połączone z redukcją zużycia paliwa, a tym samym zwiększonym zasięgiem maksymalnym. Dzięki większej turbosprężarce, maksymalna moc trzycylindrowego silnika V6 wzrosła o 17 KM do 262 KM, podczas gdy maksymalny moment obrotowy wzrósł o 30 Nm do 580 Nm. To manifestuje się w sprincie od 0 do 100 km/h, który teraz jest o 0,3 sekundy szybszy oraz prędkości maksymalnej wynoszącej 221 km/h – przy zużyciu paliwa od 6,8 do 6,6 l/100 km.

Cayenne S Diesel sprytnie łączy zalety doładowanego silnika diesla z emocjonalnym podejściem do silnika benzynowego. Silnik turbodiesel o pojemności 4,2 litra generuje moc 385 KM i imponujący moment obrotowy 850 Nm, oferując tym samym wystarczające zapasy mocy w każdej sytuacji. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 252 km/h. Zużycie paliwa według NEDC wynosi 8,0 l/100 km.

Ogólne środki efektywności

Liczne technologie efektywności w całym układzie napędowym przyczyniają się do redukcji zużycia paliwa nowego Cayenne, na przykład zoptymalizowana ośmiobiegowa skrzynia Tiptronic S z funkcją coasting, rozwinięta funkcja automatycznego start/stop Plus oraz poprawione zarządzanie termalne.

Rozszerzona funkcja automatycznego start/stop Plus wyłącza silnik, gdy osiągnięta zostaje prędkość spacerowa podczas hamowania przez kierowcę, na przykład zbliżając się do sygnalizacji świetlnej. Funkcję tę można dezaktywować za pomocą przycisku na konsoli centralnej, jeśli zajdzie taka potrzeba. Funkcja automatycznego start/stop jest automatycznie dezaktywowana w trybie Sport i Sport-Plus.

Po raz pierwszy wszystkie Cayenne mają teraz funkcję coasting znaną z innych serii modeli Porsche. Inżynierowie odpowiednio zmodyfikowali ośmiobiegowy system Tiptronic S. Gdy kierowca zdejmie stopę z pedału gazu, Tiptronic S automatycznie odłącza załączony bieg, a pojazd „zjeżdża”. Gdy naciśnięty zostaje pedał gazu lub hamulca, odpowiedni bieg jest ponownie załączany, a sprzęgło aktywowane. Co więcej, inteligentne algorytmy dostosowują funkcję coasting do stylu jazdy. Funkcję tę można wyłączyć za pomocą przycisku automatycznego start/stop.

Po raz pierwszy aktywne klapy powietrzne chłodzące są zamontowane za centralnym wlotem powietrza w Cayenne, które są sterowane przez zarządzanie silnikiem. Otwierają się i zamykają w zależności od sytuacji na drodze i wymagań dotyczących powietrza chłodzącego. Regulują one objętość powietrza, wpływają na aerodynamikę i są częścią zarządzania termalnego, dzięki czemu silnik i skrzynia biegów szybko się nagrzewają i osiągają optymalną temperaturę roboczą.

Inteligentne zarządzanie termalne w Cayenne reguluje chłodzenie silnika i skrzyni biegów, aby zredukować straty związane z tarciem podczas fazy rozgrzewania. Silnik i skrzynia biegów nagrzewają się szybciej dzięki specyficznemu sterowaniu przepływem ciepła i stopniowemu aktywowaniu różnych obiegów chłodzenia w razie potrzeby. Dodatkowo nowe klapy powietrza chłodzącego są powiązane z zarządzaniem termalnym dla szybkiego nagrzewania jednostek napędowych podczas zimnego startu. Nie tylko to może dodatkowo zmniejszyć zużycie paliwa, ale również poprawia komfort, ponieważ wnętrze szybciej osiąga żądaną temperaturę.

Pakiet Sport Chrono: teraz z Performance-Start

Do sprintu od 0 do 100 km/h opcjonalny pakiet Sport Chrono oferuje Performance-Start po raz pierwszy w Cayenne. Kierowca aktywuje tę funkcję, naciskając jednocześnie pedał hamulca i gazu, a wyświetlacz w zestawie wskaźników pokazuje, że pojazd jest gotowy do startu. Ta akcja sygnalizuje jednostkom kontrolnym, że kierowca chce uzyskać Performance-Start. Prędkość obrotowa silnika jest zwiększana, a Tiptronic S jest do tego przygotowywany – ważne zmiany biegów podczas sprintu od 0 do 100 km/h z pierwszego na drugi i z drugiego na trzeci bieg są zoptymalizowane. Pakiet Sport Chrono poprawia czasy wszystkich modeli Cayenne o 0,1 sekundy.

Ostrzejszy design i wyraźne linie

Projektanci Porsche nadali Cayenne ostrzejszy i wyraźniejszy wygląd w jego najnowszej wersji. Jednocześnie design podkreśla bliskość Cayenne do drogi i uwydatnia jego charakter sportowego samochodu.

Tył nowego Cayenne został szczególnie wyraźnie zmodyfikowany. Tylne światła mają teraz płaską i precyzyjną konstrukcję. Podobnie jak LED-owe światła dzienne z przodu, światła hamowania mają czteroczęściowy design. Wcięcia na tablice rejestracyjne, listwy i oświetlenie są jeszcze elegancko zintegrowane w pokrywie bagażnika. Co więcej, nowa pokrywa bagażnika przyjmuje kształt tylnych świateł i kontynuuje go przez precyzyjną poziomą krawędź refrakcyjną światła. To podkreśla szerokość pojazdu i nadaje mu bardziej mocny wygląd na drodze. Nowy design końcówek wydechowych, które są zintegrowane w dolnym tylnej panelu, również się do tego przyczynia. Wszystkie modele Cayenne S mają teraz także podwójną konstrukcję rur wydechowych. Spojler dachowy nie ma już stopnia, co oznacza, że kontynuuje podstawową linię dachu jeszcze bardziej konsekwentnie i ma bardziej zwartą aparycję.

Przód: subtelnie silniejsza obecność

To przód pojazdu odgrywa decydującą rolę w kształtowaniu ogólnego wyglądu – dlatego przód, błotniki i pokrywa silnika zostały również całkowicie przeprojektowane. Dla widza wszystkie główne linie projektu nie biegną już ku środkowi, lecz na zewnątrz. To nadaje Cayenne znacznie szerszy i mocniejszy wygląd.

Pokrywa silnika ma znacznie szerszy design, a szczeliny boczne znajdują się teraz na błotnikach. Centralny wlot powietrza jest teraz nieco mniejszy niż w poprzedniku, co podkreśla napięcie przedniego widoku. Flankowany jest przez dwa zewnętrzne wloty powietrza, które teraz wydają się jeszcze bardziej masywne i przesunięto je na zewnątrz. „Airblades” po prawej i lewej stronie przodu pojazdu skutecznie kierują powietrze chłodzące do intercoolera i stanowią również przyciągający wzrok element.

Standardowe bi-xenonowe reflektory główne w modelach podstawowych i S z „pływającymi” czteropunktowymi LED-owymi światłami dziennymi typowymi dla Porsche jednoznacznie identyfikują nowego Cayenne na pierwszy rzut oka. Premium charakter modelu szczytowego Cayenne Turbo podkreślają LED-owe reflektory główne jako standard z systemem Porsche Dynamic Light System (PDLS).

W profilu bocznym Cayenne sportowa linia dachu opadająca w kierunku tylu to atrakcyjny detal. Zmodyfikowany design nadaje przodowi i tyłowi bardziej precyzyjny, a tym samym również bardziej wyrazisty wygląd. Dalszymi cechami projektu są lusterka boczne z zintegrowanymi kierunkowskazami, ostrzejsze linie błotników i wyraźniejsza obecność spojlera dachowego. To poprawia również aerodynamikę poprzez minimalizowanie turbulencji powietrza.

Nowe kolory

Nowe kolory zewnętrzne i wewnętrzne są dostępne dla wszystkich modeli. Wśród wyróżniających się kolorów znajdują się kolory zewnętrzne białe metaliczne Carrara oraz metaliczne Palladium, które są dostępne dla wszystkich modeli. Wszystkie modele można zamówić z wnętrzem w dwukolorowej kombinacji czarno/luxor beż w cenie bez dodatkowych kosztów. Nowym opcjonalnym detalem we wnętrzu jest wykończenie z ciemnego orzecha.

Zwiększony komfort i dynamika jazdy

Porsche Cayenne ma wiele mocnych stron, a jego zawieszenie jest jedną z nich. W nowym Cayenne inżynierowie jeszcze bardziej zwiększyli różnicę między komfortem a sportowością – w każdej wersji: z zawieszeniem stalowym, Porsche Active Suspension Management lub pneumatycznym.

Inżynierowie zwrócili dużą uwagę na szczegóły. Ich rozbudowany pakiet działań dla wszystkich modeli Cayenne obejmuje zoptymalizowane punkty zawieszenia, które w dużym stopniu przyczyniają się do zwiększenia komfortu wspólnie z nową konfiguracją zawieszenia. Aby uzyskać bardziej precyzyjne reakcje, wprowadzono nowe wieloczęściowe mocowania na wahaczach przednich i tylnych osi oraz na mocowaniach kół tylnej osi. Zawieszenie kół jest teraz znacznie dokładniejsze. Zawieszenie Cayenne jest jeszcze bardziej precyzyjne, sportowe i jednocześnie bardziej komfortowe.

W Cayenne, system Porsche Active Suspension Management (PASM) został skoordynowany z nowym pakietem Sport Chrono i jego rozszerzonymi funkcjami oraz w momencie naciśnięcia przycisku Sport Plus. Trzy znane programy zawieszenia PASM noszą teraz nazwy Comfort, Sport i Sport Plus. Cayenne S E-Hybrid wyposażony jest w PASM jako standard, podczas gdy Cayenne Turbo dodatkowo dysponuje pneumatycznym zawieszeniem.

Pneumatyczne zawieszenie, które jest dostępne jako opcja dla wszystkich innych modeli, spełnia wysokie wymagania Cayenne w zakresie komfortu premium, doskonałej dynamiki jazdy oraz przydatności zarówno w terenie, jak i w codziennym użytkowaniu. System kontroli poziomu w zestawie z pneumatycznym zawieszeniem oferuje łącznie sześć różnych wysokości pojazdu w zależności od sytuacji na drodze. O nowej funkcji obniżania poziomu ładunku w Cayenne można mówić jako o innowacji: naciśnięcie przycisku w bagażniku obniża wysokość ładunku o 52 milimetry, gdy pokrywa bagażnika jest otwarta. Wysokość poziomu ładunku wynosi wtedy około 69 centymetrów.

Nowe aluminiowe felgi o wieloanżynierskiej konstrukcji w rozmiarze od 18 do 21 cali są teraz dostępne dla Cayenne. Wszystkie są lekkie i mają atrakcyjny, niezależny design. Wyróżniającymi się modelami są nowe felgi 21-calowe w designie 911 Turbo oraz Cayenne Sport Classic. Ponadto wprowadzona zostanie nowa generacja letnich opon 21-calowych – w tym niedawno wprowadzona MICHELIN Latitude Sport 3. Opony te zostały opracowane specjalnie z myślą o wydajności i sportowej jeździe, a dzięki specjalnej mieszance gumowej i niskiemu współczynnikowi boku opony, oferują kierowcy znaczące korzyści, szczególnie podczas jazdy na zakrętach z dużą prędkością. Aby to osiągnąć, zmodyfikowano trzy podstawowe komponenty opony: mieszankę gumową, bieżnik i konstrukcję osnowy.

Nawet bardziej komfortowo i bezpiecznie

Nowa generacja Cayenne teraz oferuje jeszcze więcej standardowego wyposażenia. W tym bi-xenonowe reflektory dla wszystkich modeli. Odpowiadający jego statusowi, model Cayenne Turbo wyposażony jest w LED-owe reflektory główne jako standard z systemem Porsche Dynamic Light System (PDLS).

W dalszej standardowej ofercie wszystkich modeli znajduje się automatyczna pokrywa bagażnika, wielofunkcyjna sportowa kierownica z łopatkami do zmiany biegów, stalowe progi drzwiowe, system monitorowania ciśnienia w oponach i interfejs audio.

Nowa wielofunkcyjna sportowa kierownica z łopatkami do zmiany biegów opiera się na designie kierownicy z modelu 918 Spyder. Kolejnym punktem, który zasługuje na uwagę, jest tylna kanapa, która teraz jest jeszcze bardziej komfortowa. Co więcej, tak jak w przypadku przednich siedzeń, wentylacja siedzeń jest teraz dostępna opcjonalnie również dla tylnej kanapy.

Na życzenie klienci mogą jeszcze bardziej zwiększyć komfort, na przykład dzięki funkcji „soft close” dla drzwi. Ten mechanizm zamykający zintegrowany w drzwiach ma duże zalety, na przykład w ciasnych miejscach parkingowych. Podgrzewana szyba (dostępna opcjonalnie) zapewnia dodatkowy komfort zimą. Zamiast włókien grzewczych używa się ekstremalnie cienkiej folii grzewczej. Oznacza to, że wszystkie systemy asystujące oparte na kamerze mogą być używane bez ograniczeń. Dodatkowym plusem jest to, że folia zintegrowana w szybie dodatkowo redukuje poziom hałasu we wnętrzu.

Pneumatyczne zawieszenie ułatwia wygodną dodatkową funkcję: naciśnięcie przycisku na bocznej stronie bagażnika umożliwia teraz obniżenie pojazdu i tym samym również poziomu ładunku o 52 milimetry z bagażnika, gdy pokrywa bagażnika jest otwarta. Co więcej, montaż i demontaż pokrywy bagażnika został uproszczony.

Łączność i systemy asystujące

Wszystkie Cayenne są wyposażone w interfejs do podłączenia zewnętrznych źródeł audio. Porsche Car Connect, oferujące prosty i szybki dostęp do różnych informacji o pojeździe oraz kontrolę różnych funkcji za pomocą aplikacji Porsche Car Connect na smartfonie, jest dostępne jako opcja dla nowego Cayenne po raz pierwszy, a jako standard w Cayenne S E-Hybrid.

Zakres systemów asystujących został rozszerzony, a istniejące systemy zyskały dodatkowe funkcje. Nową funkcją dostępną jako opcja od końca 2014 roku jest Park Assist z przodu i z tyłu z widokiem 360°. Umożliwia bezpieczne i komfortowe manewrowanie, nawet w sytuacjach parkingowych i manewrowych z ograniczoną widocznością. W tym celu zamontowane są trzy kolejne wysokorozdzielcze kamery z przodu pojazdu i w lusterkach bocznych oprócz kamery tylnej. System oblicza wirtualną perspektywę z lotu ptaka pojazdu na podstawie obrazów ze wszystkich czterech kamer i wyświetla ją na ekranie Porsche Communication Management (PCM).

Adaptacyjny tempomat w tym Porsche Active Safe (PAS)

Adaptacyjny tempomat zwiększa komfort, szczególnie na autostradach. System reguluje prędkość w zależności od odległości do pojazdu przed nim. W obrębie zakresu od 30 do 210 km/h można ustawić prędkość. Jeśli odległość do pojazdu przed nim się zmniejsza, system delikatnie hamuje pojazd – jeśli zajdzie taka potrzeba, aż do zatrzymania.

Jeśli kierowca następnie obsługuje dźwignię sterującą lub pedał gazu w ciągu trzech sekund, system automatycznie się reaktywuje i przyspiesza pojazd do wcześniej ustawionej maksymalnej prędkości, w zależności od sytuacji na drodze. Wbudowany Porsche Active Safe (PAS) zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo, nawet gdy adaptacyjny tempomat jest wyłączony. Kiedy zbliża się do pojazdu przed nim zbyt szybko, wydaje akustyczny i wizualny sygnał oraz szarpnięcie hamulca, aby zasygnalizować potrzebę interwencji. Jeśli kierowca wtedy zareaguje, hamowanie inicjowane przez kierowcę zostaje wzmocnione w granicach systemu aż do pełnego hamowania. Dostępny jest również asystent zmiany pasa oraz ostrzeżenie o opuszczeniu pasa. Asystent zmiany pasa monitoruje obszar po bokach za pojazdem oraz martwy punkt, i ostrzega kierowcę sygnałem w lusterku drzwiowym, gdy wykryje inny pojazd w sąsiednim pasie. System ostrzegania o opuszczeniu pasa wykorzystuje kamerę do wykrywania oznaczeń pasa ruchu i ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym, jeśli pojazd niezamierzenie opuszcza pas.

Konwencjonalny tempomat, będący wyposażeniem standardowym, po raz pierwszy aktywuje hamulce, aby utrzymać stałą prędkość – na przykład na zjazdach – jeśli zwolnienie pedału gazu nie jest wystarczające. W standardowym wyposażeniu znajduje się również system hamowania po kolizji. Automatycznie hamuje pojazd biorący udział w wypadku po pierwszej kolizji, aby zredukować konsekwencje drugiego uderzenia. Jeśli czujniki poduszek powietrznych sygnalizują kolizję, system automatycznie inicjuje zwolnienie z maksymalną siłą 0.6 g. System asystujący hamuje, aż do osiągnięcia prędkości pozostałej wynoszącej dziesięć km/h. Ta pozostała prędkość jest zazwyczaj wystarczająca, aby poprowadzić pojazd do bezpiecznego miejsca do zatrzymania po pełnym hamowaniu. Kierowca może w każdej chwili dezaktywować system hamowania po kolizji: system ten jest dezaktywowany, gdy kierowca naciśnie pedał gazu. Automatyczny system jest również dezaktywowany, jeśli kierowca inicjuje pełne hamowanie na jeszcze wyższym poziomie hamowania.

LED-y z przodu i z tyłu

Nowe reflektory główne LED, w tym Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), łączą nowoczesną technologię oświetleniową z inteligentnymi dodatkowymi funkcjami. Oprócz statycznego i dynamicznego oświetlenia zakrętów PDLS (standardowe dla Cayenne Turbo), PDLS Plus dodatkowo obejmuje dynamiczne światło drogowe: jest włączane i wygaszane w zależności od sytuacji na drodze. Ponadto, PDLS Plus ma światło na skrzyżowanie, które rozpozna skrzyżowania i T-skrzyżowania zapisane w systemie nawigacyjnym PCM i oświetla obszar po lewej i prawej, jednocześnie aktywując statyczne światło skrzyżowania. Co więcej, LED-owe reflektory są znacznie bardziej energooszczędne, a ich światło o barwie dziennym zwiększa postrzeganie kontrastów, co może zapobiegać zmęczeniu kierowcy.

Kierunkowskazy są teraz zintegrowane w lusterkach bocznych zamiast w przednich błotnikach.

Nowe tylne światła LED wyraźnie odróżniają Cayenne od pokolenia poprzedniego. Mają one płaską i precyzyjną konstrukcję. Okablowanie światłowodowe nadaje światłom delikatniejszy i jednolity wygląd. Co więcej, tylne światła mają również czteropunktowy design dla światła hamowania, podobnie jak nowe czteropunktowe światła dzienne w reflektorach głównych. Tylna lampa przeciwmgłowa jest teraz zintegrowana w reflektorach w dolnym tylnej panelu.

Pierwsza hybryda plug-in w swoim segmencie

Cayenne S E-Hybrid to prawdziwy światowy debiut, nawet poza gamą modeli Porsche: to pierwsza hybrydowa wersja plug-in w segmencie premium SUV i wyznacza standardy w luksusowych pojazdach z napędem na cztery koła. Jego akumulator wysokiego napięcia umożliwia ładowanie zarówno z sieci, jak i w trakcie jazdy.

Wyraźnymi cechami Cayenne S E-Hybrid są zaciski hamulcowe w kolorze kwasowym i odpowiednie emblematy. Wskaźniki w kokpicie również mają ten charakterystyczny kolor.

W porównaniu do poprzedniego modelu Cayenne S hybryda E-Hybrid wykazuje bardzo wyraźne postępy techniczne: Cayenne S E-Hybrid ma akumulator litowo-jonowy, który obecnie ma pojemność energetyczną 10,8 kWh (wcześniej: 1,7 kWh, z akumulatora niklowo-wodorkowego), co umożliwia jazdę wyłącznie na prąd na odległość od 18 do 36 kilometrów, w zależności od stylu jazdy i topografii. To pozwala na większość codziennych podróży bez zużycia paliwa ani produkcji lokalnych emisji. Moc silnika elektrycznego wzrosła ponad dwukrotnie – z 34 kW do 70 kW (95 KM). Całkowite zużycie paliwa wynosi teraz 3,4 l/100 km zamiast wcześniejszych 8,2 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 79 g/km. Wcześniejszy model emitował 193 g/km.

