Po ustąpieniu szoku i osiągnięciu statusu najlepiej sprzedającego się modelu Porsche, niemiecki producent samochodów zaprezentował drugą generację Cayenne na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2010 roku.
Dzięki drugiej generacji Cayenne, Porsche udowodniło swoją rentowność, mimo że zostało mocno dotknięte światowym kryzysem gospodarczym w latach 2008-2010. Jednak rynek luksusowych samochodów nie załamał się tak, jak inne segmenty motoryzacyjne. Tak więc, Cayenne kontynuowało swoją drogę z nową generacją, która zyskała natychmiastową uwagę. Co więcej, dostępna była również wersja z silnikiem diesla.
Zachowano kształt nadwozia w formie dwóch prostopadłościanów z zaokrąglonym tyłem. Chociaż pierwsza generacja wywołała wiele debat dotyczących reflektorów, druga generacja rozwiązała ten problem, ale uruchomiła nową debatę na temat tylnych świateł, które wyglądały jak z koreańskiego SUV-a. Samochód był nieco dłuższy, szerszy i wyższy od swojego poprzednika. Wszystkie nowe modele miały nową grafikę reflektorów z dodatkowymi światłami wewnętrznymi, co jednoznacznie wskazywało na markę Porsche.
Wnętrze wyróżniało się centralną konsolą, która podnosiła się ku przodowi, z wystającymi przełącznikami i przyciskami, co nadawało charakter wnętrza prawdziwego kokpitu. W centrum konsoli umieszczono 7-calowy wyświetlacz dotykowy. Kokpit oraz panel wskaźników miały zupełnie nowy design, ukazujący typowe DNA Porsche, na przykład poprzez pięć okrągłych wskaźników oraz obrotomierz umieszczony dokładnie pośrodku.
Silnik V6 diesla był tym samym, który znajdował się w innych modelach grupy Volkswagena. Jednostka o pojemności 3,0 litra oferowała 240 koni mechanicznych. Była standardowo sprzężona z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG z siedzibą w Stuttgarcie zaprezentuje nową generację modelu Cayenne Sports Utility na targach motoryzacyjnych w Genewie na początku marca.
Największą atrakcją tej nowej generacji jest światowa premiera modelu Cayenne S Hybrid, który wyposażony jest w zaawansowany technicznie napęd hybrydowy oraz w zużycie paliwa wynoszące zaledwie 8,2 litra na 100 kilometrów (co odpowiada 34,4 mpg imp), co oznacza emisję CO2 na poziomie tylko 193 g/km. Cayenne S Hybrid łączy zatem osiągi ośmiocylindrowego silnika z ekonomiką silnika sześciocylindrowego, zużywającego znacznie mniej paliwa.
Pod przewodnictwem modelu Cayenne S Hybrid wszystkie modele nowej generacji są trendsetterami w zakresie efektywności i osiągów w swoich segmentach. W porównaniu do poprzednich modeli, zużycie paliwa spadło nawet o 23 procent, ponieważ nowy Cayenne, jak każdy Porsche, został opracowany zgodnie z zasadą „Porsche Intelligent Performance”: więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa, większa efektywność i niższe emisje CO2.
Cele te wynikają w dużej mierze z wprowadzenia nowej ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów Tiptronic S z funkcją Auto Start Stop oraz dużym zakresem przełożeń, zarządzania termicznego silnika i układu chłodzenia skrzyni biegów, regeneracji w sieci pokładowej, zmiennym odcięciem silnika oraz inteligentnej budowy lekkiej.
Dzięki specjalnej kombinacji materiałów zapewniających optymalną wagę oraz zmianom w ogólnej koncepcji pojazdu, takim jak nowy aktywny i ultralekki napęd na wszystkie koła w Cayenne, waga modelu Cayenne S spadła o 180 kilogramów (około 400 lb) – mimo poprawy substancji produktu i jeszcze wyższego standardu bezpieczeństwa. Ma to bardzo pozytywne skutki nie tylko dla zużycia paliwa i emisji CO2, ale także dla osiągów, zwinności i prowadzenia.
Dzięki tym cechom i nowym technologiom, nowy Cayenne oferuje jeszcze więcej przyjemności z jazdy zarówno na drogach, jak i w terenie, w połączeniu z jeszcze lepszymi cechami codziennego użytkowania, zwiększonym komfortem i nieskazitelną elegancją. Całkowicie nowy, sportowy i elegancki design nowego modelu jeszcze bardziej integruje Cayenne z ogólną gamą samochodów marki Porsche. Sportowy charakter Cayenne jest teraz jeszcze bardziej wyraźny z każdej perspektywy, a cechy typowe dla Porsche w kształcie i designie auta są teraz wyraźniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Większa przestronność wewnątrz i większa zmienność zapewnia wydłużony rozstaw osi o 40 mm (prawie 1,6”). Nowy Cayenne jest ogólnie o 48 mm (1,9”) dłuższy od swojego poprzednika. Mimo większych wymiarów zewnętrznych, nowa generacja Cayenne jest jednak znacznie bardziej zwarta i dynamiczna. Najbardziej rzucającym się w oczy elementem w nowym, wysokiej jakości wnętrzu jest konsola centralna wznosząca się do przodu z prostym dźwignią zmiany biegów, nadając wnętrzu typowy charakter kokpitu. Tylny siedzenie można przesuwać w przód i w tył o 160 milimetrów (6,3”), a kąt oparcia dostosowywać do trzech różnych ustawień.
