Odnowiona wersja Porsche Cayenne została wprowadzona w 2014 roku i zyskała zmieniony design, nowe funkcje oraz, co najważniejsze, ulepszone silniki, w tym wersję z silnikiem diesla V6.
W latach 2002-2010 sprzedano ponad pół miliona egzemplarzy Cayenne. To był ogromny sukces niemieckiego producenta samochodów. Wersja z silnikiem diesla V6 odegrała w tym kluczową rolę, dlatego Porsche postanowiło ją zachować w swojej ofercie. Wraz z odnowioną wersją drugiej generacji Cayenne zainstalowano nowy silnik diesla V6.
Zewnętrzna część Cayenne z 2014 roku zyskała ostrzejszy design i wyraźne linie. Przednie błotniki, kratka i reflektory były całkowicie nowe. Kratka nadal dzieliła się na trzy główne obszary, z największym przeznaczonym dla silnika. Aluminiowa osłona podwozia została zastąpiona czarną osłoną z plastiku. Z tyłu, spojler dachowy stał się standardowym wyposażeniem całej gamy.
Wnętrze nawiązywało do modelu 911 dzięki pięciu wskaźnikom na desce rozdzielczej oraz centralnie umieszczonemu obrotomierzowi. Nowe, wysokie i wąskie wloty powietrza inspirowane były sedanem Panamera, natomiast przyciski systemu PTM na konsoli środkowej były zaktualizowaną wersją tych zastosowanych w pierwszej generacji Cayenne.
Pod maską, Cayenne Diesel 2014 oferował ulepszoną wersję silnika diesla V6 o pojemności 3,0 litrów. Generował o 22 konie mechaniczne więcej niż jego poprzednik, przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2 i zwiększeniu efektywności paliwowej. Standardowa 8-biegowa skrzynia automatyczna Tiptronic pomagała osiągnąć lepsze wyniki. Wersja amerykańska nie otrzymała nowej jednostki o mocy 262 koni, pozostając przy starszym silniku o mocy 240 koni.
Nowy Porsche Cayenne: Wyższa wydajność, większy komfort i zwiększona efektywność
Historia sukcesu trwa
Stuttgart/Atlanta. Ostry design, podniesiona efektywność i bogaty zestaw opcji standardowych to cechy nowego Porsche Cayenne. To sportowy samochód w kategorii SUV, oferujący miejsce dla pięciu osób oraz wysoką wydajność jazdy charakterystyczną dla marki Porsche.
Nowa generacja Cayenne zadebiutuje w Stanach Zjednoczonych w czterech wersjach: Cayenne Diesel, Cayenne S, Cayenne Turbo oraz światowej premierze modelu Cayenne S E-Hybrid, który jest pierwszym hybrydowym modelem typu plug-in w segmencie luksusowych SUV-ów. Model ten, razem z Panamerą S E-Hybrid i 918 Spyder, czyni Porsche jedynym producentem samochodów na świecie oferującym trzy hybrydowe modele plug-in. Kolejną atrakcją jest całkowicie nowy silnik V6 twin-turbo o pojemności 3,6 litra dla modelu Cayenne S. Został on w całości stworzony przez Porsche i wykazuje zarówno poprawioną wydajność, jak i oszczędność paliwa w porównaniu do swojego poprzednika.
Cayenne to wyjątkowa historia sukcesu w Porsche, z firmą wprowadzającą pierwszy model w 2002 roku. Pojazd ten zrealizował pomysł sportowego samochodu w segmencie SUV – i ustalił standardy od samego początku. Sprzedaż przekroczyła wszelkie oczekiwania: wyprodukowano ponad 276 000 pojazdów pierwszej generacji (2002-2010), a do tej pory wyprodukowano około 303 000 jednostek drugiej generacji, która zadebiutowała w 2010 roku.
Ostry design zewnętrzny
W tej najnowszej wersji projektanci Porsche nadali Cayenne jeszcze ostrzejszy wygląd z precyzyjnymi liniami i celowo umieszczonymi krawędziami załamującymi światło. Design przedniej części nadwozia, przednich błotników i maski jest zupełnie nowy. Kolejną nowością są airblady, czyli żeberka powietrzne umieszczone po bokach przodu pojazdu, używane do kierowania powietrza do intercoolerów w celu chłodzenia, a jednocześnie stanowiące mocny element wizualny.
Na pierwszy rzut oka nowy Cayenne można łatwo rozpoznać jako Porsche dzięki reflektorom Bi-Xenon™, które są standardowe w modelach Diesel, S i S E-Hybrid, z „unoszącymi się” czteropunktowymi LED-owymi światłami dziennymi. Standardowe w modelu topowym, Cayenne Turbo, są wysokowydajne reflektory LED z systemem Porsche Dynamic Light System (PDLS).
Tył nowego Cayenne również przeszedł gruntowną aktualizację. Układ tylnych świateł tworzy efekt trójwymiarowy; światła hamowania – podobnie jak LED-owe światła dzienne z przodu – zaprojektowano w czterech elementach. Wcięcie na tablicę rejestracyjną, uchwyt klapy bagażnika i światła są teraz bardziej elegancko zintegrowane z pokrywą bagażnika. Poziome linie pojazdu również zostały przekształcone, co nadało mu pełniejszą sylwetkę na drodze. Nowo zaprojektowane końcówki rur wydechowych są teraz zintegrowane w dolnej części tylnego zderzaka.
W wnętrzu projektanci poświęcili dużą część swoich wysiłków na przestrzeń kierowcy. Kierowca zyskuje teraz nową, wielofunkcyjną sportową kierownicę z łopatkami zmiany biegów w standardzie. Jej wygląd i funkcje bazują na kierownicy modelu 918 Spyder. Tylny system siedzeń również został zaktualizowany, aby był jeszcze bardziej komfortowy, a wentylacja siedzeń może być teraz zamówiona jako opcja dla tylnych miejsc.
Lepsza efektywność
Moc i moment obrotowy zostały zwiększone przy jednoczesnej poprawie efektywności. Dla Porsche te cele nie są sprzeczne; umożliwiły to liczne indywidualne modyfikacje całego zespołu napędowego. Wszystkie nowe modele Cayenne mają ulepszony „auto stop-start plus” oraz zoptymalizowane zarządzanie cieplne. Aktywne klapy powietrzne są teraz wykorzystywane po raz pierwszy w modelach Cayenne. Znajdują się one za centralnym wlotem powietrza i są kontrolowane przez zarządzanie silnikiem. Otwierają się lub zamykają w zależności od konkretnej sytuacji jazdy i wymagań chłodzenia. Dzięki temu mogą dostosować objętość powietrza dostępną do chłodzenia. Gdy są zamknięte, poprawiają aerodynamikę, co zmniejsza opór powietrza, a tym samym poprawia efektywność paliwową.
Cayenne S E-Hybrid to pierwsza hybryda typu plug-in w segmencie luksusowych SUV-ów. Postęp techniczny w tym przypadku jest ogromny w porównaniu do poprzedniego modelu Cayenne S Hybrid. Nowy model posiada akumulator trakcyjny litowo-jonowy o pojemności 10,8 kWh, który umożliwia jazdę na czysto elektrycznym napędzie. Moc silnika elektrycznego została więcej niż podwojona, z 47 KM do 95 KM, co pozwala na uzyskanie prędkości maksymalnej 78 mph w trybie elektrycznym. W połączeniu z doładowanym silnikiem V6 o pojemności 3,0 litra (333 KM), dostępna jest łączna moc systemu wynosząca 416 KM przy 5 500 obrotach na minutę oraz łączny moment obrotowy wynoszący 435 lb.-ft. w zakresie od 1 250 do 4 000 obrotów na minutę. Umożliwia to osiągnięcie osiągów na poziomie sportowego samochodu: 0-62 mph w 5,4 sekundy i prędkość maksymalna 151 mph. Akumulator trakcyjny można ładować z sieci elektrycznej lub w trakcie jazdy. Porsche Car Connect jest standardowe w tym pojeździe i pozwala kierowcy na pobieranie istotnych danych pojazdu z telefonu komórkowego.
Tradycja hybrydowa w Porsche sięga 1899 roku i Lohner Porsche – pierwszego na świecie pojazdu, który miał napęd elektryczny zasilany akumulatorem oraz silnik spalinowy, zaprojektowany i zbudowany przez Ferdynanda Porsche. W obecnej ofercie modelowej Panamera S E-Hybrid wyznacza standardy na całym świecie jako pierwszy hybrydowy pojazd klasy premium. Cayenne S E-Hybrid przenosi teraz tę nowatorską technologię do segmentu luksusowych SUV-ów. Niezwykle mocna technologia hybrydowa została również już zaimplementowana w samochodzie sportowym, a nawet w supersamochodzie – 918 Spyder. Ten pojazd jest przykładem transferu technologii z motorsportu do samochodów produkcyjnych. Najbardziej zaawansowana forma technologii napędu hybrydowego jest aktualnie wdrażana w modelu 919 Hybrid, a badania nad nią prowadzone są również w kontekście pojazdów produkcyjnych.
Cayenne Diesel łączy dynamikę z jeszcze lepszą efektywnością paliwową. Silnik V6 o pojemności 3,0 litra, z turbodoładowaniem w modelu Cayenne Diesel generuje moc 240 KM przy 3 800 do 4 400 obrotów na minutę i 406 lb.-ft. momentu obrotowego w zakresie od 1 750 do 2 500 obrotów na minutę. Dzięki temu samochód może rozpędzić się od zera do 62 mph w 7,2 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 135 mph.
Nowy silnik V6 twin-turbo o pojemności 3,6 litra w modelu Cayenne S, który został w całości opracowany w Porsche, jest kolejnym przykładem tego, jak downsizing z mniejszą pojemnością silnika i mniejszą liczbą cylindrów nie wpływa negatywnie na podstawowe wartości. Silnik twin-turbo V6 rozwija maksymalną moc 420 KM przy 6 000 obrotach na minutę – wzrost o 20 KM. Moment obrotowy pojazdu wynoszący 406 lb.-ft. jest dostępny w zakresie od 1 350 do 4 500 obrotów na minutę (wzrost o 37 lb.-ft.). Poprzednia gęstość mocy wynosząca 83 KM na litr pojemności silnika została zwiększona do 117 KM (wzrost o około 40 procent). Dzięki standardowej ośmiobiegowej skrzyni biegów Tiptronic S Cayenne S przyspiesza od zera do 62 mph w zaledwie 5,2 sekundy (5,1 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono) – o 0,4 sekundy szybciej niż poprzedni Cayenne S. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 160 mph.
W końcu, Cayenne Turbo charakteryzuje się wysokim poziomem gotowości do osiągnięć, nieprzerwaną mocą i zdolnością radzenia sobie w każdej sytuacji jazdy. Pojemność silnika 4,8 litra, osiem cylindrów i turbodoładowanie gwarantują moc 520 KM przy 6 000 obrotów na minutę, a moment obrotowy wynosi 553 lb.-ft. w zakresie od 2 250 do 4 000 obrotów na minutę. To pozwala Cayenne Turbo przyspieszyć od zera do 62 mph w zaledwie 4,2 sekundy (4,1 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), z prędkością maksymalną wynoszącą 173 mph.
Ustawienia zawieszenia nowego Cayenne zostały zoptymalizowane pod kątem jeszcze większego komfortu, oczywiście bez kompromisów w dynamicznym prowadzeniu. To sprawia, że różnica między komfortem a sportowością jest jeszcze większa niż wcześniej – i potwierdza roszczenie Cayenne do bycia sportowym samochodem w segmencie SUV.