Układ napędowy sprawdził się już w modelu Panamera S E-Hybrid i został dostosowany do użycia w Cayenne S E-Hybrid. Podobnie jak w poprzednich modelach, rozwój mocy silnika elektrycznego oraz aktywacja silnika spalinowego mogą być precyzyjnie regulowane za pomocą pedału gazu z aktywowanym punktem nacisku. Z mocą 416 KM łączna moc naładowanego silnika V6 o pojemności trzech litrów i silnika elektrycznego z całkowitym momentem obrotowym 590 Nm zapewnia osiągi na poziomie sportowego samochodu: 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy i prędkość maksymalna 243 km/h. Elektryczna prędkość maksymalna wynosi 125 km/h. Cayenne S E-Hybrid jest połączony przez Porsche Car Connect (standard). Informacje, na przykład na temat stanu naładowania lub efektywności energetycznej, można z łatwością uzyskać lub kontrolować opcjonalne ogrzewanie/klimatyzację stacjonarną. To chłodzi i ogrzewa wnętrze pojazdu, gdy zapłon jest wyłączony – aby osiągnąć pożądaną temperaturę przed rozpoczęciem podróży, gdy pojazd jest jeszcze podłączony do zasilania. Potrzebna energia w drodze jest zmniejszona, a zasięg elektryczny wzrasta.

Szczegóły doskonałej koncepcji hybrydy plug-in

Akumulator litowo-jonowy ma to samo mieszkanie, co w Panamera S E-Hybrid i również jest umieszczony pod podłogą bagażnika. Jednak ma ogniwa o większej pojemności – 28 Ah zamiast 24,5 Ah.

Pojazd jest standardowo wyposażony w ładowarkę o mocy 3,6 kW. Zintegrowana ładowarka o mocy 7,2 kW jest dostępna jako opcja i ładowałby Cayenne S E-Hybrid dwa razy szybciej niż przy standardowej ładowarce – zakładając, że dostępne jest odpowiednie połączenie elektryczne. Na przykład w Niemczech pojazd ładowany jest w mniej niż półtorej godziny zamiast w niecałe trzy godziny.

Ciśnieniowy zbiornik paliwa to specjalna cecha Cayenne S E-Hybrid. Lekka dodatnia presja 0,3 bara w zbiorniku zapewnia, że gazowanie paliwa nie ucieka na zewnątrz, aby pogarszać bilans emisji. Podczas tankowania zbiornik jest dekompresowany przez naciśnięcie przycisku zwalniającego klapę paliwa, a gaz paliwowy neutralizowany jest przez filtr węglowy. Oczywiście, Cayenne S E-Hybrid spełnia normę emisji Euro 6.

Wysoki poziom wiedzy hybrydowej w Porsche

Porsche jest wiodącym dostawcą hybryd premium. Jako pierwszy pojazd plug-in w klasie luksusowej, Panamera S E-Hybrid wyznaczył standardy, gdy została wprowadzona na rynek w czerwcu 2013 roku. Cayenne S E-Hybrid teraz przenosi tę nowatorską technologię do segmentu premium SUV. Dzięki swojej rekordowej trasie na Nürburgring we wrześniu 2013 roku, 918 Spyder w imponujący sposób udowodnił, że nawet super sportowe samochody mogą osiągać nowe wymiary w wydajności, a wyraźnie pozostawiają za sobą konwencjonalne układy napędowe w kontekście dynamiki jazdy i efektywności.

Pod tym względem 919 Hybrid – samochód wyścigowy Porsche klasy LMP1 do rywalizacji w Mistrzostwach Świata w Wytrzymałości (WEC) – odgrywa pionierską rolę jako pojazd high-tech. To laboratorium badawcze na kółkach dla dalszego rozwoju technologii hybrydowej z celem osiągnięcia maksymalnej dynamiki i efektywności. Jego napęd łączy doładowany silnik benzynowy V4, który napędza tylną oś, z dwoma systemami odzyskiwania energii. Oprócz odzyskiwania energii podczas hamowania, generator działający na bazie przepływu spalin generuje dodatkową moc elektryczną. Ta energia jest magazynowana w chłodzonym wodą akumulatorze litowo-jonowym i uwalniana do silnika elektrycznego, który napędza obie przednie koła za pomocą różnicówki, gdy pojazd przyspiesza. Oznacza to, że 919 Hybrid ma czasami napęd na wszystkie koła. Koordynacja wszystkich komponentów napędowych jest niezwykle złożona i ma na celu uczynienie każdej sekundy na torze wyścigowym całkowicie przewidywalną, zapewniając maksymalną precyzję i szybkość. Niezależnie od wyników wyścigów, Porsche zbiera wiedzę i doświadczenie z każdym kilometrem, który 919 przejeżdża, co pomoże przyszłym pokoleniom sportowych samochodów uzyskać przewagę konkurencyjną.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.