Sprzedaż modelu Cayenne w Europie rozpocznie się 8 maja, a Porsche oferuje od samego początku odpowiedni model dla każdego klienta: Oferta zaczyna się od modelu Cayenne z silnikiem V6 o pojemności 3,6 litra. Pomimo wzrostu mocy silnika do 300 KM, zużycie paliwa w teście NEDC w połączeniu z opcjonalną ośmiobiegową skrzynią automatyczną Tiptronic S spadło w porównaniu do poprzedniego modelu o 20 procent do 9,9 l/100 km, co odpowiada 28,5 mpg imp.
Model Cayenne Diesel z silnikiem V6 o mocy 240 KM (176 kW) i momentem obrotowym 550 Nm (405 lb-ft) również zmniejsza zużycie paliwa o 20 procent, z 9,3 do 7,4 l/100 km (co odpowiada 30,4 mpg imp, teraz poprawiającemu się do 38,2 mpg imp).
Zużycie paliwa znacznie spadło także w modelu Cayenne S z silnikiem V8 o pojemności 4,8 litra, w tym przypadku o 23 procent do 10,5 l/100 km (co odpowiada 26,9 mpg imp). Nowy silnik rozwija moc maksymalną 400 KM zamiast wcześniejszych 385 KM, oferując znacząco lepsze osiągi, podobnie jak wszystkie modele w nowej generacji Cayenne.
To samo dotyczy modelu Cayenne Turbo, który dysponuje mocą 500 KM (368 kW) z silnikiem V8 biturbo o pojemności 4,8 litra, zużywającym zaledwie 11,5 l/100 km (co odpowiada 27,6 mpg imp) w teście NEDC, co znowu stanowi 23 procent mniej niż w poprzedniku (14,9 l/100 km lub 19,0 mpg imp).
Razem z modelem Cayenne S Hybrid, aż trzy z pięciu wersji Cayenne zużywają mniej niż dziesięć litrów paliwa na 100 km w teście NEDC, a dwa modele emitują mniej niż 200 gramów CO2 na kilometr. Przy emisji na poziomie 193 g/km, Cayenne S Hybrid nie tylko jest najczystszą wersją Cayenne z najniższym poziomem emisji, ale także najczystszym modelem Porsche w całym portfolio firmy.
W inteligentnej interakcji silnika V6 z doładowaniem o pojemności trzech litrów i silnika elektrycznego, Cayenne S Hybrid skupia się na maksymalnej efektywności całego systemu. W zależności od warunków jazdy, pojazd osiąga ten cel, działając z jedną jednostką napędową samodzielnie lub z obiema jednostkami pracującymi razem. W tym kontekście silnik elektryczny o mocy 34 kW (47 KM) jest oczywiście idealnym partnerem dla silnika kompresorowego o mocy 333 KM, dysponującym wysokim momentem obrotowym przy niskich prędkościach. Razem, obie jednostki napędowe dostarczają maksymalną moc systemu wynoszącą 380 KM i szczytowy moment obrotowy 580 Nm/427 lb-ft przy zaledwie 1,000 obr/min, oferując podobne osiągi do modelu Cayenne S z jednostką V8.
Obie jednostki napędowe są ze sobą połączone za pomocą sprzęgła separującego sterowanego przez Menedżera Hybryd. To sprzęgło separujące jest kluczowe dla działania Cayenne S Hybrid zarówno z silnikiem elektrycznym, jak i silnikiem spalinowym, lub z obydwoma jednostkami napędowymi pracującymi razem. Przy oszczędnym, umiarkowanym stylu jazdy, na przykład w osiedlach, kierowca może pokonywać krótkie odległości napędem elektrycznym, co oznacza całkowity brak emisji i z minimalnym hałasem, poruszając się z prędkością do 60 km/h (prawie 40 mph).
W celu zapewnienia szybkiego przyspieszenia przy ruszaniu silnik elektryczny może jednak służyć do zapewnienia dodatkowej siły napędowej dzięki swojemu efektowi wspomagania. Inteligentne zarządzanie sprzęgłem separującym sprawia, że przejścia między trybami jazdy hybrydowej są dla kierowcy niemal niezauważalne, komfortowe i szybkie. Jednocześnie silnik spalinowy może być całkowicie wyłączony przy prędkościach do 156 km/h (97 mph), będąc całkowicie odłączonym od układu napędowego, gdy nie jest potrzebna dodatkowa moc. W tym tzw. trybie żeglowania, poruszając się bez napędu, siły oporu generowane przez silnik spalinowy i ich efekt hamowania są eliminowane w celu zmniejszenia oporu napędu i zużycia paliwa.
Ceny nowych modeli Cayenne w Niemczech, włączając specyfikacje krajowe oraz 19-procentowy podatek VAT (ceny podstawowe w Euro bez specyfikacji krajowych i VAT w nawiasach) przedstawiają się następująco: