To był pierwszy samochód Porsche z silnikiem na olej w historii. Rynek europejski domagał się silnika diesla, a producent musiał sprostać tym oczekiwaniom, aby utrzymać sprzedaż w trudnym okresie dotkniętym światowym kryzysem finansowym.
Gdy Porsche zaprezentowało swój pierwszy model terenowy, Cayenne, w 1997 roku, cały świat był zszokowany. Nikt nie mógł uwierzyć, że to w ogóle możliwe. Ale udało im się to, sprzedano niemal 160 000 sztuk w latach 2002–2007. I mimo wszelkich przeciwności, Cayenne okazał się świetnym SUV-em z prawdziwymi zdolnościami terenowymi i mocnymi osiągami.
Jednak jego wygląd, mimo że przypominał inne modele 911, nie został do końca zaakceptowany. W ramach faceliftingu, smukłe reflektory poprawiły wygląd samochodu. Zderzak miał duże wloty powietrza do chłodzenia silnika i hamulców. Światła dzienne umieszczono pod reflektorami, a także w bocznych wlotach. Zainstalowano nową parę lusterek wstecznych.
Wnętrze pozostało niemal niezmienione w porównaniu do podstawowego modelu Cayenne z silnikiem V6 na benzynę. Posiadało te same fotele i standardowy system audio. Otrzymało nowe kolory skórzanych siedzeń. Cayenne został wyposażony w elektrycznie otwieraną tylna klapę jako opcję.
Silnik pochodził z oferty Audi, był wyposażony w zmienną turbosprężarkę i miał pojemność 3,0 litra. Oferował 240 koni mechanicznych i był dostrojony, aby zapewnić lepsze osiągi. Na przykład, przy mocnym przyspieszaniu, system odłączał sprężarkę klimatyzacji, dopóki obroty silnika nie osiągnęły 2500 rpm. Cayenne diesel był dostępny z opcją pakietu terenowego, który dodawał blokadę tylnego dyferencjału, zawieszenie pneumatyczne zwiększające prześwit oraz przekładnię niskiego biegu.
Po raz pierwszy Porsche poszerza swoją ofertę modelową o nowy model napędzany silnikiem wysokoprężnym – Porsche Cayenne Diesel, który trafi na rynek w lutym 2009 roku z ultra-nowoczesnym silnikiem V6.
Połączenie wszechstronności sportowego SUV-a Porsche z oszczędnością paliwa i wysokim momentem obrotowym silnika diesel jest idealne na długie trasy do 1000 kilometrów (620 mil), a Porsche Cayenne Diesel oferuje idealne właściwości do holowania przyczepy o wadze do 3,5 tony. Dodatkowo, model ten ma wszystkie znakomite cechy Cayenne, jeśli chodzi o dynamikę jazdy, bezpieczeństwo i zdolności terenowe, które zyskały uznanie na całym świecie.
Z zewnątrz nowy model prezentuje się identycznie jak Cayenne z silnikiem V6 na benzynę, również posiada oznaczenie „Cayenne” na klapie bagażnika.
Jednak po otwarciu komory silnikowej, wszystkie podobieństwa się kończą: Kształt pokrywy silnika oraz oznaczenie modelu „3.0 V6 Turbo Diesel Injection” nie pozostawiają wątpliwości, o co chodzi w tym silniku. Pracując płynnie i cicho, ten znakomity silnik sześciocylindrowy rozwija maksymalną moc 240 KM (176 kW) przy pojemności silnika trzech litrów, co wystarcza do osiągnięcia prędkości maksymalnej 214 km/h (133 mph).
Krzywa momentu obrotowego silnika jest jeszcze bardziej imponująca, osiągając szczytowe 550 Nm przy zaledwie 2000 obrotów na minutę. Jeśli chodzi o przyspieszenie, nowy Cayenne z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic S nie ma się czego wstydzić, przyspieszając z miejsca do 100 km/h w 8,3 sekundy, zgodnie z typowym stylem Porsche.
Aby w pełni wykorzystać moc silnika dla silnego przyspieszenia i momentu obrotowego oraz zapewnić spontaniczną, bezpośrednią reakcję przez cały czas, zarządzanie silnikiem w Porsche Cayenne Diesel na krótko wyłącza sprężarkę klimatyzacji podczas ruszania i przyspieszania.
Aby w pełni wykorzystać moc silnika do szybkiego przyspieszenia i spontanicznej reakcji, zarządzanie silnikiem w Porsche Cayenne Diesel wyłącza alternator i sprężarkę klimatyzacji przy prędkości obrotowej silnika wynoszącej około 2500 obrotów na minutę.
Zasadniczym atutem nowej jednostki napędowej jest jej wszechstronna efektywność: Średnie zużycie paliwa wynoszące 9,3 litra na 100 kilometrów (30,4 mpg angielskich) w NEDC (Nowy Europejski Cykl Jezdny) idzie w parze z emisją CO2 wynoszącą 224 g/km. To sprawia, że Cayenne z 100-litrowym zbiornikiem paliwa (22 galony angielskie) ma niesamowity zasięg do 1000 kilometrów (620 mil).
Ultra-nowoczesna technologia wtrysku piezoelektrycznego
Oferując pojemność trzech litrów, jednostka napędowa V6 w komorze silnikowej Porsche Cayenne Diesel reprezentuje najnowszy stan techniki w dziedzinie technologii silników wysokoprężnych: wtrysk bezpośredni common-rail z wykorzystaniem zaworów piezoelektrycznych, turbosprężarka z regulowaną geometrią (turbosprężarka VTG) z elektronicznie sterowanymi łopatkami, zarządzanie spalinami poprzez w pełni kontrolowaną recyrkulację spalin, katalizator utleniający oraz filtr cząstek stałych. Dodatkowo, oferuje doskonałą moc silnika, moment obrotowy oraz niskie zużycie paliwa połączone z doskonałą gładkością pracy, niezawodnością i niską emisją.
Porsche Cayenne Diesel spełnia normy emisji Euro 4 i jest zarejestrowany zgodnie z nimi. Istnieje także wersja Euro 3 dla poszczególnych rynków.
Silnik V6 działa tak efektywnie, że tylko relatywnie mało ciepła musi być odprowadzane przez chłodziwo silnika. Aby zapewnić przyjemną temperaturę wewnątrz w zimnych warunkach, dodatkowe ogrzewanie wspomaga system grzewczy i klimatyzacyjny.
Paliwo dostarczane jest do sześciocylindrowego silnika przez system common-rail, który spręża olej napędowy do ciśnienia do 1800 barów i posiada krótkie przewody prowadzące do zaworów wtryskowych. To oferuje trzy zalety: ciśnienie wtrysku może być wybierane z praktycznie bez ograniczeń w ramach mapy sterowania silnikiem, wysokie ciśnienie pozwala na optymalne formowanie mieszanki paliwowo-powietrznej, a proces wtrysku z wyprzedzeniem, główny i dodatkowy wtrysk paliwa może być zachowany w bardzo elastyczny sposób.
Paliwo jest wtryskiwane do komór spalania przez zawory sterowane piezoelektrycznie, które działają w mniej niż 1/10 000 sekundy. Przeciwieństwo piezoelektrycznego efektu jest wykorzystywane do sterowania zaworami wtryskowymi, a piezo-aktuator rozwija się pod odpowiednim napięciem. Ten efekt jest następnie przekazywany do igły wtryskowej, otwierając dokładnie taką ilość paliwa, jak wymagana.
W porównaniu do elektromagnetycznie sterowanych zaworów wtryskowych, ta technologia zmniejsza masy ruchome na igle wtryskowej o około 75 procent.
Ta redukcja masy pozwala na bardzo szybkie przełączanie i sterowanie, utrzymując ilość wtryskiwanego paliwa bardzo precyzyjnie (dokładna dawka), a tym samym zapewniając technologię do kilku bardzo precyzyjnych wtrysków w każdym cyklu roboczym. W zależności od warunków eksploatacyjnych jednostka napędowa Porsche Cayenne Diesel pozwala na do pięciu indywidualnych faz wtrysku w każdym cyklu: przy niskich obrotach silnika dwa wtryski wstępne inicjują cykl roboczy, a po głównym wtrysku paliwa mogą nastąpić do dwóch dodatkowych faz wtrysku. Ta koncepcja łączy niską emisję z delikatnym i płynym procesem spalania.
Turbosprężarka VTG dla optymalnego dostosowania ciśnienia ładunku
Powietrze do spalania dostarczane jest przez turbosprężarkę z regulowaną geometrią i intercooler umieszczony dalej w układzie. Tak jak w modelu 911 Turbo, turbosprężarka ma regulowane łopatki, które mogą zmieniać przepływ spalin do wirnika turbiny. To oferuje zaletę utrzymania odpowiedniego ciśnienia doładowania i, w związku z tym, dobrego, gładkiego i czystego procesu spalania w całym zakresie prędkości silnika.
Przy niskich obrotach silnika regulowane łopatki kierujące zapewniają wysoki moment obrotowy i dobrą reakcję, kierując pełny strumień spalin z pełnym ciśnieniem do wirnika turbiny. Przy wysokich obrotach silnika, łopatki turbiny służą do minimalizacji zużycia paliwa i emisji spalin, otwierając się w celu zmniejszenia przeciwciśnienia spalin.
Łopatki są regulowane przez elektryczny silnik krokowy, co zapewnia bardzo szybką regulację i spontaniczną, bezpośrednią reakcję silnika.
Maksymalne ciśnienie doładowania przy pełnym obciążeniu wynosi około 2,3 bara. Aby zapewnić wysokie doładowanie cylindrów, spontanicznie wytwarzane duże momenty obrotowe i utrzymać temperatury odpowiednich komponentów na minimalnym poziomie, powietrze sprężone przez turbosprężarkę i podgrzane w tym procesie musi być schłodzone. Osiąga się to dzięki dwóm intercoolerom zamontowanym po bokach z przodu pojazdu.
Silnik z wałem wyważającym, ramionami przegubowymi i klapami wirującymi
Jednostka napędowa Porsche Cayenne Diesel składa się z blok silnika z dwoma rzędami cylindrów ustawionymi pod kątem 90°. Zintegrowany wałek równoważący w silniku poprawia płynność pracy.
Sześć cylindrów ma średnicę 83 mm/3,27″ i skok 91,4 mm/3,60″, co daje łączną pojemność 2967 cm³. Aluminiowe głowice cylindrów zawierają po dwa wałki rozrządu i cztery pionowe zawory na cylinder.
Zawory są uruchamiane przez niskotłokowe ramiona przegubowe zawierające hydrauliczne elementy równoważące luz zaworowy. Bezpośrednio nad wnęką tłoka znajduje się zawór wtryskowy, co zapewnia dobrą formację mieszanki paliwowo-powietrznej jako podstawowy warunek niskiego zużycia paliwa i emisji spalin.
Nieskończono sterowane klapy wirujące są wbudowane w kolektory dolotowe w obu rzędach cylindrów. Działając w zależności od prędkości obrotowej silnika i obciążenia, klapy wirujące, poprzez swoją pozycję, dostosowują efekt wiru powietrza dolotowego.
Na biegu jałowym i przy niskich obrotach silnika klapy są zamknięte, co tworzy znaczący efekt wiru dla lepszej formacji mieszanki paliwowo-powietrznej. Klapy otwierają się w ciągu procesu od około 1250 obrotów na minutę, a większy przepływ powietrza wytworzony w ten sposób ma na celu prawidłowe doładowanie i napełnienie komory spalania. Przy prędkości obrotowej silnika wynoszącej około 2750 obrotów na minutę klapy wirujące są całkowicie otwarte.
Zaawansowane zarządzanie spalinami minimalizujące emisję
Zaawansowany system zarządzania spalinami spełnia najnowsze normy emisji EU4, przy czym część gazów spalinowych jest ponownie wykorzystywana w procesie spalania poprzez kontrolowaną mapę recyrkulacji spalin. Redukcja tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej osiągnięta w ten sposób obniża temperaturę spalania i, w konsekwencji, emisję tlenków azotu. Chłodnica w rurze spalinowej następnie służy do dalszego obniżenia temperatury spalania i zwiększenia recyrkulacji spalin.
Po przepłynięciu przez turbosprężarkę, gazy spalinowe przechodzą przez katalizator utleniający, filtr cząstek stałych (DPF) i tłumik spalin jeden po drugim. Aby upewnić się, że filtr nie jest zablokowany przez cząstki sadzy i nie traci swojej funkcji, musi być regularnie regenerowany, a sadza zbierająca się w filtrze cząstek stałych jest nieustannie wypalana w procesie, którego kierowca nawet nie zauważa. Dzięki tej technologii DPF emisja cząstek stałych została zredukowana do zaledwie 7,6 procenta maksymalnego dopuszczalnego limitu.
Tiptronic S z programem zmiany biegów dostosowanym do silników diesla
Porsche Cayenne Diesel jest wyposażony wyłącznie w automatyczną skrzynię biegów Tiptronic S z sześcioma biegami, zaprogramowaną specjalnie dla technologii wysokoprężnej: ze względu na węższy zakres obrotów silnika, punkty zmiany biegów są całkowicie różne w silniku Diesla.
Tiptronic S w Porsche Cayenne Diesel ma więc dostosowane punkty zmiany biegów, które są dopasowane do stylu jazdy kierowcy oraz profilu trasy, którą pokonuje. Ponadto kierowca może, w typowym stylu Porsche, zmieniać biegi ręcznie za pomocą dźwigni na kierownicy. Inną opcją jest zmiana biegów przez krótkie naciśnięcie dźwigni selektora w manualnej pozycji zmiany biegów, co przede wszystkim zapewnia bezpieczne, płynne i niezawodne zmiany biegów w terenie.
Aby płynnie przekazywać wysoki moment obrotowy jednostki V6, sprzęgło lock-up w konwerterze ma dwa tarcze cierne, tak jak w wersjach V8 Cayenne, co pozwala na płynne i niezawodne przekazywanie wyższych sił tam, gdzie jest to potrzebne. Aby zaoszczędzić paliwo, automatyczna skrzynia biegów Tiptronic S automatycznie przechodzi w neutralny bieg, gdy kierowca naciska pedał hamulca w pojeździe stojącym na płaskiej powierzchni.
Automatyczna skrzynia biegów ma także funkcję Hill-Holder, która umożliwia kierowcy płynne ruszanie na podjeździe.
Przyciski Sport dla jeszcze bardziej dynamicznych osiągów
Tak jak wszystkie inne modele z serii Cayenne, nowy diesel daje kierowcy możliwość wyboru między standardowym a sportowym ustawieniem za pomocą przycisku Sport. W trybie sportowym silnik reaguje jeszcze bardziej bezpośrednio i spontanicznie, postępując zgodnie z bardziej stromą mapą kontroli pedału gazu. Jako dodatkowa modyfikacja, automatyczna skrzynia biegów oraz, w pojazdach wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne, zmienne tłumiki systemu Porsche Active Suspension Management (PASM) również mają bardziej sportowe i dynamiczne ustawienie.
PSM z ekskluzywnymi funkcjami Cayenne
System Porsche Stability Management (PSM) jest standardowo wyposażony w Cayenne i jest dostosowany specjalnie do cech silnika wysokoprężnego. Jednocześnie PSM oferuje szereg dodatkowych funkcji, jedna z funkcji systemu ABS rozpoznaje, czy hamulce są stosowane na luźnej nawierzchni, w takim przypadku offroad-ABS okresowo zwiększa poślizg kół między cyklami hamowania.
Funkcja hamulca jest znacząco wspomagana przez funkcję Brake Assistant i Brake Pre-Filling. Gdy tylko rozpozna, że kierowca hamuje w nagłej sytuacji, Brake Assistant generuje niezbędne ciśnienie hamulca dla maksymalnej siły hamowania za pomocą hydraulicznej jednostki sterującej PSM. Funkcja Brake Pre-Filling z kolei generuje ciśnienie w systemie, gdy kierowca nagle odpuszcza pedał gazu, przyspieszając reakcję hamulców i skracając drogę hamowania, gdy kierowca ponownie hamuje.
Stabilizacja przyczepy, w końcu, rozpoznaje wszelkie kołysania lub ruchy wahadłowe przyczepy i stabilizuje pojazd, ingerując w układ hamulcowy w razie potrzeby.
Doskonała przyczepność
Inteligentne zarządzanie trakcji Porsche (PTM) zapewnia idealną syntezę cech jazdy na drodze i w terenie w każdym Cayenne, rozdzielając moc silnika w podstawowym trybie w proporcji 62:38 na tył i przód. Ten podział mocy może być następnie zmieniany w zależności od warunków jazdy przez elektronicznie kontrolowane sprzęgło podłużne, a PTM reaguje nie tylko na brak przyczepności.
Aby zapewnić jeszcze większą przewagę, czujniki mierzą również prędkość pojazdu, przyspieszenie boczne, kąt skrętu oraz działanie pedału gazu, aby zapewnić optymalne sterowanie nawet przy maksymalnym obciążeniu. W trudnym terenie, jako dodatkowa funkcja, sprzęgło podłużne można aktywować w 100 procentach za pomocą przełącznika w konsoli centralnej. Na koniec, rozdzielacz napędu wyposażony jest w redukcję terenową z przełożeniem 2,7:1.
Zawieszenie dostępne opcjonalnie z sprężynami pneumatycznymi i aktywnymi amortyzatorami
Porsche Cayenne Diesel standardowo wyposażony jest w sprężynowe zawieszenie stalowe, oparte na podwoziu przeniesionym z modelu z silnikiem V6 na benzynę. Jednak twardość sprężyn i stabilizatory poprzeczne są ustawione zupełnie inaczej z uwagi na różne wymagania zawieszenia, podobnie jak amortyzatory mają różne linie sterujące mapą.
Jako opcja Porsche Cayenne Diesel dostępny jest również z sprężynami pneumatycznymi oraz systemem Porsche Active Suspension Management (PASM), ta specjalna wersja zawieszenia oferuje amortyzatory regulowane w trzech stopniach oraz możliwość podnoszenia lub obniżania całej karoserii pojazdu na sześciu różnych poziomach w zakresie 110 mm (4,3″).
Dzięki wbudowanemu systemowi samopoziomowania, zawieszenie pneumatyczne zapewnia także stały poziom nadwozia w każdej chwili, niezależnie od obciążenia pojazdu.
Dodatkową funkcją jest automatyczne obniżenie wysokości jazdy przy zwiększającej się prędkości, co zwiększa bezpieczeństwo aktywne i zmniejsza zużycie paliwa. A gdy jeździsz w terenie, Porsche Cayenne Diesel oferuje prześwit wynoszący 271 mm (10,7″), co jest bardzo dobrym wynikiem dla pojazdu w tej klasie.
Pakiet akustyczny: lekki i cichy
Specjaliści ds. rozwoju Porsche zwrócili dużą uwagę na akustyczne cechy Porsche Cayenne Diesel, zapewniając spełnienie wysokich standardów Porsche. Oznacza to odpowiednie oddanie dźwięku z napędu, ale bez zbędnych hałasów.
Oprócz strojenia dźwięku systemu dolotowego i spalinowego, dwie znaczące modyfikacje w nadwoziu Cayenne Diesel również pomagają uzyskać pożądany efekt dźwiękowy: warstwa specjalnego, laminowanego szkła dźwiękoszczelnego w przedniej szybie redukuje niepożądane częstotliwości wibracyjne przekazywane z komory silnikowej, a specjalny materiał polarowy wzmacnia kontrolę dźwięku ponad konwencjonalne wytłumienie Cayenne, zapewniając podobny efekt pochłaniania dźwięku przy znacznie niższej wadze. W porównaniu z konwencjonalnymi pakietami wygłuszającymi pojazdy wysokoprężne, koncepcja wybrana przez Porsche pozwala zaoszczędzić około 20 kg (44 lb) dodatkowej wagi.
Szeroki zakres standardowych cech
Wnętrze Cayenne Diesel wita kierowcę i pasażerów zapraszającą atmosferą prawdziwego Porsche. Fotele komfortowe oferowane standardowo z elektryczną regulacją w 12 kierunkach zapewniają doskonały komfort jazdy i podkreślają potencjał nowego Cayenne jako prawdziwego długodystansowca. Inne standardowe cechy to system alarmowy, centralny zamek z pilotem, komputer pokładowy, przyciemniane szyby termoizolacyjne, klimatyzacja i elektryczne podnośniki szyb.
CDR-30 radio CD, które odtwarza nagrania MP3, jest standardowo wyposażone w podwójny tuner, monochromatyczny monitor pięcio-calowy i dwanaście głośników.
Szeroki wybór opcji zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz
Wybredny klient decydujący się na sportowy SUV Porsche ma szeroki zakres opcji dodatkowych i specjalnego wyposażenia do wyboru. Jedną z opcji dostępnych w Porsche Cayenne Diesel jest najnowsza generacja systemu Porsche Communication Management (PCM) z funkcjami sterującymi uproszczonymi do łatwej obsługi, wiele funkcji jest kontrolowanych bezpośrednio na dużym ekranie dotykowym. To umożliwiło zredukowanie połowy klawiszy sterujących, które były wcześniej wymagane.
Radio zintegrowane w PCM oferuje do 48 pamięci, podwójny tuner FM z RDS oraz najnowszą generację funkcji różnorodności. Zintegrowany napęd może odtwarzać muzykę z płyt CD lub z płyt DVD audio i video – w połączeniu z systemem dźwięku przestrzennego BOSE® dostępnym jako opcja, również w formacie 5.1 Discrete Surround, w przeciwnym razie w stereo.
Zamiast standardowego odtwarzacza CD/DVD, klient może również wybrać sześciopłytowy zmieniacz CD/DVD zintegrowany w systemie PCM i dlatego łatwo dostępny dla kierowcy.
Jako opcja, uniwersalny interfejs audio po raz pierwszy oferuje możliwość podłączenia zewnętrznego źródła audio, takiego jak iPod® lub pamięć USB, z łatwą i wygodną obsługą za pomocą PCM. Inne funkcje, które również są dostępne w związku z PCM, to tuner telewizyjny, moduł nawigacyjny z pamięcią 40 GB, sterowanie głosowe i moduł telefoniczny z interfejsem Bluetooth®.
Klapa bagażnika, działająca automatycznie jako opcja, umożliwia wygodną obsługę za pomocą jednego przycisku. A dzięki zarządzaniu przestrzenią ładunkową, które obejmuje, między innymi, system szyn zintegrowany w podłodze bagażnika oraz siatkę dzielącą, kierowca i jego pasażerowie mogą jeszcze bezpieczniej i pewniej przechowywać bagaż w bagażniku Cayenne.
Bardzo wyjątkową opcją jest elektryczny system szyberdachu panoramicznego z szaro-przyciemnionym szkłem zabezpieczającym, z trzema zmiennymi modułami szklanymi i segmentem trwale przymocowanym do nadwozia. Prawie cztery razy większy niż standardowy otwierany dach, szyberdach panoramiczny ma powierzchnię około 1,4 metra kwadratowego (15,1 stopy kwadratowej), pokrywając prawie cały dach pojazdu.
Aktywne bezpieczeństwo na jeszcze wyższym poziomie dzięki opcjonalnym reflektorom bi-ksenonowym uzupełnionym o statyczne i dynamiczne światła skrętne. Funkcja dynamicznego światła skrętnego włącza się przy prędkości zaledwie 3 km/h, zapewniając lepsze oświetlenie na krętych drogach i w zakrętach. A statyczne światła skrętne dodatkowo oświetlają obszar bezpośrednio przed samochodem podczas skręcania w prawo lub lewo.